skrypt.docx

(90 KB) Pobierz

R I

Ład społeczny - cel prawa

Kodeks – ustawy państwa regulujące wybrane, szerokie dziedziny życia społecznego.

Dualizm prawny – obowiązywanie porządku prawa naturalnego oraz stanowionego.

Nowożytna szkoła prawa natury:

·         Koncepcje statyczne

·         Zmiennej treści

·         Dynamiczne

Obecnie – prawo naturalne nie uchyla prawa stanowionego.

 

§ 2 Pozytywizm prawniczy

·      Prawo w znaczeniu prawniczym – zbiór reguł ustanowionych bądź uznanych przez odpowiednie organy władzy publicznej, wobec których posłuch zapewniany bywa w ostateczności dzięki przymusowi, jaki stosować może państwo. (Teza o pochodzeniu prawa, teza społeczna pozytywizm prawniczego)

·      Teza o rozdziale prawa i moralności – nie ma związków walidacyjnych, prawo wolne od wartościowania.

·      Kultura prawna anglosaska (jurysprudencja analityczna) – norma prawna = rozkaz suwerena, przymus. (Austin, Hart)

·      i kontynentalna – Georg Jellinek. Cechy:

Pozytywizm XIXw.:

o        dotyczy zewnętrznych zachowań ludzi względem siebie. Wolność człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność innego człowieka

o        Geneza: prawo nadaje suweren, uznany autorytet., zwierzchnia i najwyższa władza która nie podlega innym = państwo. (nie sumienie jednostki)

o        prawo zagwarantowane przez przymus

o        wyłącznie postać prawa stanowionego, nie uznaje się wartości prawa naturalnego, nie obowiązuje prawo zwyczajowe

o        nie ma związku między prawem a moralnością

o        Założenie, że prawo jest kompletne i spójne – brak przypadków milczenia prawa

o        system: język „wojskowych rozkazów” – tylko nakazy i zakazy

·      normatywizm (Hans Kelsen) – prawo to wyłącznie formalne powinności ujęte w postać norm postępowania budujących hierarchiczny system prawa

·      Pozytywizm XXw.

o          formuła Radbrucha – prawo rażąco niehumanitarne, a dobrze ustanowione, nie jest prawem (ustawowe bezprawie) wcześniej (początek XXw. Każde prawo pozytywne jest prawem, Dura lex sed lex)

·      pozytywizm współczesny

o          geneza: państwo – główny twórca prawa, ale inne autorytety też (UE)

o          system: nie tylko rozkazy, nakazy ale też z innych wzorców i wytycznych postępowania
(A powinien w możliwie dużym stopniu osiągnąć X)

o          system nie zawsze jest kompletny i niesprzeczny wewnętrznie

o          separacja prawa i moralności nie jest bezwzględna (instytucje o różnych wartościach działają) prawo realizuje różne standardy moralne

 

·         koncepcje realistyczne

o        law in action – analiza prawa, prawo w działaniu

o        prawo – zespół zjawisk i faktów, nie norm.

o        Jego funkcjonowanie w społeczeństwie i

o        pobudki do przestrzegania prawa.

o        Istota prawa – przeżycia i emocje, które są rzeczywistymi pobudkami do przestrzegania prawa.

o        Petrażycki: Prawo: 1. Intuicyjne (indywidualne przynależne jednostce, nie wynika z woli ustawodawcy. (realizacją są sondaże i badania empiryczne)

       2. Pozytywne: dotyczy wszystkich, reguluje stosunki społeczne.

o        Funkcjonalizm prawniczy amerykański – upatruje źródeł prawa w zachowaniach ludzkich.

o        Polityka prawa – znalezienie empirycznie sprawdzonych i skutecznych środków osiągania zamierzonych celów etycznych lub politycznych.

 

§ IV Inne koncepcje – punkt wyjścia: proces ustalania znaczenia tekstów. Nie jest ważne, co chciał powiedzieć ustawodawca, tylko jak rozumieją prawo ludzie. (prawo trzeba odnieść do rzeczywistości)

 

·         Koncepcje hermeneutyczne

o        Przed wykładnią nie ma prawa - Prawo nabiera ostatecznego sensu, gdy sędzia czyta przepisy prawne, zastanawia się, jak je rozumieć i wydać wyrok na ich podstawie.

o        Tekst interpretuje się w kontekście różnych istotnych okoliczności

o        Proces rozumienia nie jest liniowy – koło hermeneutyczne. (interpretacja przepisu w wielu kontekstach, częste powroty). Przepis, artykuł, ustawa, przepis,…

o        Interpretacja przepisu na bazie doświadczenia, przesądów, uprzedzeń, reguł.

·         Teoria argumentacyjna

o        Prawo w sytuacjach spornych

o        Sąd musi uargumentować wyrok – przekonanie adresatów decyzji

o        Nacisk na proces stosowania prawa:

§         Prezentacja różnych argumentów (racji). Wyrok zgodny z prawem, gdy odpowiada przeważającym argumentom

§         Topiki prawnicze – miejsca wspólne dla prawników, Zasady kultury prawnej, np. prawo nie działa wstecz.

§         Decyzja kierowana do określonego audytorium.

·         Teoria komunikacyjna

o        Normy kształtują się w procesie dyskursu – dialog pomiędzy oficjalnym autorem tekstu, fachowymi wykonawcami (sędziowie), ostatecznymi użytkownikami prawa (adresaci), przedstawicielami nauk. Rozstrzygnięcie = konsensus, porozumienie. Dyskurs swobodny, wolność przedstawienia stanowisk.

o        Wpływ ma kontekst, przez co treść normy jest zmienna (stan poglądów etycznych, moralnych)

o        Dyskurs jest procesem ciągłym, społecznym. Jest to silnie związane z demokracją.

R III

Prawo w znaczeniu prawniczym –przejaw kultury i tym samym wytwór człowieka działającego poprzez różne instytucje społeczne

Cechy prawa:

1.       Społeczny charakter – prawo i obowiązujące w jego ramach wzory zachowań są konsekwencją pewnych faktów społecznych

a)      genezą prawa są sposoby zachowania ludzi w grupie zorganizowanej społecznych,

b)      prawo dotyczy relacji między ludźmi – nie sumienia jednostki,

c)      wyraża wartości i potrzeby o jakimś zasięgu społecznym – liczy się procedura tworzenia norm (nie ocena sprawiedliwości)

d)     produkt sformalizowanego procesu decyzyjnego. Działanie prawa wynika z istnienia źródeł prawa – norm i reguł oraz interpretacji ich.

e)      formułowane i bronione za pośrednictwem instytucji (parlament, sądy, policja)

f)       istnienie prawa uzależnione od społecznego przyzwolenia dla niego oraz w jakim stopniu społeczeństwo jest gotowe na przestrzeganie go.

 

2.       Normatywny charakter – normy (reguły, zasady, dyrektywy, przykazania) wyznaczające wzory zachowań uznawany za powinne/ obowiązujące/wiążące/ dyscyplinujące do określonego sposobu postępowania. Wniosek: WYPOWIEDZI NORMATYWNE WSKAZUJĄ NA POWINNOŚĆ. Konsekwencja – normy ujęte w postaci przepisów.

3.       Perswazyjny charakter prawa – wychowawczy posłuch obywatela jest rezultatem względnie swobodnego wyboru.

 

Postawy wobec prawa:

a.       Legalistyczna

b.      Oportunistyczna

c.       Konformistyczna

 

4.       Heteronomiczny charakter prawa – zewnętrzny charakter prawa wobec jednostki (prawo pochodzi od autorytetu)

 

§ X – Różne sposoby rozumienia pojęcia prawo

 

·      Materialne normy regulujące treść stosunków prawnych (P Karne materialne, cywilne, administracyjne)

·      Formalne – tryb postępowania związany z dochodzeniem uprawnień (KPA, KPC, KPK)

 

·         Przedmiotowe – normy regulujące pewną sferę życia społecznego (polskie prawo karne, prawo zobowiązań)

·         Podmiotowe – uprawnienia służące podmiotom prawa w ich wzajemnych relacjach (prawo własności, ktoś ma prawo do emerytury)

 

·      Publiczne – reguluje stosunki między państwem a obywatelem oraz między organami prawa (prawo konstytucyjne, finansowe,

·      Prywatne – stosunki między równoprawnymi podmiotami, gł. Z zakresu obrotu majątkowego, spraw rodzinnych (prawo cywilne, handlowe)

 

R IV język prawa

 

Prawo jest kierowane do adresatów w postaci odpowiednio ustanowionych i ogłoszonych przepisów prawnych, które przybierają postać sformalizowanego tekstu (aktu normatywnego)

 

Prawo jako zjawisko językowe - funkcja sugestywna, ma charakter perswazyjny (wyraża powinne zachowanie, i przekonuje do jego uskuteczniania)

 

Język prawny – formułowane nim są teksty obowiązującego prawa, należy do grupy języków sztucznych. Cechy charakterystyczne:

·         Terminologia

·         Osobliwości gramatyczne – czas teraźniejszy

·         Zasady stylistyki (powtórzenia)

 

Język prawniczy – formułowane nim są wypowiedzi o prawie obowiązującym (sposób wyjaśniania prawa, wykładnia)

Rodzaje:

·         Język prawniczy praktyki (organy stosujące prawo)

·         Język prawniczy nauki prawa (dogmatyka prawa) analiza

 

Środki prawodawcy dla zrozumienia tekstu przez adresatów:

1.       Język urzędowy – przepisy prawne muszą być w języku narodowym, dla zwiększenia zrozumienia prawa w różnych miejscach. (jednolitość)

2.       Oficjalne dokumenty wskazujące sposób korzystania z języka (rozporządzenia RM w sprawie zadań techniki prawodawczej) Cechy:

a.       Adekwatność

b.      Komunikatywność

c.       Zwięzłość

3.       Definicje legalne – obowiązujące znaczenie używanych terminów (w tej ustawie kot = pies)

 

Otwartość prawa – jednej nazwie odpowiada kilka przedmiotów (desygnatów) np. ssak

 

Rodzaje wypowiedzi:

·         Opisowe (deskryptywne) jest tak że X. Funkcja sprawozdawcza, przedstawia obraz rzeczywistości

·         Ocenne (oceniające) X zasługuje na aprobatę ze względu cechę Y. ocena jakiegoś stanu rzeczy. X jest Y.

o        Ocena zasadnicza (samoistna) – subiektywna. Nie można zweryfikować, ocenić prawdziwości.

o        Ocena intersubiektywna (wg ustalonych kryteriów, np. że coś jest normalne). Można ocenić prawdziwość, części opisowej (jej zgodność ze stanem faktycznym).

o        Ocena o charakterze instrumentalnym – dezaprobata lub aprobata pewnego stanu rzeczy jako środka osiągnięcia korzyści (gimnastyka jest dobra dla zdrowia)

o        Ocena obtatywna – „byłoby dobrze, gdyby” ocena przyszłego stanu rzeczy (często w uchwałach sejmu. Przykłady!
 

·         Normatywne X powinien/może/musi Y...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin