MB.pdf

(1005 KB) Pobierz
Matka Boża w ikonografii bizantyjskiej
ks . d r D ar iu s z S . Kl e jn o w s ki -Różycki 柯達理
Uniwerytet Opolki * Wydiał Teologicny
K a t e d r a T e o l o g i i D o g m a t y c z n e j
rtykułdrukowanywA. E. Klich (red.), Matka Pana w katechezie ,
Kraków200683-97
Uwaga: aby wszystkie znaki (greckie, scs) byływidocne
należypobradiaintalowadodpowiednie czcionki z serwera .
M ATKA B OŻWIKONOGRFII
BIZANTYJSKIEJ
TeologiaikonymawielkąburliwąhitoriktórawtrąałatarożytnociąMimoiż
w Nowym Testamencie znajdujemy podstawy do wyprowadzenia teologii ikony, to
jednaktarotetamentalnyakacynieniaobraówjetnatylejednonacnyże
jedynieewidentneroenieJeuaChrytuacodoJegoBótwajetwtanie
uprawiedliwidpraktykobraowaniaBoga 1 .
Celowo w niniejszym wykładieotanąpominiteagadnieniawtpneomawiane
aweprykażdejpreentacjiteologiiikonyjaketymologiałowapodtawybiblijne
kultuikonyhitoriateologicnychperypetiiwiąanychikonoklamemNależy
jednakpodkrelidżekwetieikony ąwpierwymrdieproblemem
chrytologicnymwprotwiąanymBótwemJeuaChrytuaanie
hitoriotucnymObernetudiumtemutematowipowiciłkardChritoph
chönborn 2 atakżeoTDioniyŁukauk 3 .
Por. J. C ZERSKI , IkonyBogarodzicywKocilbizantyjkim wPJakóła(red) Veritati et
caritati.Włużbitologiiipojednania , Opole 1992, s. 336n.
2
C H . S CHÖNBORN , Ikona Chrystusa prełWymonaPonao2001
3
T. D. Ł UKASZUK , Obrazwięty– ikonawżyciu,wirzitologiiKocioła Ctochowa1993
1
1
252366809.003.png 252366809.004.png
I K O N A J AK O U C H RY S T US O W IEN I E M AT ER II
TeologowieikonypodkrelajążeChrytujetjedynąmożliwądopredtawienia
ikonąBogaiwogólejedynąmożliwąikonąacłowiekotylemożebydpredmiotem
ikonyoilejetjednoconyChrytuemtądłotowtleikonyniejetjedynie
konwencjątechnikimalarkiejalewprotnależydoteologiiwiatłałotoniejet
koloremalewiatłemobraowaniemwitociChrytuaktóryjetwiatłocią
wiatatądteżbardocharakterytycneowietlenieikonyikonaniema
wiatłocieniaalepotaci„promieniująodwewnątr”Uykujeiteneekta
pomocątw„blików”– charakterytycnychrojanieotwaryDlategoteżw
KocielebiantyjkimnieitniejeżadnaikonaBogarodicyktóraniemiałaby
widocznego odniesienia do Chrystusa i dojejBokiegoMacieryotwaJelinawet
itniejąikonypredtawiająceBogarodicbeDieciątkatoprynajmniejnapi
jednonacnieinormujenaojejgodnocimacieryokiejWKocielebiantyjkim
ikonograiamaryjnajakicałamariologiaącile chrystocentryczne.
WikoniewytkopodporądkowanejetteologiiPredewytkimprocejej
powtawaniajetwyiłkiemcłowiekadotakiegoprektałceniawiatamateriiaby
wiatotał„uchrytuowiony”prbótwionyDlategoikonograużywamaterii
nieożywionej(kredypigmentówuykiwanychminerałówkałkolorowychiem
łota)oraożywionej(drewnoklejeekórykrólikaipcheryjeiotrapłótna)aby
tmateriprektałcidwobliceBogaukaadwmateriijejotatecnycelTaki
spoóbkontemplowaniamateriiktórypowalawyłonidniejobliceBogapowala
cłowiekowi„widiedwytkowChrytuie”którytałicątkąmateriiktórego
ciałołożonejettejamejmateriicogwiadytrawakałyikażdycłowiektąd
technologiatworeniaikonywcałocipreyconajetymboliką
Dekanaktórejmalowanajetikonawojąymbolikąodwołujeidorajkiego
dreważyciaorado„drewanaktórymawiłoZbawieniewiata”Nadek
naklejanejetpłótnoktóreprypominanampłótnowitegoMandylionuktóryma
mocudrawianiatądikonaewgldunawiąekOobąJeuaChrytua
awebdiemiałaapektterapeutycnyNapryklejonepłótnonakładaiw
odpowiednipoób12wartwtwlewkau(aprawykredowo-klejowej). Liczba ta
ymbolicnienammaprypominad12pokoleoIraelaorapotołównaktórych
budowanyjetKociół
Ktałtdekiikonyjetcharakterytycnyawycajtegoamegodrewna
utworonejetniejakoobramowanie(naywane„polem”)Płacynawewnątr
tegoobramowanianaywanajet„kowcegiem”cylirkąmiejcemwitym
tabernaculumnaktórympredtawiaiObliceBoże
Natpnierylcemwyżłabiaiwikonieryunek„pie”iktałtypredtawianego
misterium. Na wyszlifowanąaprawnaklejairóżnymitechnikamiłotoktóre
uważainieakoloraleawiatłoponieważpotadwitacałajetanuronaw
BożejwiatłociZłoto(w24-karatowychpłatkach)naklejaibądna„mixtion”
(wytrawelachetnychżywic)uykujeiwtedyeektmatowybądteżna
charakterytycnąglinkwydobywanąwrmenii(wtedymożnałotopolerowad
kamieniemagatulubbemwilka)Innemetalemożnaabepiecadelakiem
(odchodamicejlookichmyc)
2
Farbuykujeiemieanianaturalnegopigmentu(iemminerałów)żółtkiem
jajkawinemmalnymolejkiemgodikowymUykujeiwtenpoóbtw
temperjajecnąTechnikamalowaniajetodwrotnaniżawycajwmalartwie
olejnymwydobywaiwiatłociemnychbarwprechodącdocorajaniejych
Ikonaaadniconiemawiatłocieniablakpotaci„bijeodwewnątr”jet
obraemwitoci
Ikonaotajeopianaapomocąliterkrótówabyjednonacnieokrelid
predtawioneoobyipodkrelidwiąekłowaiobrauIkonograowiewracają
uwagnaaktże„łowoktóretałoiciałem”jetjednocenieiniewmniejym
topniu)„ObraemBogaNiewidialnego”
UwieoceniemikonyjetpowiceniejejprekapłanaWedługredniowiecnego
rytuałuikonapowinnanajdowadinaołtarunaktórymjetprawowana
Eucharytiapre40dnipocymnatpujebardourocytyobrdjej
powiceniaikonograjetpierwymktórypowinienoddadpokłonBogu
przedstawionemu w ikonie 4 .
IkonajetnamalowanąkigąprawdBożychItakjakPimowitejetapianea
pomocąlitertakikonajetapiemtegoamegoOrdiaEwangeliiapomocą
barwktałtówliniiZmieniaijedynietechnikainonikordiejettoamo
tąditniejecałagałąteologiiajmującaiortoikonicnociąpoprawnocią
predtawieniaikonograicnegojegogodnocidogmatem 5 Dlategoteżikonanie
jetopiywanawkategoriachetetycnychIkonaniemaambicjibyd„ładną”
piecącąmyłwrokualerocenieikonyjetowiele głbeikonajetpikna
ponieważpredtawiaodwiecnePikno
Ikona – podobnie jak Ewangelia – repreentujeiuobecniawydareniaktóre
predtawiaWEwangeliiuobecnienienatpujeprełowoawikoniepre
kolory, linie, napisy 6 . Napis na ikonie ma znaczenie zasadnicze, podobne do
biblijnego imienia. Nie jest to jedynie znak rozpoznawczy, ale komunikuje istotne
treciIkonaprypominaanamnetycnie(uobecniająco)obecnodBogawródna
Ikonajetoknempoprektórewierącywidiwiatnadprzyrodzony, oknem
otwierającymnanabolut 7 byaygnaliowadobecnodwiata
nadpryrodonegoikonapoługujeipecjalnymirodkamimalarkimijak
ymbolikakolorówwiatłanimbyoryginalnedetaleanatomicne
(nieproporcjonalniedużeocydługiepalcewydłużonetwaregeometryowanie
ktałtówwielepunktówbieguliniiperpektywicnychalboperpektywa
odwróconaitp)Dobryikonogramalujeniewiatktórywidadjedynieocamiale
wiatduyprebótwionywktórymjetobecnyBógDlategoteżikonaniejet
„realitycna”niejetotograiąportretemaleymbolemcojet
akomunikowanepopredwuwymiarowąormNakutekdwuwymiarowoci
S. M. W. P ASTERNAK , Technika pisania ikony , w: M. Lis, Z. W. Solski (red.), Ikony niewidzialnego ,
Opole 2003, s. 77-80.
5
K. K LAUZA , Teologiczna hermeneutyka ikony , Lublin 2000, s. 148n.
6
J. C ZERSKI , tamż , s. 338.
Pojcie-klucnatrwałewprowadonewteologiikonyprepracMQuenot Ikona. Okno
ku Wiecznoci , [tyt. oryg.: L’icôn.Fnêtrurl’bolu ] tum. HPaprockiBiałytok1997
3
4
7
uykujeiwikoniepretreoktóranicegonieamykalectwarawrażenie
istnieniacegocoianiąkryjeTrójwymiarowarebajetkoocona
konkretnaamknitaNiemożnaiwniejjużnicegodomyladtrudniejwniejo
ymbolik
Podtawowąunkcjąikonyjetłużbamodlitwiebylepiejoiągnądpokójercana
modlitwiepredikonąpotaciwitychąmalowanewedługpecjalnychreguł
geometrycnychktórenieropraająludkiejuwagiiokaąpredtawiani
rontalniewpokojnychpoycjachDemonya– preciwnieąpredtawianew
ruchu, w niespokojnej gestykulacjiIkonajetnietylkorodkiemipomocąna
modlitwielecamajużjetpredmiotemmodlitwyanawetmodlitwą 8 .
IkonapredtawiacawwoitypoóbWidiinaikoniepołąconewydarenia
odległewcaieCawikoniemaenymbolicnyniemieciiwkategoriach
jedynie filozoficznych. Artysta malarz widzi wydarzenia sakralne, biblijne, historyczne
jakojednącałodwiataBożego
I N T ER P R ET AC J A W Y BR AN Y C H I K O N B O G ARO D ZI C Y
Whitoriichrecijaotwakilkakrajówodcuwałoniewykleilny wiąekDiewicą
MaryjąoddającipodjejopiekDotychkrajównależyRojaWXIIwkiąż
Andrzej Bogolubski 9 wprowadiłdorukiegokalendaracerkiewnegonowewito-
OpiekiNajwitejBogurodicyanacywywtenpoóbideopiekiMatkiBożej
nadiemiąrukąNatpniewXIVwmijmiataBogurodicyprejmieMokwai
obórZanicianaKremlubdie nawanyDomemBogurodicyWródtychkrajów
najdujeitakżeGrujagdyżwedługtradycji 10 tawłanieiemiawypadłaMaryi
godnieloemaleamiatNiejdoGrujipoedłgłoidChrytuaapotołymon
KananejcykaMatkaBożanaaweobiecałaGrujiwojąopiekcególne
awierenieMatceBożejchronitakżePolkwktórejBogurodicajetcconajako
KrólowaPolkiWredniowiecuLiwonia(obecniecdŁotwy)byłanawana„Terra
Mariana”– iemiaMaryiTaknawałjąpapieżInnocentyIIIbłogoławiącpodbój
tychiemprekryżakówwimiBogarodicy(ZakonNMP)cególnemiejce
RojiwtymkontekciepotwierdająobjawieniaFatimykiedytoportugalkie
dieciktórenicegoniewiediałyoRojiotrymałyodBoagurodicypork
modlitwyatenkrajIleżmodlitwanoononatychiemiachdoNajwitej
diewicyileżikonJejpowicono!Wieletychikonałynłojakocudownewiele
nichbyłouważanychadiełowŁukaaEwangelitywŁukaEwangelitapre
TradycjotałunanyapierwegoautoraikonyBogarodicyNiewiemy
dokładnienacympolegałtenobraNajwitejMaryiPanny
NajprawdopodobniejprekatenwynikałtegożeporódEwangelitówŁuka
miałcególnypoóbekponowaniarolikobietyipootawiłnamnajpełniejy
obraz Bogarodzicy 11 .
8
L. O USPIENSKY , Lathéologidl’icôndanl’Égliorthodox , Paris 1980, s. 160n.
OnprewiółikonMatkiBokiejWłodimierkiejWłodimieradoMokwy
10
Opartej na apokryfach.
J. R ÓŻYCK -K LEJNOWSKA , Ikony Bogarodzicy „Tecka– CaopimoKulturalnopołecne”
lipiec-ierpieo(1998)nr20-21, Paris 1998, s. 7-10.
4
9
11
ItniejekilkaettypówipodtypówikonBogarodicyMożnajeprowadidjednakdo
kilkugłównychDeeiBogarodicatronującaHodegetriaEleuaOrantkaItnieją
takżebardopecyicnetypyikonjaknpMatkaBokaBolenaNiepłacmnie
MatkoDooddielnejkategoriiikonmaryjnychnależącenyżyciaMaryijak
ZwiatowanieBożeNarodenieZanicieorainneWbiantyjkiejtradycji
łowiaokiejulubionymtypemikonyBogarodicyjetPokrowacyliOpiekiMatki
BożejWytkieteikonyąnonikiemgłbokichtreciktórychwartociliturgicnej
teologicnejikatechetycnejtrudnoprecenid 12 .
D E E S I S
Greckiełowo deesis oznacza problubmodlitwwtawiennicąWNowym
Tetamenciejettołowoużywanedlaokreleniachrecijaokiegotylużycia
którymjetnieutannamodlitwadoBogaWikonograiibiantyjkiej deesisi to
tryoobowakompoycjapredtawiającaChrytuajako Panakomouktóry
najdujeiwcentrumobraupomidyBogarodicąaJanemChrcicielem
wytpującychwroliordownikówWikonotaietenmotywjetunaocnioną
kwinteencjąmodlitwyKociołaNapodtawietejikonymożnaobjaniadcymjet
modlitwawtawiennicaKociołamodlitwawiernychpodcaEucharytiijakie
naceniemadogmatwitychobcowaniacególnapoycjaBogurodicyiJana
PoprednikaitdPocątkowoBogurodicumiecanopolewejtronieChrytua
(np. w ikonach z VI w. z klatoruwKatarynynaynaju)NajprotąormąDeei
tałyiodXIwpopierialubtylkogłowyTeologiaprawoławnawidiwDeei
obraalubinChrytuaKociołemKociółjetrepreentowanypre
BogarodicaJanChrcicielajmujemiejce przyjacilaOblubioca – Chrystusa (J
3,29) 13 .
T
R
O
B OGRODZICTRONUJĄC
TentypBogarodicypredtawiaBogarodiciedącąnabardowyokimtroniew
poycjirontalnejnapurpurowejkrólewkiejpoduceMatkaBożatrymapred
obąnakolanachDieciJeuktóreprawąrkąbłogoławiawlewejtrymawój
lubkigPimawZdaraiżeDieciątkobłogoławidwomarkami(ikonaMatki
BokiejPecerkiej)Ctowrogachikonyukaaneąpotacianiołowiwitychw
potawieadorującej
H O D E G E T R I A
Hodegetriajetjetjednympodtawowychtypówpredtawieoikonograicnych
MaryiDieciątkiemJeunajdujeiwpewnymoddaleniuodtwaryMatkiiedi
najejrceipatryprediebieFrontalniepredtawionaMaryjawraewoim
Synem charakteryujeiwykledodurowymimajetatycnympojreniem 14 .
ItniejąlicnewariantyHodegetriiDotegotypualicaitakżeMatka
CtochowkaNawa Hodegetria pochodiodgreckiegołowa hodos , czyli droga .
TentypikonypredtawiaBogarodicwpoycjirontalnejwlewejrcetryma
NajobreniejeInajpełniejetudiumpowiconeikonograiimaryjnejtworyłE.
S ENDLER , LicôndlaMèrdDiu , Paris 1992.
13
M. Q UENNOT , tamż , s. 115.
14
J. R ÓŻYCK -K LEJNOWSKA , tamż .
5
12
252366809.005.png 252366809.006.png 252366809.001.png 252366809.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin