NOWE PRAWO z 21 lutego 12 (nr 36).pdf

(2402 KB) Pobierz
Wtorek 21 lutego 2012, nr 36 (3174) gazetaprawna.pl
Nowe prawo
przepisy i praktyka
prenumerata
prenumerata
Ubezpieczenia społeczne
Emerytury i renty rodzinne wzrosną
o 71 złotych D5
Odpowiedzialność cywilna
Trzeba będzie wprowadzić zmiany
w umowach agencyjnych D6
Akta w urzędach będą miały
specjalną metrykę
spis treści
Przepisy
Biegli rewidenci. Są nowe
zasady odbywania szkoleń. D2
CIT. Kara umowna zaliczana
jest do kosztów uzyskania
przychodów. D2
Kwaliikacje zawodowe.
Najbliższe egzaminy dla
księgowych już w marcu. D3
Orzecznictwo. Pedagog
zatrudniony w dwóch szkołach
w niepełnym wymiarze czasu
pracy nie skorzysta z rocznej
przerwy. D5
Mundurowi. Od 24 lutego
więcej osób skorzysta
z inansowej pomocy
państwa na mieszkanie. D5
Postępowanie administracyjne Od marca łatwiej będzie ustalić osobę ponoszącą
odpowiedzialność za błędy popełnione przy wydawaniu decyzji
rzeczywiście pracujące nad
danym rozstrzygnięciem nie
są co do zasady ujawniane.
Dzięki nowym przepisom
to się zmieni. W konsekwen-
cji nawet po upływie dłuż-
szego czasu możliwe będzie
precyzyjne ustalenie, jacy
urzędnicy – poza osobą pod-
pisaną pod rozstrzygnięciem
– uczestniczyli w przygoto-
waniu decyzji zezwalającej
na budowę domu czy uma-
rzającej lokalne zobowiąza-
nia podatkowe. Bez problemu
dojdziemy też, kto przygoto-
wywał projekt decyzji oraz
udzielał wskazówek co do
sposobu załatwienia danej
sprawy. Wiadomo będzie
także, kto opiniował lub za-
twierdzał interesujące nas
rozstrzygnięcie administra-
cyjne. W konsekwencji moż-
liwe będzie ustalenie, w jaki
sposób poszczególni urzędni-
cy wpływali na treść decyzji.
Z uwagi na to, że metryka
będzie stanowiła obowiązko-
wą część akt sprawy, będzie
też jawna dla strony. Zgod-
nie z kodeksem postępowa-
nia administracyjnego dostęp
do akt sprawy ma tylko stro-
na postępowania. Może spo-
rządzać z nich notatki, kopie
lub odpisy. Prawo to przysłu-
guje również po zakończeniu
postępowania. Wszystkie te
czynności odbywają się jednak
w lokalu organu prowadzą-
cego postępowanie i w obec-
ności jego pracownika. Akta
postępowania można także
udostępnić pełnomocnikowi
wyznaczonemu przez upraw-
nionego.
Łukasz Sobiech
lukasz.sobiech@infor.pl
Jak skorzystać z proilu zaufanego
Obowiązkową część akt spra-
wy administracyjnej i podat-
kowej będzie stanowiła me-
tryka sprawy. Wskaże ona
wszystkie osoby uczestniczą-
ce w postępowaniu. Określi
też podejmowane przez te
osoby czynności wraz z odpo-
wiednim odesłaniem do do-
kumentów. Metryka będzie
na bieżąco aktualizowana.
Rozwiązania te zaczną obo-
wiązywać już od 9 marca.
n uruchamiamy platformę ePUAP na stronie www.epuap.
gov.pl,
n zakładamy konto użytkownika i wypełniamy dane osobowe,
n udajemy się do urzędu w celu weryikacji danych – urzęd-
nik porówna dane użytkownika z dowodem tożsamości,
n logujemy się do swojego konta w celu załatwienia sprawy
w urzędzie.
Jak złożyć podanie
Kodeks postępowania admi-
nistracyjnego przewiduje, że
podania (żądania, wyjaśnie-
nia, odwołania, zażalenia)
mogą być wnoszone do or-
ganu pisemnie, telegraicz-
nie, za pomocą telefaksu lub
ustnie do protokołu. Mogą
być też wnoszone za pomo-
cą innych środków komu-
nikacji elektronicznej przez
elektroniczną skrzynkę po-
dawczą organu administra-
cji publicznej utworzoną na
podstawie ustawy z 17 lutego
2005 r. o informatyzacji dzia-
łalności podmiotów realizu-
jących zadania publiczne
(Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn.
zm.).
Całość regulacji uzupeł-
nia elektroniczna Platfor-
ma Usług Administracji Pu-
blicznej (ePUAP), która nie
tylko umożliwia przesyłanie
podań do urzędów według
ustandaryzowanych wzo-
rów, ale również pozwala
na otrzymanie elektronicz-
nych rozstrzygnięć. Co waż-
ne do złożenia e-podania
Praktyka
Procedury. Płatnik, który
popełnił błąd w PIT-11, może
go poprawić. D4
Rachunkowość. Zestawienie
obrotów i sald za rok obrotowy
musi być sporządzane
najpóźniej do 85. dnia po dniu
bilansowym. D4
Obowiązki pracownika.
Spóźnienia spowodowane
brakiem środków transportu
mogą być uznane
za usprawiedliwione. D6
Wywłaszczenie nieruchomości.
Podstawa ustalenia
wysokości odszkodowania
stanowi wartość rynkowa
nieruchomości. D8
Legalizacja samowoli. Nakaz
rozbiórki można stosować
tylko w sytuacjach, gdy jest
jednoznaczny stan faktyczny
sprawy. D8
i otrzymania w jego wyniku
zwrotnego rozstrzygnięcia
wcale nie trzeba posiadać
bezpiecznego podpisu elek-
tronicznego weryikowane-
go za pomocą certyikatu
kwaliikowanego. Wystar-
czy założenie na platformie
tzw. proilu zaufanego, czyli
bezpłatnego narzędzia po-
zwalającego zidentyikować
tożsamość osoby w kontak-
tach z administracją (patrz
ramka). Następnie należy wy-
brać interesującą nas spra-
wę i właściwy urząd (niestety
nie wszystkie sprawy admi-
nistracyjne można załatwić
w taki sposób, nie wszyst-
kie urzędy jeszcze udostęp-
niają swoje usługi na ePUAP
– red.) i złożyć podania. Dzięki
ePUAP można przykłado-
wo dopisać się do spisu wy-
borców, czy zgłosić zmiany
w danych objętych ewidencją
gruntów i budynków. Po wy-
daniu rozstrzygnięcia moż-
liwe jest również odebranie
elektronicznego dokumentu.
Pisemnie lub
elektronicznie
Od tego, w jakiej formie prowa-
dzone będą akta sprawy: pisem-
nej lub elektronicznej – w takiej
formie będzie też prowadzona
metryka. Wzór i sposób prowa-
dzenia metryki w drodze rozpo-
rządzenia określi minister do
spraw administracji publicznej.
Szef resortu spraw wewnętrz-
nych będzie mógł też wskazać
rodzaje spraw, do których nie
trzeba będzie prowadzić me-
tryki. To rozwiązanie ma być
stosowane tylko w przypadku
prowadzenia prostych, powta-
rzalnych spraw.
Prawo strony
Obecnie ustalenie wszystkich
osób uczestniczących w pro-
cesie podejmowania decyzji
Ważne Do złożenia
e-podania i otrzymania
w jego wyniku zwrotne-
go rozstrzygnięcia nie
trzeba mieć bezpieczne-
go podpisu elektronicz-
nego weryfikowanego za
pomocą certyfikatu kwali-
fikowanego
jest utrudnione. Samą decy-
zję, która traia do obywate-
la czy przedsiębiorcy, podpi-
suje bowiem osoba pełniąca
funkcję organu administra-
cji np. wójt czy starosta, bądź
upoważnieni przez nich pra-
cownicy. Tymczasem osoby
Podstawa prawna
Ustawa z 15 lipca 2011 r. o zmianie
ustawy – Kodeks postępowania admi-
nistracyjnego oraz ustawy – Ordynacja
podatkowa (Dz.U. nr 186, poz. 1100).
Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz.U.
z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
Kiedy wojewoda nada cudzoziemcowi obywatelstwo polskie
Czytelnik od ponad
dwóch lat
przebywa w Polsce
na podstawie
zezwolenia
na osiedlenie
się . Uzyskał je
dzięki polskiemu
pochodzeniu. Pyta,
czy to wystarczy,
by mógł otrzymać
obywatelstwo
polskie? Jakich
formalności musi
dopełnić?
nowa ustawa o obywatelstwie
polskim. Zawarte w niej przepi-
sy wprowadzają szeroki katalog
przypadków, w których woje-
woda musi uznawać cudzo-
ziemców za obywateli polskich.
ca europejska konwencja o oby-
watelstwie. Są to: uchodźcy,
osoby bez obywatelstwa, dzieci
obywateli polskich oraz mał-
żonkowie obywateli polskich.
Przykładowo zgodnie z art. 30
ust. 1 pkt 3 nowej ustawy o oby-
watelstwie za obywatela pol-
skiego uznaje się cudzoziemca
przebywającego nieprzerwa-
nie na terytorium Polski co
najmniej 2 lata na podstawie
zezwolenia na osiedlenie się,
które uzyskał w związku z po-
siadaniem statusu uchodźcy
nadanego w naszym kraju.
Uznanie cudzoziemca za
obywatela polskiego będzie
następować na jego wniosek.
Takie pismo będzie musia-
ło zawierać m.in. jego dane,
adres zamieszkania, infor-
macje o źródłach utrzyma-
nia i zajmowanym lokalu.
W przypadku osób małolet-
nich uznanie za obywatela
polskiego będzie następowa-
ło na wniosek ich przedsta-
wicieli ustawowych. Nowe
przepisy zapewniają jednoli-
te traktowanie cudzoziemców
ubiegających się o uznanie za
obywatela polskiego. Likwi-
dują element uznaniowości
wojewody w prowadzonym
postępowaniu.
prezydenta Kaczyńskiego
o zbadanie konstytucyjności
art. 30 ustawy zawierającego
katalog przypadków, w któ-
rych wojewoda uznaje oby-
watelstwo polskie. Zdaniem
prezydenta była to zbyt duża
ingerencja w jego konstytucyj-
ne kompetencje do nadawania
obywatelstwa. Innego zdania
była większość sędziów TK.
W wyroku z 18 stycznia 2012 r.
podkreślili oni m.in., że spo-
sób uregulowania instytucji
uznania za obywatela w usta-
wie z 2009 r. jest przejawem
otwartej wizji obywatelstwa
polskiego (sygn. akt Kp 5/09)
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
Obowiązująca ustawa z 15 lu-
tego 1962 r. o obywatelstwie
polskim przewiduje jedynie
dwa przypadki, kiedy wojewo-
da może uznać cudzoziemca za
obywatela polskiego. Pierwszy
dotyczy bezpaństwowca, który
mieszka w Polsce co najmniej
pięć lat na podstawie zezwo-
lenia na osiedlenie się. Drugi
przypadek dotyczy małżonka
obywatela polskiego pozosta-
jącego w związku małżeńskim
co najmniej trzy lata i posiada-
jącego zezwolenie na osiedlenie
się w Polsce. Od 15 sierpnia 2012
r. uzyskanie obywatelstwa pol-
skiego będzie jednak prostsze.
14 lutego 2012 r. w Dzienniku
Ustaw została opublikowana
Bezuznaniowa decyzja
O obywatelstwo polskie będą
mogli ubiegać się cudzoziem-
cy, którzy w toku długoletnie-
go pobytu w Polsce zintegro-
wali się ze społeczeństwem
polskim, znają język polski,
mają zapewnione mieszkanie
i źródła utrzymania, respek-
tują polski porządek prawny
oraz nie stanowią zagrożenia
dla obronności lub bezpieczeń-
stwa państwa. Obywatelstwo
polskie będą mogli nabyć rów-
nież cudzoziemcy, dla których
ułatwienia w jego nabyciu zale-
Wątpliwości prezydenta
Nowe przepisy mają wejść
w życie 15 sierpnia 2012 r.
To odległy okres, zważywszy
na to, że sama ustawa zosta-
ła uchwalona przez Sejm 2
kwietnia 2009 r. Opóźnienie
we wdrożeniu nowego prawa
było spowodowane wnioskiem
Podstawa prawna
Art. 30 – 37 ustawy z 2 kwietnia 2009 r.
o obywatelstwie polskim (Dz.U. z 2012 r.,
poz. 161).
785774432.094.png 785774432.105.png 785774432.116.png 785774432.127.png 785774432.001.png 785774432.012.png 785774432.023.png 785774432.033.png 785774432.044.png 785774432.051.png 785774432.052.png 785774432.053.png 785774432.054.png 785774432.055.png 785774432.056.png 785774432.057.png 785774432.058.png 785774432.059.png 785774432.060.png 785774432.061.png
 
D2
Dziennik Gazeta Prawna, 21 lutego 2012 nr 36 (3174)
gazetaprawna.pl
podatki | przepisy
Są nowe zasady
odbywania szkoleń
Od przekazanych środków jest podatek
VAT Firma, która sporadycznie pożycza pieniądze swoim spółkom zależnym, nie powinna wliczać
do proporcji sprzedaży odsetek od tego typu transakcji inansowych
Biegli rewidenci
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
Uchwała z 20 grudnia 2011 r.
określa też – w 12 modułach
– zakres tematyczny obliga-
toryjnego doskonalenia za-
wodowego. W tym roku bie-
gli muszą wziąć udział m.in.
w szkoleniach dotyczących
praktycznego stosowania kra-
jowych standardów rewizji i-
nansowej, przyjęcia i wdro-
żenia międzynarodowych
standardów rewizji inanso-
wej. Kilka modułów dotyczy
Międzynarodowych Standar-
dów Sprawozdawczości Finan-
sowej (MSSF) oraz ich zmian.
Ponadto rewidenci mają
obowiązek dokształcić się z:
n wyceny w wartościach sza-
cunkowych i ich badania,
n wkładów niepieniężnych
(aportów) w ujęciu bilanso-
wym i podatkowym u wno-
szącego i otrzymującego,
n kontraktów długotermi-
nowych,
n badania jednostek sektora
inansów publicznych.
Konsekwencją niewywią-
zania się z obowiązku usta-
wicznego kształcenia może
być wszczęcie postępowania
dyscyplinarnego.
chodziło o uzyskane kwoty od-
setek) należy wliczać do propor-
cji sprzedaży określonej w art. 90
ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz.
1054 z późn. zm.).
przedsiębiorstwo pożycza. Co
więcej, udzielenie każdej kolej-
nej pożyczki będzie kolejnym
świadczeniem usług, które są
opodatkowane.
WSA stwierdził, że inaczej na-
leży podejść do ustalania pro-
porcji sprzedaży. W tym przy-
padku to, że skarżąca spółka
udzielała pożyczek sporadycz-
nie, ma znaczenie. Na ten ele-
ment wskazuje wprost art. 90
ust. 6 ustawy o VAT. Przepis ten
nakazuje wyłączyć z proporcji
obrót związany z transakcjami
sporadycznymi.
Z wyroku wynika też, kiedy
przyznanie pożyczki jest czyn-
nością sporadyczną, a kiedy
nie jest. Z tą pierwszą sytuacją
mamy do czynienia, gdy spół-
ka prowadzi działalność w in-
nym zakresie niż transakcje po-
życzkowe i osiąga przychód z tej
działalności. Natomiast gdy
spółka zadeklarowała, że jej
przedmiotem działalności jest
np. budowa domów, ale jedyny
przychód pochodzi z odsetek od
pożyczek, to nie można uznać,
że pożyczki są czynnością spo-
radyczną. Sąd, odnosząc się do
sytuacji skarżącej spółki, wska-
zał, że nie podała ona we wnio-
sku o interpretację, że przychód
z odsetek od pożyczek był jedy-
nym obrotem podlegającym
opodatkowaniu VAT.
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Wyliczenie proporcji w VAT,
a także elementy, które irmy
muszą w niej uwzględniać, są
problemem dla wielu spółek.
Jeden ze sporów rozstrzygnął
Wojewódzki Sąd Administra-
cyjny we Wrocławiu (wyrok z 10
stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/
Wr 1416/11, nieprawomocny).
Sprawa dotyczyła spółki holdin-
gowej, która dała pożyczki swo-
im spółkom zależnym. Była to
jednak działalność sporadyczna
– irma przyznała bowiem zale-
dwie trzy takie pożyczki i otrzy-
mała od nich odsetki.
Problem polegał na tym, czy
taka czynność podlegała VAT
oraz czy obrót (w tym przypadku
Audytorzy niewykonujący za-
wodu nie muszą już uczestni-
czyć w szkoleniach w takim
samym wymiarze godzin jak
ich pracujący koledzy.
Nowe zasady dotyczą-
ce obowiązkowych szkoleń
dla audytorów w 2012 roku
wprowadza uchwała Krajo-
wej Rady Biegłych Rewiden-
tów nr 559/9/2011 z 20 grud-
nia 2011 r. w sprawie zakresu
tematycznego i minimalnej
liczby godzin obligatoryjne-
go doskonalenia zawodowego.
Zgodnie z tym dokumentem
osoby niewykonujące zawo-
du muszą zaliczyć w tym
roku tylko 24 godziny lek-
cyjne (45-minutowe) specja-
listycznych szkoleń. To o 16
godzin mniej niż w latach
poprzednich. Natomiast od
praktykujących audytorów
– jak dotychczas – wymagane
jest odbycie 40 godzin lekcyj-
nych szkoleń. Przy czym nie
ma znaczenia, jak długo w da-
nym roku wykonywali zawód.
Wykaz rewidentów do-
stępny jest na stronie inter-
netowej samorządu biegłych
rewidentów (www.kibr.org.
pl). Tam też zamieszczona
jest informacja, czy dana
osoba wykonuje zawód, czy
też nie.
Ważne Proporcja polega
na określeniu, jaka część
działalności spółki była opo-
datkowana, a jaka zwolnio-
na z VAT
Sąd uznał, że minister i-
nansów w wydanej interpre-
tacji prawidłowo wskazał, że
czynności udzielania pożyczek
pieniężnych są odpłatnym
świadczeniem usług i podle-
gają opodatkowaniu VAT. Nie
ma też znaczenia, jak często
Podstawa prawna
Art. 90 ust. 3 i 6 ustawy z 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054
z późn. zm.).
Musi być wykazana racjonalność decyzji
CIT Kara umowna powinna zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli jej zapłacenie
pod względem inansowym będzie bardziej opłacalne niż wypełnienie warunków kontraktu
stracyjny w wyroku z 17 stycz-
nia 2012 r. (II FSK 1365/10).
Sąd rozpatrzył sprawę spół-
ki, która zawarła umowę le-
asingu samochodu. Obliczy-
ła, że gdyby nie rozwiązała tej
umowy, to poniosłaby koszty
związane z utrzymaniem nie-
używanego samochodu znacz-
nie przekraczające koszty ze-
rwania umowy. Kara wyniosła
ok. 7 tys. zł, natomiast suma
pozostałych do zapłaty rat le-
asingowych nieużywanego sa-
mochodu opiewała na kwotę
ok. 28 tys. zł.
Z interpretacji ministra i-
nansów spółka dowiedziała się
jednak, że wynikająca z umo-
wy leasingowej kara nie sta-
nowi kosztu uzyskania przy-
chodów nawet wtedy, gdy jej
zapłata była podyktowana
rachunkiem ekonomicznym.
W ocenie organu podatkowe-
go ryzyko prowadzenia dzia-
łalności ponosi podatnik, zaś
w rozpatrywanej sprawie za-
płacona kara jest konsekwen-
cją podjętej przez spółkę decy-
zji o odstąpieniu od umowy, co
stanowi przejaw tego ryzyka.
„Takimi ryzykami czy konse-
kwencjami nie może być ob-
ciążany Skarb Państwa” – czy-
tamy w interpretacji.
NSA nie zgodził się z i-
skusem. Uznał, że pierwotne
decyzje irmy były gospodar-
czo uzasadnione i racjonalne
oraz miały oczywisty związek
z przychodami spółki. Nato-
miast niekorzystne okolicz-
ności mogą wywoływać lub
wywołują konieczność po-
dejmowania przez podatnika
działań zmierzających już nie
do osiągnięcia zysków, ale do
zachowania lub zabezpiecze-
nia źródeł przychodów.
Zdaniem sądu w takiej sy-
tuacji znalazła się skarżąca
spółka. Co więcej, zdaniem
NSA z ekonomicznego punk-
tu widzenia zerwanie umo-
wy leasingu i zapłacenie kary
umownej było korzystne za-
równo dla podatnika, jak i dla
Skarbu Państwa. Dzięki temu
udało mu się osiągnąć więk-
szy dochód, natomiast pań-
stwo uzyskało od spółki wyż-
szy podatek. Dochód irmy
zostanie bowiem zmniejszo-
ny o karę umowną, która jest
czterokrotnie niższa niż raty
leasingowe będące przecież
oczywistym kosztem podat-
kowym.
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Kwestia rozliczenia w kosz-
tach podatkowych kar umow-
nych płaconych kontrahentom
budzi wiele kontrowersji za-
równo w interpretacjach or-
ganów podatkowych, jak
i orzecznictwie sądów ad-
ministracyjnych. Z przepi-
sów podatkowych wynika, że
z kosztów wyłączone są wprost
m.in. kary umowne z tytułu
wad dostarczonych towarów,
wykonanych robót i usług.
Równocześnie w literaturze
podatkowej przyjmowany jest
pogląd, że jeśli kara umowna
ma związek z zachowaniem
albo zabezpieczeniem źródła
przychodu, to może być uzna-
na za koszt.
Taki pogląd potwierdził też
ostatnio Naczelny Sąd Admini-
Podstawa prawna
Art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 7 maja
2009 r. o biegłych rewidentach
i ich samorządzie, podmiotach
uprawnionych do badania sprawoz-
dań inansowych oraz o nadzorze
publicznym (Dz.U. nr 77, poz. 649
z późn. zm.).
Dane w rejestrze
trzeba aktualizować
Prowadzenie ksiąg
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
ust. 3 ustawy o rachunkowo-
ści osoby posiadające upraw-
nienia do usługowego prowa-
dzenia ksiąg mają na to 30 dni
od momentu zaistnienia tych
okoliczności. W związku z tym
do departamentu rachunko-
wości Ministerstwa Finansów,
ul. Świętokrzyska 12, 00-916
Warszawa, należy wysłać sto-
sowne dokumenty. Określa je
par. 11 rozporządzenia mini-
stra inansów z 8 kwietnia
2009 r. w sprawie uprawnień
do usługowego prowadzenia
ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr
62, poz. 508).
Zgodnie z tym przepisem
osoby zmieniające dane mu-
szą złożyć wniosek zawiera-
jący numer PESEL (a w przy-
padku osób nieposiadających
obywatelstwa polskiego – nu-
mer i rodzaj dokumentu po-
twierdzającego tożsamość),
imiona i nazwisko, numer cer-
tyikatu księgowego. Koniecz-
ne jest również przekazanie
oryginału lub kopii poświad-
czonej urzędowo dokumentu
potwierdzającego konieczność
dokonania zmiany danych
w wykazie osób, które uzy-
skały certyikat księgowy.
Podstawa prawna
Art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy
z 15 lutego 1992 r. o podatku docho-
dowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm.).
Od początku 2012 roku wykaz
osób uprawnionych do usłu-
gowego prowadzenia ksiąg,
który jest zamieszczany na
stronie internetowej Mini-
sterstwa Finansów (www.
mf.gov.pl), obejmuje tylko
imiona i nazwiska oraz nu-
mery certyikatów.
Zgodnie z nowymi przepisa-
mi minister, publikując dane
o księgowych, nie ma już pra-
wa ujawniać ich numerów PE-
SEL, a w przypadku osób nie-
posiadających obywatelstwa
polskiego numerów i rodzajów
dokumentów potwierdzają-
cych tożsamość. Wynika to ze
zmian, jakie wprowadziła do
ustawy o rachunkowości usta-
wa z 19 sierpnia 2011 r. o re-
dukcji niektórych obowiązków
obywateli i przedsiębiorców
(Dz.U. nr 232, poz. 1378).
Szef resortu inansów na-
dal jednak prowadzi wykaz,
w którym muszą się znaleźć
zarówno dane podlegające po-
daniu do publicznej wiadomo-
ści, jak i te, które nie muszą
być ujawniane. Zmiana której-
kolwiek z tych pozycji, np. na-
zwiska, nadal więc pociąga za
sobą konieczność dokonania
aktualizacji. Zgodnie z art. 76g
Emitent ma obowiązek wskazać stawkę
PIT i CIT Niepubliczne fundusze zamknięte muszą poinformować swoich klientów o zasadach
opodatkowania dochodów uzyskanych z certyikatów inwestycyjnych
ustawy o podatku dochodo-
wym od osób prawnych (Dz.U.
nr 234, poz. 1389).
Znowelizowana ustawa
wprowadziła nowe zasady
nadzoru nad funduszami za-
mkniętymi, które emitują
wyłącznie certyikaty inwe-
stycyjne. Przede wszystkim
utworzenie niepublicznego
funduszu inwestycyjnego nie
wymaga już zezwolenia Ko-
misji Nadzoru Finansowego.
Nowe przepisy stanowią także,
że emitowane przez tego typu
podmioty papiery wartościowe
nie mogą być:
n oferowane w drodze oferty
publicznej,
n dopuszczone do obrotu na
rynku regulowanym,
n wprowadzone do alternatyw-
nego systemu obrotu.
Natomiast wydane przez
ministra przepisy szczegółowe
nakładają na zamknięte fun-
dusze inwestycyjne obowiązek
wskazania w dokumentacji
emisyjnej zasad opodatko-
wania dochodów związanych
z posiadaniem i obrotem
certyikatami inwestycyjny-
mi. Przede wszystkim nale-
ży je umieścić w dokumencie
„Warunki emisji” w rozdziale
„Dane o emisji”.
Z kolei w rozdziale „Dane
o emitencie” podmiot pro-
wadzący fundusz powinien
zamieścić również numer
właściwej identyikacji podat-
kowej. W dokumentacji emi-
syjnej muszą się także znaleźć
dane dotyczące sprawozdania
inansowego, które należy spo-
rządzić zgodnie z przepisami
o rachunkowości (Dz.U. z 2009
r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
Warto również dodać, że fun-
dusz ma też obowiązek wska-
zania czynników ryzyka dla
nabywcy certyikatu, które są
bezpośrednio związane z jego
polityką inwestycyjną oraz
ograniczeniami w zbywalno-
ści papierów. Rozporządzenie
zawiera także wzory dokumen-
tów: „Ceny emisyjne i wartości
emisji”, i „Oferowane certyika-
ty inwestycyjne”.
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Od 26 stycznia obowiązują
szczegółowe przepisy dotyczą-
ce warunków emisji papierów
wartościowych, które są emito-
wane przez niepubliczne fun-
Ważne Dochody z certy-
ikatów inwestycyjnych
są opodatkowane 19-proc.
stawką, zarówno jeśli
chodzi o podatników PIT,
jak i CIT
Podstawa prawna
Par. 11, 12 rozporządzenia ministra inan-
sów z 29 grudnia 2011 r. w sprawie
szczegółowej treści warunków emisji
certyikatów inwestycyjnych emito-
wanych przez fundusz inwestycyjny
zamknięty, który nie jest publicznym
funduszem inwestycyjnym zamkniętym
(Dz.U. z 2012 r., poz. 28).
dusze inwestycyjne. Wydanie
przez ministra inansów nowe-
go rozporządzenia w tej spra-
wie jest następstwem ubiegło-
rocznej ustawy z 16 września
2011 r. o zmianie ustawy o fun-
duszach inwestycyjnych oraz
Podstawa prawna
Art. 76g ustawy z 29 września 1994 r.
o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
KSIĘGOWOŚĆ
I pODATKI
W poniedziałek
Postępowanie przeciwegzekucyjne Interpretacje podatkowe – obowiązki pracodawców i płatników
prenumerata
785774432.062.png 785774432.063.png 785774432.064.png 785774432.065.png 785774432.066.png 785774432.067.png 785774432.068.png 785774432.069.png 785774432.070.png 785774432.071.png 785774432.072.png 785774432.073.png 785774432.074.png 785774432.075.png 785774432.076.png 785774432.077.png 785774432.078.png 785774432.079.png 785774432.080.png 785774432.081.png 785774432.082.png 785774432.083.png 785774432.084.png 785774432.085.png 785774432.086.png 785774432.087.png 785774432.088.png 785774432.089.png
 
D3
Dziennik Gazeta Prawna, 21 lutego 2012 nr 36 (3174)
gazetaprawna.pl
PODATKI | PRZEPISY
Uprawnienia można zdobyć, rozwiązując testy i zadania
Kwaliikacje zawodowe Najbliższe egzaminy dla księgowych odbędą się już w marcu. By wziąć w nich udział, trzeba złożyć wniosek, do którego
należy dołączyć m.in. oświadczenie o niekaralności. Warunkiem przystąpienia do weryikacji jest też wniesienie opłaty w wysokości 600 zł
kumentów, mieniu, obroto-
wi gospodarczemu, obrotowi
pieniędzmi i papierami war-
tościowymi, za przestępstwo
skarbowe oraz za czyn okre-
ślony w rozdziale 9 ustawy
z 29 września 1994 r. o ra-
chunkowości (Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz. 1223 z późn. zm.),
n posiadaniu pełnej zdolności
do czynności prawnych oraz
korzystaniu z pełni praw
publicznych.
Dokumenty przesyła się do
departamentu rachunkowo-
ści Ministerstwa Finansów,
ul. Świętokrzyska 12, 00-916
niedokonanie wpłaty w wyzna-
czonym terminie traktowane
jest jako odstąpienie od udzia-
łu w nim.
– trzeba prawidłowo odpowie-
dzieć na co najmniej 10 pytań
testowych i dwa do czterech
zadań sytuacyjnych. Natomiast
ubezpieczenie społeczne pozwa-
la na zdobycie 40 punktów, pod
warunkiem że kandydat odpo-
wie na 10 pytań testowych i na
jedno do trzech zadań.
W przypadku pytań testo-
wych za poprawną odpowiedź
kandydat otrzyma dwa punk-
ty, za brak odpowiedzi zero,
natomiast zła odpowiedź bę-
dzie oznaczała utratę jedne-
go punktu. Z kolei zadania
są oceniane indywidualnie
– kandydat uzyskuje infor-
macje na ten temat już pod-
czas egzaminu.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
Procedura otrzymania dokumentów
Księgowi mogą zdobyć
uprawnienia do usługowego
prowadzenia ksiąg rachunko-
wych na dwa sposoby. Jednym
z nich jest przystąpienie do
egzaminu. Nie jest to jednak
łatwe, bo jak wskazują opubli-
kowane na stronie interneto-
wej Ministerstwa Finansów
(www.mf.gov.pl) wyniki – 10
grudnia zdał tylko co czwarty
kandydat.
Po zdanym egzaminie kandydat składa:
n wniosek o wydanie certyikatu księgowego zgodnie ze
wzorem zawartym w przepisach,
n informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności
za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów,
mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi
i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz
za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości,
n dokumenty potwierdzające posiadanie praktyki w księgo-
wości (min. dwa lata),
n dyplom lub świadectwo potwierdzające posiadane wykształ-
cenie,
n zaświadczenie potwierdzające zdanie egzaminu z wynikiem
pozytywnym.
Zasady punktacji
Egzamin trwa cztery godzi-
ny. W tym czasie należy roz-
wiązać minimum sześć zadań
i odpowiedzieć na 50 pytań te-
stowych. Weryikowane są trzy
bloki tematyczne: rachunko-
wość, podatki i ubezpieczenia
społeczne oraz podstawy pra-
wa cywilnego i gospodarczego.
Aby egzamin został zaliczo-
ny, z każdego z wymienionych
Konieczny wniosek
Osoby, które chcą przystąpić
do egzaminu, muszą złożyć
do ministra inansów wniosek
w tej sprawie. I choć przepisy
nie przewidują wzoru tego do-
kumentu, to resort na swojej
stronie zamieścił do pobrania
jego przykładowy formularz.
We wniosku należy podać nr
PESEL, imiona i nazwisko, datę
i miejsce urodzenia, adres za-
mieszkania. Kandydaci muszą
też dołączyć do niego oświad-
czenia o:
n niekaralności za przestępstwa
przeciwko wiarygodności do-
Ważne Najbliższe egzaminy księgowe odbędą się 3 i 24
marca, 21 kwietnia, 12 oraz 26 maja. Przy czym kandy-
daci są kwaliikowani według kolejności składanych
wniosków, a na jeden termin egzaminu nie może zostać
dopuszczonych więcej niż 90 osób
wać urządzeń ułatwiających li-
czenie z wyjątkiem tych, które
posiadają funkcje gromadze-
nia, przetwarzania i przeno-
szenia danych.
Jeżeli jednak komisja uzna,
że kandydat korzysta z niedo-
zwolonych materiałów lub też
narusza przepisy porządkowe,
może go zdyskwaliikować.
Praca egzaminacyjna nie
zostanie także oceniona, gdy
zawiera inne poza przydzielo-
nym numerem identyika-
cyjnym elementy pozwala-
jące na ustalenie jej autora,
np. została podpisana imie-
niem i nazwiskiem. Podobnie
będzie, gdy praca nie zawiera
kompletu arkuszy lub jest roz-
wiązana w sposób nietrwały
(ołówkiem) lub nieczytelny.
Dopuszczalne pomoce
Rozporządzenie w sprawie
uprawnień do usługowego
prowadzenia ksiąg rachun-
kowych pozwala, by osoby
zdające egzamin korzysta-
ły z pomocy. Dozwolone jest
posiłkowanie się przepisami
opublikowanymi w dzienni-
kach urzędowych lub zawar-
tych w zbiorach przepisów bez
komentarzy. Można też uży-
Warszawa. Po pozytywnej we-
ryikacji komisja przesyła do
wnioskodawcy pismo, w któ-
rym informuje o miejscu i da-
cie egzaminu, wysokości opłaty
egzaminacyjnej, terminie wnie-
sienia opłaty, a także numerze
konta bankowego organizatora
egzaminu. Warto pamiętać, że
zagadnień trzeba otrzymać co
najmniej 60 proc. maksymalnej
liczby punktów.
I tak za rachunkowość można
zdobyć 130 punktów za 30 pytań
testowych i od trzech do sześciu
zadań sytuacyjnych. W bloku
podatki zdający może maksy-
malnie otrzymać 60 punktów
Podstawa prawna
Par. 4 – 9 rozporządzenia mini-
stra inansów z 8 kwietnia 2009 r.
w sprawie uprawnień do usługowego
prowadzenia ksiąg rachunkowych
(Dz.U. nr 62, poz. 508).
Zwrot przysługuje na urządzenie z ważnym certyikatem
VAT Przedsiębiorca, który musiał rozpocząć ewidencję obrotów w kasie iskalnej, może skorzystać ze specjalnej ulgi podatkowej. Podstawą jej
zastosowania jest m.in. posiadanie potwierdzenia, że sprzęt spełnia określone w przepisach warunki techniczne
cjonowania obrotu i kwot po-
datku należnego, powinien
złożyć do naczelnika urzędu
skarbowego pisemne zgłosze-
nie o liczbie kas rejestrujących
kas posiadających (już w dniu
zakupu) potwierdzenie o speł-
nieniu kryteriów i warunków
technicznych. Przy czym do
1 września 2011 r. tzw. certy-
ikat homologacji wydawał
minister inansów, a po tej
dacie zajmuje się tym prezes
Głównego Urzędu Miar. Usta-
wodawca uwzględnił zmiany
dotyczące urzędu wydającego
potwierdzenia dla kas w roz-
porządzeniu ministra inan-
sów o odliczeniach i zwrocie
kwot wydatkowanych na za-
kup kas, które obowiązuje od
14 lutego 2012 r.
Zgodnie z nowymi prze-
pisami osoby ubiegające się
o ulgę muszą posiadać ważne
potwierdzenie, a nie potwier-
dzenie wydane przez ministra
inansów. Nie zmieniły się na-
tomiast inne zasady korzysta-
nia z ulgi. Tak jak dotychczas
warunkiem, od którego zależy
odzyskanie pieniędzy wyda-
nych na kasę, jest posiadanie
dowodu zapłaty całej należno-
ści za to urządzenie.
tę ulgi można odliczyć w de-
klaracji VAT-7 lub VAT-7k oraz
w VAT-12.
Z kolei rozliczenie ulgi przez
przedsiębiorców zwolnionych
z podatku odbywa się na ich
wniosek. W tym przypadku
część kwoty wydatkowanej
na zakup kasy rejestrującej
podatnik otrzymuje z urzę-
du skarbowego bezpośrednio
na rachunek bankowy. Warto
pamiętać, że wniosek o zwrot
powinien zawierać:
n informacje o wnioskodawcy
– imię i nazwisko lub nazwę
podatnika, dane adresowe,
numer identyikacji podat-
kowej,
n informację o numerze ra-
chunku bankowego, na któ-
ry należy dokonać zwrotu,
n oryginał faktury potwierdza-
jącej zakup wraz z dowodem
zapłaty całej należności za
kasę,
n dane identyikujące pod-
miot prowadzący serwis
kas,
n dane identyikujące pod-
miot, który dokonał iska-
lizacji kas.
Urząd skarbowy podatniko-
wi wykonującemu czynności
zwolnione z VAT zwraca pie-
niądze w ciągu 25 dni od dnia
złożenia wniosku.
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Przedsiębiorcy rozpoczynają-
cy ewidencjonowanie obro-
tu i kwot podatku należne-
go w kasach iskalnych mogą
odliczyć kwotę wydaną na za-
kup każdego z urządzeń, któ-
re zostało zgłoszone na dzień
rozpoczęcia (powstania obo-
wiązku) ewidencjonowania.
Odliczenie przysługuje w wy-
sokości 90 proc. ceny zakupu
(bez podatku), nie więcej jed-
nak niż 700 zł.
Ważne Przedsiębiorca,
który nie dopełni warun-
ków ustawowych, a mimo
to otrzyma zwrot kwot wy-
danych na kasę iskalną,
będzie musiał oddać ulgę
związaną z kupnem urzą-
dzenia
Decyduje status
Ulga na kasę może mieć
dwie formy. Pierwsza to jej
uwzględnienie w deklaracji.
Druga to zwrot środków na
konto. Sposób zwrotu pie-
niędzy zależy od tego, czy po-
datnik płaci VAT czy też jest
z niego zwolniony. Odliczenie
przysługującej ulgi na zakup
kasy iskalnej przez czynnego
podatnika VAT dokonywane
jest w deklaracji VAT – kwo-
i miejscu (adresie) ich używa-
nia. Po drugie przedsiębiorca
musi nie tylko rozpocząć ewi-
dencjonowanie obrotu i kwot
podatku należnego w obowią-
zującym go ustawowym ter-
minie, ale także przy użyciu
Najpierw zgłoszenie
By podatnik mógł skorzystać
z ulgi, musi spełnić kilka wa-
runków. Po pierwsze jeszcze
przed rozpoczęciem ewiden-
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra inansów
z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odlicza-
nia i zwrotu kwot wydatkowanych na
zakup kas rejestrujących (Dz.U. nr 257,
poz. 1733 z późn. zm.).
PROMOcJA
Ponad 2000 gazet w jednym miejscu!
Prenumerata 2012
Tylko w e-wydaniu ¹ Dziennika Gazety Prawnejº
otrzymujesz szybki i łatwy dost p
do pełnego archiwum ¹ Dziennika Gazety Prawnejº
od 2002 r. to ponad 2000 wyda !
30% rabatu dla prenumeratorów ¹ Dziennika Gazety Prawnejº
Dodatkowe informacje o ofercie i zamówienia :
www.edgp.gazetaprawna.pl, tel. 22 761 31 27 lub 0 800 626 666, e-mail: edgp@gazetaprawna.pl
e
785774432.090.png 785774432.091.png 785774432.092.png 785774432.093.png 785774432.095.png 785774432.096.png 785774432.097.png 785774432.098.png 785774432.099.png 785774432.100.png 785774432.101.png 785774432.102.png 785774432.103.png 785774432.104.png 785774432.106.png 785774432.107.png 785774432.108.png 785774432.109.png 785774432.110.png 785774432.111.png 785774432.112.png 785774432.113.png 785774432.114.png 785774432.115.png 785774432.117.png 785774432.118.png 785774432.119.png 785774432.120.png 785774432.121.png 785774432.122.png 785774432.123.png 785774432.124.png 785774432.125.png 785774432.126.png 785774432.128.png 785774432.129.png
 
D4
Dziennik Gazeta Prawna, 21 lutego 2012 nr 36 (3174)
gazetaprawna.pl
podatki | praktY ka
Co musi zrobić płatnik, który pomylił się przy sporządzaniu PIT-11
Procedury
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Sposób postępowania w przy-
padku wystawienia błędnego
PIT-11 zależy od przyczyny po-
myłek. W najprostszej sytuacji,
w której przedsiębiorca pra-
widłowo rozliczył podatnika
i pobrał zaliczkę we właściwej
skarbowego. Identycznie postą-
pimy, gdy PIT-11 zawiera błędy
formalne, np. niepełny adres lub
nieprawidłowy identyikator
podatnika, np. pracodawca za-
miast PESEL wpisze NIP. Korek-
ty tych informacji wykonywane
są analogicznie jak korekty in-
nych deklaracji.
Może się również zdarzyć
sytuacja, w której pracodawca
pobrał zaliczkę w nieprawidło-
wej wysokości, sporządził PIT
-11 i dopiero wtedy zorientował
się, że doszło do pomyłki. Jeśli
zaliczka została pobrana w kwo-
cie wyższej niż należna, to ko-
rekta nie będzie konieczna. Po-
datnik sam odzyska nadpłacony
podatek w zeznaniu rocznym.
W trudniejszej sytuacji bę-
dzie płatnik, który pobrał za
małą zaliczkę. Wtedy powinien
skorygować PIT-4R (deklaracja
roczna o pobranych zaliczkach
na podatek dochodowy składa-
na do końca stycznia) i wpłacić
zaliczkę w prawidłowej wyso-
kości wraz z odsetkami za
okres, w którym wpłata była
zaniżona. Płatnik ma jednak
regres w stosunku do podat-
nika, więc powinien odzyskać
od niego ten podatek i jedno-
cześnie skorygować jego PIT-11.
Analogicznie postępujemy,
gdy doszło do nieprawidłowe-
go obliczenia składek na ubez-
pieczenia społeczne pracow-
nika i w efekcie do wykazania
błędnej podstawy opodatkowa-
nia podatkiem dochodowym.
Również w tej sytuacji koniecz-
ne jest sporządzenie przez pra-
codawcę korekty przekazanej
wcześniej informacji PIT-11. Ko-
lejnym krokiem będzie przesła-
nie nowego PIT-11 do podatnika
i właściwego dla niego urzędu
skarbowego. Gdyby po przepro-
wadzeniu korekty okazało się,
że pracownik powinien zwrócić
pracodawcy część wypłaconego
wcześniej wynagrodzenia (np.
z tytułu zapłaty inansowanych
przez pracownika składek),
a pracodawca (również były pra-
codawca) zaniechałby docho-
dzenia takiego zwrotu (zwolnił
pracownika z długu), wówczas
pracownik uzyskałby przychód
podatkowy. Tak będzie również
wtedy, gdy płatnik zrezygnuje
z egzekucji niepobranego od
podatnika podatku.
I na koniec jeszcze jedna
bardzo ważna uwaga. Do po-
prawionej informacji PIT-11
płatnik musi dołączyć pisem-
ne uzasadnienie przyczyn ko-
rekty. Wystarczy, że sporządzi
pismo, w którym wskaże przy-
czyny ponownego przesłania
PIT-11 za ten sam okres i dla
tego samego podatnika.
Przedsiębiorca przekazał już swo-
im pracownikom PIT-11 za ubiegły
rok. W trzech informacjach pomy-
lił się przy wpisywaniu dochodu.
Czy może skorygować wystawio-
ne dokumenty?
Płatnik, który popełnił błąd
w PIT-11 (informacja o uzy-
skanych w danym roku do-
chodach i pobranych zalicz-
ka na podatek dochodowy),
może go poprawić. Skory-
gowany dokument trzeba
będzie wysłać jeszcze raz do
podatnika i jego urzędu skar-
bowego.
Ważne Na podstawie
PIT-11 otrzymanego od
płatnika podatnik wypeł-
nia zeznanie roczne
wysokości, a błędy zawiera tyl-
ko druk PIT-11, konieczne bę-
dzie ponowne, ale już popraw-
ne wystawienie formularza
PIT-11 z poprawnymi wartościa-
mi, a następnie wysyłanie go do
podatnika i właściwego urzędu
Podstawa prawna
Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U.
z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Czy przedsiębiorca może zniszczyć tytoń
Kiedy biegły zbada
sprawozdanie OPP
Akcyza
Paulina Bąk
paulina.bak@infor.pl
dane przedsiębiorcom na ich
wniosek po wniesieniu od-
powiedniej opłaty. Podmiot
prowadzący skład podatkowy
oprócz oznaczania wyrobów
banderolami, ma obowiązek
bez wezwania organu podat-
kowego do obliczenia i wnie-
sienia zaliczki na poczet po-
datku akcyzowego za tzw.
okresy dzienne. Jednak zgodnie
z przepisami przedsiębiorca
może obniżyć te wpłaty o kwo-
tę stanowiącą wartość podat-
kowych znaków akcyzy, które
prawidłowo naniósł na tytoń,
lub opakowania jednostkowe.
Niestety w przypadku wyro-
bów tytoniowych nie można
ich zbyt długo przechowywać,
ponieważ znaki akcyzy po pro-
stu się zdezaktualizują.
Zgodnie z przepisami ban-
derole naniesione na opako-
wania jednostkowe wyrobów
tytoniowych lub na wyroby ty-
toniowe w danym roku kalen-
darzowym zachowują ważność
tylko do ostatniego dnia lutego
następnego roku kalendarzo-
wego. Jeśli po tej dacie podat-
nik chciałby nadal sprzedawać
tytoń, musiałby nanieść na
wyroby znaki legalizacyjne, co
wiąże się z dodatkowymi kosz-
tami. Ma też inne wyjście. Otóż
nie musi wprowadzać towaru
do obrotu, ale go zniszczyć. Co
więcej, w przypadku likwidacji
ani ustawa, ani żaden przepis
wykonawczy nie nakładają na
niego obowiązku zwrotu warto-
ści znaków podatkowych, o któ-
re obniżył wpłaty dzienne na
zaliczkę podatku akcyzowego.
Rewizja inansowa
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
zł). Do przeliczenia tej war-
tości stosuje się kurs z 31
grudnia 2010 r., który wy-
niósł 3,9603 zł/euro;
n przychody netto ze sprze-
daży towarów i produktów
oraz operacji inansowych
za 2010 r. wyniosły co naj-
mniej 5 mln euro (tj. 19 801
500 zł). Do przeliczenia tej
wartości także stosuje się
kurs z 31 grudnia 2010 r.
Nieosiągnięcie powyższe-
go kryterium nie zwalnia
automatycznie OPP z rewi-
zji inansowej. Na podsta-
wie art. 23 ust. 5 ustawy z 24
kwietnia 2003 r. o działal-
ności pożytku publicznego
i o wolontariacie (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 234, poz. 1536
z późn. zm.) minister inan-
sów wydał bowiem przepi-
sy wykonawcze, w których
określił dodatkowy warunek
obligujący OPP do poddania
sprawozdań badaniu.
Zgodnie z rozporządze-
niem z 23 grudnia 2004 r. bie-
gły rewident musi zweryiko-
wać sprawozdania za 2011 rok
także wtedy, gdy w 2010 roku
OPP realizowały zadania pu-
bliczne zlecone i otrzymały na
ten cel co najmniej 50 tys. zł,
a także osiągnęły minimum
3 mln zł przychodów.
Podatnik posiada tytoń znajdują-
cy się w procedurze zawieszonej
akcyzy. Po 29 lutego nie będzie
mógł go wyprowadzić ze składu,
ponieważ banderole stracą waż-
ność. Czy może zlikwidować towar
wraz ze znakami legalizacyjnymi?
Aby ze składu podatkowego
wyprowadzić wyroby akcyzo-
we, to przed zakończeniem
procedury zawieszenia nale-
ży na nie prawidłowo nanieść
banderole. Znaki takie są wy-
Organizacja pożytku publiczne-
go chce być na liście podmiotów
uprawnionych do otrzymywa-
nia 1 proc. podatku dochodowe-
go od osób izycznych. Czy jej
sprawozdanie należy poddać
badaniu przez biegłego rewi-
denta?
Organizacje pożytku publicz-
nego, których rok obrotowy
Podstawa prawna
Art. 23 ust 4 pkt 1 lit. a ustawy
z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcy-
zowym (t.j Dz.U. z 2011 r. nr 108,
poz. 626 z późn. zm.).
Ważne Brak spełnienia
wymogu zbadania spra-
wozdania inansowego
może spowodować usu-
nięcie OPP z listy pod-
miotów uprawnionych
do 1 proc.
Ile zarobi członek komisji orzekającej
Administracja
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
przewidywał, że po zmianach
wynagrodzenia będą wypłaca-
ne 110 osobom. Wynagrodzenia
ryczałtowe wyliczane są m.in.
na podstawie tzw. mnożników.
Stawka stanowi iloczyn kwoty
przeciętnego wynagrodzenia
miesięcznego i tzw. mnożnika
(stała ustalana przez ministra).
Po nowelizacji ustawy wzro-
sły mnożniki dla przewodni-
czących komisji orzekających
(z 0,4 do 0,6 przeciętnego wy-
nagrodzenia miesięcznego), ich
zastępców (z 0,3 do 0,4), rzecz-
ników dyscypliny (z 0,4 do 0,8)
oraz ich zastępców (z 0,3 do 0,6).
Mnożniki zmniejszono nato-
miast członkom komisji orze-
kających (z 0,2 do 0,08 prze-
ciętnego wynagrodzenia) oraz
członkom Głównej Komisji
Orzekającej (z 0,4 do 0,1).
Członkowie komisji poza wy-
nagrodzeniem ryczałtowym
otrzymują również wynagro-
dzenia za udział w rozprawie,
które również są obliczane me-
todą mnożnikową.
Po nowelizacji ustawy
wskaźniki te nieznacznie wzro-
sły. Najwięcej będzie otrzymy-
wał przewodniczący składu
orzekającego Głównej Komisji
Orzekającej (GKO) wyznaczo-
ny do sporządzenia uzasadnie-
nia orzeczenia lub postanowie-
nia. Za swoje czynności będzie
otrzymywał 0,24 przeciętnego
wynagrodzenia (przed zmia-
nami mnożnik wynosił 0,12).
Członek składu orzekającego
GKO, który będzie sporządzał
uzasadnienie orzeczenia lub
postanowienia wydanego przez
komisję, dostanie 0,16 przecięt-
nego wynagrodzenia (zwięk-
szenie z 0,1).
Na niewielki wzrost może
też liczyć członek składu orze-
kającego komisji I instancji,
który będzie musiał uzasadnić
orzeczenie. Otrzyma on wyna-
grodzenie za udział zgodnie ze
wskaźnikiem 0,12 (wcześniej
0,07). Zwykły członek komisji
dostanie natomiast mniej. Jego
wypłata będzie liczona według
mnożnika 0,06 (wcześniej 0,07).
Wynagrodzenie za udział
w rozprawie jest doliczane do
wynagrodzenia ryczałtowego,
miesięcznego.
pokrywa się z kalendarzo-
wym, do 31 marca muszą
sporządzić sprawozdania
inansowe. Zgodnie z art.
64 ust. 1 pkt 4 ustawy o ra-
chunkowości (Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz 1223 z późn. zm.)
dokumenty za 2011 rok pod-
legają obowiązkowi badania
przez biegłego rewidenta, je-
żeli są spełnione dwa z po-
niższych warunków:
n w 2010 r. zatrudnienie
(średniorocznie w przeli-
czeniu na pełne etaty) wy-
niosło co najmniej 50 osób;
n na koniec 2010 r. suma
aktywów bilansu wynio-
sła równowartość w wa-
lucie polskiej co najmniej
2,5 mln euro (tj. 99 900 750
Specjalista od inansów publicz-
nych będzie orzekać w sprawach
o naruszenie dyscypliny inansów
publicznych. Jaki będzie poziom
jego wynagrodzenia?
Zmiany w ustawie o odpowie-
dzialności za naruszenie dys-
cypliny inansów publicznych
spowodowały zmniejszenie
liczby komisji resortowych.
W konsekwencji zmniejszy się
liczba członków komisji orze-
kających. Przed zmianami ry-
czałtowe wynagrodzenia mie-
sięczne były wypłacane łącznie
252 osobom, w tym przewodni-
czącym, ich zastępcom, człon-
kom komisji oraz rzecznikom
dyscypliny. Resort inansów
Podstawa prawna
Par. 1 rozporządzenia ministra inan-
sów z 23 grudnia 2004 r. w sprawie
obowiązku badania sprawozdań
inansowych organizacji pożytku
publicznego (Dz.U. nr 285, poz. 2852).
Podstawa prawna
Art. 65 i 66 ustawy z 17 grudnia 2004 r.
o odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny inansów publicznych (Dz.U.
z 2005 r. nr 14, poz. 114).
Jaki jest ostateczny termin zakończenia próbnego bilansu
Rachunkowość
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
dnia po dniu bilansowym.
Jeżeli rok obrotowy pokrywa
się z kalendarzowym, dniem
bilansowym jest oczywiście
31 grudnia.
W przypadku rozliczania
2011 roku przedsiębiorcy na
sporządzenie tzw. próbnego
bilansu mają czas tylko do
25 marca 2012 r. Choć dzień
ten wypada w niedzielę, nie
oznacza to jednak, że termin
wykonania obrotówki moż-
na przesunąć. Zdaniem Mi-
nisterstwa Finansów w tym
przypadku nie mają bowiem
zastosowania przepisy nor-
mujące terminy płatno-
ści podatków według zasad
określonych w art. 12 par. 5
ustawy z 27 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa
(Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.).
Termin sporządzenia ze-
stawienia obrotów i sald zo-
stał wskazany w art. 24 ust. 5
pkt 2 ustawy o rachunkowo-
ści. Resort wyjaśnia, że w tym
przepisie odwołano się do zde-
iniowanego pojęcia dnia bi-
lansowego, którym jest dzień
sporządzenia przez jednostkę
sprawozdania inansowego.
Ponieważ ustawodawca okre-
ślił ten termin jako jednostron-
nie zamknięty, to oznacza, że
nie ulega on przesunięciu.
Warto dodać, że zestawie-
nie obrotów i sald tworzy się
przed zakończeniem prac nad
sprawozdaniem inansowym,
które musi być sporządzone
do 31 marca. I choć obrotówka
pełni funkcję kontrolną, dzię-
ki której można wychwycić
niektóre błędy (np. zaksięgo-
wanie przez pomyłkę zdarze-
nia na dwóch kontach po tych
samych stronach czy też wpi-
sanie niewłaściwych kwot), to
jej wykonanie jest obowiąz-
kowe. Zasady tworzenia tego
zestawienia reguluje art. 18
ustawy o rachunkowości.
Firma sporządza sprawozdanie
inansowe. Do kiedy musi wyko-
nać zestawienie obrotów i sald
i jak należy postąpić, gdy termin
ten przypada na dzień wolny?
Zestawienie obrotów i sald za
rok obrotowy musi być spo-
rządzane najpóźniej do 85.
Podstawa prawna
Art. 12 par. 5 ustawy z 29 września
1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
KSIĘGOWOŚĆ
I pODATKI
W poniedziałek
Jak rozliczyć straty w środku trwałym Odpowiedzialność organów nadzorczych za sprawozdanie
prenumerata
785774432.130.png 785774432.131.png 785774432.132.png 785774432.133.png 785774432.134.png 785774432.135.png 785774432.136.png 785774432.002.png 785774432.003.png 785774432.004.png 785774432.005.png 785774432.006.png 785774432.007.png 785774432.008.png 785774432.009.png 785774432.010.png 785774432.011.png 785774432.013.png 785774432.014.png 785774432.015.png 785774432.016.png 785774432.017.png 785774432.018.png 785774432.019.png 785774432.020.png 785774432.021.png 785774432.022.png 785774432.024.png
 
D5
Dziennik Gazeta Prawna, 21 lutego 2012 nr 36 (3174)
gazetaprawna.pl
PRACA | PRzeP isy
Emerytury i renty rodzinne
w tym roku wzrosną o 71 złotych
Policjant dostanie
wsparcie inansowe
Ubezpieczenia społeczne 1 marca bieżącego roku wchodzi w życie waloryzacja kwotowa.
Będzie obowiązywała przez rok, czyli do końca lutego 2013 r.
Pomoc mieszkaniowa
Bożena Wiktorowska
bozena.wiktorowska@infor.pl
Zgodnie z wymienionym
rozporządzeniem prawo
wydawania decyzji w spra-
wach przyznawania, odmo-
wy przyznania, cofania oraz
zwrotu pomocy inansowej
mają m.in. komendanci wo-
jewódzcy policji, rektorzy
wyższych uczelni oraz ko-
mendant stołeczny policji
– dla komendantów rejo-
nowych policji oraz poli-
cjantów pełniących służbę
w Komendzie Stołecznej
Policji. Decyzje w powyż-
szych sprawach w stosun-
ku do emeryta i rencisty
policyjnego wydaje organ
właściwy ze względu na
ostatnie miejsce pełnienia
przez niego służby. Nato-
miast decyzje w stosunku
do emeryta i rencisty poli-
cyjnego, którego ostatnim
miejscem pełnienia służby
było ministerstwo obsłu-
gujące ministra właściwe-
go do spraw wewnętrznych
lub Komenda Główna Poli-
cji, są wydawane przez in-
stytucje obecnie działają-
ce. np. MSW. W przypadku
stwierdzenia nienależnego
pobrania pomocy inanso-
wej właściwy organ stwier-
dza nieważność takiej decy-
zji albo ją uchyla.
znane w związku z wy-
padkiem w szczególnych
okolicznościach),
n rentę socjalną,
n emerytury wojskowe i po-
licyjne, wojskowe i policyj-
ne renty inwalidzkie oraz
wojskowe i policyjne ren-
ty rodzinne (świadczenia
policyjne należne funkcjo-
nariuszom policji, ABW,
Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowe-
waloryzacji wynosi 75 proc.
z 71 zł tj. 53,25 zł.
cie ustawy budżetowej na rok
2012, który wynosi 104,8 proc.
Tak więc od marca bieżącego
roku wzrośnie dodatek pielę-
gnacyjny, za tajne nauczanie
(z 186,71 zł do 195,67 zł), dodatek
dla sieroty zupełnej (z 350,94 zł
do 367,79 zł), dodatek komba-
tancki, świadczenie w wyso-
kości dodatku kombatanckiego
(z 186,71 zł do 195,67 zł), świad-
czenie pieniężne dla żołnierzy
zastępczej służby wojskowej
przymusowo zatrudnianych
w kopalniach węgla, kamienio-
łomach, zakładach wydobywa-
nia rud uranu i batalionach bu-
dowlanych – w zależności od
liczby pełnych miesięcy trwa-
nia pracy (w granicach 9,36 zł
– 186,71 zł do 9,81 zł – 195,67 zł),
świadczenie pieniężne przy-
sługujące osobom deportowa-
nym do pracy przymusowej
oraz osadzonym w obozach
pracy przez III Rzeszę i ZSRR
– w zależności od liczby peł-
nych miesięcy trwania pracy
(od 9,36 zł do 186,71 zł, od 9,81
zł do 195,67 zł).
Paweł Jakubczak
pawel.jakubczak@infor.pl
Od 24 lutego zwiększa się
grupa osób uprawnionych
do korzystania z inansowej
pomocy państwa w celu uzy-
skania mieszkania lub dom-
ku jednorodzinnego. Zgod-
nie z wchodzącym w życie
rozporządzeniem w sprawie
pomocy inansowej na uzy-
skanie lokalu mieszkalnego
lub domu jednorodzinne-
go przez policjantów takie
uprawnienia ma także dy-
rektor instytutu badawcze-
go. Możliwość otrzymania
takiej pomocy wynika z art.
94 ustawy z 6 kwietnia 1990 r.
o Policji (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr
287, poz. 1687 z późn. zm.).
Zgodnie z nim policjanto-
wi, który nie otrzymał loka-
lu mieszkalnego na podsta-
wie decyzji administracyjnej
o przydziale, przysługuje po-
moc inansowa na uzyskanie
lokalu mieszkalnego w spół-
dzielni mieszkaniowej albo
domu jednorodzinnego lub
lokalu mieszkalnego stano-
wiącego odrębną nierucho-
mość. Wsparcie to może być
jednak cofnięte, jeśli funkcjo-
nariusz zostanie skazany pra-
womocnym wyrokiem sądu
m.in. za przestępstwo umyśl-
ne lub przestępstwo skarbowe
umyślne, ścigane z oskarże-
nia publicznego, popełnione
w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych
i w celu osiągnięcia korzyści
majątkowej lub osobistej.
Świadczenia minimalne
Wzrosną też świadczenia mi-
nimalne. I tak emerytura wy-
niesie 799,18 zł (jest 728,18 zł),
renta rodzinna 799,18 zł (jest
728,18 zł), renta z tytułu cał-
kowitej niezdolności do pracy
799,18 zł (jest 728,18 zł), renta
z tytułu częściowej niezdol-
ności do pracy 631,13 zł (jest
560,13 zł), renta z tytułu cał-
kowitej niezdolności do pracy
w związku z wypadkiem lub
chorobą zawodową i renta ro-
dzinna wypadkowa 944,82 zł
(jest 873,82 zł), renta z tytułu
częściowej niezdolności do
pracy w związku z wypad-
kiem przy pracy lub cho-
robą zawodową 743,16 (jest
672,16 zł).
Od 1 marca 2012 r. zwalo-
ryzowane kwotowo o 71 zł
zostaną świadczenia przy-
sługujące ubezpieczonym
29 lutego 2012 r. Podwyżka
obejmie zatem:
n emerytury, renty z tytu-
łu niezdolności do pracy
(w tym rentę szkolenio-
wą), renty rodzinne,
Ważne Ustawa z 13 stycznia 2012 r. o zmianie
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpie-
czeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
przewiduje również zwiększenie dodatków do emery-
tur i rent
n emerytury rolnicze, renty
rolnicze z tytułu niezdol-
ności do pracy, rolnicze
renty szkoleniowe, ren-
ty rodzinne, emerytury
i renty z ubezpieczenia
społecznego rolników in-
dywidualnych i członków
ich rodzin,
n świadczenia i zasiłki przed-
emerytalne,
n renty z tytułu niezdolno-
ści do pracy, szkolenio-
we, rodzinne, przyznane
w związku z wypadkiem
przy pracy lub chorobą za-
wodową (również te przy-
go, Służby Wywiadu Woj-
skowego, CBA, Straży Gra-
nicznej, BOR, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby
Więziennej),
n emerytury pomostowe,
n nauczycielskie świadcze-
nia kompensacyjne,
n okresowe emerytury ka-
pitałowe.
W szczególnych sytuacjach
waloryzacja nie będzie pole-
gała na prostym dodaniu do
świadczenia 71 zł. W przypad-
ku rent z tytułu częściowej
niezdolności do pracy i rent
inwalidzkich III grupy kwota
Wyższe dodatki
Ustawa z 13 stycznia 2012 r.
o zmianie ustawy o emery-
turach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych
oraz niektórych innych ustaw
przewiduje również zwięk-
szenie dodatków do emerytur
i rent. Zostaną one podwyż-
szone zgodnie z nowelizacją
o wskaźnik procentowy wa-
loryzacji, zapisany w projek-
Podstawa prawna
Art. 1, 4, 5 oraz 11 ustawy z 13
stycznia 2012 r. o zmianie ustawy
o emeryturach i rentach z Fundu-
szu Ubezpieczeń Społecznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U.
z 2012 r., poz. 118).
Podstawa prawna
Art. 1 rozporządzenia ministra
spraw wewnętrznych z 13 stycznia
2012 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie pomocy inansowej na
uzyskanie lokalu mieszkalnego lub
domu jednorodzinnego przez poli-
cjantów (Dz.U. z 2012 r., poz. 141).
Wchodzi w życie 24 lutego.
Urlop zdrowotny przysługuje
nauczycielom tylko przy całym etacie
Radiologowi
wystarczy certyikat
Orzecznictwo Pedagog zatrudniony w dwóch szkołach w niepełnych wymiarach czasu pracy nie
może skorzystać z możliwości rocznej przerwy w zatrudnieniu, nawet kiedy ma wymagany staż
wał, złożył podania o udzie-
lenie mu płatnego urlopu
na poratowanie zdrowia na
podstawie art. 73 ustawy z 26
stycznia 1982 r. – Karta na-
uczyciela. Do dokumentu
zostało dołączone orzecze-
nie lekarskie o konieczności
skorzystania z takiej formy
odpoczynku.
Dyrektor pierwszej szkoły
odmówił mu przyznania ta-
kiego wolnego na podrato-
wanie zdrowia. W jego ocenie
zainteresowany nie spełniał
wymogów koniecznych do
skorzystania z takiej prze-
rwy w pracy. Podobnie po-
stąpiła druga szkoła. Jednak
pedagog tylko w stosunku do
tej pierwszej złożył pozew do
sądu.
Sąd I instancji, badając
sprawę, uznał że prawo do
takiego urlopu ma tylko na-
uczyciel zatrudniony w peł-
nym wymiarze czasu pra-
cy na czas nieokreślony po
przepracowaniu co najmniej
siedmiu lat w szkole. Zgodnie
z przepisami dyrektor szkoły
udziela urlopu dla poratowa-
nia zdrowia w celu przepro-
wadzenia zaleconego lecze-
nia. Jednak okres przerwy
w pracy nie może być dłuższy
niż rok. Sąd, badając sprawę,
uznał, że powód nie przepra-
cował siedmiu lat w pełnym
wymiarze czasu pracy, więc
nie spełnił wszystkich wy-
magań określonych w Kar-
cie nauczyciela. Sąd odmówił
wydania korzystnego dla na-
uczyciela wyroku, który zobo-
wiązywałby dyrektora szkoły
do udzielenia mu urlopu na
poratowanie zdrowia.
wiedzieć, czy wymóg pozo-
stawania w zatrudnieniu
w pełnym wymiarze czasu
pracy w rozumieniu art. 73
par. 1 Karty nauczyciela do-
tyczy roku szkolnego, w któ-
rym został złożony wnio-
sek o udzielenie urlopu dla
poratowania zdrowia, czy
też całego, co najmniej sied-
mioletniego okresu zatrud-
nienia.
Bożena Wiktorowska
bozena.wiktorowska@infor.pl
Kwaliikacje lekarzy
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
W sprawie, która była przed-
miotem rozstrzygnięcia Sądu
Najwyższego nauczyciel był
zatrudniony w dwóch szko-
łach. W pierwszej z nich był
pracował na 1/2 etatu na
podstawie umowy o pracę
na czas określony, dopiero
później zawarł umowę na
czas nieokreślony w takim
samym wymiarze czasu pra-
cy. Równolegle miał też pra-
cę w drugiej szkole, także na
połowie etatu – pierwotnie
odpowiednie europejskie to-
warzystwo naukowe. Lekarz,
który np. zdał egzamin Euro-
pejskiego Zarządu Urologii,
nie będzie musiał przystępo-
wać w kraju do sprawdzianu
specjalizacyjnego z tej dzie-
dziny medycyny. Jeśli posiada
stosowny certyikat, na jego
podstawie uzyska tytuł za-
wodowy. W przypadku ane-
stezjologów i radiologów au-
tomatycznie będą zaliczane
egzaminy europejskich towa-
rzystw zdane po 1 lipca 2011 r.
Specjalistami, którzy naj-
częściej podejmują pracę
w zagranicznych klinikach,
są urolodzy, anestezjolodzy,
chirurdzy i radiolodzy. Oni
też najliczniej przystępują do
europejskich egzaminów dla
lekarzy, ponieważ ich koszty
są refundowane przez pol-
skie towarzystwa naukowe.
Od 10 lutego zaliczenie nie-
których egzaminów za gra-
nicą wystarczy do uzyska-
nia specjalizacji lekarskiej
w Polsce bez konieczności
przystępowania do krajo-
wych testów.
Takie zmiany wprowadza
rozporządzenie ministra
zdrowia z 6 lutego 2012 r.
w sprawie wykazu egzami-
nów organizowanych przez
europejskie towarzystwa na-
ukowe równoważnych z pań-
stwowym egzaminem spe-
cjalizacyjnym oraz wykazu
dokumentów potwierdzają-
cych złożenie takich egza-
minów. Uprawnienia tego
rodzaju uzyskają jednak tyl-
ko lekarze wybranych spe-
cjalności. Nie wszystkie eu-
ropejskie egzaminy będą też
równoważne z polskim spe-
cjalizacyjnym. Tytuł specja-
listy w kraju otrzymają tylko
anestezjolodzy, urolodzy, chi-
rurdzy klatki piersiowej oraz
radiolodzy, którzy zaliczyli eg-
zaminy organizowane przez
Naruszenie Karty
Zainteresowany złożył ape-
lację od wskazanego wyro-
ku, zarzucając mu rażące
naruszenie Karty nauczy-
ciela. W czasie rozpatrywa-
nia apelacji powstał problem
do rozstrzygnięcia, czy na-
uczycielowi zatrudnionemu
w dwóch szkołach łącznie
w pełnym wymiarze czasu
pracy jednak przysługuje
prawo do urlopu dla pora-
towania zdrowia.
W wyniku tego sąd ape-
lacyjny skierował do Sądu
Najwyższego dwa pytania
prawne. Pierwsze dotyczy-
ło tego, czy nauczycielowi
zatrudnionemu w dwóch
placówkach łącznie w peł-
nym wymiarze czasu pracy
przysługuje prawo do urlo-
pu dla poratowania zdrowia.
W drugim zaś sąd chciał
Po siedmiu latach
Sąd Najwyższy po zbadaniu
sprawy uznał, że dyrektor
udziela urlopu na porato-
wanie zdrowia nauczycielo-
wi zatrudnionemu na czas
nieokreślony w pełnym wy-
miarze czasu pracy w jednej
placówce. Jednocześnie zain-
teresowany musi mieć sied-
mioletni staż pracy. Zdaniem
sędziów, gdyby ustawodaw-
ca chciał, aby z takiej moż-
liwości mogli korzystać na-
uczyciele zatrudnieni w kilku
szkołach, to w ustawie byłyby
odpowiednie zapisy.
Ważne Dyrektor udziela
urlopu na poratowanie
zdrowia nauczycielowi
zatrudnionemu ma czas
nieokreślony w pełnym
wymiarze czasu pracy
w jednej placówce
na umowie czasowej, która
następnie została zmieniona
na czas nieokreślony. Łącz-
ny staż pracy nauczyciela wy-
niósł siedem lat.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra zdrowia
z 6 lutego 2012 r. w sprawie wykazu
egzaminów organizowanych przez
europejskie towarzystwa naukowe
równoważnych z państwowym egza-
minem specjalizacyjnym oraz wykazu
dokumentów potwierdzających złoże-
nie takich egzaminów (Dz.U. z 2012 r.,
poz. 151).
Podstawa prawna
Art. 73 ustawy z 26 stycznia 1982 r.
– Karta nauczyciela (t.j. z 2006 r. nr 97,
poz. 674 z późn. zm.).
Wyrok SN z 14 lutego 2012 r., sygn. akt
III PZP 1/12.
Dwie szkoły
W marcu 2011 roku stan
zdrowia ubezpieczonego na
tyle się pogorszył, że do obu
placówek, w których praco-
kADRY i pŁACE
W czwartek
Wynagrodzenie chorobowe pracownika Związki zawodowe w irmie – obowiązki pracodawcy
prenumerata
785774432.025.png 785774432.026.png 785774432.027.png 785774432.028.png 785774432.029.png 785774432.030.png 785774432.031.png 785774432.032.png 785774432.034.png 785774432.035.png 785774432.036.png 785774432.037.png 785774432.038.png 785774432.039.png 785774432.040.png 785774432.041.png 785774432.042.png 785774432.043.png 785774432.045.png 785774432.046.png 785774432.047.png 785774432.048.png 785774432.049.png 785774432.050.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin