podstawa programowa 2007.pdf
(
73 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - nowe_lektury.doc
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 23 sierpnia 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
( DZ.U. z dnia 31 sierpnia 2007 r. Nr 157, poz.1100 )
na podstawie art. 22 ust.2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 7 września 1991 r. O systemie
oświaty ( Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§
1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji narodowej i Sportu z dna 26 lutego 2002 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. nr 51, poz. 458, z 2003 r. Nr 210,
poz. 2041, z 2005 r. Nr 19, poz, z 2006 r. Nr 228, poz. 1669 ) wprowadza się
następujące zmiany:
1) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku
nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
2) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku
nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
3) załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku
nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
§ 2.1. Wykaz lektur określony w załącznikach nr 2 i 4 do rozporządzenia, o którym
mowa w § 1 niniejszego rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym
rozporządzeniem, jest realizowany, począwszy od roku szkolnego 2007/2008
odpowiednio w klasach I i IV szkoły podstawowej, w klasach I gimnazjum i w klasach
I szkół ponadgimnazjalnych: liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego,
technikum, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego, technikum uzupełniającego
oraz zasadniczej szkoły zawodowej.
2. W pozostałych klasach szkół wymienionych w ust. 1 do zakończenia etapu
edukacyjnego realizuje się dotychczasowy wykaz lektur.
§ 3. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i
gimnazjów określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia, o którym owa w § 1
niniejszego rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w
zakresie działu „I Etap Edukacyjny klasy I-III Kształcenie Zintegrowane”, w części
dotyczącej języka obcego nowożytnego, stosuje się, począwszy od roku
szkone200/20009.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem1 wrzenia 2007 r.
Minister Edukacji Narodowej:
R. Legutko
Przytoczone rozporządzenie w załączniku nr 2 „Podstawa programowa kształcenia
ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów”, w dziale „Szkoła Podstawowa
I i II Etap Edukacyjny w części „I Etap Edukacyjny klasy I-III Kształcenie
Zintegrowane” po pozycji „Treści nauczania” dodaje pozycje „Lektura”
L e k t u r a
H.Ch Andersen – Baśnie (wybór); Władysław Bełza – Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa – Akademia Pana Kleksa; Wanda Chotomska – Legendy polskie;
Maria Konopnicka – O krasnoludkach i sierotce Marysi (fragmenty); Hugh Lofting –
Doktor Dolittle i jego zwierzęta; Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn; Kornel
Makuszyński – 120 przygód Koziołka Matołka ( księga 1); Alan Aleksander Milne –
Kubuś Puchatek; ks. Jan Twardowski – Patyki i patyczki; Julian Tuwim – wiersze dla
dzieci; Lokomotywa, Słoń Trąbalski; inne wybrane utwory klasycznej literatury
dziecięcej i światowej.
UZASADNIENIE
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego
20002 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
/ Dz. U. Nr 51, poz. 458, z
późn. zm./ ma na celu stworzenie listy lektur obowiązkowych w szkole podstawowej
dla I etapu edukacyjnego – klasy I-III /kształcenie zintegrowane/, a także
uzupełnienie lektur z języka polskiego w podstawie programowej kształcenia
ogólnego w szkole podstawowej dla II etapu edukacyjnego / klasy IV-VI/ i gimnazjum
oraz w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących,
liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i
techników uzupełniających.
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia jest niezbędne ze względu na uchylenie
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lipca 20007 r.
zmieniającego
rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
/Dz. U. Nr 123, poz.853/.
Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Rady Ministrów.
Proponowana zmiana polega na wskazaniu tytułów lektur obowiązkowych dla
poszczególnych etapów edukacyjnych. Rozporządzenie jest odpowiedzią na liczne
głosy środowiska nauczycielskiego i rodziców domagających się określenia
podstawowego kanonu lektur obowiązujących we wszystkich szkołach polskich.
Obowiązująca dotąd duża dowolność w wyborze lektur powodowała, iż nauczyciele,
przy wyborze lektury, nie zawsze uwzględniali standardy egzaminacyjne, co mogło
mieć wpływ na wyniki sprawdzianów i egzaminów. Określenie wykazu pozycji l
iterackich obowiązujących na poszczególnych etapach edukacyjnych nie ogranicza
wpływu ani nauczycieli, ani uczniów na poszerzenie tej listy. Nadal nauczyciele będą
mogli również wybrać pozycje lektur według zainteresowań uczniów.
Wykaz lektur dla klas I-III szkoły podstawowej
Proponowane lektury reprezentują polską i światową klasykę. Popularyzują wartości
humanistyczne, uczą patriotyzmu, poszanowania dla innych ludzi. Jednocześnie są
łatwe w odbiorze, zawierają interesujące treści, napisane /lub przetłumaczone?
Pięknym językiem literackim uczącym poprawnej polszczyzny. Zachęcają uczniów do
samodzielnego czytania.
INFORMACJA WYDAWNICTAWA „ŻAK”
Nowy wykaz lektur a podręczniki Wydawnictwa ŻAK z serii
„Z Ekoludkiem w szkole”
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, które zostało zatwierdzone 6 sierpnia
2007 r. i weszło w życie 1 września 2007 r., wprowadza zmiany w podstawie
programowej dotyczące zestawu lektur. W zestawie zostały wymienione:
-
nowe pozycje, takie jak:
Akademia Pana Kleksa, O krasnoludkach i sierotce
Marysi, Patyki i patyczki
-
te, które są znane nauczycielom i były w zestawach lektur, np: J.Tuwim
- Wiersze,
Kubuś Puchatek, Dzieci z Bullerbyn, Doktor Dolittle, Legendy
-
oraz „inne wybrane utwory klasyki literatury dziecięcej polskiej i światowej”.
Oznacza to, że nauczyciel, a nawet uczniowie czy autorzy podręczników, mogą
zaproponować swoje sprawdzone, znane utwory, które mają niezaprzeczalne
wartości wychowawcze i literackie.
Zmiany w rozporządzeniu dotyczą klasy I i IV szkoły podstawowej oraz kl. I
gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, począwszy od roku szkolnego 2007/2008.
W pozostałych klasach / II i III / do zakończenia etapu edukacyjnego realizuje się
dotychczasowy wykaz lektur.
Ponieważ zmiany zostały wprowadzone w sierpniu, na miesiąc przed rozpoczęciem
nauki, niewiele można było pomóc nauczycielom , ani też wprowadzić żadnych
zmian w podręcznikach i opracowaniach metodycznych. Dlatego teraz podajemy
propozycje naszych rozwiązań i przemyśleń, które być może ułatwią Państwu
zaplanowanie pracy z lekturą. Nasze propozycje dotyczą:
1. Wykazu książek dodatkowych wprowadzonych zgodnie z akapitem
rozporządzenia „...inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej
światowej”.
2. Propozycji podziału lektur dla poszczególnych klas, nie tylko dla klasy pierwszej
ale i dla drugiej i trzeciej, aby mieć ogólne spojrzenie na cały etap kształcenia.
3. W najbliższym czasie podamy materiały pomocnicze, scenariusze, karty pracy do
opracowania lektur w klasie pierwszej.
Ad 1. Lektury dodatkowe
Klasa I
1. Jan Grabowski –
Czarna owieczka
2. Adam Bahdaj –
Pilot i ja
3. Jan Brzechwa –
Brzechwa dzieciom
4. Czesław Janczarski –
Jak Wojtek został strażakiem
5. Joanna Papuzińska –
Nasza mama czarodziejka
Klasa II
Alina i Czesław Centkiewiczowie –
Zaczarowana zagroda
Maria Krüger –
Karolcia
Jan Grabowski –
Puc, Bursztyn i goście
Janina Porazińska –
Szewczyk Dratewka
Klasa III
Czesław Centkiewicz -
Anaruk chłopiec z Grenlandii
Roman Pisarski –
O psie, który jeździł koleją
Astrid Lindgren –
Fizia Pończoszanka
W. Chotomska –
Dzieci Pana Astronoma
René Goscinny, Jean Jacques Sempé –
Rekreacje Mikołajka
Ad. 2 Podział lektur dla poszczególnych klas
Aby dokonać w miarę dobrego podziału, przyjęliśmy pewne kryteria - płaszczyzny ,
które ułatwią i ukierunkują pracę z lekturą.
I płaszczyzna pracy z lekturą - to czytanie i opracowanie lektur na zajęciach.
Wybieramy 3 książki, które przeczytamy dzieciom ( lub przeczytają ją dzieci, zależnie
od klasy) i wspólnie je opracujemy. Pomocne mogą tu być podręczniki, w których są
opracowane niektóre lektury oraz zeszyty lektur „W świecie książek”.
II płaszczyzna pracy z lekturą – to czytanie i opracowanie fragmentów lektur na
zajęciach
Wybieramy kilka, np. 3 książki, które przeczytamy dzieciom lub z dziećmi, ale tylko
we fragmentach i opracujemy je na zajęciach. Dzieci zachęcone treścią lektury
i odpowiednio ukierunkowane czytają te książki do końca.
Plik z chomika:
maryla20
Inne pliki z tego folderu:
Podstawa programowa 2009.docx
(16 KB)
Zmiany w podstawie wychowania przedszkolnego.pdf
(121 KB)
stara podstawa programowa.doc
(53 KB)
podstawa programowa 2007.pdf
(73 KB)
Podstawa programowa.pdf
(412 KB)
Inne foldery tego chomika:
biuletyny wsip
dokumenty w szkole
plany dyd-wych
wycieczka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin