Scenariusz zajęć internatowych 24.09.2008r.
Temat zajęć: Poruszajmy się. Ćwiczenie dotyczące świadomości własnego ciała.
Czas trwania zajęć: 60 minut
Miejsce realizacji zadania: sala gimnastyczna
Charakterystyka grupy uczestników: sześcioro dzieci ze znacznym i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym w wieku od 7 do 18 lat.
Osoby prowadzące zajęcia: Aleksandra Wnuk, Kornelia Witkowska
Kreatywne
· Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała.
· Kształtowanie spontaniczności, pewności siebie
· Poznawanie własnego ciała
· Wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym.
Optymalizujące
· Zwiększenie wyczucia własnego ciała i ciała partnera
· Rozwijanie świadomości przestrzenej
· Odkrywanie własnych możliwości
· Wzmocnienie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.
· Zmniejszenie napięcia psychoruchowego
· Zredukowanie stresu
Korekcyjne
· przekształcenie negatywnych zachowań wychowanków wobec kolegów z grupy w zachowania pożądane społecznie
· zmniejszenie negatywnego nastawienia wobec zajęć
Metody wychowania:
· wpływu osobistego
· wpływu sytuacyjnego
· wpływu społecznego
· kierowania samowychowaniem
Formy wychowania:
Podmiotowe:
- wychowanie przez działalność recepcyjną
- wychowanie przez działalność sportowo- turystyczną
- wychowanie przez działalność zabawowo- rozrywkową
- wychowanie przez działalność usługowo- opiekuńczą
Organizacyjne:
- wychowanie przez działalność indywidualną
- wychowanie przez działalność zespołową
- wychowanie przez działalność zbiorową
Techniki wychowawcze:
Niewerbalne: trening relaksacyjny, muzykoterapia
Środki wychowawcze: materace, magnetofon, płyta CD
Plan zajęć właściwych:
1,2 Autoprezentacja wychowawcy Autoprezentacja grupy:
Zabawa na przypomnienie i utrwalenie swoich imion. Prowadzący rzuca piłkę do jednego z dzieci i głośno wypowiada jego imię. Zabawa trwa tak długo dopóki wszyscy nie wypowiedzą imion wszystkich.
3. Ustalenie reguł wspólnej pracy: rozmowa na temat wcześniej ustalonych reguł pracy, przypomnienie ich, następnie sprawdzenie czy wszyscy je rozumieją. Przeczytanie wcześniej spisanego regulaminu.
4. Przebieg zajęć właściwych:
-Ćwiczenie dotyczące świadomości własnego ciała
§ siedząc w kręgu, na moją komendę wykonujemy następujące ćwiczenia
§ Łapiemy się za uszy
§ Mrugamy oczyma
§ Wydymamy policzki
§ Tupiemy w podłogę
§ Pokazujemy język
§ Klaszczemy
2) wszyscy się kładą na brzuchu, z głowami skierowanymi do środka koła i wykonują następujące polecenia:
§ Machamy nogami
§ Dotykamy policzkami podłogi- raz jednym, raz drugim
§ Przewracamy się na plecy
§ Podnosimy ręce i wkręcamy żarówki
§ Robimy „rowerek”
3) siadamy w parach naprzeciwko siebie i wykonujemy ćwiczenia:
§ Kładziemy rękę na swojej głowie, potem na głowie partnera
§ Łapiemy się rękoma za uszy, potem za uszy partnera
§ Łapiemy się za nos, potem za nos partnera
§ Masujemy swój brzuch, potem brzuch partnera
§ Łapiemy się za swoje kolana, potem za kolana partnera
4) wstajemy, wracamy do kręgu i maszerujemy:
§ Na prostych nogach (na baczność)
§ Na szeroko rozstawionych nogach (jak marynarz)
§ Na gumowych nogach (jak sprężynki)
5) relaksacja- kładziemy się i głęboko oddychamy, przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej
ISKIERKA- łapiemy się za ręce. Zaczynając ode mnie będziemy ściskać sobie delikatnie ręce tak, że ja ściskam rękę np. Magdy. Ona kolegi po drugiej stronie i tak dalej, aż dojdzie z powrotem do mnie
5. Informacja zwrotna:
Na „Planszy oceny zajęć i prowadzących” każdy przykleja buźkę według tego jak mu się podobało.
jarzab