Temat kompleksowy: Zdrowo się odżywiamyTemat dnia: "W owocolandii"Cele ogólne:
· zachęcenie do spożywania dużej ilości warzyw i owoców poprzez wspólne wykonanie sałatki
· wdrażanie dzieci do kulturalnego spożywania posiłków
· aktywizowanie twórczej inwencji plastycznej, ruchowej, muzycznej i słownej
· świadome włączenie się rodziców w proces edukacji zdrowotnej
Cele operacyjne: dziecko
· wie co należy jeść aby być zdrowym
· planuje własne działania i doprowadza je do końca
· potrafi inicjować i zgodnie uczestniczyć z innymi w zabawie
· potrafi rozwiązać zagadkę za pomocą smaku i dotyku
· potrafi ułożyć wyrazy z rozsypanki literowej
· potrafi samodzielnie nakryć do stołu i uporządkować miejsce pracy
· potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności i efekty własnej twórczości
Metoda: aktywizujące pedagogiki zabawyFormy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna, zespołowa, Formy aktywności: muzyczna, ruchowa, plastyczna i słownaPomoce:
· magnetofon, owoce, salaterki,
· kolorowa bibuła, wizytówki w kształcie owoców, szary papier, papier kolorowy, papier samoprzylepny, alfabet ruchomy, mazaki, kredki, farby, plastelina, taśma samoprzylepna,
· deski do krojenia, noże, łyżeczki, talerzyki, obrusy, flakony, stoliki, krzesełka, serwetniki,
· jednorazowe serwetki do ścierania stolików, szufelki, zmiotki, pojemniki na odpady,
Opis sytuacji wychowawczo-dydaktycznych:
1. Powitanie rodziców i rozdanie kolorowych wizytówek w kształcie owoców z imieniem
o rodzice ustawieni w kole
o dzieci podchodzą do swojego rodzica i naklejają wizytówkę
o śpiew piosenki: Wszyscy są, witam Was. - gest, ukłon,Zaczynamy, bo już czas. - obrót dookoła Jestem ja, jesteś ty, - wskazanie na siebie i rodzicaRaz, dwa, trzy, - klaskanie w dłonie
o rodzice naśladują za dziećmi interpretację ruchową piosenki
2. Prezentacja ruchowa piosenki "Witaminki"1.Spójrzcie na Jasia, co za chudzina. 2.Jabłka i śliwki, ruda marchewkaBlady, mizerny, ponura mina. Gruszki, pietruszki i kalarepka.A inni chłopcy, silni jak słonie, Kwaśne porzeczki, słodkie maliny,Każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek. o właśnie wszystko są witaminy.Dlaczego Jasiu tak mizernieje? Jeśli chcesz silny być i zdrowy jak ryba Bo to głuptasek, witamin nie je! Musisz owoce jeść i warzywa.Witaminki, witaminki. – refren 2xDla chłopczyka i dziewczynki.Wszyscy mamy dziarskie minki ,Bo zjadamy witaminki
3. Każdy kolor tworzy jedno państwo i zajmuje wyznaczone miejsce w sali
o praca w parach ( rodzica z dzieckiem ) projektowanie stroju z kolorowej bibuły
o prezentacja strojów każdego kraju
4. Słuchanie fragmentu bajki "Owocolandia" - po wysłuchaniu bajki państwa otrzymują zadanie:
o dzieci – dowolną techniką ozdabiają LOGO własnego kraju i układają nazwę z rozsypanki literowej
o rodzice – układają hymn państwa, który powinien zawierać nazwy owoców w jego kolorze, zachwalać ich zalety zdrowotne oraz korzyści z ich zjadania,
o prezentacja hymnu i logo przez poszczególne kraje,
5. Zabawa ruchowa: "Wypiek ciasta" w konwencji pedagogiki zabawy
6. Słuchanie II fragmentu bajki "Owocolandia"Zadanie:
o każde państwo losuje potrawę, której etapy przygotowania rodzice muszą pokazać w zagadce pantomimicznej ( dzieci pełnią rolę owoców, naczyń, urządzeń, narzędzi itp.)może to być np. sałatka owocowa, ciasto owocowe, sok owocowy, koktajl owocowy, smażenie konfitur.
o pozostałe państwa odgadują czynności i nazwę potrawy ( mycie, krojenie, mieszanie, miksowanie, wyrabianie ciasta, wałkowanie, dolewanie itd.)
7. Zabawa ruchowa: "Sałatka owocowa" w konwencji pedagogiki zabawy
8. Słuchanie III fragmentu bajki "Owocolandia"Zadanie:
o dzieci – nakrywanie stołów, wycinanie serwetki, oznaczenie miejsca wizytówką, dekoracja brzegu talerza cząstkami owoców i bitą śmietaną,
o rodzice –wykonanie sałatki, krojenie owoców, nakładanie porcji na udekorowane talerze,
o wspólna praca – porządkowanie stanowisk pracy,
9. Degustacja sałatki
o zagadki smakowe w parach ( rodzic z dzieckiem)
10. Śpiew rodziców i dzieci piosenki "Witaminki"
11. Pożegnanie okrzykiem:Jedz owoce i jarzynyW nich mieszkają witaminy.Kto je sobie lekceważy,Musi chodzić do lekarzy.
12. Podziękowanie rodzicom za przybycie, zaangażowanie i smaczną sałatkę
o udzielanie informacji zwrotnej "Termometr uczuć"Teksty piosenek, które powstały podczas zajęcia:Hymn Zielonych(na mel. "Jabłuszko tam i tu)Jabłuszko zielone, jabłuszko tam i tu,Gdzie spojrzysz jabłuszko, jabłuszko pełne snu,Pieczone, smażone, surowe, gotowane,Na obiad, śniadanie lub na podwieczorek.Zielone jest kiwi, zielone winogrona,Agrest zielony to zdrowie i uroda,Zielone jabłuszka, gruszki tu i tam,Na zdrowie wyjdą wam.Zielone owoce za dziećmi przepadają,Zielone owoce moc witamin mają,Zielone, zielone, zielone tam i tu,Jedz śmiało będziesz zdrów!Hymn Czerwonych( na mel. "Niech żyje nam...)Niech żyje nam czerwony kolor,I wszystko co czerwone jest.Czerwone jabłka i porzeczki, Wiśnie i czereśnie też.My truskawki i maliny,Zawieramy witaminy.Sok z malinek zdrowia doda,Gdy dopadnie cię choroba.Zrób z nas dżemy lub kompoty,Marmolady, konfitury,Galaretek cały stos,A surowych zjadaj moc.Będziesz wtedy silny, zdrowy,I odporny na choroby!Hymn Niebieskich(na mel. "Jesteśmy jagódki"Jesteśmy jagódki, niebieskie jagódki,Mieszkamy w lesie zielonym.Oczka mamy czarne, buźki granatowe,A rączęta są niebieskie oraz lazurowe.Jeśli boli brzuszek - boli brzuszekWypij z nami soczek – z nami soczekZaraz wszystko minie – wszystko minieBędziesz zdrowy i wesoły – bum ta, ra, ra, ra.Jesteśmy śliweczki, śliweczki węgiereczki,Mieszkamy w sadzie zielonym.Oczka mamy czarne, buźki granatowe,A rączęta są niebieskie oraz lazurowe.Zjedz nas na surowo – na surowoBo to bardzo zdrowo – bardzo zdrowoWypij też kompocik – też kompocikLub do placka słodziutkiego możesz włożyć nas.Jesteśmy winogrona, niebieskie winogronaMieszkamy w ogrodzie zielonymOczka mamy czarne, buźki granatoweA rączęta są niebieskie oraz lazuroweSok winogronowy – winogronowySmaczny jest i zdrowy – bardzo zdrowyGdy idziesz na wycieczkę – na wycieczkęWitaminy, witaminy do plecaka włóż!Hymn Żółtych( na mel. " Krakowiaczek ci ja"Cytrynki, cytrynki,Dobre witaminki,Do herbaty dodaj cała będziesz zdrowa.Banan i jogurcik, deser doskonały,Doda ci energii, odwagi i witamin.
Oczekiwane rezultaty i refleksje po zajęciu: Treścią zajęcia jest hasło programowe z edukacji zdrowotnej dotyczące zasad racjonalnego odżywiania się, spożywania dużej ilości warzyw, owoców, spożywania surówek i sałatek. Uczestniczenie rodziców w zabawie pozwoliło mi na obserwację dzieci a przede wszystkim ich kontaktów z rodzicami oraz sposobu odnoszenia się do siebie, wspólnej współpracy. Zajęcia tego typu przede wszystkim zbliżają dzieci i rodziców do przedszkola, mają na celu pokazanie rodzicom, w jaki sposób można połączyć naukę z zabawą a także praktycznie wykorzystać umiejętności dzieci. Dla rodziców jest doskonałą formą poznania własnego dziecka, jego osobowości, obserwacji jego działania w grupie. Proponowane zadania i zabawy mają na celu zapoznanie dzieci z niezbędną wiedzą, pozwalają i ułatwiają aktywizowanie twórczej inwencji: muzycznej, plastycznej, słownej i ruchowej. Dzieci mają okazję wykazać się swoimi umiejętnościami w zakresie planowania pracy, inicjowania i zgodnego uczestniczenia z innymi w zabawie, samodzielnego nakrywania do stołu i porządkowania miejsca pracy.Opracowała: Dorota Fortuna, nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 11 w Jaśle
CarloS76