zdrowe odżwianie.doc

(35 KB) Pobierz
Temat kompleksowy: Zdrowo się odżywiamy

Temat kompleksowy: Zdrowo się odżywiamy
Temat dnia: "W owocolandii"

Cele ogólne:

·         zachęcenie do spożywania dużej ilości warzyw i owoców poprzez wspólne wykonanie sałatki

·         wdrażanie dzieci do kulturalnego spożywania posiłków

·         aktywizowanie twórczej inwencji plastycznej, ruchowej, muzycznej i słownej

·         świadome włączenie się rodziców w proces edukacji zdrowotnej


Cele operacyjne: dziecko

·         wie co należy jeść aby być zdrowym

·         planuje własne działania i doprowadza je do końca

·         potrafi inicjować i zgodnie uczestniczyć z innymi w zabawie

·         potrafi rozwiązać zagadkę za pomocą smaku i dotyku

·         potrafi ułożyć wyrazy z rozsypanki literowej

·         potrafi samodzielnie nakryć do stołu i uporządkować miejsce pracy

·         potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności i efekty własnej twórczości


Metoda: aktywizujące pedagogiki zabawy
Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna, zespołowa,
Formy aktywności: muzyczna, ruchowa, plastyczna i słowna
Pomoce:

·         magnetofon, owoce, salaterki,

·         kolorowa bibuła, wizytówki w kształcie owoców, szary papier, papier kolorowy, papier samoprzylepny, alfabet ruchomy, mazaki, kredki, farby, plastelina, taśma samoprzylepna,

·         deski do krojenia, noże, łyżeczki, talerzyki, obrusy, flakony, stoliki, krzesełka, serwetniki,

·         jednorazowe serwetki do ścierania stolików, szufelki, zmiotki, pojemniki na odpady,


Opis sytuacji wychowawczo-dydaktycznych:

1.      Powitanie rodziców i rozdanie kolorowych wizytówek w kształcie owoców z imieniem

o        rodzice ustawieni w kole

o        dzieci podchodzą do swojego rodzica i naklejają wizytówkę

o        śpiew piosenki: Wszyscy są, witam Was. - gest, ukłon,
Zaczynamy, bo już czas. - obrót dookoła
Jestem ja, jesteś ty, - wskazanie na siebie i rodzica
Raz, dwa, trzy, - klaskanie w dłonie

o        rodzice naśladują za dziećmi interpretację ruchową piosenki

2.      Prezentacja ruchowa piosenki "Witaminki"

1.Spójrzcie na Jasia, co za chudzina. 2.Jabłka i śliwki, ruda marchewka
Blady, mizerny, ponura mina. Gruszki, pietruszki i kalarepka.
A inni chłopcy, silni jak słonie, Kwaśne porzeczki, słodkie maliny,
Każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek. o właśnie wszystko są witaminy.

Dlaczego Jasiu tak mizernieje? Jeśli chcesz silny być i zdrowy jak ryba
Bo to głuptasek, witamin nie je! Musisz owoce jeść i warzywa.

Witaminki, witaminki. – refren 2x
Dla chłopczyka i dziewczynki.
Wszyscy mamy dziarskie minki ,
Bo zjadamy witaminki

3.      Każdy kolor tworzy jedno państwo i zajmuje wyznaczone miejsce w sali

o        praca w parach ( rodzica z dzieckiem ) projektowanie stroju z kolorowej bibuły

o        prezentacja strojów każdego kraju

4.      Słuchanie fragmentu bajki "Owocolandia" - po wysłuchaniu bajki państwa otrzymują zadanie:

o        dzieci – dowolną techniką ozdabiają LOGO własnego kraju i układają nazwę z rozsypanki literowej

o        rodzice – układają hymn państwa, który powinien zawierać nazwy owoców w jego kolorze, zachwalać ich zalety zdrowotne oraz korzyści z ich zjadania,

o        prezentacja hymnu i logo przez poszczególne kraje,

5.      Zabawa ruchowa: "Wypiek ciasta" w konwencji pedagogiki zabawy

6.      Słuchanie II fragmentu bajki "Owocolandia"
Zadanie:

o        każde państwo losuje potrawę, której etapy przygotowania rodzice muszą pokazać w zagadce pantomimicznej ( dzieci pełnią rolę owoców, naczyń, urządzeń, narzędzi itp.)może to być np. sałatka owocowa, ciasto owocowe, sok owocowy, koktajl owocowy, smażenie konfitur.

o        pozostałe państwa odgadują czynności i nazwę potrawy ( mycie, krojenie, mieszanie, miksowanie, wyrabianie ciasta, wałkowanie, dolewanie itd.)

7.      Zabawa ruchowa: "Sałatka owocowa" w konwencji pedagogiki zabawy

8.      Słuchanie III fragmentu bajki "Owocolandia"
Zadanie:

o        dzieci – nakrywanie stołów, wycinanie serwetki, oznaczenie miejsca wizytówką, dekoracja brzegu talerza cząstkami owoców i bitą śmietaną,

o        rodzice –wykonanie sałatki, krojenie owoców, nakładanie porcji na udekorowane talerze,

o        wspólna praca – porządkowanie stanowisk pracy,

9.      Degustacja sałatki

o        zagadki smakowe w parach ( rodzic z dzieckiem)

10.  Śpiew rodziców i dzieci piosenki "Witaminki"

11.  Pożegnanie okrzykiem:
Jedz owoce i jarzyny
W nich mieszkają witaminy.
Kto je sobie lekceważy,
Musi chodzić do lekarzy.

12.  Podziękowanie rodzicom za przybycie, zaangażowanie i smaczną sałatkę

o        udzielanie informacji zwrotnej "Termometr uczuć"
Teksty piosenek, które powstały podczas zajęcia:
Hymn Zielonych
(na mel. "Jabłuszko tam i tu)
Jabłuszko zielone, jabłuszko tam i tu,
Gdzie spojrzysz jabłuszko, jabłuszko pełne snu,
Pieczone, smażone, surowe, gotowane,
Na obiad, śniadanie lub na podwieczorek.

Zielone jest kiwi, zielone winogrona,
Agrest zielony to zdrowie i uroda,
Zielone jabłuszka, gruszki tu i tam,
Na zdrowie wyjdą wam.

Zielone owoce za dziećmi przepadają,
Zielone owoce moc witamin mają,
Zielone, zielone, zielone tam i tu,
Jedz śmiało będziesz zdrów!

Hymn Czerwonych
( na mel. "Niech żyje nam...)

Niech żyje nam czerwony kolor,
I wszystko co czerwone jest.
Czerwone jabłka i porzeczki,
Wiśnie i czereśnie też.

My truskawki i maliny,
Zawieramy witaminy.
Sok z malinek zdrowia doda,
Gdy dopadnie cię choroba.

Zrób z nas dżemy lub kompoty,
Marmolady, konfitury,
Galaretek cały stos,
A surowych zjadaj moc.

Będziesz wtedy silny, zdrowy,
I odporny na choroby!

Hymn Niebieskich
(na mel. "Jesteśmy jagódki"

Jesteśmy jagódki, niebieskie jagódki,
Mieszkamy w lesie zielonym.
Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
A rączęta są niebieskie oraz lazurowe.

Jeśli boli brzuszek - boli brzuszek
Wypij z nami soczek – z nami soczek
Zaraz wszystko minie – wszystko minie
Będziesz zdrowy i wesoły – bum ta, ra, ra, ra.

Jesteśmy śliweczki, śliweczki węgiereczki,
Mieszkamy w sadzie zielonym.
Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
A rączęta są niebieskie oraz lazurowe.

Zjedz nas na surowo – na surowo
Bo to bardzo zdrowo – bardzo zdrowo
Wypij też kompocik – też kompocik
Lub do placka słodziutkiego możesz włożyć nas.

Jesteśmy winogrona, niebieskie winogrona
Mieszkamy w ogrodzie zielonym
Oczka mamy czarne, buźki granatowe
A rączęta są niebieskie oraz lazurowe

Sok winogronowy – winogronowy
Smaczny jest i zdrowy – bardzo zdrowy
Gdy idziesz na wycieczkę – na wycieczkę
Witaminy, witaminy do plecaka włóż!

Hymn Żółtych
( na mel. " Krakowiaczek ci ja"

Cytrynki, cytrynki,
Dobre witaminki,
Do herbaty dodaj
cała będziesz zdrowa.

Banan i jogurcik,
deser doskonały,
Doda ci energii,
odwagi i witamin.


Oczekiwane rezultaty i refleksje po zajęciu:
     Treścią zajęcia jest hasło programowe z edukacji zdrowotnej dotyczące zasad racjonalnego odżywiania się, spożywania dużej ilości warzyw, owoców, spożywania surówek i sałatek. Uczestniczenie rodziców w zabawie pozwoliło mi na obserwację dzieci a przede wszystkim ich kontaktów z rodzicami oraz sposobu odnoszenia się do siebie, wspólnej współpracy.
     Zajęcia tego typu przede wszystkim zbliżają dzieci i rodziców do przedszkola, mają na celu pokazanie rodzicom, w jaki sposób można połączyć naukę z zabawą a także praktycznie wykorzystać umiejętności dzieci.
      Dla rodziców jest doskonałą formą poznania własnego dziecka, jego osobowości, obserwacji jego działania w grupie.
      Proponowane zadania i zabawy mają na celu zapoznanie dzieci z niezbędną wiedzą, pozwalają i ułatwiają aktywizowanie twórczej inwencji: muzycznej, plastycznej, słownej i ruchowej. Dzieci mają okazję wykazać się swoimi umiejętnościami w zakresie planowania pracy, inicjowania i zgodnego uczestniczenia z innymi w zabawie, samodzielnego nakrywania do stołu i porządkowania miejsca pracy.

Opracowała: Dorota Fortuna, nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 11 w Jaśle

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin