m12918254,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZR.pdf
(
351 KB
)
Pobierz
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
Próbna Matura z OPERONEM
Historia
Poziom rozszerzony
Listopad 2012
W niniejszym schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe poprawne odpowiedzi.
W tego typu zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale ich sens
jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprzewidziane.
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
1.
a) Wenus, b) Mars, c) Bachus
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
2.
a) A. prawda, B. fałsz, C. fałsz,
b) Alpy
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–2
3.
a) Konrad Mazowiecki, XIII w.
b) A. po, B. w trakcie, C. przed
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
4.
c)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–1
5.
Np. Bitwa pod Crécy w 1346 r. w cza-
sie wojny stuletniej
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
6.
a) A, d) B
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
7.
b) K, c) R, d) X
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo lub całkowicie niepoprawnej odpo-
wiedzi
0–1
1
www.operon.pl
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
8.
d)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–1
9.
a), d), e)
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
10.
a) Traktat welawski (traktaty welaw-
sko-bydgoskie)
b) Np. Rzeczpospolita chciała w ten
sposób odciągnąć swojego lennika
od niebezpiecznego dla niej porozu-
mienia ze Szwedami.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie częściowo
niepoprawnej lub całkowicie niepoprawnej
odpowiedzi
0–2
11.
a) B, b) A
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
12.
a) Związek Północnoniemiecki
b) Prusy, Włochy
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
13.
Hipolit Cegielski
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
14.
a) klasycyzm (można uznać także
neoklasycyzm)
b) tympanon
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–2
15.
c)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–1
16.
a) Np. Odłączenie się (oddzielenia się)
jednej grupy społecznej, organizacji,
części państwa od reszty. W histo-
rii Rzymu plebejusze kilkakrotnie
opuszczali Rzym, by wymusić na
patrycjuszach ustępstwa społeczno-
-polityczne.
b) Np. ingerencja w czynności urzęd-
ników (oprócz dyktatora i cenzorów),
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi,
b) 1 pkt – podanie trzech poprawnych odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie mniej niż
trzech poprawnych odpowiedzi
0–2
2
www.operon.pl
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
możliwość zwoływania komicjów tri-
busowych, prawo sprzeciwu przeciw
wnioskom senatu, prawo przysłuchi-
wania się obradom senatu, prawo
do przemawiania w senacie, prawo
do zwoływania senatu, gwarancja
nietykalności osobistej
17.
a) Np. Wojny prywatne były zjawi-
skiem stałym lub powtarzającym się
na danym terenie, czyli na terenie
monarchii karolińskiej.
b) Kościół ustanowił zasadę pokoju
bożego (
Treuga Dei
) zakazującą pod
groźbą klątwy prowadzenia wojen
w określonym czasie.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
18.
a) Patrycjat utracił swoją dominującą
pozycję w mieście.
b) Posiadanie obywatelstwa umożli-
wiało udział w sprawowaniu władzy
w mieście, pozwalało na legalne zaj-
mowanie się handlem i rzemiosłem.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
19.
a) Dokument nazywa się edyktem
nantejskim, wystawił go w 1598 r.
Henryk IV.
b) Hugenotom przyznano swobodę
wyznania, jednak dotyczyło to tylko
obszarów Francji podlegających
królowi oraz z wyłączeniem Paryża
i okolicy. Hugenoci uzyskali też prawa
polityczne (dostęp do godności
i urzędów).
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi,
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
20.
a) Dokument wystawiono w XVIII w.
we Francji. Toczyła się tam wówczas
rewolucja francuska (można uznać
także: trwała wówczas dyktatura ja-
kobinów).
b) W istocie dekret był narzędziem
walki politycznej i sposobem na
zwalczanie przez jakobinów wszel-
kiej opozycji. Punkty dekretu (lista
podejrzanych) zostały tak sformuło-
wane, że właściwie każdego można
było uznać za podejrzanego.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
3
www.operon.pl
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 21.
Temat I: Wiosna Ludów jako konlikt społeczny i polityczny
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów
Punkty
I poziom
Zdający podjął rozważanie nad problemem, podając tylko kilka faktów, często nieuporządko-
wanych, świadczących o tym, że zrozumiał temat, np. działalność Józefa Bema, działalność
Giuseppe Mazziniego, poprawnie umieścił rozważania w czasie i w przestrzeni.
1–5
II poziom
Zdający przedstawił w sposób uporządkowany faktograię, opisał cechy konliktu społecznego
i politycznego i wskazał je w odniesieniu do Wiosny Ludów, prawidłowo użył i zastosował ter-
minologię historyczną, np. rewolucja lutowa w Paryżu, Młoda Europa, uwłaszczenie chłopów,
dostrzegł podstawowe etapy i wskazał przełomowe momenty Wiosny Ludów, zwrócił uwagę
na rolę Polaków w wydarzeniach wiosny Ludów, podjął próbę sformułowania wniosków.
6–10
III poziom
Zdający przedstawił zagadnienie w ujęciu dynamicznym w syntetycznej formie, dokonawszy
trafnej i celowej selekcji faktów, świadczącej o rozumieniu ich znaczenia i hierarchii; wykazał
się znajomością kluczowych dla tematu postaci, jak np. Ludwik Filip, Ludwik Mierosławski,
Ludwik Napoleon Bonaparte, Pius IX, Klemens Metternich, posłużył się ze zrozumieniem
terminologią historyczną, właściwie wyodrębnił i scharakteryzował podobieństwa i różnice
w celach Wiosny Ludów w poszczególnych państwach, dostrzegł złożoność zjawisk histo-
rycznych i podjął próbę powiązania poszczególnych sfer procesu historycznego oraz oceny
omawianych zjawisk i wydarzeń, sformułował wnioski.
11–15
IV poziom
Zdający dokonał samodzielnej analizy i oceny opisywanych zjawisk i wydarzeń prowadzących
do wybuchu Wiosny Ludów, przedstawił wydarzenia Wiosny Ludów na tle przemian zacho-
dzących w świecie XIX wieku, uwzględniając zależności pomiędzy różnymi sferami procesu
historycznego, wykazał się zarówno znajomością poglądów sformułowanych w literaturze
przedmiotu (np. Sławomir Kalembka, Irena Koberdowa, Antoni Czubiński, Jerzy Snopek), jak
i umiejętnością samodzielnego rozumowania oraz formułowania wniosków i ocen, podsu-
mował rozważania.
16–20
Temat II: Rewolucja bolszewicka w Rosji. Geneza, przebieg i skutki
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów
Punkty
I poziom
Zdający podjął rozważanie nad problemem, podając tylko kilka faktów, często nieuporząd-
kowanych, świadczących o tym, że zrozumiał temat, np. działalność bolszewików, znaczenie
I wojny światowej dla wybuchu rewolucji, poprawnie umieścił rozważania w czasie i w prze-
strzeni.
1–5
II poziom
Zdający przedstawił w sposób uporządkowany faktograię, zarysował wybrane elementy
genezy rewolucji w Rosji (np. nawiązał do wydarzeń wcześniejszych – rewolucji 1905 r.)
i wymienił jej główne, prawidłowo użył i zastosował terminologię historyczną, np. rewo-
lucja lutowa, rewolucja październikowa, tezy kwietniowe, bolszewicy, mienszewicy, carat,
ochrana, rady żołnierskie i robotnicze, komunizm; dostrzegł podstawowe etapy i wskazał
przełomowe momenty rewolucji w Rosji, podjął próbę sformułowania wniosków.
6–10
4
www.operon.pl
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów
Punkty
III poziom
Zdający przedstawił zagadnienie w ujęciu dynamicznym w syntetycznej formie, dokonaw-
szy trafnej i celowej selekcji faktów, świadczącej o rozumieniu ich znaczenia i hierarchii;
wykazał się znajomością kluczowych dla tematu postaci, jak np. Mikołaj II, Gieorgij Lwow,
Włodzimierz Lenin, Lew Trocki, Aleksander Kiereński; posłużył się ze zrozumieniem termino-
logią historyczną, właściwie wyodrębnił i scharakteryzował podobieństwa i różnice rożnymi
nurtami politycznymi w Rosji, dostrzegł złożoność i długotrwałość zjawisk historycznych
i podjął próbę powiązania poszczególnych sfer procesu historycznego oraz oceny omawia-
nych zjawisk i wydarzeń, sformułował wnioski.
11–15
IV poziom
Zdający dokonał samodzielnej analizy i oceny opisywanych zjawisk i wydarzeń prowadzących
do wybuchu rewolucji w Rosji, przedstawił wydarzenia w Rosji na tle przemian zachodzą-
cych w świecie, uwzględniając aspekty polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe,
wykazał się zarówno znajomością poglądów sformułowanych w literaturze przedmiotu (np.
Wojciech Roszkowski, Antoni Czubiński, Richard Pipes), jak i umiejętnością samodzielnego
rozumowania oraz formułowania wniosków i ocen, podsumował rozważania.
16–20
5
www.operon.pl
Plik z chomika:
danusia_14
Inne pliki z tego folderu:
m12918254,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZR.pdf
(351 KB)
m12918253,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZP.pdf
(330 KB)
m12918252,HISTORIA-ARKUSZ-ZR.pdf
(2651 KB)
m12918251,HISTORIA-ARKUSZ-ZP.pdf
(19403 KB)
Inne foldery tego chomika:
J.polski
Matematyka
WOS
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin