NOWE PRAWO z 27 kwietnia 10 (nr 81).pdf

(768 KB) Pobierz
Nowe Prawo Przepisy_081.qxd
nr 81 (2712) 27 kwietnia 2010
przepis PRAKTYKA
nowe prawo
PRZEPISY
SPIS TREŚCI
OBYWATEL PRZEDSIĘBIORCA Eurokody w projektowaniu budynków
Stosowanie norm zależy od decyzji projektanta
Alimenty nie są dochodem
małoletniego dziecka
» strona D2
W zależności od decyzji projektanta
podstawą wykonania projektu bu-
dowlanego budynku mogą być za-
równo normy aktualne (Eurokody),
jak i wycofane (PN-B) – poinformo-
wało Ministerstwo Infrastruktury.
Do Ministerstwa Infrastruktury kie-
rowane są pytania dotyczące wprowa-
dzenia do zbioru Polskich Norm
europejskich norm projektowania
konstrukcji – Eurokodów (PN-EN
1990–1999) oraz nadania dotychcza-
sowym normom PN-B z tego zakresu
statusu norm wycofanych. W związ-
ku z tym ministerstwo poinformowa-
ło, że w zależności od decyzji projek-
tanta podstawą wykonania projektu
budowlanego budynku mogą być za-
równo normy aktualne (Eurokody),
jak i wycofane (PN-B). Informację na
ten temat opublikowano na stronie in-
ternetowej: www.mi.gov.pl.
projektowania wprowadzające europej-
skie normy projektowania konstrukcji
– Eurokody, zatwierdzone i opublikowa-
ne w języku polskim, mogą być stoso-
wane do projektowania konstrukcji, je-
żeli obejmują one wszystkie niezbędne
aspekty związane z zaprojektowaniem
tej konstrukcji (stanowią kompletny
zestaw norm umożliwiający projekto-
wanie). Projektowanie każdego rodza-
ju konstrukcji wymaga stosowania
PN-EN 1990 i PN-EN 1991.”
Zwrot części VAT za zakup
materiałów w cztery miesiące
» strona D2
Ważne
Polskie Normy projektowania wpro-
wadzające europejskie normy projek-
towania konstrukcji – Eurokody, za-
twierdzone i opublikowane w języku
polskim, mogą być stosowane do
projektowania konstrukcji, jeżeli obej-
mują one wszystkie niezbędne
aspekty związane z zaprojektowa-
niem tej konstrukcji
Wypłacone dywidendy
wykazuje się w CIT-7
» strona D2
Wysokość ubezpieczenia nie może
przesądzać o rzeczywistej
wartości samochodu
» strona D2
dowlanych będących elementami kon-
strukcyjnymi.
Obowiązujące rozporządzenie
Rozporządzenie jest obowiązujące
niezależnie od aktualnego statusu
powołanych w nim Polskich Norm.
Tak długo jak rozporządzenie nie zo-
stanie zmienione w zakresie powoła-
nych Polskich Norm, zarówno normy
aktualne (Eurokody), jak i wycofane
(PN-B), mogą być – w zależności od
decyzji projektanta – podstawą wyko-
nania projektu budowlanego budyn-
ku – podkreślono w informacji Mini-
sterstwa Infrastruktury.
Zbycie instrumentów finansowych
bez podatku od czynności
cywilnoprawnych
» strona D2
Ustawowe regulacje
Ustawa z 24 września 2002 r. o nor-
malizacji (Dz.U. nr 169, poz. 1386
z późn. zm.) stanowi w art. 5 ust. 3, że
stosowanie Polskich Norm jest dobro-
wolne, ale jednocześnie w ust. 4 po-
zwala na powoływanie Polskich Norm
w przepisach prawnych, co czyni te
normy, w całości lub w stosownym za-
kresie powołania, integralną częścią
tego przepisu.
W rozporządzeniu ministra infra-
struktury z 12 kwietnia 2002 r. w spra-
wie warunków technicznych, jakim po-
winny odpowiadać budynki i ich usytu-
owanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 z późn.
zm.), zastosowano wiele powołań Pol-
skich Norm, również w zakresie projek-
towania konstrukcji budynków. Powoła-
ne Polskie Normy, zarówno normy
PN-B, jak i normy PN-EN 1990–1999
(Eurokody), zestawione są w załączni-
ku nr 1. W załączniku tym, pod wyka-
zem norm, podano dodatkowo informa-
cję następującej treści: „Polskie Normy
Wójt powoła
dyrektora szkoły
Ekspert GP » strona D3
Eurokody w projektowaniu
Normy Eurokody (w liczbie 59) ujęte
są w części, które obejmują: podsta-
wy projektowania konstrukcji, oddzia-
ływania na konstrukcje (obciążenia),
projektowanie konstrukcji betono-
wych, projektowanie konstrukcji sta-
lowych, projektowanie konstrukcji ze-
spolonych stalowo-betonowych, pro-
jektowanie konstrukcji drewnianych,
projektowanie konstrukcji murowa-
nych, projektowanie geotechniczne,
projektowanie konstrukcji aluminio-
wych oraz projektowanie konstrukcji
na obciążenia sejsmiczne (nie dotyczy
terenów Polski).
Eurokody dotyczą projektowania za-
równo konstrukcji wykonywanych na
miejscu budowy, jak i wyrobów bu-
Jak prawidłowo rozliczyć
nietypowe przychody
kapitałowe
Krzysztof Tomaszewski
Ekspert GP » strony D4–D5
Podstawa prawna
Ustawa z 24 września 2002 r. o normalizacji
(Dz.U. nr 169, poz. 1386 z późn. zm.).
Rozporządzenie ministra infrastruktury
z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać
budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz.
690 z późn. zm.).
Informacja Ministerstwa Infrastruktury
z 20 kwietnia 2010 r. opublikowana na stro-
nie internetowej: www.mi.gov.pl.
Trzeba informować
o prowadzonej działalności
i otrzymanej pomocy
Ekspert GP » strona D6
Oświatowe gospodarstwa
pomocnicze przekształcane
w jednostki budżetowe
» strona D7
Prawo – strona D8
Po trzech miesiącach
zmniejsza się kwota zasiłku
» strona D7
OBYWATEL PROCEDURY Wymiar sprawiedliwości
Ubieganie się o zwolnienie z kosztów nie opóźnia procesu
Dodatkowe lekcje języka polskiego
» strona D7
Nagrody jubileuszowe
w sądach i prokuraturze
» strona D7
Każdy, kogo nie stać na poniesienie
kosztów sądowych, może złożyć
wniosek o zwolnienie go od nich.
Złożenie takiego wniosku nie
wstrzymuje toczącego się postępo-
wania w sprawie.
Zwolnienia od kosztów sądowych mo-
że domagać się każda osoba fizyczna,
która nie jest w stanie ich ponieść bez
uszczerbku utrzymania koniecznego
dla siebie i rodziny. Wniosek w tej
sprawie może złożyć, nawet jeszcze
zanim wytoczy sprawę.
Może się też zdarzyć, że sytuacja
materialna strony znacznie pogorszy
się dopiero w czasie trwania procesu.
Jeżeli wówczas nie będzie jej stać na
zapłacenie kosztów, to na każdym eta-
pie postępowania sądowego może wy-
stąpić z wnioskiem. Zgłasza go na pi-
śmie lub ustnie do protokołu w tym
sądzie, gdzie sprawa ma być wytoczo-
na lub się toczy. Składa przy tym
oświadczenie o stanie majątku, z któ-
rego wynika, że nie jest w stanie ich
ponieść. Zgłoszenie wniosku nie
wstrzymuje toczącego się postępowa-
nia. Taka jest zasada, od której obo-
wiązuje jednak wyjątek. Do wstrzy-
mania postępowania może dojść jedy-
nie wówczas, gdy wniosek złożył po-
wód w pozwie lub przed wytoczeniem
powództwa.
Po rozpatrzeniu wniosku sąd nie mu-
si jednak zwolnić wnioskodawcy od
kosztów. Może rozpocząć postępowa-
nie wyjaśniające, aby sprawdzić, czy
informacje wskazane w oświadczeniu
majątkowym są prawdziwe.
Sąd może więc wydać postanowie-
nie o odmowie zwolnienia od kosztów
sądowych. Doręcza je jednak tylko tej
stronie, która złożyła wniosek o zwol-
nienie od kosztów.
Natomiast postanowienie nie wstrzy-
muje biegu toczącego się postępowa-
nia, pod warunkiem że odmowa nie
dotyczy wniosku zgłoszonego w po-
zwie lub przed wytoczeniem po-
wództwa.
Gdy wniosek o zwolnienie od kosz-
tów sądowych został zgłoszony przed
upływem terminu do opłacenia pisma,
a następnie został prawomocnie przez
sąd oddalony, to wówczas przewodni-
czący wezwie stronę do opłacenia go.
Strona nie może ponownie domagać
się zwolnienia od kosztów sądowych,
powołując się na te same okoliczno-
ści, które wskazywała we wniosku już
wcześniej odrzuconym przez sąd.
Gdy jednak zdecyduje się złożyć
wniosek i w taki sposób go uzasadnić,
to wówczas nie będzie on miał wpływu
na bieg terminu do opłacenia pisma.
Wyrok powinien zawierać
wszystkie pouczenia
» strona D8
Nie można uzgadniać ofert
przed przetargiem
» strona D8
Trzeba wystąpić z wnioskiem
do prezesa URE
» strona D8
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Porywacz zostanie skazany
na 25 lat więzienia
» strona D8
Podstawa prawna
Art. 3 pkt 2, 3, 4, 5 ustawy z 17 grudnia
2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępo-
wania cywilnego oraz niektórych innych
ustaw (Dz.U. z 2010 r. nr 7, poz. 45).
Limity wiekowe dla uczestników
akcji ratowniczych
» strona D8
Prawo – strona D8
333999775.015.png 333999775.016.png 333999775.017.png
D 2
Nowe prawo – Przepisy
27 kwietnia 2010 nr 81 (2712) www.gazetaprawna.pl
Podatki
PODATNIK PIT Ulga rehabilitacyjna
Alimenty nie są dochodem
małoletniego dziecka
PODATNIK CIT Udziały w zyskach osób prawnych
Wypłacone dywidendy wykazuje się w CIT-7
Do 7 maja spółki, które wypłaciły
w kwietniu dywidendy albo inne
należności z tytułu udziału w ich
zysku, przekazują informację
CIT-7 o wysokości pobranego po-
datku od tych wypłat.
Informacja CIT-7 służy do prezen-
tacji wysokości pobranego podatku
dochodowego od dochodów z dywi-
dend oraz innych przychodów z ty-
tułu udziału w zyskach osób praw-
nych. Podatek dochodowy z takich
tytułów ustala się w wysokości 19
proc. uzyskanego przychodu.
Do katalogu przychodów osób
prawnych z tytułu udziału w zyskach
zalicza się m.in. dochód z umorzenia
udziałów (akcji), dochód uzyskany
z odpłatnego zbycia udziałów (akcji)
na rzecz spółki w celu umorzenia
tych udziałów (akcji), wartość mająt-
ku otrzymanego w związku z likwida-
cją osoby prawnej.
Osoba prawna wypłacająca należ-
ności z wyżej wymienionych tytu-
łów ma obowiązek w dniu wypłaty
pobrać zryczałtowany podatek. Na-
tomiast do 7 dnia miesiąca następu-
jącego po miesiącu, w którym po-
brano ten zryczałtowany podatek,
należy przekazać odbiorcy tych na-
leżności informację CIT-7.
Zryczałtowanego podatku docho-
dowego spółka nie pobierze w przy-
padku niektórych podatników CIT,
którzy korzystają ze zwolnienia
w związku z przeznaczeniem do-
chodów na cele statutowe lub inne
cele określone w art. 17 ust. 1 usta-
wy o CIT, jeśli złożą one spółce sto-
Ważne
Podatek od dochodów z dywi-
dendy oraz innych przychodów
z tytułu udziału w zyskach osób
prawnych wynosi 19 proc.
Podatnik mający na utrzymaniu
niepełnosprawną córkę, na
rzecz której płaci alimenty
w wysokości ponad 10 tys. zł
rocznie, może skorzystać z ulgi
rehabilitacyjnej. Kwota alimen-
tów nie jest dochodem córki, od
którego wysokości zależy prawo
do odliczenia.
Minister finansów w interpretacji
z 16 marca 2010 r. (nr DD3/033/
13/MCA/10/PK-1481/2009) wyja-
śnił, w jaki sposób można korzy-
stać z ulgi rehabilitacyjnej. W ana-
lizowanej przez ministra sprawie
podatnik ma na utrzymaniu mało-
letnią niepełnosprawną córkę, na
rzecz której na mocy wyroku sądu
płaci alimenty w wysokości 2,5 tys.
zł miesięcznie.
Łączna kwota rocznych alimen-
tów otrzymanych przez niepełno-
sprawną córkę przekroczyła 10 tys.
zł. Podatnik nie jest pewien, czy ma
prawo do ulgi rehabilitacyjnej, sko-
ro dochód córki z tytułu alimentów
przekroczył 10 tys. zł.
Z ulgi rehabilitacyjnej mogą ko-
rzystać zarówno osoby niepełno-
sprawne, jak i takie, które mają na
utrzymaniu następujące osoby nie-
pełnosprawne: współmałżonka,
dzieci własne i przysposobione,
dzieci obce przyjęte na wychowa-
nie, pasierbów, rodziców, rodziców
współmałżonka, rodzeństwo, oj-
czyma, macochę, zięcia i synową –
jeżeli w roku podatkowym dochody
tych osób niepełnosprawnych nie
przekraczają 9120 zł.
Odliczeniu od dochodu w ramach
ulgi rehabilitacyjnej podlegają wy-
datki poniesione na cele rehabilita-
cyjne oraz wydatki związane z uła-
twieniem wykonywania czynności
życiowych, poniesione w roku po-
datkowym przez podatnika będą-
cego osobą niepełnosprawną lub
podatnika, na którego utrzymaniu
są osoby niepełnosprawne.
Zdaniem ministra finansów ali-
mentów na rzecz małoletniego
dziecka nie można utożsamiać
z dochodem małoletniego.
Alimenty, jakie podatnik płaci na
rzecz małoletniej córki, nie stano-
wią dochodu córki, lecz osoby
uprawnionej do ich odbioru.
Tym samym nie mogą być brane
pod uwagę przy ustalaniu wysoko-
ści dochodów, od których zależy
prawo do skorzystania z ulgi w po-
datku dochodowym od osób fizycz-
nych. A to oznacza, że córka podat-
nika nie uzyskała dochodów, które
pozbawiałyby go prawa do ulgi re-
habilitacyjnej.
sowne oświadczenie (CIT-5), naj-
później w dniu dokonania wypłaty
należności
Przemysław Molik
Podstawa prawna
Art. 10 ust. 1, art. 22, art. 26 ust. 1, 2,
6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku do-
chodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.
z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
FIRMA PIT Opodatkowanie pojazdów
Wysokość ubezpieczenia nie może przesądzać
o rzeczywistej wartości samochodu
Organ podatkowy nie może na
podstawie wysokości ubezpie-
czenia OC i AC samochodu twier-
dzić, jaka jest jego rzeczywista
wartość, i określać podstawy
opodatkowania.
Jeśli organy kontroli chcą zakwestio-
nować podstawę opodatkowania
w podatku dochodowym od osób fi-
zycznych, muszą przeprowadzić peł-
ne postępowanie wyjaśniające. Do-
piero gdy dowody zebrane w takim
postępowaniu potwierdzą, że pod-
stawa opodatkowania jest inna niż
przyjął podatnik, organ może wycią-
gnąć konsekwencje podatkowe.
Odnosząc te regulacje do samocho-
dów osobowych, należy wskazać, że
organy kontroli nie mogą kwestiono-
wać wartości jego zakupu na podsta-
wie kwoty, na jaką podatnik ubezpie-
czył samochód. Takie stanowisko
przedstawił ostatnio Wojewódzki
Sąd Administracyjny w Białymstoku
(wyrok z 30 marca 2010 r., sygn. akt
I SA/Bk 466/09). W omawianej spra-
wie podatnik prowadzący działalność
gospodarczą nabył jeepa za 15 tys. zł,
co było potwierdzone fakturą, a na-
stępnie ubezpieczył pojazd na kwotę
70 tys. zł. Zdaniem organów kontro-
lnych rzeczywista wartość pojazdu
została więc zaniżona o 55 tys. zł.
W rezultacie uznano, że podatnik
uzyskał nieodpłatne świadczenie
w wysokości 55 tys. zł, które podlega
opodatkowaniu podatkiem dochodo-
wym. Innego zdania był jednak po-
datnik oraz sąd, który orzekł, że or-
gany kontroli nie wykazały, w jaki
sposób skarżący uzyskał korzyść pod
tytułem darmym, mającą konkretny
wymiar majątkowy czy finansowy.
Sąd zwrócił uwagę, że podatnik ani
nie sprzedał samochodu, ani nawet
go nie przekazywał w odpłatne po-
siadanie innym podmiotom. W re-
zultacie sąd nie podzielił stanowiska
organu kontroli, że doszło do nieod-
płatnego świadczenia.
Ustalenia wartości pojazdu mają
również wpływ na wysokość odpi-
sów amortyzacyjnych. Skarżący
przyjął jako wartość początkową
kwotę 15 tys. zł. Ponieważ organ
kontroli zakwestionował wysokość
wartości początkowej, to uznał rów-
nież, że podatnik zaniżył koszty uzy-
skania przychodów, czyli wysokość
odpisów. Sąd nie podzielił również
tych ustaleń organów kontroli. Zda-
niem WSA nie można utożsamiać
wartości pojazdu określonej wy-
łącznie na podstawie ubezpieczenia
z wartością pojazdu wynikającej
z umowy kupna-sprzedaży, która
została potwierdzona fakturą VAT.
Ewa Matyszewska
Podstawa prawna
Art. 26 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podat-
ku dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
OBYWATEL VAT Budowa lub remont domu
Zwrot części VAT za zakup
materiałów w cztery miesiące
Łukasz Zalewski
Wnioski o zwrot VAT na materia-
ły budowlane składane od 23
kwietnia 2010 r. są rozpatrywa-
ne w nowym, czteromiesięcz-
nym terminie.
Osoby fizyczne budujące i remon-
tujące domy lub mieszkania syste-
mem gospodarczym szybciej odzy-
skają zwrot części VAT zawartego
w cenie materiałów budowlanych.
Obowiązuje już ustawa skracająca
oczekiwanie na zwrot podatku. No-
we terminy mają zastosowanie do
wniosków składanych od 23 kwiet-
nia 2010 r.
Zwrot dokonywany jest na wnio-
sek złożony w urzędzie skarbo-
wym. Pieniądze można otrzymać
w drodze decyzji określającej wy-
sokość kwoty zwrotu lub – jeżeli
wniosek nie budzi wątpliwości –
bez wydawania decyzji.
Obecnie urząd skarbowy na wy-
danie decyzji ma cztery miesięce,
wcześniej trzeba było na nią cze-
kać nawet pół roku. Po zmianach
również zwrot dokonywany bez de-
cyzji musi być dokonany w ciągu
czterech miesięcy.
Zwrot należy się osobom fizycz-
nym ponoszącym wydatki na za-
kup materiałów budowanych
Wysokość zwrotu
Składając wniosek w II kwartale
2010 r., można odzyskać:
34 116,17 zł – w przypadku bu-
dowy
14 621,21 zł – w przypadku re-
montu
Podstawa prawna
Art. 11 ust. 1 i 2a, art. 14 ust. 2 pkt 8 usta-
wy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz. 307).
PODATNIK ROZLICZENIA Sprzedaż praw majątkowych
Zbycie instrumentów finansowych
bez podatku od czynności cywilnoprawnych
w związku z budową lub remontem
budynku mieszkalnego lub jego
części. Pod uwagę brane są tylko te
wydatki, które są udokumentowa-
ne fakturami wystawionymi od
1 maja 2004 r.
O rekompensatę może się ubiegać
nie tylko właściciel, ale każda oso-
ba posiadająca tytuł prawny do
dysponowania nieruchomością na
cele mieszkaniowe, np. najemca
czy dzierżawca.
Sprzedaż instrumentów finanso-
wych zagranicznym firmom inwe-
stycyjnym jest zwolniona od po-
datku od czynności cywilnopraw-
nych.
Od 22 kwietnia 2010 r. obowiązują
zmienione przepisy ustawy o podat-
ku od czynności cywilnoprawnych.
Nowelizacja tej ustawy z 22 stycz-
nia 2010 r. (Dz.U. nr 44, poz. 251) ure-
gulowała m.in. zakres zwolnienia od
podatku od czynności cywilnopraw-
nych (PCC) umów sprzedaży in-
strumentów finansowych przez za-
graniczne instytucje finansowe.
Obowiązujące aktualnie przepisy
określają, że zwolniona od PCC jest
sprzedaż instrumentów finanso-
wych w ramach obrotu zorganizo-
wanego zagranicznym firmom inwe-
stycyjnym lub dokonywana za po-
średnictwem tych firm. Zasada ta
obejmuje również sprzedaż instru-
mentów dokonywaną poza obrotem
zorganizowanym, jeżeli zostały one
nabyte wcześniej przez te firmy
w ramach obrotu zorganizowanego.
Zgodnie z wcześniej obowiązują-
cymi regulacjami nie było jasne, czy
zagraniczne podmioty inwestycyj-
ne przy sprzedaży instrumentów fi-
nansowych na rzecz swoich klien-
tów poza obrotem zorganizowanym
mogą korzystać ze zwolnienia od
PCC na takich samych zasadach jak
polskie firmy. Obecnie sytuacja po-
datkowa polskich i zagranicznych
firm została zrównana.
Instrumenty finansowe zdefinio-
wane są w ustawie z 29 lipca 2005 r.
o obrocie instrumentami finanso-
wymi (Dz.U. nr 183, poz. 1538 z późn.
zm.).
Magdalena Majkowska
Przemysław Molik
Podstawa prawna
Ustawa z 4 marca 2010 r. o zmianie usta-
wy o zwrocie osobom fizycznym niektó-
rych wydatków związanych z budownic-
twem mieszkaniowym (Dz.U. nr 56,
poz. 338).
Podstawa prawna
Art. 9 pkt 9 ustawy z 9 września 2000 r.
o podatku od czynności cywilnoprawnych
(t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 68, poz. 450
z późn. zm.).
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
Jak przekształcić oświatowy zakład budżetowy w jednostkę budżetową
Środa
28 kwietnia 2010 r.
Jak prawidłowo sprzedawać mieszkania komunalne z bonifikatą
333999775.018.png 333999775.001.png 333999775.002.png 333999775.003.png
27 kwietnia 2010 nr 81 (2712) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
D 3
Ekspert GP
PRACA OŚWIATA Konkurs na stanowiska kierownicze w publicznych placówkach oświatowych
Wójt powoła dyrektora szkoły
DGP ODPOWIADA
Kandydata na stanowisko dyrektora wyłania się w drodze konkursu
organizowanego i nadzorowanego przez wójta gminy. Dyrektor kieruje szkołą,
reprezentuje ją na zewnątrz, jest przełożonym wszystkich pracowników szkoły
i przewodniczącym rady pedagogicznej.
Kiedy unieważnia się konkurs
Kto powinien wchodzić w skład komisji wyłaniającej
kandydata na stanowisko dyrektora publicznej szkoły?
W jakich przypadkach konkurs podlega unieważnieniu?
Komisję konkursową powołuje wójt (burmistrz, prezydent,
zarząd powiatu lub województwa). W jej skład powinno
wchodzić: trzech przedstawicieli organu prowadzącego
szkołę, dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, po jednym przedstawicielu: rady pedagogicz-
nej, rady rodziców, zakładowych organizacji związkowych.
Istotne jest, że przedstawiciel związku zawodowego nie mo-
że być zatrudniony w szkole, której konkurs dotyczy. Po-
nadto w art. 36a ust. 7 ustawodawca przyjął zasadę, iż łącz-
na liczba przedstawicieli organu prowadzącego i sprawują-
cego nadzór pedagogiczny nie może być mniejsza niż łącz-
na liczba przedstawicieli rady pedagogicznej, rodziców
i organizacji związkowych. W sytuacji, gdy wskazana pro-
porcja nie byłaby zachowana, należy zwiększyć proporcjo-
nalnie liczbę członków reprezentujących organ prowadzący
i nadzór pedagogiczny. Powyższe zasady powoływania skła-
du komisji stosuje się także w przypadku konkursu na sta-
nowisko dyrektora nowo zakładanego zespołu szkół, z tym
że przedstawicieli rady pedagogicznej i rady rodziców wy-
łania się spośród przedstawicieli rad wszystkich szkół łą-
czonych w zespół. Natomiast w przypadku nowo zakłada-
nych szkół skład komisji konkursowej ustala organ prowa-
dzący w drodze uchwały, uwzględniając udział przedstawi-
cieli nadzoru pedagogicznego.
Organ prowadzący publiczną szkołę unieważnia konkurs
i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie
stwierdzenia:
Leszek Jaworski
leszek.jaworski@infor.pl
blicznej szkoły i placówki na-
leży do kompetencji organu
wykonawczego jednostki sa-
morządu terytorialnego. Tego
samego dnia weszło również
rozporządzenie ministra edu-
kacji narodowej z 8 kwietnia
2010 r. w sprawie regulaminu
konkursu na stanowisko dy-
rektora.
W stosunku do dotychczaso-
wych uregulowań prawodaw-
ca zrezygnował z obowiązku
publikowania ogłoszenia
o konkursie w co najmniej
dwóch dziennikach, zarówno
o zasięgu lokalnym, jak i wo-
jewódzkim. W rozporządze-
niu przyjęto, że podstawo-
wym sposobem publikacji in-
formacji o ogłoszeniu konkur-
su będzie jej zamieszczenie na
stronie internetowej organu
prowadzącego i w miejscu
ogólnodostępnym w jego sie-
dzibie lub w inny zwyczajowo
przyjęty sposób. Ponadto,
w zależności od tego czy orga-
nem prowadzącym dane
przedszkole, szkołę lub pla-
cówkę jest jednostka samo-
rządu terytorialnego czy inny
organ – również odpowiednio,
na stronie BIP właściwego ku-
ratorium oświaty oraz na stro-
nie BIP organu prowadzące-
go. Informacja taka będzie
mogła być również zamiesz-
czona w dzienniku o zasięgu
wojewódzkim. Ogłoszenie ta-
kie powinno zawierać:
oznaczenie organu prowa-
dzącego publiczną szkołę lub
placówkę oraz jej nazwę i ad-
res;
dują się z ustnej informacji
przewodniczącego. Kandy-
dat, któremu odmówiono do-
puszczenia do konkursu, mo-
że w terminie trzech dni od
uzyskania tej informacji wy-
stąpić z pisemnym wnioskiem
o podanie przyczyny niedo-
puszczenia do postępowania.
Informację w tym zakresie
powinien on otrzymać w ter-
minie siedmiu dni od złożenia
wniosku.
Komisja, po rozmowie z każ-
dym z kandydatów dopuszczo-
nych do postępowania konkur-
sowego, dokonuje ich meryto-
rycznej oceny. Ocenie podlega
w szczególności przedstawio-
na przez nich koncepcja funk-
cjonowania i rozwoju publicz-
nego szkoły. Członkowie komi-
sji mogą zadawać kandydatom
pytania.
Komisja wyłania kandydata
na dyrektora w głosowaniu
tajnym bezwzględną więk-
szością głosów. Brak spełnie-
nia powyższego warunku
w kolejnych możliwych
trzech głosowaniach skutku-
je stwierdzeniem nieroz-
strzygnięcia konkursu. Z po-
siedzenia komisji sporządza
się protokół, który podpisują
obecni na posiedzeniu człon-
kowie komisji.
Po zakończeniu obrad prze-
wodniczący niezwłocznie po-
wiadamia organ prowadzący
o wyniku postępowania kon-
kursowego oraz przekazuje te-
mu organowi dokumentację
postępowania konkursowego.
Przepis par. 9 rozporządze-
nia stanowi, że konkursy na
stanowiska dyrektorów pu-
blicznych przedszkoli, publicz-
nych szkół lub publicznych pla-
cówek ogłoszone i niezakoń-
czone przed dniem wejścia
w życie rozporządzenia pro-
wadzone są według dotych-
czasowych przepisów.
Szkołą lub placówką kieruje
nauczyciel mianowany lub dy-
plomowany, któremu powie-
rzono stanowisko dyrektora.
Szkołą może również kiero-
wać osoba niebędąca nauczy-
cielem powołana na stanowi-
sko dyrektora przez organ
prowadzący, po zasięgnięciu
opinii organu sprawującego
nadzór pedagogiczny.
wskazanie wymagań wobec
kandydatów na stanowisko
dyrektora;
wskazanie wymaganych do-
kumentów;
informacji o sposobie i ter-
minie składania ofert (nie mo-
że być krótszy niż 14 dni od
dnia ogłoszeni) oraz o sposo-
bie powiadomienia kandyda-
tów o terminie i miejscu prze-
prowadzenia postępowania
konkursowego.
Nauczyciel dyrektorem
Generalnie stanowisko dyrek-
tora poza wyjątkiem przewi-
dzianym w art. 36 ust. 2 usta-
wy o systemie oświaty może
sprawować osoba będąca na-
uczycielem, która spełnia kwa-
lifikacje określone w art. 9
Karty Nauczyciela.
Procedura konkursowa
Szczegółowy tryb wyłonienia
kandydata określają przepi-
sy par. 2–8 rozporządzenia.
W myśl par. 2 organ prowa-
dzący wyznacza przewodni-
czącego komisji konkursowej,
który kieruje jej pracami.
Przewodniczący ustala ter-
min i miejsce posiedzenia ko-
misji, o czym powiadamia.
Posiedzenie komisji odbyć
się musi nie później niż w cią-
gu 14 dni roboczych od upły-
wu terminu składania ofert
przez kandydatów, wskaza-
nego w ogłoszeniu konkursu.
Prace tej komisji są prowa-
dzone, gdy w posiedzeniu bie-
rze udział co najmniej 2/3 jej
członków.
Komisja, na podstawie złożo-
nej oferty, podejmuje uchwałę
o dopuszczeniu lub odmowie
dopuszczenia kandydata do
postępowania konkursowego.
Uchwała ta zapada zwykłą
większością głosów w głoso-
waniu jawnym. W przypadku
równej liczby głosów decydu-
je głos przewodniczącego ko-
misji.
Przesłankami odmowy do-
puszczenia kandydata do po-
stępowania konkursowego
stanowi złożenie oferty po
terminie, niedołączenie do
niej wszystkich wymaganych
dokumentów lub gdy kandy-
dat nie spełnia wymagań
wskazanych w ogłoszeniu.
W czynnościach tych nie bie-
rze udziału kandydat. O tre-
ści uchwały kandydaci dowia-
nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do po-
stępowania konkursowego;
przeprowadzenia przez komisję postępowania konkur-
sowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków;
naruszenia tajności głosowania nad wyłonieniem kandydata;
innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na
wynik konkursu.
Podstawa prawna
Art. 36a ust. 6–10 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.
Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Par. 8 ust. 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 8 kwietnia
2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora pu-
blicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji kon-
kursowej (Dz.U. nr 60, poz. 373).
Sposób ogłoszenia
Kandydata na stanowisko dy-
rektora szkoły lub placówki
wyłania się w drodze konkur-
su. Zgodnie z nowelizacją
z 4 marca 2010 r. ustawy o sys-
temie oświaty, która weszła
w życie 21 kwietnia, ogłaszanie,
przeprowadzenie i nadzór
konkursu na dyrektora pu-
Wymagane dokumenty
Wójt może żądać od kandydata na dyrektora:
uzasadnienia przystąpienia do konkursu oraz koncepcji
funkcjonowania i rozwoju placówki,
kopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwier-
dzającego tożsamość oraz obywatelstwo,
życiorysu z opisem przebiegu pracy zawodowej wraz z do-
kumentami potwierdzającymi posiadanie wymaganego
stażu pracy oraz wymagane wykształcenie,
zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdro-
wotnych,
aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplo-
mowanego (w przypadku nauczyciela),
karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego (w przy-
padku nauczyciela i nauczyciela akademickiego).
Ponadto złożenia oświadczeń o tym że:
nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne, dyscy-
plinarne lub o ubezwłasnowolnienie,
nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne prze-
stępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dys-
ponowaniem środkami publicznymi,
dopełnił obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego,
ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z peł-
ni praw publicznych (w przypadku osoby niebędącej na-
uczycielem),
wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w ce-
lach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora.
Na jak długo powierzyć stanowisko
Kto może pełnić tymczasowo obowiązki dyrektora szkoły
do czasu wyłonienia kandydata w postępowaniu konkur-
sowym? Na jaki okres można powierzyć to stanowisko?
Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora organ prowa-
dzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora
szkoły wicedyrektorowi. W szkołach, w których nie ma ta-
kiego stanowiska, pełnić obowiązki może nauczyciel tej
szkoły, jednak nie dłużej niż przez okres 10 miesięcy.
Organ prowadzący szkołę powierza stanowisko dyrektora
wybranemu w drodze konkursu kandydatowi na okres
pięciu lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach moż-
na powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie
krótszy niż jeden rok szkolny. Po upływie tego okresu or-
gan prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady
pedagogicznej, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, może
przedłużać powierzenie stanowiska na kolejne okresy.
Podstawa prawna
Art. 36, art. 36a ustawy z 7 wrze-
śnia 1991 r. o systemie oświaty (t.j.
Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572
ze zm.).
Rozporządzenie ministra edukacji
narodowej z 8 kwietnia 2010 r.
w sprawie regulaminu konkursu
na stanowisko dyrektora publicz-
nej szkoły lub publicznej placówki
oraz trybu pracy komisji konkur-
sowej (Dz.U. nr 60, poz. 373).
Podstawa prawna
Art. 36a ust.4, 5, 13–15 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Leszek Jaworski , ekspert Dziennika Gazety Prawnej
333999775.004.png 333999775.005.png
D 4
Nowe prawo – Przepisy
27 kwietnia 2010 nr 81 (2712) www.gazetaprawna.pl
Ekspert GP
PODATKI PIT Zeznanie roczne osób fizycznych
Jak prawidłowo rozliczyć nietypowe
DGP ODPOWIADA
Przychody kapitałowe to zróżnicowane źródło przychodów, które obejmują nie tylko
przychody z obrotu papierami wartościowymi czy odsetki od gotówki na rachunkach
bankowych, ale również dochody z tytułu posiadania udziałów w spółkach.
Czy zwolnienie od podatku
trzeba udowodnić
W przypadku pojedyn-
czych transakcji podatnik
nie powinien mieć kłopotu
z odpowiednim wypełnie-
niem deklaracji PIT-38. Pro-
blem pojawia się, gdy doko-
nywane w ciągu roku trans-
akcje są dość złożone albo
gdy podatnikowi nie zosta-
ła wystawiona informacja
PIT-8C bądź też podatnik
zrealizował specyficzne
transakcje poza giełdą albo
też dokonał wydatków w cią-
gu roku podatkowego, w któ-
rych nie pośredniczył dom
maklerski.
Zbywający akcje pracowni-
cze mają jednak możliwość
rozliczenia tzw. kosztów po-
średnich uzyskania przycho-
dów. W przypadku sprzeda-
ży dokonywanej poprzez biu-
ro maklerskie będą to kosz-
ty odsetek, prowizji, a także
koszty transferu i zdepono-
wania papierów czy prowa-
dzenia rachunku.
Natomiast w przypadku
sprzedaży akcji na rynku po-
zagiełdowym, tj. np. na pod-
stawie umowy kupna-sprze-
daży, podatnik będzie mógł
uwzględnić na przykład wy-
sokość podatku od czynności
cywilnoprawnych. Takie
przychody i koszty niewyka-
zywane w PIT-8C uwzględ-
nia się w części C poz. 23 i 24
w deklaracji PIT-38.
W niektórych przypadkach
pracownicy spółki nie mogą
sprzedać otrzymanych akcji,
aż do momentu ich upubli-
czenia (tj. do czasu dopusz-
czenia ich do obrotu na ryn-
ku regulowanym).
W niektórych sytuacjach
pracownicy mogą wówczas
otrzymać zaliczkę na poczet
przyszłej sprzedaży akcji.
Nie ma jednak jasnych prze-
pisów, czy otrzymana w wy-
niku zawarcia umowy przed-
wstępnej zaliczka pieniężna
stanowi dla pracownika
przychód.
Z jednej strony przychód –
w przypadku akcji – powsta-
je, co do zasady, przy ich
zbyciu.
A zatem do czasu, kiedy
przedmiotowe papiery war-
tościowe nie zostaną zbyte,
także otrzymana zaliczka
nie stanowi przychodu po-
datkowego. Dopiero po
sprzedaży akcji – po dopusz-
czeniu do obrotu giełdowe-
go, czyli przeniesieniu wła-
sności na kupującego – łącz-
nie z przychodem z tej trans-
akcji należy wykazać też
otrzymaną zaliczkę, która
jest elementem ceny sprze-
daży.
Z drugiej jednak strony tyl-
ko w przypadku osób prowa-
dzących działalność gospo-
darczą wartość przekazanej
zaliczki nie stanowi przycho-
du podlegającego opodatko-
waniu. Dopiero w momencie
zaliczenia tej zaliczki na po-
czet rozliczenia transakcji
powstaje przychód podatko-
wy. W zakresie przychodów
kapitałowych organy podat-
kowe mogą jednak nakazać
opodatkowanie tak otrzyma-
nej zaliczki i rozliczenia jej
w zeznaniu rocznym, nieza-
Inwestor w zeszłym roku sprzedał akcje, które nabył
w 2002 roku. Biuro maklerskie w wystawionej informa-
cji PIT-8C wykazało dochód z tej transakcji. Zdaniem
podatnika dochód z tych akcji nie powinien być opodat-
kowany. Czy może zatem nie wykazywać tego dochodu
w deklaracji PIT-38?
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Jakie przychody
rozlicza się w PIT-38
Przychody z kapitałów pie-
niężnych są odrębnym źró-
dłem przychodów podlegają-
cych opodatkowaniu podat-
kiem dochodowym od osób
fizycznych, których nie łączy
się z innego rodzaju docho-
dami (np. ze stosunku pracy,
działalności wykonywanej
osobiście czy działalności
gospodarczej). Takich przy-
chodów nie można również
rozliczyć wspólnie z małżon-
kiem.
Przychody z kapitałów pie-
niężnych obejmują przede
wszystkim przychody z in-
strumentów finansowych
(udziałowych, dłużnych oraz
pochodnych).
Zależnie od rodzaju źródła
podlegają rozliczeniu albo
samodzielnie przez podatni-
ka, albo przez właściwego
płatnika (zazwyczaj jest to
podmiot wypłacający okre-
ślone należności).
Korzyści z kapitałów pie-
niężnych, tj. uzyskane do-
chody, zyski czy odsetki, co
do zasady, obciążone są 19-
proc. stawką podatku docho-
dowego, niezależnie od miej-
sca ich pochodzenia (czy zo-
stały uzyskane w Polsce czy
za granicą).
Przychody kapitałowe, któ-
re podatnik musi rozliczyć
indywidualnie w zeznaniu
rocznym, wykazuje się w de-
klaracji PIT-38, ale niektóre
przychody kapitałowe opo-
datkowane w sposób ryczał-
towy, od których nie został
pobrany właściwy podatek,
można wykazać również
w deklaracji PIT-36.
Przychody, których źró-
dłem są transakcje giełdo-
we, podatnik rozlicza na
podstawie wystawionej
przez domy maklerskie in-
formacji PIT-8C.
Wybrane źródła przycho-
dów, które można łączyć
w zeznaniu PIT-38
papiery wartościowe
(akcje, obligacje, certyfi-
katy inwestycyjne),
pochodne instrumenty
finansowe,
objęcie i zbycie udziałów
w spółkach kapitało-
wych,
wkłady w spółdzielniach.
TAK Przepisy podatkowe określają, że nie podlegają opo-
datkowaniu przychody z odpłatnego zbycia papierów warto-
ściowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papie-
rami wartościowymi, nabytych przed 1 stycznia 2004 r. na pod-
stawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościo-
wych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie
publicznym, albo na podstawie zezwolenia.
Biura maklerskie nie uwzględniają w PIT-8C (część F) wy-
łącznie tych przychodów, co do których mają pewność, że
są zwolnione od podatku. W tym przypadku jednak być mo-
że zachodziła wątpliwość co do zastosowania zwolnienia od
opodatkowania. Być może podatnik przenosił te papiery
w ostatnich latach między różnymi biurami maklerskimi
i był problem z ich właściwą identyfikacją.
Jeśli podatnik jest jednak pewien, że sprzedawane przez
niego akcje spełniają warunki dla korzystania ze zwolnie-
nia od podatku dochodowego, to powinien potrafić to udo-
wodnić. Dowodami takimi mogą być np. dokumenty papie-
rowe lub elektroniczne (przelewy, wyciągi z rachunków ma-
klerskich) potwierdzające, że podatnik nabywał lub był
w posiadaniu akcji przed 2004 rokiem. Pamiętać również
trzeba, że jeśli podatnik nabył te papiery wartościowe na za-
sadzie objęcia akcji pracowniczych, to wtedy urzędy skar-
bowe mogą zakwestionować zwolnienie od dochodu z ta-
kich akcji jako niespełniających ustawowych warunków dla
korzystania ze zwolnienia. Fiskus może konsekwentnie stać
na stanowisku, że akcje pracownicze mogły nabyć tylko
określone osoby, do których oferta była adresowana.
Podstawa prawna
Art. 19 ust. 1 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.
z 2003 r. nr 202, poz. 1956).
Art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
Akcje pracownicze
Przyznanie pracownikom
akcji zakładu pracy, w któ-
rym są zatrudnieni, jest jed-
ną z form pozapłacowego
premiowania pracowników.
Jeżeli emisja spełni określo-
ne warunki, jest to korzyst-
ny sposób wynagradzania
pracowników.
Zarówno dla pracodawcy –
przyznanie akcji nie będzie
się wiązało dla niego z od-
prowadzeniem podatku do-
chodowego i składek na
ubezpieczenie społeczne, jak
i pracowników – będą mieli
dochód dopiero w momencie
sprzedaży swoich akcji.
Przychód z odpłatnego
zbycia papierów wartościo-
wych, w tym akcji pracowni-
czych, podlega opodatkowa-
nia 19-proc. stawką podatku
dochodowego.
Dochodem jest różnica mię-
dzy uzyskanym przychodem
a kosztami jego uzyskania,
czyli poniesionymi przez po-
datnika wydatkami w związ-
ku z uzyskanym przycho-
dem.
Jednak w przypadku akcji
pracowniczych podatnicy
często otrzymują je nieod-
płatnie lub za symboliczną
odpłatnością, a więc kosz-
ty te praktycznie nie wystę-
pują.
leżnie od tego czy w danym
roku podatkowym przed-
miotowe akcje zostaną
sprzedane.
Akcje zagraniczne
Wielu podatników inwestuje
w ciągu roku w papiery war-
tościowe albo instrumenty
pochodne notowane na za-
granicznych giełdach.
Dla osób fizycznych podle-
gających nieograniczonemu
obowiązkowi podatkowemu
w Polsce opodatkowanie
przychodów z kapitałów pie-
niężnych 19-proc. podatkiem
liniowym oraz 19-proc. po-
datkiem zryczałtowanym,
ma zastosowanie do wszyst-
kich wymienionych źródeł
kapitałowych bez względu na
miejsce ich uzyskania.
W przypadku dochodów
uzyskanych przez osobę pod-
legającą nieograniczonemu
obowiązkowi podatkowemu
w Polsce z tytułu:
Czy emeryt rozlicza
przymusowy wykup akcji
odpłatnego zbycia papie-
rów wartościowych lub po-
chodnych instrumentów fi-
nansowych i z realizacji
praw z nich wynikających,
z odpłatnego zbycia udzia-
łów w spółkach mających
osobowość prawną,
Podatnik pobierający świadczenie emerytalne osiągnął
również dochód z akcji, które nabył jeszcze jako pra-
cownik swojego zakładu. Spółka dokonała przymuso-
wego wykupu akcji i wystawiła podatnikowi PIT-8C.
W ostatnich latach emeryt nie osiągał innych docho-
dów i nie korzystał z ulg, a podatek rozliczał za niego
organ rentowy. Czy emeryt musi rozliczyć się z docho-
du z akcji?
z objęcia udziałów (akcji)
w spółkach mających oso-
bowość prawną albo wkła-
dów w spółdzielniach w za-
mian za wkład niepienięż-
ny w postaci innej niż
przedsiębiorstwo lub jego
zorganizowana część,
dochody te łączy się. Od po-
datku obliczonego od łącznej
sumy dochodów odlicza się
kwotę równą podatkowi do-
chodowemu zapłaconemu za
granicą. Odliczenie to nie
może jednak przekroczyć tej
części podatku, obliczonego
przed dokonaniem odlicze-
nia, która proporcjonalnie
przypada na dochód uzyska-
ny za granicą.
TAK Przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościo-
wych, z którego dochód podlega opodatkowaniu zgodnie
art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, w tym także przychód z odpłat-
nego zbycia akcji w ramach przymusowego wykupu, będzie
wykazany przez biuro maklerskie w informacji PIT-8C,
w części E w poz. 43.
Przychody z tego tytułu są rozliczane odrębnie od innych
rodzajów przychodów. Nie ma tu znaczenia, że podatnik
osiąga dochody z emerytury i podatek rozlicza za niego or-
gan rentowy. Dochody z akcji należy wykazać w deklaracji
PIT-38. Dochodów z tytułu sprzedaży papierów wartościo-
wych nie łączy się z dochodami z innych źródeł, w tym ze
świadczeń emerytalnych. Przymusowy wykup akcji należy
wykazać w PIT-38 w części C w poz. 21 i 22.
Podstawa prawna
Art. 30b ust. 1 i 6, art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
Przemysław Molik , ekspert Dziennika Gazety Prawnej
Których przychodów nie wykazuje się w PIT-38
Odsetki z lokat bankowych czy kont oszczędnościowych
oraz zysków czy strat z funduszy inwestycyjnych – źródła
te opodatkowane są 19-proc. podatkiem, obliczanym
i odprowadzonym przez banki i towarzystwa funduszy in-
westycyjnych. Wyjątkiem są przychody, od których płat-
nik nie pobrał podatku (w tym przychody z zagranicy).
Wtedy podatek ten należy wykazać w zeznaniu rocznym
(PIT-38 część F, PIT-36 część K).
Odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych, np. ku-
ponowych obligacji skarbowych trzymanych do terminu
wykupu.
Przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych
(np. dywidenda wypłacana przez spółki kapitałowe z sie-
dzibą w Polsce).
333999775.006.png 333999775.007.png 333999775.008.png 333999775.009.png
 
27 kwietnia 2010 nr 81 (2712) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
D 5
przychody kapitałowe
Jeżeli osoba fizyczna podle-
gająca nieograniczonemu
obowiązkowi podatkowemu
w Polsce osiąga również (lub
wyłącznie) dochody ze źró-
deł przychodów znajdują-
cych się poza terytorium Pol-
ski, a dochody te nie są zwol-
nione od opodatkowania na
podstawie umowy o unikaniu
podwójnego opodatkowania
lub gdy z państwem, w któ-
rym dochody są osiągane,
Polska nie zawarła umowy
o unikaniu podwójnego opo-
datkowania, dochody te łą-
czy się z dochodami ze źró-
deł przychodów położonych
na terytorium Polski.
Kwotę podatku, obliczoną
według stawki 19-proc. od
łącznych dochodów uzyska-
nych w Polsce i za granicą, na-
leży pomnożyć przez kwotę
dochodu uzyskanego za grani-
cą, a następnie podzielić przez
kwotę łącznego dochodu uzy-
skanego za granicą i w Polsce.
Tak obliczoną kwotę podat-
ku zapłaconego za granicą,
możliwą do odliczenia, nale-
ży wpisać w części D dekla-
racji PIT-38.
Wysokość uzyskanego do-
chodu za granicą i zapłacone-
go podatku należy uwzględ-
nić w informacji PIT/ZG
dołączonym do zeznania
PIT-38.
Większość umów o unika-
niu podwójnego opodatkowa-
nia, których stroną jest Pol-
ska, stanowi jednak, że do-
chody ze sprzedaży akcji mo-
gą podlegać opodatkowaniu
tylko w państwie rezydencji
sprzedającego (tj. w Polsce).
modzielnie obliczyć należny
podatek i wykazać go w ze-
znaniu rocznym. Tak będzie
w przypadku dywidendy wy-
płaconej przez zagraniczną
spółkę z tytułu posiadania
w niej udziałów oraz z tytu-
łu odsetek dopisywanych do
środków pieniężnych gro-
madzonych na zagranicz-
nym koncie.
Od obliczonego w Polsce
podatku można odliczyć po-
datek zapłacony za granicą.
Odliczenie podatku zapłaco-
nego za granicą nie może
jednak przekroczyć kwoty
podatku obliczonego od tych
przychodów przy zastoso-
waniu stawki 19 proc.
Formalnie podatnik w rocz-
nej deklaracji nie wykazuje
jednak dochodów z zagra-
nicznych odsetek, ale jedy-
nie należny w Polsce poda-
tek od tych dochodów – tj.
obciążony 19-proc. stawką.
W deklaracji wykazywa-
na jest kwota podatku zapła-
conego od tych dochodów
z odsetek za granicą, przy
ewentualnym uwzględnie-
niu odpowiedniej umowy
o unikaniu podwójnego opo-
datkowania, której stroną
jest Polska.
Zryczałtowany podatek od
dywidend i odsetek oraz po-
datek zapłacony za granicą,
możliwy do odliczenia, po-
datnik w zależności od swo-
jej sytuacji podatkowej wy-
kazuje w: PIT-38 (część E)
albo też w PIT-36 (część K).
Przykładowo podatnik, któ-
ry uzyskał w 2009 roku
również dochód z pracy, na-
leżny w Polsce podatek od
zagranicznych odsetek powi-
nien uwzględnić w zeznaniu
PIT-36. W tej deklaracji wy-
kazać również powinien wy-
sokość podatku zapłacone-
go za granicą.
zryczałtowanego podatku
dochodowego w wysokości
19 proc. od kwoty wykupu
pomniejszonej o opłatę ma-
nipulacyjną pobieraną przez
fundusz oraz koszty zakupu
certyfikatów. W takim przy-
padku nie trzeba rozliczać
uzyskanego przychodu w ze-
znaniu rocznym.
Natomiast w przypadku
sprzedaży na giełdzie, dom
maklerski sporządza infor-
mację PIT-8C, w którym po-
daje kwotę przychodu uzy-
skanego ze sprzedaży, kosz-
ty uzyskania przychodu oraz
osiągnięty dochód lub stratę.
Wtedy wykazany w PIT-8C
dochód należy rozliczyć
w PIT-38 łącznie z innymi
przychodami z instrumentów
finansowych w części C
w poz. 21 i 22 tego formu-
larza.
Przykład: Inwestycje na giełdzie nowojorskiej
Prawo poboru
Do najpopularniejszych pa-
pierów wartościowych nale-
żą akcje spółek, ale inwesto-
rzy obracają również prawa-
mi poboru, prawami do akcji
czy certyfikatami inwesty-
cyjnymi. Niektóre specyficz-
ne transakcje dokonywane
na tych papierach mogą po-
wodować niejasności w roz-
liczeniu podatkowym.
Dochodami z kapitałów pie-
niężnych są również przy-
chody z odpłatnego zbycia
prawa poboru. Prawo pobo-
ru akcji jest to przywilej
pierwszeństwa zakupu akcji
spółki nowej emisji przysłu-
gujący jej dotychczasowym
akcjonariuszom.
Parytet określający, ile no-
wych akcji można nabyć,
będąc posiadaczem jednej
akcji starej emisji, zależy od
wielkości nowej emisji
w stosunku do już istnieją-
cych akcji.
W związku z tym, że prawa
poboru w rozumieniu usta-
wy o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz.U. z 2005 r.
nr 183, poz. 1538) oraz usta-
wy o PIT są traktowane jak
papiery wartościowe, dla ce-
lów podatkowych dochód
z nich uzyskany rozlicza się
analogicznie jak przy zbyciu
akcji przez osoby fizyczne.
Od dochodu odprowadza się
więc 19-proc. podatek.
Dochód ze zbycia praw po-
boru należy rozliczyć rów-
nież wtedy, jeśli związane są
one z posiadanymi akcjami,
które nabyte zostały przez
podatnika przed 2004 r.,
a więc potencjalnie kwalifi-
kującym się do skorzystania
ze zwolnienia podatkowego.
Dla potrzeb podatkowych
istotny jest bowiem termin
nabycia prawa poboru, a nie
wcześniejszego objęcia akcji.
Podatnik inwestował na giełdzie nowojorskiej i w 2009 roku
dokonał sprzedaży akcji.
Przychód uzyskany z tego tytułu podlega opodatkowaniu
zgodnie z zasadami określonymi w art. 30b ust. 5a i 5b
ustawy o PIT i podlega wykazaniu w załączniku PIT/ZG do
deklaracji PIT-38.
Polsko-amerykańska umowa o uniknięciu podwójnego
opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatko-
wania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 1976 r. nr
31, poz. 178) określa, że osoba mająca miejsce zamieszka-
nia w Polsce będzie zwolniona od opodatkowania w Sta-
nach Zjednoczonych zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej
dyspozycji walorami kapitałowymi. Dochody uzyskane na
giełdzie w Nowym Jorku mogą być zatem zsumowane z in-
nymi dochodami (stratami) ze zbycia papierów wartościo-
wych w zeznaniu PIT-38.
Dochód uzyskany za granicą należy przeliczyć na złote we-
dług średniego kursu NBP (wartość przychodu oraz kosztu
trzeba przeliczyć zgodnie z kursem z ostatniego dnia robo-
czego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu oraz
poniesienia kosztu).
Do zeznania PIT-38 dołączyć należy PIT/ZG, w którym
w części C.3 w poz. 32 i 33 wykazać należy dochody uzy-
skane ze sprzedaży akcji oraz podatek zapłacony za gra-
nicą.
Zakładając, że po przeliczeniu na złote przychód podat-
nika wynosi 30 000 zł, koszt uzyskania przychodu 22
000 zł, to dochód równy 8000 zł (dochód = przychód –
koszt) należy wykazać w poz. 32 druku PIT/ZG. Przeli-
czone kwoty przychodów i kosztów uzyskania przycho-
dów podatnik dopisuje do poz. 23 i 24 „inne przychody”
w deklaracji PIT-38.
Likwidacja spółki
Generalnie w przypadku po-
siadania udziałów w spół-
kach kapitałowych przychód
podatkowy powstaje albo
w momencie objęcia udzia-
łów za wkład niepieniężny,
albo w przypadku zbycia
udziałów. Dochodem jest
przychód pomniejszony
o koszty nabycia. Jednak dla
wspólnika przychód podat-
kowy powstaje również
w przypadku likwidacji spół-
ki kapitałowej z czym zwią-
zany jest podział majątku
polikwidacyjnego.
W przypadku osób fizycz-
nych przychody otrzymane
z tytułu podziału majątku li-
kwidowanej spółki (spół-
dzielni) należą do źródła
przychodów kapitałów pie-
niężnych z tytułu udziału
w zyskach osób prawnych.
Przychód taki podlega opo-
datkowaniu 19-proc. zryczał-
towanym podatkiem docho-
dowym od osób fizycznych
i nie łączy się go z przycho-
dami z innych źródeł, a wy-
datków poniesionych na na-
bycie udziałów (akcji) likwi-
dowanej spółki nie można
uznać za koszt uzyskania
przychodów.
Płatnikiem podatku jest li-
kwidowana spółka, która
w terminie do 20. dnia mie-
siąca następującego po mie-
siącu, w którym pobrano po-
datek, wpłaca go na rachu-
nek urzędu skarbowego wła-
ściwego ze względu na
miejsce jej siedziby. Docho-
du tego podatnik nie wyka-
zuje w zeznaniu rocznym.
Przykład: Dywidenda od francuskiej spółki
Podatnik otrzymał w 2009 roku dywidendę od francu-
skiej spółki kapitałowej typu SARL. Dywidenda została
już opodatkowana we Francji. Przychód uzyskany z tego
tytułu podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30a ust. 9
ustawy o PIT.
Wypłacona osobie fizycznej dywidenda rozpoznawana jest
jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowa-
nia decydują czy dywidenda otrzymana za granicą podle-
ga opodatkowaniu również w kraju siedziby spółki. Polscy
podatnicy obowiązani są do wykazania kwoty podatku od
dywidend wypłacanych przez spółki mające siedzibę za
granicą.
Artykuł 23 ust. 1 umowy z 19 stycznia 1977 r. między
Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem
Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwój-
nemu opodatkowaniu w zakresie podatków od docho-
du i majątku (Dz.U. z 1977 r. nr 1, poz. 5) określa, że dy-
widendy mogą być opodatkowane w państwie, w któ-
rym spółka wypłacająca dywidendę ma swoją siedzibę.
Jednak polski podatnik, który ma obowiązek opodatko-
wać dywidendy w Polsce, może równocześnie na po-
czet należnego w Polsce podatku dochodowego zali-
czyć kwotę, która odpowiada podatkowi zapłaconemu
we Francji.
Dla rozliczenia podatkowego podatnik łączy tę zagra-
niczną dywidendę z pozostałymi dochodami uzyskanymi
w Polsce. W zależności od sytuacji podatnika (rodzaju
dochodów) będzie on mógł je wykazać w deklaracji
PIT-36 (część K, poz. 197 lub 198) lub PIT-38 (część E,
poz. 39). Przychody w walutach obcych należy przeli-
czyć według kursu kupna walut z dnia otrzymania dywi-
dendy, ogłaszanego przez bank, z którego usług podat-
nik korzystał.
Po zsumowaniu dochodów wyliczony od nich podatek
dochodowy można pomniejszyć (w deklaracji PIT-36
(poz. 199 lub 200), a w deklaracji PIT-38 (poz. 40)
o kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą.
Odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obli-
czonego od tych przychodów (dochodów) przy zastoso-
waniu stawki 19-proc.
Odsetki i dywidendy
Podatnik uzyskujący docho-
dy za granicą z dywidend
i odsetek obowiązany jest sa-
Przykład: Prawa poboru
Inwestor, który zakupił na giełdzie prawa poboru akcji no-
wej emisji pewnej spółki, nie zapisał się na akcje. Nadszedł
dzień wykonania praw poboru i zostały one wyrejestrowa-
ne z rachunku inwestycyjnego inwestora. W efekcie nie uzy-
skał on żadnego przychodu, ale poniósł wydatek na naby-
cie praw poboru. Czy będzie mógł ująć ten wydateki
w kosztach podatkowych? Prawa poboru są papierami
wartościowymi i należy je rozliczać podatkowo w sposób
właściwy dla innych papierów wartościowych, tj. zgodnie
z art. 30b ustawy o PIT.
Certyfikaty inwestycyjne
Specyficznym papierem war-
tościowym są też niektóre ty-
tuły uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych, w tym cer-
tyfikaty inwestycyjne fundu-
szy inwestycyjnych za-
mkniętych. W przypadku in-
westycji w certyfikaty FIZ
inwestor może zakończyć in-
westycję na dwa sposoby. Po
pierwsze, złożyć z własnego
rachunku maklerskiego zle-
cenie odkupienia certyfika-
tów przez fundusz lub też
sprzedać je na giełdzie. Biu-
ro maklerskie dokonuje roz-
liczenia podatkowego certy-
fikatów inwestycyjnych fun-
duszy inwestycyjnych,
w przypadku ich wykupienia
na żądanie uczestnika fun-
duszu, poprzez pobranie
W przypadku praw poboru, które wygasły, nie może mieć
jednak zastosowania przepis o powstaniu przychodu po-
datkowego z tytułu odpłatnego zbycia papierów warto-
ściowych albo realizacji praw z nich wynikających. Wyga-
śnięcie prawa poboru nie jest realizacją prawa. W takiej
sytuacji, jeśli nie może dojść do powstania przychodu
(jest on zerowy), to również nie powstaje koszt podatko-
wy. Ponadto biura maklerskie, wystawiając informację
PIT-8c, nie względnią w nich nabycia praw poboru, jeśli
nie zostały one zrealizowane lub sprzedane. Oznacza to,
że wydatki poniesione przez inwestora na nabycie prawa
poboru nie mogą zostać ujęte przez niego w kosztach
podatkowych.
Podstawa prawna
Art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 17, art. 24 ust. 5,
art. 30a, art. 30b, art. 45 ust. 1a pkt
1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podat-
ku dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz.
307).
333999775.010.png 333999775.011.png 333999775.012.png 333999775.013.png 333999775.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin