plan pracy wychowawczej w kl 1 -3.doc

(87 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ

w nauczaniu zintegrowanym

 

 

 

Cel wychowania:

                                         

Miejsce ucznia w grupie rówieśników i społeczności szkolnej;  umiejętność współdziałania.

 

 

Efekty działań wychowawczych:

 

·        ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa,

·        chce i wyraża potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej,

·        współtworzy i respektuje normy grupowe,

·        doświadcza współzależności i współodpowiedzialności za działanie grupy,

·        zna i właściwie stosuje zasady właściwego zachowania się w grupie (jest tolerancyjny, unika agresji).

·        ma poczucie przynależności do rodziny, czuje się w niej kochany i bezpieczny,

·        zna symbole i tradycje narodowe, czuje się Polakiem i członkiem społeczności europejskiej,

·        rozumie potrzebę ochrony środowiska.

·        dba o bezpieczeństwo własne i rówieśników.

 

 

 

 

Cele

 

 

Forma realizacji

 

Odpowiedzialni

 

Uwagi

 

Bezpieczeństwo, pierwsza pomoc, zapobieganie wypadkom. 

- Poznanie zasad ruchu drogowego i ochrony

p. poż.

- Zapoznanie z zagrożeniami typowymi dla szkoły i gospodarstwa domowego

( z uwzględnieniem pory roku).

- Wyrabianie nawyków właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.

- Kształtowanie i rozwijanie nawyków bezpiecznego zachowania się.

- Rozwijanie odpowiedzialności za własne            i innych zdrowie i bezpieczeństwo.

-  Uzmysłowienie szkód spowodowanych brakiem niewłaściwego zachowania zasad bezpieczeństwa.

- Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy.

- Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.

- Zachęcanie do aktywnego i bezpiecznego wypoczynku.

-  Bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych         i wakacyjnych

-  Zachowanie wszelkiej ostrożności podczas pomocy rodzicom w pracach polowych  (maszyny rolnicze).

 

 

- Zapoznanie z regulaminami i przepi-sami bhp obowiązującymi w izbie lekcyjnej, sali gimnastycznej, łazien-kach, na boisku szkolnym i placu zabaw.

-Wycieczki po okolicy w celu omó-wienia zasad bezpiecznego korzysta-nia z dróg publicznych podczas drogi do i ze szkoły.

- Pogadanki z policjantem na temat bezpiecznego poruszania się po

drogach; wykroczenia nieletnich.

- Zapoznanie z podstawowymi znakami i sygnałami drogowymi.

- Ćwiczenia udzielania pierwszej pomocy.

-  Omówienie zasad bezpiecznego        i czynnego wypoczynku.

-  Zabawy na śniegu.

-  Pogadanki.

 

 

- wychowawca

- rodzice

 

 

Nasza twórczość i zainteresowania.

- Rozwijanie zainteresowań pozaszkolnych ucznia

- Pobudzania aktywności uczniów.

-Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole.

- Popularyzowanie działalności pozalekcyjnej.

- Wzmacnianie poczucia więzi ze społecznością klasową, szkolną i lokalną.

- Wskazywanie różnych możliwości spędzania wolnego czasu.

-  Budzenie więzi ze szkołą ; popularyzacja dorobku szkoły.

-  Umożliwienie uczniom wejścia w różne role- koordynatora, inicjatora i wykonawcy.

 

 

- Prezentacja zbiorów – moje hobby.

- Prezentacja własnej twórczości na forum klasy i szkoły.

- Aktywny udział w uroczystościach   i akademiach szkolnych.

- Pogadanki o patronie szkoły; udział w akademii.

- Organizowanie uroczystości klasowych.

-Udział w zajęciach pozalekcyjnych.

-Zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte.

-  Wystrój klasy.

 

 

- wychowawca

- rodzice

 

 

Tradycje narodowe i ludowe.

-  Rozwijanie zainteresowań historią kraju             i regionu.

- Poznanie wydarzeń historycznych i próba ich oceny.

- Kształtowanie poczucia umiłowania wolności    

kultu pamięci dla ludzi o nią walczących.

-  Przybliżanie historii Polski, symboli narodo-wych oraz kształcenie właściwego zachowania się wobec nich.

- Historia hymnu narodowego i jego znaczenie dla Polaków.

-  Kształcenie więzi emocjonalnych z regionem.

-  Pobudzanie do działalności na rzecz regionu      i ojczyzny.

-  Rozwijanie zainteresowań historią własnej miejscowości.

- Przybliżanie legend związanych z polskimi miastami.

-  Budzenie więzi rodzinnych, szacunku i miłości do najbliższych. Umiejętność składania życzeń.

-  Poznanie tradycji i zwyczajów narodowych        i ludowych.

-  Polska na mapie Europy i świata; państwa Unii Europejskiej; rola Polski w Unii.

-  Integracja zespołu klasowego, tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie.

 

 

-Udział w obchodach Święta Niepodległości.

- Rozmowy na temat święta Komisji Edukacji Narodowej.

-  Pogadanki na temat II wojny

światowej.

- Nauka hymnu narodowego.

- Wywiady z kombatantami wojennymi lub osobami pamiętającymi lata wojny.

- Pogadanka nt. ,,Znaczenie Konstytucji 3- Maja dla Polaków”.

- Zbieranie dokumentów, śladów historycznych dotyczących regionu.

- Prace plastyczne uwzględniające motywy ludowe

-  Czytanie legend, opowiadań o Polsce, baśni i bajek.

-  Zorganizowanie uroczystości klasowych włączając do nich rodziców (Dzień Chłopca, Andrzejki, Mikołajki, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka,

-  Dyskoteka Walentynkowa.

-  ,,My w Europie”- pogadanki, gazetki.

 

 

-  wychowawca

- rodzice

-  dzieci

 

 

Tradycje i zwyczaje świąteczne.

-  Poznanie zwyczajów regionalnych i ludowych.

-  Zdobywanie umiejętności nawiązywania kontaktów.

-  Kształtowanie pozytywnych postaw wobec ludzi samotnych, osieroconych.

-  Radość z obdarowywania innych upominkami.

-  Kształcenie postawy – tolerancja wobec innych.

-  Ukazywanie wartości i wagi tradycji panujących w rodzinie, wspólne świętowanie i spędzanie wolnego czasu.

 

 

 

 

 

-  Ubieramy choinkę (wykonanie ozdób), poznajemy zwyczaje wigilij-ne; śpiewanie kolęd.

-  Malowanie jajek, zwyczaje Wielkanocne.

-  Redagowanie i pisanie życzeń świątecznych; składanie życzeń

-  Scenki dramowe.

- Wystawka prac związanych ze świętami.

- Zabawa karnawałowa.

 

 

-  wychowawca

-  rodzice

 

 

Dbamy o zdrowie.

-  Propagowanie oświaty zdrowotnej.

-  Wyrabianie nawyków codziennego dbania o higienę osobistą i higienę jamy ustnej.

-  Preferowanie aktywnego wypoczynku.

-  Próby układania racjonalnego harmonogramu dnia.

-  Uświadomienie szkodliwości zbyt długiego siedzenia przed telewizorem lub komputerem.

-  Rozbudzanie potrzeby niesienia pomocy ludziom uzależnionym.

-  Uświadomienie szkodliwości palenia papiero-sów i stosowania innych używek.

-  Wdrażanie do umiejętności oceny zachowania

własnego i innych w aspekcie przemocy i agresji.

-  Kształtowanie postaw asertywnych.

-  Kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi.

-  Ukazywanie uczniom istoty koleżeństwa, przyjaźni, wzajemnego szacunku, udzielania sobie pomocy.

 

 

-  Popularyzacja broszur na temat higieny.

-  Pogadanki nt. tolerancji, agresji,

umiejętności mówienia ,,NIE” w sytuacjach nietypowych - ,,Zły dotyk”

-  Zgłaszanie zjawisk przemocy wychowawcy lub do ,,skrzynki kontaktowej”

-  Pedagogizacja rodziców.

-  Podanie dzieciom numerów:      tel. zaufania, policji, Rzecznika Praw

Dziecka.

-  Konkurs plastyczny na znaczek lub plakat- ,,Wolny od małogów”.

-  ,,Dotyk”- przeprowadzenie pogadanek i ankiet dotyczących przemocy.

 

 

-  wychowawca

-  rodzice

 

 

Jesteśmy ekologami.

-  Kształtowanie świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego regionu i kraju.

-  Uprawianie i rozwijanie turystyki w regionie.

-  Uświadomienie potrzeby rozwoju zainteresowań przyrodniczych.

-  Kształtowanie świadomości ekologicznej           i właściwych postaw wobec środowiska naturalnego.

-  Wdrażanie do dbałości o estetykę i czystość     w najbliższym otoczeniu. Wdrażanie do prac na rzecz upiększania własnego otoczenia.

-  Uwrażliwienie na czystość środowisk  przyrodniczych: lasy, rzeki, jeziora.

-  Kształtowanie życzliwego stosunku do zwierząt.

-  Uświadomienie dwustronnej zależności środowiska przyrodniczego i człowieka.

-  Uświadomienie potrzeby segregacji śmieci.

-  Uświadomienie zagrożeń cywilizacyjnych          i ukazywanie sposobów zapobiegania degradacji środowiska.

 

 

Kultura języka ojczystego.

-  Rozwijanie zainteresowań poezją i prozą ojczystą.

-  Kultywowanie języka ojczystego w życiu codziennym.

-  Przybliżanie twórczości polskich literatów.

-  Rozwijanie wrażliwości językowej.

-  Rozbudzanie aktywności poznawczej w zakre-sie prasy dla dzieci.

-  Kształtowanie umiejętności zachowania się      w bibliotece i księgarni.

 

 

 

 

-  Czynny udział w akcji: ,,Sprzątanie świata – Polska”.

-  Wycieczki tematyczne i turystycz-no- krajoznawcze dalsze i bliższe.

-  Wykonanie albumów o tematyce przyrodniczej.

-  Sadzenie kwiatów do doniczek; prace porządkowe w obejściu szkoły.

-  Redagowanie gazetki klasowej        o tematyce przyrodniczej.

-  Pogadanka: ,, Co człowiek powinien zrobić, aby nie zanieczyszczać środowiska?”

-  Pogadanki: ,,Zwierzęta to istoty żyjące, czujące, rozumne i kochające”.

-  Dokarmianie zwierząt (ptaków)

w okresie zimowym. Zbieranie żołędzi.

-  Udział w święcie wiosny.

-  Plakaty o ochronie przyrody.

 

 

 

-  Twórczość Henryka Sienkiewicza- patrona szkoły.

-  Konkursy recytatorskie; deklamowanie wierszy z okazji różnych uroczystości szkolnych.

-  Inscenizacja utworu literackiego; scenki dramowe.

-  Czytanie książek z biblioteki; prowadzenie dzienniczków lektur; konkursy czytelnicze.

 

 

 

-  wychowawca,

-  rodzice

 

 

 

-  Wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiadomości.

-  Zapoznanie z historią pisma i powstania książki.

-  Poznanie nowinek technicznych, nauka obsługi komputera.

-  Zapoznanie z historią techniki, ukazanie dorobku prac technicznych.

-  Rola różnych zawodów w życiu człowieka; szacunek do ludzi pracy.

 

 

 

 

-  Projektowanie okładki do wybranej książki.

-  Wystawka książek dla dzieci.

-  Prezentowanie (czytanie fragmen-tów) ulubionej bajki.

-  Prezentowanie wynalazków technicznych.

-  Nauka obsługi komputera- pisanie  w Wordzie, rysowanie w Paint.  

 

-  wychowawca,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin