Przykłady pytań 2003-04.doc

(94 KB) Pobierz
Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania

6

Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania                                                                                                      Dr hab. Andrzej Gołąb, prof. WSFiZ

Materiały informacyjne do wykładu: Wprowadzenie do psychologii                                                                     e-mail: andrzej.golab@aster.pl

studia  zaoczne   rok akad.  2003/2004                                                                                                                                   lub    golab@vizja.pl

 

Informacje o ezgzaminie

 

Egzamin zerowy odbędzie się na ostatnich zajęciach, tzn.

dla grup PZ7,  PZ8, PZ9, PZ10  - w sobotę 12 czerwca w godz. 10 -11

dla grup PZ17, PZ18, PZ19, PZ20 – w sobotę 12 czerwca w godz. 12-13

Informacje o salach będą wywieszone na tablicy ogłoszeń.

 

Egzamin właściwy odbędzie się:

dla grup PZ7,  PZ8, PZ9, PZ10  - w sobotę 19 czerwca w godz. 9 - 10

dla grup PZ17, PZ18, PZ19, PZ20 – w sobotę 19 czerwca w godz. 10.15 -11.15

Informacje o salach będą wywieszone na tablicy ogłoszeń.

 

Każda z egzaminowanych grup otrzyma 50 pytań, z czterema odpowiedziami do wyboru – jedna z nich trafna.

Poniższe pytania są przykładowe. Zostały dobrane do problematyki pierwszych czterech spotkań. Mogą Państwo otrzymać także inne pytania dotyczące tej problematyki.

Oczywiście będą też pytania związane z tematami innych spotkań.

Na egzamin proszę przynieść dokument stwierdzający tożsamość.

 

Życzę powodzenia na egzaminie !!!!!!

☺☼☺☼☺☼☺

 

Przykłady pytań egzaminacyjnych  dla grup,

w których prowadziłem wykład „Wprowadzenie do psychologii” (2003/2004)

 

Spotkanie 1

 

1. Zdanie „Psychologia ma długą przeszłość, ale krótką historię” napisał:

a. Filip MELANCHTON

b. Wilhelm WUNDT

c. Hermann EBBINGHAUS

d. Kazimierz TWARDOWSKI

 

2. Wilhelm WUNDT założył pierwsze na świecie laboratorium psychologiczne:

a. w roku 1879 w Berlinie

b. w roku 1879 w Lipsku

c. w roku 1897 w  Lipsku

d. w roku 1877 w Berlinie

 

3. Nazwę „psychologia” użył jako pierwszy

a. ARYSTOTELES

b. PLATON

c. MELANCHTON

d. KARTEZJUSZ

 

 

3. Cztery prawa rządzące asocjacjami opisał po raz pierwszy:

a. ARYSTOTELES

b. PLATON

c. Filip MELANCHTON

d. Wilhelm WUNDT

 

4. Koncepcja zwana „okazjonalizmem” głosi, że:

a. zdarzenia w świecie zjawisk fizycznych są okazją dla Boga, aby wywołać określony skutek

b. zjawiska zachodzące w ciele są okazją do pojawiania się się zjawisk psychicznych

c. psychikę i ciało cechuje równoległość zdarzeń zwana „paralelizmem psychofizycznym”

d. tylko wtedy, gdy człowiek coś zrobi, ma okazję osiągnąć zamierzony skutek

 

5. Wśród poniższych zdań proszę wskazać zdanie FAŁSZYWE:

a. ARYSTOTELES był monistą, a jego poglądy kontynuował św. TOMASZ Z AKWINU

b. PLATON był dualistą, a jego poglądy kontynuował Kartezjusz

c. Św. TOMASZ Z AKWINU uważał, że dusza jest stworzoną, ale nieśmiertelną formą ciała

d. KARTEZJUSZ był monistą kontynuującym myśl ARYSTOTELESA

 

6. Pojęciem „łuku odruchowego” posługiwał się w swych pracach

a. ARYSTOTELES

b. Mikołaj MALEBRANCHE

c. KARTEZJUSZ

d. John LOCKE

 

7. Wśród poniższych zdań proszę wskazać zdanie PRAWDZIWE:

a. Kazimierz TWARDOWSKI był uczniem Tadeusza TOMASZEWSKIEGO

b. Tadeusz TOMASZEWSKI był uczniem Kazimierza TWARDOWSKIEGO

c. TWARDOWSKI i TOMASZEWSKI byli uczniami Mieczysława KREUTZA

d. Mieczysław KREUTZ był uczniem Tadeusza TOMASZEWSKIEGO

 

8.  „Wyższe czynności istot żywych” to określenie przedmiotu psychologii, które zostało:

a.  zaproponowane przez T. TOMASZEWSKIEGO w roku 1963

b.  skrytykowane przez T. TOMASZEWSKIEGO w roku 1963

c.  spopularyzowane przez Johna LOCKE i empirystów

d.  odrzucone przez Johna LOCKE i empirystów

 

9.  Drugie ujęcie teorii czynności można przedstawić symbolicznie przy pomocy formuły:

a.   Z  (S - R) W.

b.   W (S – R) Z

c.   S (Z – W) R

d.   Z (S – S) R

 

10.  Symbol „W” w  skrótowym zapisie teorii czynności ( w jej drugim ujęciu) oznacza:

a.   wejście (w sensie cybernetycznym) czyli sfera zjawisk inicjujących czynność

b.   wartość rezultatu czynności

c.   wynik czynności

d.   warunki, w jakich przebiega czynność

 

 

 

Spotkanie  2

 

1. Prawo WEBERA - FECHNERA można wyrazić następująco:

a. Najwięcej informacji znika z pamięci wkrótce po nauczeniu się czegoś

b. Siła reakcji jest wprost proporcjonalna do siły bodźca

c. Gdy bodziec rośnie w postępie arytmetycznym, wrażenie rośnie w post. geometrycznym

d. Gdy bodziec rośnie w postępie geometrycznym, wrażenie rośnie w post. arytmetycznym

 

2. Zgodnie z prawem efektu:

a. Czynności prowadzące do pożądanych skutków utrwalają się

b. Efekt czynności zależy od siły motywacji

c. Czynności nie dające efektu są powtarzane po to, by poprawić wynik

d. Efekty ćwiczenia są proporcjonalne do logarytmu przyrostu długości czasu ćwiczenia

 

3. Wskaż, kto jest autorem prawa efektu:

a. Gustaw Teodor FECHNER

b. Edward THORNDIKE

c. Iwan PAWŁOW

d. Frederick Burrhus SKINNER

 

4. Warunkowanie sprawcze badał:

a. Hermann EBBINGHAUS

b. Edward TOLMAN

c. Wolfgang KÖHLER

d. Jacques LACAN

 

5. Wśród poniższych zdań proszę wskazać zdanie FAŁSZYWE:

a. Psychologię klasyczną można określić jako atomistyczną i introspekcyjną

b. Psychologię klasyczną można określić jako asocjacyjną

c. Psychologię klasyczną można określić jako psychologię świadomości

d. Psychologię klasyczną można określić jako psychologię świadomości społecznej

 

6. Psychofizyka zajmuje się:

a. Ustalaniem ilościowych związków między cechami bodźców i doznań zmysłowych

b. Filozoficzną analizą relacji między zjawiskami materialnymi a psychicznymi

c. Możliwością wpływania wysiłkiem woli na ruch przedmiotów fizycznych

d. Zjawiskami przekazywania informacji w systemie nerwowym

 

7. Kolejność faz rozwoju psychoseksualnego według FREUDA jest następująca:

a. faza oralna, analna, falliczna, latencji, genitalna

b. faza oralna, analna, latencji, falliczna, genitalna

c. faza oralna, latencji, analna, falliczna, genitalna

d. faza oralna, analna, falliczna, genitalna, latencji

 

8.Twórczynią pierwszej listy mechanizmów obronnych była:

a. Melania KLEIN

b. Anna FREUD

c. Karen HORNEY

d. Margaret MAHLER

 

9. Zjawisko „phi“ polega na:

a. wrażeniu ruchu obiektu, gdy obrazy dwu jego różnych położeń szybko następują po sobie

b. nagłym zrozumieniu przez szympansa, jak rozwiązać zadanie (badania Köhlera)

c. pozornym ruchu oczu szympansa zastanawiającego się nad tym, jak rozwiązać zadanie

d. zerwaniu relacji dziecka z nieadekwatnym obiektem, czyli osobą źle opiekującą się nim

 

10. Carl ROGERS zasłynął jako:

a. twórca teorii „relacji z obiektem”

c. twórca koncepcji szczęścia związanej z pojęciem tzw. doświadczeń szczytowych

d. terapeuta zalecający okazywanie pacjentom bezwarunkowej akceptacji

e. psycholog humanistyczny analizujący sposoby radzenia sobie z kompleksem Elektry

 

Spotkanie 3

 

1. Twierdząc, że kora mózgowa jest „ekwipotencjalna” Karl LASHLEY miał na myśli, że:

a. tzw. „potencjały wywołane” rejestrowane w różnych miejscach kory są podobne

b. „sceny z życia” przeżywane w czasie drażnienia kory mogą być równie prawdą co fantazją

c. wszystkie przeżycia człowieka zostawiają ślady w korze z równym prawdopodobieństwem

d. różne miejsca kory mózgowej mają takie same możliwości przechowywania engramów

 

2. Hipoteza, że wszystkie przeżycia człowieka są zapisywane w jego mózgu, została sformułowana przez:

a. Wildera PENFIELDA

b. Waltera HESSA

c.  Elisabeth LOFTUS

d.  Antonia DAMASIO

 

3. Proszę wskaza zdanie FAŁSZYWE:

a. Roger SPERRY odkrył podkorowy ośrodek przyjemności

b. Roger SPERRY badał pacjentów z przeciętym spoidłem wielkim

c. R. SPERRY stwierdził, że obiekty odzwierciedlane tylko w prawej półkuli trudno nazywać

d. Roger SPERRY zapoczątkował badania kontynuowane przez Michaela GAZZANIGĘ

 

4. Proszę wybrać zdanie prawdziwe:

a. Anna HERZYK  jest za wyróżnianiem „mózgu racjonalnego” i „mózgu emocjonalnego”

b. A. HERZYK  jest przeciw wyróżnianiu „mózgu racjonalnego” i „mózgu emocjonalnego”

c. Anna HERZYK jest autorką koncepcji mózgu „trójjedynego”

d. Anna HERZYK jest autorką koncepcji mózgu „trójhierarchicznego”

 

5. Joseph LeDOUX

a. odkrył elektroencefalograf

b. jest autorem pracy pt. „Integracyjna działalność mózgu”

c. jest autorem wydanej w Polsce w roku 2000 książki o mózgu emocjonalnym

d. odkrył podkorowy ośrodek przyjemności

 

6. Pojęcie systemu gnostycznego wprowadził/a:

a. Paul MacLEAN

b. Jerzy KONORSKI

c. Joseph LeDOUX

d. Anna HERZYK

 

Spotkanie 4

 

1. Proszę wskazać zdanie FAŁSZYWE:

a. Współczesna psychofizyka opiera się na teorii detekcji sygnałów

b. Transdukcja to zachodząca w receptorze zamiana energii fizycznej na impuls nerwowy

c.  Twórcą terminu „psychofizyka” był Stanley STEVENS

d. W dawnych badaniach psychofizycznych używano pojęcia „ledwo dostrzegalnej różnicy”

 

2. „Stała WEBERA” to ułamek w którym występują dwie wielkości.

Oznaczmy przez X wielkość bodźca wywołującego aktualnie odbierane wrażenie.

Oznaczmy przez Y wielkość najmniejszego z tych bodźców, który wywoła przyrost wrażenia.

Przy takich oznaczeniach, „stała WEBERA” przybierze postać:

a. Y podzielone przez X

b. X podzielone przez Y

c. (Y – X) podzielone przez X

d. X podzielone przez (Y – X)

 

5. Proszę wskazać zdanie FAŁSZYWE:

a. Prawo FECHNERA uwzględnia „stałą WEBERA”

b. Prawo FECHNERA ogłoszone zostało w roku 1860

c. Prawo FECHNERA określa siłę doznania jako iloraz dwóch czynników

d. Prawo FECHNERA jest inną postacią matematyczną prawa WEBERA

 

6. Stanley STEVENS:

a. zrezygnował z oceny siły wrażeń

b. zrezygnował z badania różnic indywidualnych w odbiorze wrażeń

c. zrezygnował z ujmowania badanych prawidłowości wzorem matematycznym

d. zrezygnował z badania ledwie dostrzegalnych różnic w sile wrażenia

 

6. Powtazające się bodźce wywołują:

a. reakcję orientacyjną

b. adaptację zmysłową

c. habituację

d. dyshabituację

 

7. Nagrodę Nobla za odkrycie komórek w korze mózgowej wrażliwych na proste kształty przyznano:

a. Donaldowi BROADBENTOWI i Annie TREISMAN

b. Davidowi HUBELOWI i Torstenowi WIESELOWI

c. W. SCHNEIDEROWI i Richardowi SCHIFFRINOWI

d. Danielowi KAHNEMANOWI

 

8. Proszę wskazać zdanie FAŁSZYWE:

a. Donald BROADBENT traktował uwagę jako filtr

b. Koncepcję „pandemonium” stworzył Oliver SELFRIDGE

c.  Rozróżnienia procesów automatycznych i kontrolowanych dokonał Max WERTHEIMER

d.  Współautorem badań nad wpływem wartości monety na ocenę jej wielkości był BRUNER

 

 

9. Proszę wskazać zdanie PRAWDZIWE:

a. „Wyczulenie percepcyjne” to synonim „obronności percepcyjnej”

b. „Wyczulenie percepcyjne” polega na tym, że percepcja zachodzi trudniej

c. „Wyczulenie percepcyjne” to inna nazwa spostrzegania pozazmysłowego

d.   Przejawem „wyczulenia percepcyjnego” jest wzrost lubienia powtarzanych bodźców

 

10. Prawami rządzącymi organizacją pola wzrokowego są:

      (Proszę wskazać zdanie FAŁSZYWE)

a.  pregnancja

b.  podział na figurę i tło

c.  łączenie elementów bliskich

d.  ekspozycja

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin