m12918254,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZR.pdf

(351 KB) Pobierz
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
Próbna Matura z OPERONEM
Historia
Poziom rozszerzony
Listopad 2012
W niniejszym schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe poprawne odpowiedzi.
W tego typu zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale ich sens
jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprzewidziane.
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
1.
a) Wenus, b) Mars, c) Bachus
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
2.
a) A. prawda, B. fałsz, C. fałsz,
b) Alpy
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–2
3.
a) Konrad Mazowiecki, XIII w.
b) A. po, B. w trakcie, C. przed
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
4.
c)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–1
5.
Np. Bitwa pod Crécy w 1346 r. w cza-
sie wojny stuletniej
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
6.
a) A, d) B
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
7.
b) K, c) R, d) X
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo lub całkowicie niepoprawnej odpo-
wiedzi
0–1
1
www.operon.pl
966040817.067.png 966040817.078.png 966040817.088.png 966040817.099.png 966040817.001.png 966040817.012.png 966040817.019.png 966040817.020.png 966040817.021.png 966040817.022.png 966040817.023.png 966040817.024.png 966040817.025.png 966040817.026.png 966040817.027.png 966040817.028.png 966040817.029.png 966040817.030.png 966040817.031.png 966040817.032.png 966040817.033.png 966040817.034.png 966040817.035.png 966040817.036.png 966040817.037.png 966040817.038.png 966040817.039.png
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
8.
d)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–1
9.
a), d), e)
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
10.
a) Traktat welawski (traktaty welaw-
sko-bydgoskie)
b) Np. Rzeczpospolita chciała w ten
sposób odciągnąć swojego lennika
od niebezpiecznego dla niej porozu-
mienia ze Szwedami.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie częściowo
niepoprawnej lub całkowicie niepoprawnej
odpowiedzi
0–2
11.
a) B, b) A
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
12.
a) Związek Północnoniemiecki
b) Prusy, Włochy
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
13.
Hipolit Cegielski
1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–1
14.
a) klasycyzm (można uznać także
neoklasycyzm)
b) tympanon
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–2
15.
c)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nej odpowiedzi
0–1
16.
a) Np. Odłączenie się (oddzielenia się)
jednej grupy społecznej, organizacji,
części państwa od reszty. W histo-
rii Rzymu plebejusze kilkakrotnie
opuszczali Rzym, by wymusić na
patrycjuszach ustępstwa społeczno-
-polityczne.
b) Np. ingerencja w czynności urzęd-
ników (oprócz dyktatora i cenzorów),
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi,
b) 1 pkt – podanie trzech poprawnych odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie mniej niż
trzech poprawnych odpowiedzi
0–2
2
www.operon.pl
966040817.040.png 966040817.041.png 966040817.042.png 966040817.043.png 966040817.044.png 966040817.045.png 966040817.046.png 966040817.047.png 966040817.048.png 966040817.049.png 966040817.050.png 966040817.051.png 966040817.052.png 966040817.053.png 966040817.054.png 966040817.055.png 966040817.056.png 966040817.057.png 966040817.058.png 966040817.059.png 966040817.060.png 966040817.061.png 966040817.062.png 966040817.063.png 966040817.064.png 966040817.065.png 966040817.066.png 966040817.068.png 966040817.069.png 966040817.070.png 966040817.071.png 966040817.072.png 966040817.073.png 966040817.074.png 966040817.075.png 966040817.076.png 966040817.077.png 966040817.079.png 966040817.080.png 966040817.081.png 966040817.082.png 966040817.083.png
 
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
możliwość zwoływania komicjów tri-
busowych, prawo sprzeciwu przeciw
wnioskom senatu, prawo przysłuchi-
wania się obradom senatu, prawo
do przemawiania w senacie, prawo
do zwoływania senatu, gwarancja
nietykalności osobistej
17.
a) Np. Wojny prywatne były zjawi-
skiem stałym lub powtarzającym się
na danym terenie, czyli na terenie
monarchii karolińskiej.
b) Kościół ustanowił zasadę pokoju
bożego ( Treuga Dei ) zakazującą pod
groźbą klątwy prowadzenia wojen
w określonym czasie.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
18.
a) Patrycjat utracił swoją dominującą
pozycję w mieście.
b) Posiadanie obywatelstwa umożli-
wiało udział w sprawowaniu władzy
w mieście, pozwalało na legalne zaj-
mowanie się handlem i rzemiosłem.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
19.
a) Dokument nazywa się edyktem
nantejskim, wystawił go w 1598 r.
Henryk IV.
b) Hugenotom przyznano swobodę
wyznania, jednak dotyczyło to tylko
obszarów Francji podlegających
królowi oraz z wyłączeniem Paryża
i okolicy. Hugenoci uzyskali też prawa
polityczne (dostęp do godności
i urzędów).
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi,
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpo-
wiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
20.
a) Dokument wystawiono w XVIII w.
we Francji. Toczyła się tam wówczas
rewolucja francuska (można uznać
także: trwała wówczas dyktatura ja-
kobinów).
b) W istocie dekret był narzędziem
walki politycznej i sposobem na
zwalczanie przez jakobinów wszel-
kiej opozycji. Punkty dekretu (lista
podejrzanych) zostały tak sformuło-
wane, że właściwie każdego można
było uznać za podejrzanego.
a) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej i poprawnej odpowie-
dzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej,
częściowo niepoprawnej lub całkowicie niepo-
prawnej odpowiedzi
0–2
3
www.operon.pl
966040817.084.png 966040817.085.png 966040817.086.png 966040817.087.png 966040817.089.png 966040817.090.png 966040817.091.png 966040817.092.png 966040817.093.png 966040817.094.png 966040817.095.png 966040817.096.png 966040817.097.png 966040817.098.png 966040817.100.png 966040817.101.png 966040817.102.png 966040817.103.png 966040817.104.png 966040817.105.png 966040817.106.png 966040817.107.png
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 21.
Temat I: Wiosna Ludów jako konlikt społeczny i polityczny
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów
Punkty
I poziom
Zdający podjął rozważanie nad problemem, podając tylko kilka faktów, często nieuporządko-
wanych, świadczących o tym, że zrozumiał temat, np. działalność Józefa Bema, działalność
Giuseppe Mazziniego, poprawnie umieścił rozważania w czasie i w przestrzeni.
1–5
II poziom
Zdający przedstawił w sposób uporządkowany faktograię, opisał cechy konliktu społecznego
i politycznego i wskazał je w odniesieniu do Wiosny Ludów, prawidłowo użył i zastosował ter-
minologię historyczną, np. rewolucja lutowa w Paryżu, Młoda Europa, uwłaszczenie chłopów,
dostrzegł podstawowe etapy i wskazał przełomowe momenty Wiosny Ludów, zwrócił uwagę
na rolę Polaków w wydarzeniach wiosny Ludów, podjął próbę sformułowania wniosków.
6–10
III poziom
Zdający przedstawił zagadnienie w ujęciu dynamicznym w syntetycznej formie, dokonawszy
trafnej i celowej selekcji faktów, świadczącej o rozumieniu ich znaczenia i hierarchii; wykazał
się znajomością kluczowych dla tematu postaci, jak np. Ludwik Filip, Ludwik Mierosławski,
Ludwik Napoleon Bonaparte, Pius IX, Klemens Metternich, posłużył się ze zrozumieniem
terminologią historyczną, właściwie wyodrębnił i scharakteryzował podobieństwa i różnice
w celach Wiosny Ludów w poszczególnych państwach, dostrzegł złożoność zjawisk histo-
rycznych i podjął próbę powiązania poszczególnych sfer procesu historycznego oraz oceny
omawianych zjawisk i wydarzeń, sformułował wnioski.
11–15
IV poziom
Zdający dokonał samodzielnej analizy i oceny opisywanych zjawisk i wydarzeń prowadzących
do wybuchu Wiosny Ludów, przedstawił wydarzenia Wiosny Ludów na tle przemian zacho-
dzących w świecie XIX wieku, uwzględniając zależności pomiędzy różnymi sferami procesu
historycznego, wykazał się zarówno znajomością poglądów sformułowanych w literaturze
przedmiotu (np. Sławomir Kalembka, Irena Koberdowa, Antoni Czubiński, Jerzy Snopek), jak
i umiejętnością samodzielnego rozumowania oraz formułowania wniosków i ocen, podsu-
mował rozważania.
16–20
Temat II: Rewolucja bolszewicka w Rosji. Geneza, przebieg i skutki
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów
Punkty
I poziom
Zdający podjął rozważanie nad problemem, podając tylko kilka faktów, często nieuporząd-
kowanych, świadczących o tym, że zrozumiał temat, np. działalność bolszewików, znaczenie
I wojny światowej dla wybuchu rewolucji, poprawnie umieścił rozważania w czasie i w prze-
strzeni.
1–5
II poziom
Zdający przedstawił w sposób uporządkowany faktograię, zarysował wybrane elementy
genezy rewolucji w Rosji (np. nawiązał do wydarzeń wcześniejszych – rewolucji 1905 r.)
i wymienił jej główne, prawidłowo użył i zastosował terminologię historyczną, np. rewo-
lucja lutowa, rewolucja październikowa, tezy kwietniowe, bolszewicy, mienszewicy, carat,
ochrana, rady żołnierskie i robotnicze, komunizm; dostrzegł podstawowe etapy i wskazał
przełomowe momenty rewolucji w Rosji, podjął próbę sformułowania wniosków.
6–10
4
www.operon.pl
966040817.108.png 966040817.109.png 966040817.002.png 966040817.003.png 966040817.004.png 966040817.005.png 966040817.006.png 966040817.007.png 966040817.008.png 966040817.009.png 966040817.010.png 966040817.011.png
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów
Punkty
III poziom
Zdający przedstawił zagadnienie w ujęciu dynamicznym w syntetycznej formie, dokonaw-
szy trafnej i celowej selekcji faktów, świadczącej o rozumieniu ich znaczenia i hierarchii;
wykazał się znajomością kluczowych dla tematu postaci, jak np. Mikołaj II, Gieorgij Lwow,
Włodzimierz Lenin, Lew Trocki, Aleksander Kiereński; posłużył się ze zrozumieniem termino-
logią historyczną, właściwie wyodrębnił i scharakteryzował podobieństwa i różnice rożnymi
nurtami politycznymi w Rosji, dostrzegł złożoność i długotrwałość zjawisk historycznych
i podjął próbę powiązania poszczególnych sfer procesu historycznego oraz oceny omawia-
nych zjawisk i wydarzeń, sformułował wnioski.
11–15
IV poziom
Zdający dokonał samodzielnej analizy i oceny opisywanych zjawisk i wydarzeń prowadzących
do wybuchu rewolucji w Rosji, przedstawił wydarzenia w Rosji na tle przemian zachodzą-
cych w świecie, uwzględniając aspekty polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe,
wykazał się zarówno znajomością poglądów sformułowanych w literaturze przedmiotu (np.
Wojciech Roszkowski, Antoni Czubiński, Richard Pipes), jak i umiejętnością samodzielnego
rozumowania oraz formułowania wniosków i ocen, podsumował rozważania.
16–20
5
www.operon.pl
966040817.013.png 966040817.014.png 966040817.015.png 966040817.016.png 966040817.017.png 966040817.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin