Poznajemy wiosenne zwierzęta.doc

(57 KB) Pobierz

Joanna Budzyńska

PWiP, gr. B

Konspekt zajęć

 

Placówka: Przedszkole nr 1 im. Krasnala Hałabały w Gryfinie

Grupa: 3-latki

Nauczyciel prowadzący:

 

Temat bloku: Szukamy wiosny.

Temat dnia aktywności: Poznajemy wiosenne zwierzęta.

Temat do dziennika: Wypowiedzi dzieci na temat zwierząt będących oznaką wiosny na podstawie ilustracji i własnego doświadczenia (bocian i żaba). Zabawa ruchowa pt. „Bociany chodzą po łące”. Śpiewanie piosenki pt. „Bociek i żabki” z pokazywaniem – zabawa ruchowa. Wyklejanie plasteliną wiosennych zwierząt. Zabawa ruchowa pt. „Łapiemy motyle”.

 

Cele ogólne:

- zapoznanie ze zwierzętami będącymi zwiastunami wiosny.

Cele operacyjne:

dziecko:

- zna zwierzęta będące zwiastunami wiosny (bocian, żaba);

- opisuje wygląd bociana i żaby;

- naśladuje bociana poprzez ruch oraz wydawane odgłosy;

- śpiewa piosenkę pt. „Bociek i żabki” wraz z pokazywaniem.

 

Metody:

- metody oparte na słowie: dyskusja, opis;

- metody oparte na obserwacji: metoda pokazu;

- metody oparte na działalności praktycznej uczniów: metoda zajęć praktycznych

(wg Cz. Kupisiewicza).

 

Środki dydaktyczne:

- ilustracje przedstawiające bociana;

- ilustracje przedstawiające żabę;

- tamburyno;

- tekst piosenki pt. „Bociek i żabki”;

- plastelina.

 

Formy organizacyjne: indywidualna, zbiorowa.

 

Czas trwania: 60 min.

 

Literatura:

- K. Wlaźnik, Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warszawa 1972.

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy przebieg zajęć:

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

 

CZYNNOŚCI

UCZNIÓW

 

ŚRODKI

DYDAKTYCZNE

1.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie, przywitanie się);

- prośba o wybranie przez dzieci bajki;

- czytanie wybranej przez dzieci bajki;

 

- zadawanie pytań do obrazków znajdujących się w książce oraz do tekstu czytanej bajki.

2.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- zadanie dzieciom zagadki o bocianie („Po łące wędruje w czerwonych bucikach. Gdy go żabka dojrzy, czym prędzej umyka”);

- prezentacja dzieciom ilustracji przedstawiającej bociana;

- prośba o opisanie wyglądu bociana;

- rozmowa z dziećmi:

(1) kiedy przylatują bociany z ciepłych krajów?;

(2) czy ktoś już ostatnio widział jakiegoś bociana?... co to oznacza?;

(3) kogo największym wrogiem jest bocian?

- prezentacja ilustracja przedstawiającej żabę;

- prośba o opisanie wyglądu żaby.

3.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w rozsypce na dywanie);

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt. „Bociany chodzą po łące” (granie na tamburynie);

- ewentualna prezentacja dzieciom ruchów bociana, które mają naśladować.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- prezentacja słów piosenki pt. „Bociek i żabki”;

- prośba o powtarzanie przez dzieci kolejnych fragmentów piosenki;

- wspólne śpiewanie piosenki z dziećmi;

 

- prezentacja ruchów do piosenki;

- prośba o powtarzanie przez dzieci prezentowanych ruchów;

- wspólne śpiewanie piosenki wraz z pokazywaniem.

 

 

 

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt. „Bociek i żabki”;

- wybranie kolejno jednej osoby, która będzie bocianem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci przy stolikach, rozdanie dzieciom po jednej ilustracji bociana, lub żaby oraz plasteliny);

- omówienie z dziećmi zasad obowiązujących podczas wykonywania pracy plastycznej oraz po jej wykonaniu;

 

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem;

- pomoc w uporządkowaniu miejsc pracy.

6.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w rozsypce na dywanie);

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt. „Łapiemy motyle” (wypowiadanie komendy: „Hop!”).

 

- dzieci siadają na dywanie, witają się z nauczycielem;

 

- dzieci wybierają bajkę do przeczytania;

- dzieci uważnie słuchają bajki czytanej przez nauczyciela;

- dzieci odpowiadają na stawiane przez nauczyciela pytania.

 

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

- dzieci odgadują zagadkę;

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci opisują, jak wygląda bocian;

- dzieci odpowiadają na pytania postawione przez nauczyciela;

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci opisują wygląd żaby.

 

 

- dzieci stają w rozsypce na dywanie;

 

- dzieci chodzą w różnych kierunkach wysoko podnosząc kolana oraz naśladując klekot bociana: kle, kle, kle, z rękami wyciągniętymi przed siebie. Gdy nauczyciel zaczyna grać na tamburynie, dzieci zatrzymują się, stoją na jednej nodze, a stopę drugiej opierają o kolano nogi stojącej, wytrzymując w tej pozycji aż do chwili, kiedy tamburyno ucichnie, po czym dzieci dalej naśladują bociany chodzące po łące.

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

- dzieci uważnie słuchają słów piosenki;

- dzieci powtarzają kolejne, prezentowane fragmenty piosenki;

- dzieci wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę;

- dzieci uważnie obserwują prezentowane przez nauczyciela ruchy do piosenki;

- dzieci powtarzają prezentowane ruchy;

- dzieci wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę wraz z pokazywaniem.

 

 

 

- dziecko, które jest bocianem bacznie obserwuje żabki, które śpiewają nowo poznaną piosenkę, wykonując do niej ruchy. Na słowa: „I do wody wszystkie plum” – wszystkie żabki kucają w bezruchu, a bociek chodzi między żabkami, próbując złapać żabkę, która się poruszyła (zamiana bociana).

 

- dzieci siadają przy stolikach;

 

 

 

- dzieci wspólnie z nauczycielem omawiają zasady obowiązujące podczas wykonywania pracy plastycznej oraz po jej wykonaniu;

- dzieci wyklejają plasteliną ilustrację bociana, lub żaby;

- dzieci porządkują swoje stanowisko pracy.

 

- dzieci stają w rozsypce na dywanie;

 

- dzieci biegają w różnych kierunkach, a na hasło: „Hop!” wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową (złapanie motyla).

 

 

 

 

- książka z bajkami dla dzieci (znajduje się w sali).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ilustracja przedstawiająca bociana;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ilustracja przedstawiająca żabę.

 

 

 

 

 

 

- tamburyno

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- tekst piosenki pt. „Bociek i żabki”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ilustracje przedstawiające bociana, lub żabę oraz plastelina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

……………………………………………………

ocena konspektu i podpis nauczyciela prowadzącego

- 4 -

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin