konspekt zajęć gimnastyki korekcyjnej.doc

(34 KB) Pobierz
Konspekt zajęć gimnastyki korekcyjnej

Gimnastyka korekcyjna

 

Scenariusze zajęć

 

Halina Kasprzyszyn

 

 

Warunki, w jakich żyje, uczy się i wypoczywa dziecko, wpływają na jego postawę. W dobie, kiedy dla większości z nich telewizja i komputer to jedyna rozrywka, w coraz większym stopniu mamy do czynienia z wadami postawy.

              Aby zapobiegać powstawaniu wad postawy, niezbędne jest odpowiednie postępowanie profilaktyczne i korekcyjne. Za prawidłowy rozwój dziecka odpowiadają wprawdzie rodzice, jednakże w tej kwestii nie wszyscy są w stanie określić, czy ich dziecko rozwija się prawidłowo.

              W miarę dobrej sytuacji znajdują się uczniowie klas I – III, ponieważ
w tych klasach programowo wprowadzono zajęcia korekcyjno – kompensacyjne.

              Gimnastyka korekcyjna jest skierowana głównie do dzieci młodszych z wadami nie wymagającymi jeszcze postępowania rehabilitacyjnego. Dzieci te wymagają dodatkowej dawki ruchu – ruchu korekcyjnego. Aby zachęcić dzieci do ćwiczeń, należy w zajęciach korekcyjnych w jak największym stopniu stosować zabawy i gry ruchowe. Jako lekturę z tego zakresu proponuję książkę S. Owczarek i M. Bondarowicz „Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej” (WSiP, Warszawa 1997).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konspekt zajęć gimnastyki korekcyjnej

 

 

Klasa -  I – III

 

Miejsce ćwiczeń – sala gimnastyczna

 

Czas – 45 min.

 

Wady – skoliozy, płaskostopie

 

Temat – Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tok pracy

Opis ćwiczeń

Uwagi

I cześć wstępna

1. Ćw. porządkowe

2. Zabawa ożywiająca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część II główna A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część II główna B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część III końcowa

1. zabawa uspakajająca

 

 

 

 

 

 

 

 

2. zadanie domowe

 

Zbiórka, powitanie, podanie tematu i zadań lekcji.

„Rywalizacja berków” – dwoje dzieci pełni rolę berków i jest oznaczonych różnymi kolorami szarf (np. żółtą i zieloną). Wszyscy uczestnicy zabawy poruszają się na czworakach. Kto zostanie „zaberkowany” przez „żółtego” berka siada w pozycji skorygowanej po jednej stronie sali, natomiast zaberkowany przez „zielonego” barka przyjmuję tę samą pozycję po drugiej stronie sali. Wygrywa ten berek, który złapie więcej dzieci.

 

1.P.w. – siad skrzyżny, rr wzdłuż tułowia, ruch – jedna dłoń pod pośladkiem, drugą chwytamy za głowę, głowa luźno opada na bok za opuszczonym łokciem; zmiana ręki i to samo wykonujemy w drugą stronę.

 

 

3.P.w. – siad skrzyżny, dłonie oparte na barkach, ruch – krążenie rr w tył.

 

 

3.P.w. – siad skrzyżny, rr wyprostowane, wyciągnięte w górę, ruch – maksymalnie wyciągnięcie raz prawej, raz lewej ręki w górę.

 

4.P.w. – siad podparty, nogi ugięte, dłonie oparte na podłodze z tyłu. Ruch – naprzemienne maksymalne zagięcie grzbietowe i podeszwowe stóp.

 

5.P.w. – leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach. Stopy oparte na podłodze. Ręce nad głową. Ruch – unoszenie barków.

 

 

6.P.w. – Leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach, dłonie nad brzuchem, wdech i wydech torem brzusznym

 

7.P.w. – leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Ręce wyprostowane, wyciągnięte jak najdalej w przód. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ruch – równoczesne uniesienie jednej ręki i przeciwnej nogi nad podłogą.

 

8.P.w. – leżenie przodem. Dłonie pod brodą, nogi wyprostowane i złączone. Ruch – uniesienie nóg wyprostowanych nisko nad podłogą.

 

9.P.w. – klęk podparty, wdech i wykonanie „kociego grzbietu”, wydech i powrót do p.w. z wyciągnięciem szyi do przodu.

 

I stacja

P.w. Leżenie tyłem, dzieci dotykają się głowami, trzymają się za ręce pod kątem prostym, nogi ugięte – wykonują „rowerek”

 

II stacja

P.w. Dwaj ćwiczący w siadzie twarzami do siebie trzymają palcami stóp przeciwne końce szarfy. Ruch – przyciąganie szarfy, każdy w swoją stronę.

 

III stacja

Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód. Ręce uniesione nad podłogę. W dłoniach przed głową, piłka. Ruch – toczenie piłki po podłodze w przód do drugiego dziecka.

 

IV stacja

P.w. dwaj ćwiczący w siadzie prostym twarzami do siebie. Stopy na wysokości łydek partnera. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Ruch – obaj ćwiczący unoszą wyprostowane i złączone nogi nad podłogę i wykonają nimi równoczesne krążenia wokół nóg partnera.

 

V stacja

P.w. Dwaj ćwiczący siedzą twarzami do siebie. Między nimi na podłodze leży piłka. Ruch – jeden z ćwiczących obejmuje piłkę stopami z boków, drugi stawia palce stóp od góry na piłce i stara się wyciągnąć piłkę ze stóp partnera (może to robić tylko palcami stóp).

 

VI stacja

P.w. Siad skrzyżny, dwoje dzieci tyłem do siebie, chwyta laski rękami, wyciąganie rąk z laską do góry.

 

 

 

Zabawa w „Kolory”. Dzieci siedzą w obwodzie koła, pośrodku jedno z nich. „Środkowy” rzuca piłkę do uczestników zabawy, jednocześnie wymieniając nazwy kolorów. Dzieci mają za zadanie chwycić, a następnie oddać piłkę prowadzącemu. Gdy ten wymieni kolor czarny, wówczas piłki nie wolno łapać. Wygrywają osoby, które nie zostały ukarane przyznaniem szarfy.

 

Wykonanie ćwiczenia ze stacji IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćw. m. karku. Większą ilość ćwiczeń wykonujemy na stronę mniej rozciągniętą

 

Ćw. rr i obręczy barkowej

 

Ćw. elongacyjne

 

 

 

Ćw. m. stóp

 

 

 

 

Ćw. m. brzucha

 

 

 

 

Ćw. oddechowe

 

 

Ćw. m. grzbietu

 

 

 

 

 

 

Ćw. m. pośladkowych

 

 

 

Ćw. oddechowe

 

 

 

 

Ćw.

m. brzucha

 

 

 

Ćw.

m. stóp

 

 

 

Ćw.

m. grzbietu

 

 

 

 

 

 

Ćw.

m. brzucha

 

 

 

 

 

 

 

Ćw.

m. stóp

 

 

 

 

 

 

 

Ćw. elongacyjne

 

 

 

Halina Kasprzyszyn

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin