studia_indologiczne_tom_09.pdf

(691 KB) Pobierz
Microsoft Word - Z-B5-NR9.doc
STUDIA INDOLOGICZNE
tom 9 (2002)
INSTYTUT ORIENTALISTYCZNY
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WARSZAWA 2002
KOMITET REDAKCYJNY
Marek Mejor (redaktor naczelny)
Piotr Balcerowicz (z-ca redaktora naczelnego)
Monika Nowakowska
Anna Trynkowska
Ma³gorzata Wieliñska
Termin zamkniêcia kolejnych numerów Studiów Indologicznych up³ywa ka¿dorazowo z
koñcem czerwca danego roku. Redakcja prosi autorów o
{ nadsy³anie artyku³ów w formie wydruku tekstu opatrzonego dyskietk¹ z wersj¹
artyku³u:
(a) w pliku tekstowym (*.txt) w kodach ASCII lub
(b) w pliku Word (*.doc lub *.rtf) z czcionkami sanskryckimi dostêpnymi w
redakcji, lub
(c) w pliku Word (*.doc lub *.rtf), przy czym sanskryckie znaki diakrytyczne
powinny zostaæ zast¹pione wg nastêpuj¹cego wzoru:
diakrytyk = g³oska + @, np. â = a@; þ = t@; ô = m@; ÿ = h@ itp.
z wyj¹tkiem: palatalne n = n%; palatalne s = s%, gutturalne n = g@.
| uwzglêdnianie standardowego systemu spolszczania przyjêtego w Studiach
Indologicznych (patrz Studia Indologiczne 1 (1994) 6–7),
} stosowanie siê do zasad transkrypcji naukowej obowi¹zuj¹cej w Studiach
Indologicznych , z uwzglêdnieniem podzia³ów miêdzywyrazowych w z³o¿eniach
oraz sandhi na styku wyrazów (patrz Studia Indologiczne 1 (1994) 6–8),
~ opatrzenie artyku³ów bibliografi¹ wedle systemu przyjêtego w Studiach
Indologicznych .
Redakcja zastrzega sobie prawo do adiustacji nades³anych tekstów.
Artyku³y do zamieszczenia w Studiach Indologicznych mog¹ byæ przesy³ane tak¿e przez
internet na adresy: piotr@orient.uw.edu.pl lub mejor@interia.pl
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
ADRES REDAKCJI
Uniwersytet Warszawski
Instytut Orientalistyczny
Krakowskie Przedmieœcie 26/28
00–927 Warszawa
sk³ad komputerowy, czcionki: Piotr Balcerowicz
© projekt ok³adki: Piotr Balcerowicz
Druk i oprawa:
Zak³ad Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. 181/2003
ISSN 1232–4663
SPIS TREŒCI
BARBARA GRABOWSKA:
Kryszna w literaturze Bengalu do XII wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
BOGUS£AW J. KOC:
Wedyjska filozofia mowy ( vâc ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
MAREK MEJOR:
Echa buddyjskie w poemacie Maghy Œiœupâla-vadha . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
ANNA TRYNKOWSKA:
Opowieœæ o Ramie w mahakawji Maghy Œiœupâla-vadha . . . . . . . . . . . . . . . 86
SPRAWOZDANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93–100
Dar od profesora Lokesha Chandry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Dar od wielebnego Kazumaro Shimady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
KAROLINA BEREZOWSKA:
Letnia szko³a mówionego sanskrytu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
MARZENNA JAKUBCZAK:
XIII Miêdzynarodowy Kongres Wedanty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
ANNA TRYNKOWSKA:
Seminarium nt. przyrody w myœli, literaturze i sztuce Indii . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
MAREK MEJOR:
Nowinki z Oksfordu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
PO¯EGNANIA:
[Opracowa³ Marek Mejor] . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101–113
Kryszna w literaturze Bengalu do XII wieku
BARBARA GRABOWSKA
Kryszna, ósme wcielenie Wisznu, jest postaci¹ niezwykle z³o¿on¹. Wielka
epopeja Mahâ-bhârata przedstawia go jako rycerza kszatrijê udzielaj¹cego porad
piêciu braciom Pandawom, jednoczeœnie ten¿e Kryszna jako woŸnica Ard¿uny
wyg³asza s³ynne filozoficzne pouczenie Pieœñ Pana ( Bhagavad-gîtâ ) . Do tych
wizerunków nie pasuje obraz dzieciñstwa i m³odoœci spêdzonych wœród pasterzy,
jaki przedstawia Hariwansia ( Hari-vaôœa ) , dodatek do epopei oraz purany,
sanskryckie teksty mitologiczno-historyczne.
Na temat formowania siê wisznuizmu przyjmuje siê najczêœciej koncepcjê R.G.
B HANDARKARA (1913), kontynuowan¹ przez J. G ONDÊ (1993), wed³ug której ten
nurt religijny powsta³ ze zlania siê czterech niezale¿nych kultów: Wisznu, Narajany,
Wasudewy i Kryszny Gopali. Trudno jednak odtworzyæ prawdziw¹ postaæ wierzeñ,
gdy¿ dysponujemy jedynie tekstami u³o¿onymi przez braminów. Kult Kryszny
Gopali, czyli Kryszny pasterza, to najm³odszy element sk³adowy wisznuizmu.
Wed³ug B HANDARKARA czeœæ dla Kryszny Gopali przynios³o z sob¹ plemiê
pasterzy nomadów zwanych Abhirami w pierwszych wiekach naszej ery. Teoria
B HANDARKARA zak³ada wyodrêbnienie kilku postaci sk³adowych (rycerza,
pasterza, filozofa), pochodz¹cych z ró¿nych tradycji, które utworzy³y jedn¹
synkretyczn¹ postaæ Kryszny.
Interesuj¹cym by³oby zbadanie, jakiego Krysznê czci³ Bengal, jaki aspekt jego
postaci dominowa³ w literaturze i sztuce tego kraju?
Nie wiadomo, kiedy powsta³ i w jaki sposób siê rozwija³ kult Kryszny w Bengalu.
W Paharpurze (obecnie Bangladesz) zachowa³y siê p³askorzeŸby na stupie
buddyjskiej, na których zidentyfikowano dwanaœcie scen z ¿ycia Kryszny (w tym, co
do czterech brak pewnoœci) 1 . Trudno okreœliæ datowanie rzeŸb, prawdopodobnie
powsta³y miêdzy VI a VIII wiekiem. Mamy tam dwie sceny zwi¹zane z narodzinami
Kryszny, z³amanie drzew, zabicie demonów Pralamby, Keœina i Kansy, podniesienie
1 P RECIADO -S OLIS (1984: 115–118).
Studia Indologiczne 9 (2002) 5–18.
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin