MB.pdf
(
1005 KB
)
Pobierz
Matka Boża w ikonografii bizantyjskiej
ks . d r D ar iu s z S . Kl e jn o w s ki -Różycki
柯達理
Uniwerytet Opolki * Wydiał Teologicny
K a t e d r a T e o l o g i i D o g m a t y c z n e j
rtykułdrukowanywA. E. Klich (red.),
Matka Pana w katechezie
,
Kraków200683-97
Uwaga: aby wszystkie znaki
(greckie, scs)
byływidocne
należypobradiaintalowadodpowiednie czcionki z serwera
.
M
ATKA
B
OŻWIKONOGRFII
BIZANTYJSKIEJ
TeologiaikonymawielkąburliwąhitoriktórawtrąałatarożytnociąMimoiż
w Nowym Testamencie znajdujemy podstawy do wyprowadzenia teologii ikony, to
jednaktarotetamentalnyakacynieniaobraówjetnatylejednonacnyże
jedynieewidentneroenieJeuaChrytuacodoJegoBótwajetwtanie
uprawiedliwidpraktykobraowaniaBoga
1
.
Celowo w niniejszym wykładieotanąpominiteagadnieniawtpneomawiane
aweprykażdejpreentacjiteologiiikonyjaketymologiałowapodtawybiblijne
kultuikonyhitoriateologicnychperypetiiwiąanychikonoklamemNależy
jednakpodkrelidżekwetieikony ąwpierwymrdieproblemem
chrytologicnymwprotwiąanymBótwemJeuaChrytuaanie
hitoriotucnymObernetudiumtemutematowipowiciłkardChritoph
chönborn
2
atakżeoTDioniyŁukauk
3
.
Por. J.
C
ZERSKI
,
IkonyBogarodzicywKocilbizantyjkim
wPJakóła(red)
Veritati et
caritati.Włużbitologiiipojednania
, Opole 1992, s. 336n.
2
C
H
.
S
CHÖNBORN
,
Ikona Chrystusa
prełWymonaPonao2001
3
T.
D.
Ł
UKASZUK
,
Obrazwięty– ikonawżyciu,wirzitologiiKocioła
Ctochowa1993
1
1
I
K O N A J AK O
„
U C H RY S T US O W IEN I E M AT ER II
”
TeologowieikonypodkrelajążeChrytujetjedynąmożliwądopredtawienia
ikonąBogaiwogólejedynąmożliwąikonąacłowiekotylemożebydpredmiotem
ikonyoilejetjednoconyChrytuemtądłotowtleikonyniejetjedynie
konwencjątechnikimalarkiejalewprotnależydoteologiiwiatłałotoniejet
koloremalewiatłemobraowaniemwitociChrytuaktóryjetwiatłocią
wiatatądteżbardocharakterytycneowietlenieikonyikonaniema
wiatłocieniaalepotaci„promieniująodwewnątr”Uykujeiteneekta
pomocątw„blików”– charakterytycnychrojanieotwaryDlategoteżw
KocielebiantyjkimnieitniejeżadnaikonaBogarodicyktóraniemiałaby
widocznego odniesienia do Chrystusa i dojejBokiegoMacieryotwaJelinawet
itniejąikonypredtawiająceBogarodicbeDieciątkatoprynajmniejnapi
jednonacnieinormujenaojejgodnocimacieryokiejWKocielebiantyjkim
ikonograiamaryjnajakicałamariologiaącile chrystocentryczne.
WikoniewytkopodporądkowanejetteologiiPredewytkimprocejej
powtawaniajetwyiłkiemcłowiekadotakiegoprektałceniawiatamateriiaby
wiatotał„uchrytuowiony”prbótwionyDlategoikonograużywamaterii
nieożywionej(kredypigmentówuykiwanychminerałówkałkolorowychiem
łota)oraożywionej(drewnoklejeekórykrólikaipcheryjeiotrapłótna)aby
tmateriprektałcidwobliceBogaukaadwmateriijejotatecnycelTaki
spoóbkontemplowaniamateriiktórypowalawyłonidniejobliceBogapowala
cłowiekowi„widiedwytkowChrytuie”którytałicątkąmateriiktórego
ciałołożonejettejamejmateriicogwiadytrawakałyikażdycłowiektąd
technologiatworeniaikonywcałocipreyconajetymboliką
Dekanaktórejmalowanajetikonawojąymbolikąodwołujeidorajkiego
dreważyciaorado„drewanaktórymawiłoZbawieniewiata”Nadek
naklejanejetpłótnoktóreprypominanampłótnowitegoMandylionuktóryma
mocudrawianiatądikonaewgldunawiąekOobąJeuaChrytua
awebdiemiałaapektterapeutycnyNapryklejonepłótnonakładaiw
odpowiednipoób12wartwtwlewkau(aprawykredowo-klejowej). Liczba ta
ymbolicnienammaprypominad12pokoleoIraelaorapotołównaktórych
budowanyjetKociół
Ktałtdekiikonyjetcharakterytycnyawycajtegoamegodrewna
utworonejetniejakoobramowanie(naywane„polem”)Płacynawewnątr
tegoobramowanianaywanajet„kowcegiem”cylirkąmiejcemwitym
tabernaculumnaktórympredtawiaiObliceBoże
Natpnierylcemwyżłabiaiwikonieryunek„pie”iktałtypredtawianego
misterium. Na wyszlifowanąaprawnaklejairóżnymitechnikamiłotoktóre
uważainieakoloraleawiatłoponieważpotadwitacałajetanuronaw
BożejwiatłociZłoto(w24-karatowychpłatkach)naklejaibądna„mixtion”
(wytrawelachetnychżywic)uykujeiwtedyeektmatowybądteżna
charakterytycnąglinkwydobywanąwrmenii(wtedymożnałotopolerowad
kamieniemagatulubbemwilka)Innemetalemożnaabepiecadelakiem
(odchodamicejlookichmyc)
2
Farbuykujeiemieanianaturalnegopigmentu(iemminerałów)żółtkiem
jajkawinemmalnymolejkiemgodikowymUykujeiwtenpoóbtw
temperjajecnąTechnikamalowaniajetodwrotnaniżawycajwmalartwie
olejnymwydobywaiwiatłociemnychbarwprechodącdocorajaniejych
Ikonaaadniconiemawiatłocieniablakpotaci„bijeodwewnątr”jet
obraemwitoci
Ikonaotajeopianaapomocąliterkrótówabyjednonacnieokrelid
predtawioneoobyipodkrelidwiąekłowaiobrauIkonograowiewracają
uwagnaaktże„łowoktóretałoiciałem”jetjednocenieiniewmniejym
topniu)„ObraemBogaNiewidialnego”
UwieoceniemikonyjetpowiceniejejprekapłanaWedługredniowiecnego
rytuałuikonapowinnanajdowadinaołtarunaktórymjetprawowana
Eucharytiapre40dnipocymnatpujebardourocytyobrdjej
powiceniaikonograjetpierwymktórypowinienoddadpokłonBogu
przedstawionemu w ikonie
4
.
IkonajetnamalowanąkigąprawdBożychItakjakPimowitejetapianea
pomocąlitertakikonajetapiemtegoamegoOrdiaEwangeliiapomocą
barwktałtówliniiZmieniaijedynietechnikainonikordiejettoamo
tąditniejecałagałąteologiiajmującaiortoikonicnociąpoprawnocią
predtawieniaikonograicnegojegogodnocidogmatem
5
Dlategoteżikonanie
jetopiywanawkategoriachetetycnychIkonaniemaambicjibyd„ładną”
piecącąmyłwrokualerocenieikonyjetowiele głbeikonajetpikna
ponieważpredtawiaodwiecnePikno
Ikona – podobnie jak Ewangelia – repreentujeiuobecniawydareniaktóre
predtawiaWEwangeliiuobecnienienatpujeprełowoawikoniepre
kolory, linie, napisy
6
. Napis na ikonie ma znaczenie zasadnicze, podobne do
biblijnego imienia. Nie jest to jedynie znak rozpoznawczy, ale komunikuje istotne
treciIkonaprypominaanamnetycnie(uobecniająco)obecnodBogawródna
Ikonajetoknempoprektórewierącywidiwiatnadprzyrodzony, oknem
otwierającymnanabolut
7
byaygnaliowadobecnodwiata
nadpryrodonegoikonapoługujeipecjalnymirodkamimalarkimijak
ymbolikakolorówwiatłanimbyoryginalnedetaleanatomicne
(nieproporcjonalniedużeocydługiepalcewydłużonetwaregeometryowanie
ktałtówwielepunktówbieguliniiperpektywicnychalboperpektywa
odwróconaitp)Dobryikonogramalujeniewiatktórywidadjedynieocamiale
wiatduyprebótwionywktórymjetobecnyBógDlategoteżikonaniejet
„realitycna”niejetotograiąportretemaleymbolemcojet
akomunikowanepopredwuwymiarowąormNakutekdwuwymiarowoci
S.
M.
W.
P
ASTERNAK
,
Technika pisania ikony
, w: M. Lis, Z. W. Solski (red.),
Ikony niewidzialnego
,
Opole 2003,
s. 77-80.
5
K.
K
LAUZA
,
Teologiczna hermeneutyka ikony
, Lublin 2000, s. 148n.
6
J.
C
ZERSKI
,
tamż
, s. 338.
Pojcie-klucnatrwałewprowadonewteologiikonyprepracMQuenot
Ikona. Okno
ku Wiecznoci
, [tyt. oryg.:
L’icôn.Fnêtrurl’bolu
] tum. HPaprockiBiałytok1997
3
4
7
uykujeiwikoniepretreoktóranicegonieamykalectwarawrażenie
istnieniacegocoianiąkryjeTrójwymiarowarebajetkoocona
konkretnaamknitaNiemożnaiwniejjużnicegodomyladtrudniejwniejo
ymbolik
Podtawowąunkcjąikonyjetłużbamodlitwiebylepiejoiągnądpokójercana
modlitwiepredikonąpotaciwitychąmalowanewedługpecjalnychreguł
geometrycnychktórenieropraająludkiejuwagiiokaąpredtawiani
rontalniewpokojnychpoycjachDemonya– preciwnieąpredtawianew
ruchu, w niespokojnej gestykulacjiIkonajetnietylkorodkiemipomocąna
modlitwielecamajużjetpredmiotemmodlitwyanawetmodlitwą
8
.
IkonapredtawiacawwoitypoóbWidiinaikoniepołąconewydarenia
odległewcaieCawikoniemaenymbolicnyniemieciiwkategoriach
jedynie filozoficznych. Artysta malarz widzi wydarzenia sakralne, biblijne, historyczne
jakojednącałodwiataBożego
I
N T ER P R ET AC J A W Y BR AN Y C H I K O N
B
O G ARO D ZI C Y
Whitoriichrecijaotwakilkakrajówodcuwałoniewykleilny wiąekDiewicą
MaryjąoddającipodjejopiekDotychkrajównależyRojaWXIIwkiąż
Andrzej Bogolubski
9
wprowadiłdorukiegokalendaracerkiewnegonowewito-
OpiekiNajwitejBogurodicyanacywywtenpoóbideopiekiMatkiBożej
nadiemiąrukąNatpniewXIVwmijmiataBogurodicyprejmieMokwai
obórZanicianaKremlubdie nawanyDomemBogurodicyWródtychkrajów
najdujeitakżeGrujagdyżwedługtradycji
10
tawłanieiemiawypadłaMaryi
godnieloemaleamiatNiejdoGrujipoedłgłoidChrytuaapotołymon
KananejcykaMatkaBożanaaweobiecałaGrujiwojąopiekcególne
awierenieMatceBożejchronitakżePolkwktórejBogurodicajetcconajako
KrólowaPolkiWredniowiecuLiwonia(obecniecdŁotwy)byłanawana„Terra
Mariana”– iemiaMaryiTaknawałjąpapieżInnocentyIIIbłogoławiącpodbój
tychiemprekryżakówwimiBogarodicy(ZakonNMP)cególnemiejce
RojiwtymkontekciepotwierdająobjawieniaFatimykiedytoportugalkie
dieciktórenicegoniewiediałyoRojiotrymałyodBoagurodicypork
modlitwyatenkrajIleżmodlitwanoononatychiemiachdoNajwitej
diewicyileżikonJejpowicono!Wieletychikonałynłojakocudownewiele
nichbyłouważanychadiełowŁukaaEwangelitywŁukaEwangelitapre
TradycjotałunanyapierwegoautoraikonyBogarodicyNiewiemy
dokładnienacympolegałtenobraNajwitejMaryiPanny
NajprawdopodobniejprekatenwynikałtegożeporódEwangelitówŁuka
miałcególnypoóbekponowaniarolikobietyipootawiłnamnajpełniejy
obraz Bogarodzicy
11
.
8
L.
O
USPIENSKY
,
Lathéologidl’icôndanl’Égliorthodox
, Paris 1980, s. 160n.
OnprewiółikonMatkiBokiejWłodimierkiejWłodimieradoMokwy
10
Opartej na apokryfach.
J. R
ÓŻYCK
-K
LEJNOWSKA
,
Ikony Bogarodzicy
„Tecka– CaopimoKulturalnopołecne”
lipiec-ierpieo(1998)nr20-21, Paris 1998, s. 7-10.
4
9
11
ItniejekilkaettypówipodtypówikonBogarodicyMożnajeprowadidjednakdo
kilkugłównychDeeiBogarodicatronującaHodegetriaEleuaOrantkaItnieją
takżebardopecyicnetypyikonjaknpMatkaBokaBolenaNiepłacmnie
MatkoDooddielnejkategoriiikonmaryjnychnależącenyżyciaMaryijak
ZwiatowanieBożeNarodenieZanicieorainneWbiantyjkiejtradycji
łowiaokiejulubionymtypemikonyBogarodicyjetPokrowacyliOpiekiMatki
BożejWytkieteikonyąnonikiemgłbokichtreciktórychwartociliturgicnej
teologicnejikatechetycnejtrudnoprecenid
12
.
D
E E S I S
Greckiełowo
deesis
oznacza problubmodlitwwtawiennicąWNowym
Tetamenciejettołowoużywanedlaokreleniachrecijaokiegotylużycia
którymjetnieutannamodlitwadoBogaWikonograiibiantyjkiej
deesisi
to
tryoobowakompoycjapredtawiającaChrytuajako Panakomouktóry
najdujeiwcentrumobraupomidyBogarodicąaJanemChrcicielem
wytpującychwroliordownikówWikonotaietenmotywjetunaocnioną
kwinteencjąmodlitwyKociołaNapodtawietejikonymożnaobjaniadcymjet
modlitwawtawiennicaKociołamodlitwawiernychpodcaEucharytiijakie
naceniemadogmatwitychobcowaniacególnapoycjaBogurodicyiJana
PoprednikaitdPocątkowoBogurodicumiecanopolewejtronieChrytua
(np. w ikonach z VI w. z klatoruwKatarynynaynaju)NajprotąormąDeei
tałyiodXIwpopierialubtylkogłowyTeologiaprawoławnawidiwDeei
obraalubinChrytuaKociołemKociółjetrepreentowanypre
BogarodicaJanChrcicielajmujemiejce
przyjacilaOblubioca
– Chrystusa (J
3,29)
13
.
T
R
O
B
OGRODZICTRONUJĄC
TentypBogarodicypredtawiaBogarodiciedącąnabardowyokimtroniew
poycjirontalnejnapurpurowejkrólewkiejpoduceMatkaBożatrymapred
obąnakolanachDieciJeuktóreprawąrkąbłogoławiawlewejtrymawój
lubkigPimawZdaraiżeDieciątkobłogoławidwomarkami(ikonaMatki
BokiejPecerkiej)Ctowrogachikonyukaaneąpotacianiołowiwitychw
potawieadorującej
H
O D E G E T R I A
Hodegetriajetjetjednympodtawowychtypówpredtawieoikonograicnych
MaryiDieciątkiemJeunajdujeiwpewnymoddaleniuodtwaryMatkiiedi
najejrceipatryprediebieFrontalniepredtawionaMaryjawraewoim
Synem charakteryujeiwykledodurowymimajetatycnympojreniem
14
.
ItniejąlicnewariantyHodegetriiDotegotypualicaitakżeMatka
CtochowkaNawa
Hodegetria
pochodiodgreckiegołowa
hodos
, czyli
droga
.
TentypikonypredtawiaBogarodicwpoycjirontalnejwlewejrcetryma
NajobreniejeInajpełniejetudiumpowiconeikonograiimaryjnejtworyłE.
S
ENDLER
,
LicôndlaMèrdDiu
, Paris 1992.
13
M.
Q
UENNOT
,
tamż
, s. 115.
14
J.
R
ÓŻYCK
-K
LEJNOWSKA
,
tamż
.
5
12
Plik z chomika:
PanToto
Inne pliki z tego folderu:
Detale ikonograficzne jako elementy datujace.ppt
(46696 KB)
detal.pdf
(7238 KB)
święci.rar
(66088 KB)
jezus i maria.rar
(20475 KB)
Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna.rar
(139835 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
!
! !
! ! ! !
! ! ! najnowsze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin