SZKOŁA PODSTAWOWA NR 85
UL. TRAUGUTTA 37
50-416 WROCŁAW
I PROFILAKTYKI WAD POSTAWY
AUTORZY PROGRAMU:
SZKOLNY ZESPÓŁ DS.
PROMOCJI ZDROWIA
SZKOLNY PROGRAM KAMPANII ZDROWOTNEJ
„TRZYMAJ SIĘ PROSTO”
1. TYTUŁ PROGRAMU:
„ŻEBY ZDROWO ŻYĆ – TRZEBA PROSTYM BYĆ.”
Program został oparty o propozycje zespołów klasowych oraz nauczycieli.
2. CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
Propagowanie profilaktyki wad postawy wśród całej społeczności szkolnej.
3. CELE SZCZEGÓŁOWE:
· Propagowanie zdrowego stylu życia.
· Kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała.
· Zachęcanie do rozwijania sprawności fizycznej.
· Kształtowanie nawyku codziennego wykonywania ćwiczeń fizycznych na świeżym powietrzu dla prawidłowego rozwoju fizycznego.
· Przekazanie niezbędnej wiedzy o wpływie wapnia i innych składników odżywczych w okresie dojrzewania.
· Promocja młodych talentów uczniów, których prace popularyzują zdrowy styl życia warunkujący prawidłową postawę ciała.
4. OSOBY KOORDYNUJĄCE I REALIZUJĄCE PROGRAM:
· Piotr Dziedzic – vice Dyrektor szkoły ( nadzór nad przebiegiem programu )
· Stanisław Tyła – nauczyciel wychowania fizycznego
· Agnieszka Błaszkiewicz – nauczyciel wychowania fizycznego
5. OSOBY WSPÓŁPRACUJĄCE PRZY REALIZACJI PROGRAMU:
· Mariola Chudzik-Zaborowska – pielęgniarka szkolna
· Joanna Czerniawska – nauczyciel techniki i matematyki
· Anna Długołęcka-Zamiar – nauczyciel muzyki i plastyki ( opiekun chóru szkolnego )
· Anna Dolińska – nauczyciel kształcenia zintegrowanego
· Ewa Filipczak – nauczyciel historii
· Justyna Głowacka – trener szermierki
· Małgorzata Hormann – nauczyciel kształcenia zintegrowanego
· Alicja Królak – nauczyciel przyrody, koordynator promocji zdrowia
· Beata Mazur – nauczyciel wychowania fizycznego
· Barbara Mazurkiewicz – nauczyciel j. polskiego ( opiekun gazetki szkolnej )
· Zenon Miller – pedagog szkolny
· Teresa Nawrot – nauczyciel kształcenia zintegrowanego
· Danuta Pańko – nauczyciel kształcenia zintegrowanego
· Anna Podkomorzy – nauczyciel przyrody
· Jadwiga Rzempołuch – wychowawca oddziału przedszkolnego
· Ewa Sadowska – wychowawca oddziału przedszkolnego
· Janina Schmidt – nauczyciel kształcenia zintegrowanego
· Edyta Sempruch – nauczyciel kształcenia zintegrowanego
· Piotr Stasiewicz – trener szermierki
· Alicja Tyła – nauczyciel bibliotekarz
· Edyta Walawender – nauczyciel wychowania fizycznego
· Stanisław Zamiar – trener szermierki
· Teresa Żłobecka-Kręcidło – nauczyciel kształcenia zintegrowanego
6. ADRESACI:
Cała społeczność szkolna: uczniowie i nauczyciele.
Liczba uczestników: 456 osób.
7. FORMY REALIZACJI PROGRAMU:
a) Zajęcia edukacyjne:
· Projekcje filmów wideo na lekcjach przyrody
· Zajęcia z techniki dot. zasad racjonalnego odżywiania
· Pogadanki dla dzieci
· Opracowanie zestawów ćwiczeń śródlekcyjnych na godzinach
wychowawczych
· Prezentacja prawidłowych i złych postaw podczas finału kampanii
· Wręczanie rodzicom ulotek dot. zapobiegania wadom postawy
b) Działania profilaktyczne:
· Prowadzenie gimnastyki śródlekcyjnej
· Wprowadzenie elementów gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej na lekcjach wychowania fizycznego
· Popularyzacja szkolnych zajęć rekreacyjno-sportowych
c) Imprezy rekreacyjno-sportowe:
· Wyścigi na wesoło – klasy kształcenia zintegrowanego
· Kontynuacja programu weekendowego zagospodarowania czasu wolnego
· Szkolna liga piłki nożnej – runda jesienna
· Mistrzostwa szkoły w ringo drużyn mieszanych klas IV i V
· Mistrzostwa szkoły w mini koszykówce drużyn mieszanych klas VI
· Mistrzostwa szkoły w szermierce klas IV-VI
· Rajd integracyjny do Zagórza Śląskiego dla klas IV-VI
d) Konkursy:
· Plastyczne: kolorowanka ( kl. 0 ), prace o tematyce prozdrowotnej
( kl. I-III ), całodzienny jadłospis w formie plakatu ( kl. IV-VI ), gazetki klasowe popularyzujące prawidłową postawę ( kl. IV-VI )
· Literacki – wiersz o tematyce zdrowotnej ( kl. IV-VI )
· Prezentacje zestawów ćwiczeń śródlekcyjnych ( kl. IV-VI )
e) Wizualizacja zdrowotna na terenie szkoły:
· Gazetka tematyczna na głównym korytarzu
· Dekoracja sali gimnastycznej na finał kampanii
· Opublikowanie bieżących informacji dot. realizowanego programu
w gazetce szkolnej
· Wystawa prac uczniów i fotografii dokumentujących przebieg kampanii „Trzymaj się prosto”
· Umieszczenie programu na stronie internetowej naszej szkoły
( www.sp85.dw.szkola.net )
f) Specjalny program artystyczny finału kampanii „Trzymaj się prosto”:
· Zaprezentowanie piosenek ruchowych przez klasy 0-III
· Inscenizacja o tematyce zdrowotnej
· Pokaz szermierczy klas kształcenia zintegrowanego
· Prezentacja piosenek o tematyce zdrowotnej przez chór szkolny
8. Przebieg programu w załączeniu.
9. Uzasadnienie realizacji programu:
Program powstał w oparciu o analizę wyników ankiety dot. realizacji programu „Trzymaj się prosto” w roku szk. 2003/2004 oraz obserwacji dokonanych przez nauczycieli i pielęgniarkę szkolną. Wyniki ankiety potwierdzają potrzebę kontynuowania działań w zakresie profilaktyki wad postawy i zdrowego stylu życia.
Program został zatwierdzony do realizacji przez Radę Pedagogiczną i jest skierowany do całej społeczności szkolnej.
10. Przewidywane efekty programu.
· W realizacji programu kampanii zdrowotnej „Trzymaj się prosto” weźmie czynny udział około 90 % społeczności szkolnej
· Liczny udział uczniów w imprezach sportowo-rekreacyjnych
· Systematyczne prowadzenie gimnastyki śródlekcyjnej i ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych na lekcjach wychowania fizycznego
· Systematyczna aktywność ruchowa uczniów poza obowiązkami szkolnymi
· Podniesienie świadomości dbania o prawidłową postawę, racjonalne odżywianie oraz potrzeby rozwijania sprawności fizycznej.
„Wszystkie programy nauczania i wychowania winny być inspirowane ideą,
że naczelną wartością jest życie i zdrowie człowieka, i że wartości te można najlepiej realizować poprzez zapobieganie przedwczesnym uszkodzeniom struktur
i funkcji ludzkiego ciała i umysłu, a więc przez profilaktykę.”
Julian Aleksandrowicz
PRZEBIEG SZKOLNEGO PROGRAMU:
L.p.
Zadania i formy realizacji
Osoby
odpowiedzialne
Termin wykonania
1
Prowadzenie gimnastyki śródlekcyjnej:
- wychowawcy w kl. 0-III
- uczniowie w kl. IV-VI
A. Błaszkiewicz
wychowawcy
cały rok szkolny
2
Elementy gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej na lekcjach wychowania fizycznego
nauczyciele wychowania fizycznego
3
Kontynuacja programu weekendowego zagospodarowania czasu wolnego
P. Dziedzic
S. Tyła
Florencja2013