GAZETA PRAWNA z 9 lipca 10 (nr 132).pdf
(
1222 KB
)
Pobierz
dgp132_k01.qxd
Piątek – niedziela
9 – 11 lipca 2010
nr 132 (2763)
www.gazetaprawna.pl
DZIŚ:
Pięć sposobów na bezpieczne podróżowanie
samochodem w czasie wakacji
>
B
9
W PONIEDZIAŁEK:
Jakie skutki
podatkowe wywołują
rozwód i separacja
W NUMERZE
Przedsiębiorcy
preferują tzw. kontrole
krzyżowe.
To najmniej
inwazyjna forma kontroli,
która skupia się na wery-
fikacji, czy transakcje zo-
stały prawidłowo zaklasy-
fikowane dla celów podat-
kowych – wynika z ankie-
ty Deloitte i „DGP”.
>
B
3
Podatki
Małżonkowie
po rozwodzie też mogą
skorzystać z ulgi.
Jeżeli
oboje rodzice wykonują
władzę rodzicielską, ulga
prorodzinna przysługuje
każdemu w proporcjach,
które ustalą.
>
B
3
Podatki
Ponad 190 tys. osób
wciąż nie wybrało OFE.
Jeśli nie podpiszą do jutra
umowy z funduszem,
przydzieli im go w drodze
losowania ZUS. Zostaną
one zawiadomione przez
ubezpieczyciela o tym,
gdzie trafiły.
>
B
6
Praca
Wyższe świadczenia
dzięki służbie w NSR.
Byłym żołnierzom zawodo-
wym, którzy są obecnie
emerytami, czas czynnej
służby wojskowej w NSR
będzie doliczany do pod-
stawy wymiaru emerytury.
>
B
6
Praca
Rolnicy łatwiej zapłacą
składki do KRUS.
Osoby
prowadzące gospodar-
stwa rolne lub działy spe-
cjalne, które poniosły
straty w czasie powodzi,
mogą skorzystać z odro-
czenia terminu płatności
składek lub rozłożenia
wpłat składek na raty.
>
B
6
Praca
Nie będzie cenzurek
dla sędziów.
Oceny bę-
dzie dokonywać prezes
sądu, który przeanalizuje
karierę każdego sędziego.
Pomocne w tej pracy
mogą być oceny wizytato-
ra, który jest sędzią.
>
B
8
Prawo
Bank odpowiada
za bankomat.
Regulacje
umów wyłączające odpo-
wiedzialność za awarie
bankomatów to niedo-
zwolone klauzule umow-
ne niewiążące konsumen-
tów. Tak uznał Sąd
Ochrony Konkurencji
i Konsumentów.
>
B
8
Prawo
Rząd zaostrzy kontrolę
dotacji z UE dla firm
Aplikanci
nie mogą
zacząć zajęć
Samorządy notarialne uza-
leżniają rozpoczęcie zajęć se-
minaryjnych na aplikacji od
pozyskania patrona. Notariu-
sze uważają, że znalezienie
opiekuna to obowiązek apli-
kantów. Innego zdania jest Mi-
nisterstwo Sprawiedliwości,
a także Sąd Najwyższy. Uchy-
lił on już 15 uchwał izb nota-
rialnych, w których samorzą-
dy przerzucały swoje obo-
wiązki związane z wyznacze-
niem patrona na aplikantów.
– Choć zostałem wpisany na
listę aplikantów, to nie mogę
uczestniczyć w zajęciach. Izba
notarialna zakazała mi podję-
cia innej aktywności zawodo-
wej, co sprawia, że od pół ro-
ku jestem na utrzymaniu ro-
dziców – skarży się aplikant
notarialny z Gdańska.
Postępowanie izb notarial-
nych budzi niepokój Minister-
stwa Sprawiedliwości. Na po-
czątku roku patrona nie mia-
ło 500 aplikantów. Dziś liczba
ta zmniejszyła się do 100 osób.
Damian Michalak
■
Firmy szkoleniowe zawyżają koszty organizacyjne i administracyjne
■
Przy podziale środków będzie oceniana skuteczność ich wykorzystania
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
wprowadzanie nowego wnio-
sku w połowie obecnej per-
spektywy finansowej, która
kończy się już za trzy lata,
ma sens. Ponad połowa środ-
ków z PO KL została już za-
kontraktowana.
– Niezasadne jest wprowa-
dzanie zmian tak późno. Tak
duże modyfikacje wiążą się
z koniecznością zastosowa-
nia pilotażu, a na to Polska
nie ma czasu – uważa Piotr
Węcławik z firmy Faber Con-
sulting.
Obawy firm wiążą się także
z tym, że na pół roku przed
wprowadzeniem nowego
wniosku o dofinansowanie,
nie ma jeszcze ani instrukcji
jego wypełnienia, ani żad-
nych szkoleń dla piszących
wnioski oraz ekspertów, któ-
rzy będą je oceniać.
Firmy korzystające z dota-
cji Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki (PO KL) ma-
ją być ostrzej rozliczane za-
równo z tego, ile z tych pienię-
dzy przeznaczają na koszty
administracyjne, jak i z efek-
tów swojej działalności. Na
przykład firmy szkoleniowe
będą kontrolowane pod ką-
tem skuteczności przeprowa-
dzonych przez nie szkoleń.
To efekt tego, że Minister-
stwo Rozwoju Regionalnego
(MRR) wprowadzi od stycz-
nia nowy wzór wniosku
o przyznanie pieniędzy z PO
KL. Przedsiębiorców, gminy
i organizacje pozarządowe
korzystające z unijnych do-
tacji na szkolenia czekają du-
że zmiany. Ministerstwo tłu-
maczy, że unijnych środków
jest coraz mniej, więc powin-
ny trafiać do najlepszych.
Eksperci zgadzają się, że
zmiany w przyznawaniu do-
tacji szkoleniowych są ko-
nieczne. Udowodniło to ba-
danie projektów pilotażo-
wych w PO KL, którego zale-
ceniami kierowało się MRR,
przygotowując zmiany. Po-
równano w nim system oce-
ny polskich projektów pilo-
tażowych ze standardami
zarządzania projektami re-
komendowanymi przez Ko-
misję Europejską i obowią-
zującymi w Europie. Okaza-
ło się, że większość projek-
tów z pilotażu była tak słaba,
że nie powinna otrzymać do-
finansowania.
– System jest nastawiony
na wydawanie pieniędzy,
a nie na pozyskiwanie najlep-
szych projektów i rozliczanie
tych, którzy je realizują,
z osiągniętych efektów i re-
zultatów – uważa Bartosz
Grucza ze Szkoły Głównej
Handlowej.
Wyniki badania są jednak
znane od dwóch lat, przed-
siębiorcy pytają więc, czy
>
B
7
Działania Ministerstwa
Sprawiedliwości
>
B
5
Nowy wniosek w PO KL
Fiskus żąda
podwójnych
pełnomocnictw
Prawo na co dzień:
Opodatkowanie
studenta pracującego w wakacje
>
B
10
„DGP” radzi:
Kiedy najemca wykupi
gminne mieszkanie z bonifikatą
>
B
11
AKCJA „DGP” I MINISTERSTWA FINANSÓW
Obowiązki podatkowe
Dochód z pracy sezonowej trzeba wykazać w rocznym PIT
Żądanie przez urząd skar-
bowy pełnomocnictwa szcze-
gólnego do wydania zaświad-
czenia o niezaleganiu, gdy
udzielone zostało pełnomoc-
nictwo ogólne do reprezento-
wania podatnika przed fisku-
sem, stanowi nadinterpreta-
cję przepisów. Pełnomocnic-
two do reprezentowania
w postępowaniach przed or-
ganem podatkowym nieogra-
niczone do konkretnej spra-
wy daje szeroki zakres umo-
cowania. Oznacza to, że sta-
nowi podstawę do działania
we wszelkich sprawach dane-
go podatnika. Zatem pełno-
mocnik legitymujący się peł-
nomocnictwem ogólnym jest
uprawniony do wystąpienia
w imieniu strony z wnioskiem
o wydanie zaświadczenia.
Ewa Matyszewska
Przychód
z pracy sezo-
nowej należy
wykazać
w zeznaniu podatkowym
PIT składanym do 30
kwietnia następnego roku.
Rozliczenie osoby pracującej
wyłącznie sezonowo doko-
nuje się w sposób identycz-
ny jak innych podatników.
Wakacje to okres, w któ-
rym szczególnie uczniowie
i studenci podejmują pracę
sezonową. Osoby, które pra-
cują i zarabiają tylko latem,
mają takie same obowiązki
podatkowe co osoby aktyw-
ne zawodowo przez cały rok
podatkowy. Dotyczy to m.in.
konieczności sporządzania
zeznania rocznego.
Maciej Koniuszewski z Izby
Skarbowej w Szczecinie wy-
jaśnia nam, że podstawą spo-
rządzenia zeznania jest in-
formacja PIT-11 przesłana
przez pracodawcę podatnika
do końca lutego następnego
roku lub 14 dni od dnia złoże-
nia pisemnego wniosku
przez pracownika, gdy obo-
wiązek poboru zaliczek na
podatek ustał w ciągu roku.
– Uwzględniając kwotę wol-
ną od opodatkowania, wyno-
szącą 3091 zł, podatek do za-
płaty nie powinien być wyso-
ki i przeważnie podatnikowi
przysługiwać będzie zwrot
nadpłaconego podatku – wy-
jaśnia Maciej Koniuszewski.
Nasz rozmówca dodaje, że
ponadto osoby pracujące tyl-
ko sezonowo mogą korzy-
stać bez ograniczeń ze
wszelkich przewidzianych
w ustawie o PIT preferencji,
takich jak np. możliwość roz-
liczenia wspólnie z małżon-
kiem lub dzieckiem.
W rozliczeniu można doko-
nać odliczeń od dochodu (np.
na internet – limit do 760 zł)
lub od podatku (np. ulga z ty-
tułu wychowywania dzieci –
limit 1112,04 zł na dziecko).
– Wyjątek od ogólnych za-
sad opodatkowania docho-
dów z pracy stanowią nie-
przekraczające 200 zł umo-
wy-zlecenia lub umowy
o dzieło, których nie łączy się
z pozostałymi dochodami,
a pracodawca pobiera od
nich 18-proc. podatek ryczał-
towy – podkreśla Maciej Ko-
niuszewski.
Przypomina również, że
osiągnięcie jakiegokolwiek
dochodu opodatkowanego ro-
dzi obowiązek złożenia zezna-
nia rocznego. Uwzględnić
przy tym trzeba również do-
chody uzyskane za granicą,
jeśli umowa o unikaniu po-
dwójnego opodatkowania
przewiduje odliczenie pro-
porcjonalne podatku zapłaco-
nego za granicą lub podwyż-
szenie stopy procentowej,
a podatnik osiągnął jednocze-
śnie dochód podlegający opo-
datkowaniu w Polsce.
Ewa Matyszewska
>
B
2
Czy do odebrania za-
świadczenia potrzeba pełno-
mocnictwa szczególnego
>
W poniedziałek: Rozliczanie
umów-zleceń do 200 zł
paragrafy
na wakacje
B
2
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna
9 – 11 lipca 2010
nr 132 (2763)
www.gazetaprawna.pl
W SKRÓCIE:
PROCEDURY
Reprezentowanie podatnika przed organami podatkowymi
Fiskus zarabia
NSA o opodatkowaniu
żołnierzy
Naczelny Sąd Administracyjny po-
dejmie uchwałę w sprawie opodat-
kowania żołnierzy pełniących służ-
bę na misjach zagranicznych. Wczo-
raj jeden ze składów orzekających
skierował pytanie prawne w tej
sprawie. Siedmioosobowy skład
NSA odpowie, czy w stanie praw-
nym obowiązującym w latach 2005
– 2008 żołnierze wyznaczeni do peł-
nienia służby w międzynarodowych
strukturach wojskowych korzystali
ze zwolnienia na podstawie art. 21
ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT (sygn. akt
II FSK 304/09).
na pełnomocnictwach
■
Urzędy skarbowe nie honorują pełnomocnictw ogólnych
■
Według fiskusa do każdej sprawy musi być pełnomocnictwo
■
Zdaniem ekspertów potrzebna jest interpretacja ogólna MF
Informacje o wykonaniu
budżetu
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie przypomina, że zgod-
nie z art. 266 ustawy z 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych
(Dz.U. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
31 sierpnia upływa termin przedło-
żenia radzie i regionalnej izbie obra-
chunkowej informacji o przebiegu
wykonania budżetu jednostki samo-
rządu terytorialnego za I półrocze,
według stanu na dzień 30 czerwca.
Wcześniej obowiązująca ustawa o fi-
nansach publicznych określała mi-
nimalną szczegółowość powyższej
informacji. Obecna ustawa takiej re-
gulacji nie zawiera.
Więcej www.warszawa.rio.gov.pl
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
nia podatnika w postępowa-
niach przed organem podatko-
wym lub organami podatko-
wymi, nieograniczone do danej
sprawy albo jedynie do po-
szczególnych czynności proce-
sowych, będzie natomiast peł-
nomocnictwem rodzajowym.
Taki dosyć szeroki zakres
umocowania daje podstawy do
działania we wszelkich spra-
wach danego podatnika przed
danym organem lub innymi
organami.
– Żądanie urzędu skarbowe-
go, aby pełnomocnik legitymo-
wał się pełnomocnictwem
szczególnym do wydania za-
świadczenia, gdy udzielone
pełnomocnictwo obejmowało
reprezentowanie podatnika
przed organami podatkowymi,
nie znajduje uzasadnienia –
ocenia Tomasz Siennicki.
Jego zdaniem trzeba tylko
pamiętać, że dokument pełno-
mocnictwa należy dołączyć do
akt sprawy. Oznacza to, że nie
wystarczy złożenie takiego do-
kumentu do akt innego postę-
powania. Dotyczy to także wy-
dawania zaświadczeń.
W konsekwencji za każdym
razem trzeba uiszczać opłatę
skarbową od dokumentu peł-
nomocnictwa, bowiem tu obo-
wiązek podatkowy powstaje
w związku ze złożeniem doku-
mentu albo jego odpisu czy ko-
pii, a nie w związku z udziele-
niem pełnomocnictwa.
Maciej Janicki, ekspert
Deloitte, wyjaśnia nam, że peł-
nomocnik może działać na
podstawie pełnomocnictwa
ogólnego, które obejmuje umo-
cowanie do czynności zwykłe-
go zarządu. Jednak do czynno-
ści przekraczających zakres
zwykłego zarządu potrzebne
jest pełnomocnictwo określa-
jące ich rodzaj, chyba że usta-
wa wymaga pełnomocnictwa
do poszczególnej czynności.
– Generalnie zatem pełno-
mocnik legitymujący się peł-
nomocnictwem ogólnym jest
uprawniony do wystąpienia
w imieniu strony z wnioskiem
o wydanie zaświadczenia
o niezaleganiu – uważa Maciej
Janicki.
Podatnik wyznaczył pełno-
mocnika, aby ten reprezento-
wał go przed organami podat-
kowymi w różnych sprawach,
ustanawiając pełnomocnictwo
ogólne. Pełnomocnik w ra-
mach swoich działań wystąpił
do urzędu skarbowego o wyda-
nie zaświadczenia o niezalega-
niu z podatkami. Urząd naka-
zał ustanowić podatnikowi peł-
nomocnika do dokonania tej
konkretnej czynności i uiścić
od tego pełnomocnictwa opła-
tę skarbową. Od tego uzależ-
niono wydanie zaświadczenia.
Według ekspertów jest to sy-
tuacja kontrowersyjna. Pełno-
mocnictwo ogólne – jeśli jego
zakres nie jest ograniczony –
pozwala osobie wyznaczonej
przez podatnika do reprezen-
towania jego interesów przed
fiskusem. W zakresie takie-
go pełnomocnictwa ogólnego
mieści się również możliwość
występowania o uzyskanie za-
świadczenia o niezaleganiu
w podatkach.
Treść pisma
Istotne znaczenie może mieć
zatem treść pełnomocnictwa.
Według Macieja Janickiego
zdarza się, że pełnomocnictwo
ogólne zawiera w swej treści za-
mknięty katalog czynności, do
których upoważniony jest peł-
nomocnik, co w przypadku bra-
ku upoważnienia do składania
wniosków o wydanie zaświad-
czeń może prowadzić do pozo-
stawiania bez rozpatrzenia ta-
kiego wniosku złożonego przez
osobę posługującą się wskaza-
nym pełnomocnictwem.
Z kolei Lesław Mazur, dorad-
ca podatkowy w Ernst &
Young, zwraca uwagę, że przy-
kład czytelnika pokazuje, jak
istotną rolę w praktyce odgry-
wa właściwe określenie zakre-
su pełnomocnictwa. Po ostat-
nich orzeczeniach sądowych,
kwestionujących prawidło-
wość postępowań ze względu
na wady związane z umocowa-
niem pełnomocników, urzęd-
nicy coraz skrupulatniej ana-
lizują treść każdego umocowa-
nia i wolą dmuchać na zimne.
– Formułując treść doku-
mentu, warto wyraźnie zazna-
czyć, że dotyczy on spraw po-
datkowych, lub wymienić
choćby przykładowe, typowe
czynności, które pełnomocnik
może wykonywać – podpowia-
da Lesław Mazur.
Reforma szwajcarskiego VAT
Szwajcarska Rada Federalna przy-
jęła dodatkową ustawę dotyczącą
uproszczenia szwajcarskiego syste-
mu podatku od towarów i usług.
Zgodnie z postanowieniami ustawy
trzy obowiązujące stawki VAT zo-
staną zastąpione jedną, a większość
wyłączeń z opodatkowania VAT zo-
stanie zlikwidowana.
Więcej www.taxnews.pl
wy-
nosi
opłata skarbo-
wa od udzielo-
nego pełno-
mocnictwa
Nie można zapominać, że to
obowiązkiem pełnomocnika
jest wykazanie się należytym
umocowaniem do dokonania
danej czynności.
– Z drugiej jednak strony or-
gan podatkowy nie może – co
niestety często się zdarza – od-
mówić przyjęcia dokumentów
tylko dlatego, że osoba je skła-
dająca nie legitymuje się wła-
ściwym pełnomocnictwem –
stwierdza ekspert Ernst &
Young.
Obniżka CIT w Japonii
Premier Japonii Naoto Kan ogłosił,
że chce obniżyć podatek dochodowy
od osób prawnych, a jednocześnie
poszerzyć katalog firm, które płacą
pełną stawkę podatku. Japoński
rząd zapowiedział, że będzie stop-
niowo zmniejszał stawki podatku od
osób prawnych z 40 do 25 proc.,
szczególnie dla małych i średnich
przedsiębiorstw.
Więcej www.tax-news.com
Procedura podatkowa
Przepisy regulujące zasady
prowadzenia postępowania
podatkowego nie wymagają,
aby pełnomocnictwo do dzia-
łania w imieniu podatnika
w takim postępowaniu obo-
wiązkowo wskazywało na
szczególny rodzaj czynności,
które mają być przez pełno-
mocnika dokonywane.
Tomasz Siennicki, partner,
doradca podatkowy w kance-
larii Kolibski Nikończyk Dec &
Partnerzy, przypomina, że art.
137 par. 4 Ordynacji podatko-
wej nakazuje w zakresie peł-
nomocnictw posiłkować się
przepisami kodeksu cywilne-
go. Te zaś jednoznacznie prze-
widują, że pełnomocnictwo
może mieć charakter ogólny,
rodzajowy lub szczególny.
– Klasyczne pełnomocnictwo
ogólne upoważnia do dokony-
wania czynności zwykłego za-
rządu i nie zawsze będzie da-
wało podstawy do reprezento-
wania podatnika w postępo-
waniu podatkowym. Zależeć
to będzie od kategorii danego
postępowania – ostrzega To-
masz Siennicki.
Ekspert dodaje, że pełno-
mocnictwo do reprezentowa-
Wyjście z sytuacji
W przypadku gdy organ po-
datkowy nie chce uznać pełno-
mocnictwa, może składać po-
naglenia, skargi na działanie
lub zażalenia na negatywne dla
strony postanowienia. Jednak
– jak wskazuje Maciej Janicki
– środki te mogą być czaso-
chłonne, co zazwyczaj jest nie-
korzystne dla podatników za-
interesowanych w jak najszyb-
szym otrzymaniu zaświadcze-
nia. W takich sytuacjach wolą
oni złożyć pełnomocnictwo
o treści wymaganej przez or-
gan podatkowy lub złożyć
wniosek osobiście.
Niezależnie natomiast od te-
go czy pełnomocnik posłuży
się pełnomocnictwem ogól-
nym czy szczególnym, nie-
zbędne będzie dokonanie opła-
ty skarbowej od złożonego peł-
nomocnictwa. Można więc
stwierdzić, że pełnomocnic-
twa to łatwy zarobek dla fisku-
sa. Za każdy dokument podat-
nik musi zapłacić 17 zł.
W Serwisie Księgowego
■
Do Monitora Polski B można
złożyć kserokopie
■
Sprawozdanie za 2009 rok
trzeba zarchiwizować
■
Do 12 lipca trzeba przekazać
sprawozdanie finansowe
fiskusowi
■
Sprawozdanie należy złożyć
do Krajowego Rejestru
Sądowego
■
Jak zaksięgować bezzwrotną
pomoc otrzymaną z
powiatowego urzędu pracy
■
Świadczenia urlopowe
stanowią dla firmy koszt
działalności operacyjnej
>
Internet:
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
OPINIA
Tym samym złożenie doku-
mentu pełnomocnictwa do
akt jednej z kilku spraw pro-
wadzonych przez ten sam
organ podatkowy, nawet
gdy będzie to pełnomoc-
nictwo ogólne, nie zwalnia
pełnomocnika z obowiązku
załączenia oryginału lub
poświadczonej urzędowo
kopii takiego dokumentu
do akt kolejnej sprawy. Po-
dobny pogląd wyrażony zo-
stał w wyroku NSA z 24
października 2007 r. (sygn.
akt II FSK 1217/06).
Z kolei opłacie skarbowej
podlega złożenie doku-
mentu stwierdzającego
udzielenie pełnomocnic-
twa lub prokury oraz jego
odpisu, wypisu lub kopii –
w sprawie z zakresu ad-
ministracji publicznej lub
w postępowaniu sądo-
wym. Oznacza to, że na-
leżna opłata skarbowa
wynika z liczby składa-
nych dokumentów, która
wiąże się z liczbą spraw
(postępowań) prowadzo-
nych przez organ.
Magdalena Kobos
z Ministerstwa Finansów
Bez względu na zakres
udzielonego pełnomocnic-
twa to pełnomocnik decy-
duje o tym, czy będzie za-
stępował stronę w zakresie,
w jakim został umocowany.
17
zł
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna 9 – 11 lipca 2010
nr 132 (2763)
www.gazetaprawna.pl
B
3
AKADEMIA PODATKOWA
CZ. 1005
www.gazetaprawna.pl/akademia_podatkowa
Czy producent energii
może wnioskować o nadpłatę
podatku akcyzowego
W szczególności nie odnosi
się do instytucji bezpodstaw-
nego wzbogacenia uregulo-
wanej w kodeksie cywilnym.
Nie przewiduje też obowiązku
analizy, kto został faktycznie
obciążony kwotą podatku.
Przepisy o nadpłacie nie dają
organom podatkowym prawa
do oceny, który z podmiotów
uczestniczących w transakcji
ponosi faktyczny koszt niena-
leżnie zapłaconego podatku.
W przypadku podatku po-
średniego o charakterze jed-
nofazowym, jakim jest poda-
tek akcyzowy, niezależnie od
faktu zapłaty podatku przez
podatnika jest on uwzględnia-
ny w cenie sprzedaży, która fi-
nalnie ponoszona jest przez
ostatecznego nabywcę.
Dyrektywa Rady 2003/96/
WE wskazuje, że podatnikiem
akcyzy powinien być dystry-
butor energii, a nie jej produ-
cent, jak przewidywało polskie
prawo do lutego 2009 roku.
W wyniku zbyt późnego dosto-
sowania polskich przepisów
do regulacji dyrektywy po-
wstał problem występowania
przez producentów energii
o zwrot akcyzy zapłaconej
z tytułu sprzedaży energii do
dystrybutorów za okres od
stycznia 2006 do lutego 2009
roku. Ministerstwo Finansów
stało na stanowisku, że produ-
cenci energii nie mogą wystę-
pować o zwrot akcyzy, gdyż
nie ponieśli oni ekonomiczne-
go ciężaru zapłaty podatku.
Poglądu tego nie podzielił
NSA w uchwale 7 sędziów z 13
lipca 2009 r. (sygn. akt I FPS
4/09), w której stwierdził, że
nadpłata podatku jest nieza-
leżna od jakichkolwiek ekono-
micznych aspektów lub wa-
runków. Pomimo podjęcia
przez NSA uchwały sąd ten
w innej sprawie powziął wąt-
pliwości natury konstytucyj-
nej odnośnie definicji nadpła-
ty zawartej w Ordynacji podat-
kowej. NSA postanowieniem
z 15 października 2009 r.
(sygn. akt I FSK 240/08) skie-
rował do Trybunału Konstytu-
cyjnego pytanie prawne, czy
przepisy Ordynacji podatko-
wej w zakresie, jakim nie wa-
runkują stwierdzenia nadpłaty
akcyzy i jej zwrotu od tego, kto
poniósł ciężar ekonomiczny
tego podatku, są zgodne
z konstytucją.
Mirosław Michna
doradca podatkowy, partner,
Doradztwo Podatkowe KPMG
Za nadpłatę uważa się
kwotę nadpłaconego lub
nienależnie zapłaconego
podatku. Czy dla stwier-
dzenia nadpłaty akcyzy
i jej zwrotu istotne jest to,
kto poniósł ciężar ekono-
miczny podatku?
Definicja nadpłaty nie zawiera
innych dodatkowych przesła-
nek warunkujących jej zwrot.
not. mgm
AKCJA „DGP” I DELOITTE
Ocena i stosowanie przepisów w praktyce
Kontrole krzyżowe są
najmniej kłopotliwe
SEJM
ROZLICZENIA
Zmniejszenie podstawy opodatkowania
Wspólny PIT pozwoli na odliczenie składek ZUS
ZMIANA PRAWA
Składki na dobrowolne
ubezpieczenie społeczne
małżonka, który nie pracu-
je, powinny być odliczane
we wspólnym PIT męża
i żony.
Do dobrowolnych ubezpie-
czeń społecznych mogą się
zgłaszać m.in. osoby, które
sprawują opiekę nad cho-
rym członkiem rodziny
i w związku z tym nie mogą
podjąć pracy zarobkowej, po-
wodującej obowiązek ubez-
pieczenia społecznego. Brak
dochodów uniemożliwia od-
liczenie takiej składki od
podstawy obliczenia podat-
ku. Sejm rozpoczął pracę
nad projektem nowelizacji
ustawy o PIT złożonym
przez Lewicę, który ma to
zmienić. Dobrowolna skład-
ka miałaby być odliczana od
dochodu małżonka we
wspólnym zeznaniu podat-
kowym.
– Zmiana wprowadzi możli-
wość odliczania składek na
dobrowolne ubezpieczenie
społeczne jednego, niepracu-
jącego małżonka od docho-
dów drugiego małżonka –
mówi Piotr Liss, doradca po-
datkowy, KZWS-RSM Inter-
national.
W obecnym stanie praw-
nym osoba ubezpieczająca
się dobrowolnie w ZUS
i nieuzyskująca dochodów
nie może odliczyć składek
na takie ubezpieczenie od
opodatkowanego dochodu
w roku ich poniesienia ani
w latach następnych. W mo-
mencie wypłaty świadczeń
finansowanych z tych skła-
dek osoba taka będzie mu-
siała zapłacić podatek do-
chodowy.
– Oznacza to, że w praktyce
występuje podwójne opodat-
kowanie tych samych pienię-
dzy, dlatego krok w kierunku
zlikwidowania tej niesprawie-
dliwości podatkowej uznać
należy za słuszny – stwierdza
Piotr Liss.
Wczoraj w Sejmie odbyło
się pierwsze czytanie noweli-
zacji.
Magdalena Majkowska
Ewa Konderak
gp@infor.pl
datkowych przez obie stro-
ny transakcji. Ponadto
przeprowadzane są rów-
nież: ogólne kontrole po-
datkowe, kontrole dokony-
wane w następstwie złoże-
nia wniosku o zwrot podat-
ku, rutynowe kontrole
w zakresie konkretnego po-
datku (np. VAT, CIT, PIT),
a także dotyczące danego
obowiązku podatkowego
lub dokumentacji cen
transferowych.
– Jak wynika z uzyskiwa-
nych odpowiedzi od na-
szych respondentów, wielu
z nich gości u siebie kon-
trolujących znacznie czę-
ściej, niż mogłoby się to
wydawać – stwierdza To-
masz Pałka.
Ekspert dodaje, że istnieją
określone obszary opodatko-
wania, które są znacząco
mniej popularne od innych –
pytanie zatem, czy w tych
obszarach można się spo-
dziewać nasilonych kontroli
podatkowych w najbliższej
przyszłości? Czy istnieją kry-
teria wyboru podatników,
których działalność będzie
powodowała większe zainte-
resowanie ze strony władz
podatkowych? Na te pytania
postaramy się odpowiedzieć,
dokonując szczegółowej ana-
lizy wszystkich ankiet otrzy-
manych od przedsiębiorców,
którzy zgodzili się uczestni-
czyć w ogólnopolskim bada-
niu zorganizowanym przez
„DGP” i Deloitte.
Najprostszą formą kon-
troli jest tzw. kontrola
krzyżowa, która skupia
się na weryfikacji, czy
transakcje zostały prawi-
dłowo zaklasyfikowane
dla celów podatkowych –
twierdzą przedsiębiorcy.
Kontrola podatkowa czy
skarbowa nadal wzbudza
wśród przedsiębiorców wie-
le emocji, niezależnie od te-
go jak dobrze oceniają oni
poziom swojego przygoto-
wania merytorycznego oraz
zaimplementowanych za-
sad w rozliczeniach podat-
kowych.
W praktyce – jak podkreśla
Tomasz Pałka, menedżer
w Deloitte, biuro w Krako-
wie – podatnicy po pierwsze
mają do czynienia z różnym
merytorycznie zakresem
przeprowadzanych kontroli,
jak również spotykają się
z różnym ich nasileniem.
Najmniej inwazyjną i kło-
potliwą formą kontroli jest
tzw. kontrola krzyżowa,
która skupia się na weryfi-
kacji, czy dane transakcje
zostały prawidłowo zakla-
syfikowane dla celów po-
PIT
Izba Skarbowa w Warszawie o odliczeniach podatkowych
Rozwiedzeni rodzice mają prawo do ulgi
Badanie polskiego systemu podatkowego
INTERPRETACJA
Małżonkowie, którzy się
rozwiedli, ale mają pełną
władzę rodzicielską nad
dziećmi, mogą oboje sko-
rzystać z ulgi prorodzinnej.
W analizowanej przez Izbę
Skarbową w Warszawie spra-
wie sąd wykonywanie władzy
rodzicielskiej nad dziećmi po-
zostawił na równi obojgu ro-
dzicom. Władza rodzicielska
zgodnie z kodeksem rodzin-
nym i opiekuńczym przysłu-
guje obojgu rodzicom, a każ-
de z nich jest zobowiązane
i uprawnione do jej wykony-
wania. Rodzice zobowiązani
są także do świadczeń alimen-
tacyjnych względem dziecka,
które nie jest jeszcze w stanie
utrzymać się samodzielnie,
chyba że dochody z majątku
dziecka wystarczają na po-
krycie kosztów jego utrzyma-
nia i wychowania.
Jeżeli oboje rodzice wyko-
nują władzę rodzicielską,
wówczas ulga prorodzinna
przysługuje każdemu z ro-
dziców w proporcjach przez
nich ustalonych, z tym że
łączna kwota odliczeń przez
nich dokonana nie może
przekroczyć kwoty odliczeń
przysługujących względem
danego dziecka, a jeżeli ta-
kich proporcji nie ustalili, to
należy przyjąć, że ulga przy-
sługuje każdemu z rodziców
w częściach równych. Istot-
ne jest, aby nie dochodziło do
dublowania ulgi.
Interpretacja indywidualna dyrek-
tora Izby Skarbowej w Warszawie
z 24 czerwca 2010 r.
(nr IPPB4/415-231/10-4/SP).
Ewa Matyszewska
Chcąc aktywnie brać
udział w dyskusji na te-
mat poprawy polskiego
systemu podatkowego,
Deloitte razem z „Dzien-
nikiem Gazetą Prawną”
postanowili zbadać opi-
nie polskich przedsię-
biorców na ten temat.
Ankieta stworzona na po-
trzeby tego badania do-
tyka najistotniejszych
kwestii związanych z roz-
liczeniami podatkowymi
w Polsce. Na bieżąco bę-
dziemy na łamach „DGP”
informować o danych ze-
branych w ankietach. Za-
chęcamy do udziału
w badaniu.
Szczegóły na stronie
www.deloitte.com/pl/
polskisystempodatkowy.
Promocja
FINANSE PUBLICZNE
Obowiązki samorządów
Minister opublikował
wzór prognozy finansowej
Ministerstwo Finansów na
stronie internetowej (www.mf.
gov.pl) opublikowało wzór
wieloletniej prognozy finan-
sowej. W skład zespołu, który
opracował wzór, wchodzili
przedstawiciele Ministerstwa
Finansów, regionalnych izb
obrachunkowych i samorzą-
dów. Wyjaśnijmy, że zgodnie
z art. 227 ustawy z 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicz-
nych, wieloletnia prognoza fi-
nansowa obejmuje okres ro-
ku budżetowego oraz co naj-
mniej trzech kolejnych lat.
Organy stanowiące jednostek
samorządowych (m.in. rady
gmin) muszą uchwalić pierw-
szą wieloletnią prognozę nie
później niż uchwałą budżeto-
wą na rok 2011.
Dokument wypracowany
przez zespół zawiera wska-
zówki, jak sporządzić progno-
zę (metodyka), jakie dane bu-
dżetowe musi ona zawierać
oraz ustala założenia makro-
ekonomiczne. Opracowano też
wzór formularza wieloletniej
prognozy finansowej. Dane
wykazane w dokumencie, któ-
ry przygotują jednostki, będzie
skierowany m.in. do mieszkań-
ców, firm i kredytodawców.
Łukasz Zalewski
B
4
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna
9 – 11 lipca 2010
nr 132 (2763)
www.gazetaprawna.pl
PROF. JOLANTA IWIN-GARZYŃSKA
o zmianach w ustawie o doradztwie podatkowym
Egzamin na doradcę będzie trudniejszy
Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym zakłada
rozwiązanie obecnej komisji egzaminacyjnej. Nie ozna-
cza to jednak przerwy w przeprowadzaniu egzaminów.
pracownicy Ministerstwa Fi-
nansów, sekretarzem komisji
będzie pracownik ministerstwa
i można domniemywać, że
przewodniczącym także.
zestawu na egzaminie pi-
semnym?
Mam nadzieje, że nowa komi-
sja zachowa określoną przez
obecną komisję zasadę, że oso-
ba, która zdała egzamin pi-
semny, również na ustnym bę-
dzie odpowiadała z zestawu
obowiązującego w dniu egza-
minu pisemnego, że zostanie
zachowana zasada ciągłości.
nieważ sekretarzem będzie
członek komisji będący pra-
cownikiem resortu. Rola prze-
wodniczącego będzie się spro-
wadzała do zorganizowania
członków komisji na egzamin
oraz układania zestawów py-
tań egzaminacyjnych. Prze-
wodniczący będzie też ponosił
pełną odpowiedzialność za
prace komisji, ale w swoich
działaniach będzie ograniczo-
ny przez sekretarza.
ŁUKASZ ZALEWSKI:
W ostatnim czasie wyzna-
czyła pani terminy egzami-
nów ustnych aż do listopa-
da. To praktyka dotąd nie-
spotykana. Dlaczego termi-
ny zostały wyznaczone na
tak długi okres?
ta zostanie zmieniona. Nowe
opłaty będą obowiązywały oso-
by, które przystąpią do egzami-
nów później niż w listopadzie.
Zmiana przepisów oznacza
też zmianę zakresu egzami-
nu. Czy po wejściu w życie
przepisów zwiększy się
liczba pytań?
Nie. Nowelizacja zakłada
zwiększenie zakresu egzaminu
z 10 do 12 tematów, ale liczba
pytań pozostanie bez zmian.
A zatem w dalszym ciągu kan-
dydaci będą odpowiadać na 10
pytań na egzaminie ustnym
i 100 pytań na pisemnym.
Nowelizacja oznacza, że
wczoraj komisja egzamina-
cyjna została rozwiązana.
Czy zatem może powtórzyć
się sytuacja sprzed kilku lat,
że przez pewien okres
w ogóle nie będzie komisji?
Mam nadzieję, że taka sytuacja
tym razem się nie powtórzy, po-
nieważ nowelizacja daje mini-
strowi finansów prawo powoła-
nia komisji nawet w sytuacji,
gdy samorząd doradców po-
datkowych nie deleguje swoich
kandydatów, gdy nie będzie opi-
nii z ośrodków naukowych oraz
gdy nie zostaną delegowani sę-
dziowie. Ciągłość prac zostanie
więc zachowana. Pewnym nie-
bezpieczeństwem takiego roz-
wiązania jest powołanie komisji
składającej się wyłącznie z pra-
cowników Ministerstwa Finan-
sów. Może powstać resortowa
komisja egzaminacyjna,
w skład której wejdą jedynie
Czy nowelizacja ustawy
zmienia warunki przeprowa-
dzania egzaminu?
To są regulacje wewnątrzko-
misyjne i dziś nie jestem w sta-
nie odpowiedzieć na to pyta-
nie. W nowelizacji jest regula-
cja, zgodnie z którą terminy
egzaminów będzie ustalał se-
kretarz komisji, a nie przewod-
niczący.
JOLANTA IWIN-GARZYŃSKA:
Decyzja jest związana z nowe-
lizacją ustawy o doradztwie po-
datkowym, która wczoraj zo-
stała opublikowana w Dzienni-
ku Ustaw (Dz.U. z 2010 r. nr 122,
poz. 826). Zawiera ona przepis
przejściowy, zgodnie z którym
opłata za egzamin obowiązuje
w wysokości z dnia ogłoszenia
egzaminu. A zatem, aby osoby,
które zdawały egzamin pisem-
ny przed nowelizacją, nie mu-
siały płacić za egzamin więcej,
konieczne było ogłoszenie ter-
minów przed wprowadzeniem
zmian. Opłata za egzamin
w październiku lub listopadzie
wyniesie więc tyle, ile wynosi
dziś. Wraz z nowelizacją po-
winny wejść w życie rozporzą-
dzenia, na mocy których opła-
Czy są jeszcze jakieś man-
kamenty dotyczące pracy
komisji?
W mojej ocenie niezrozumiałe
są dwa zapisy w nowelizacji
ustawy. Pierwszy dotyczy moż-
liwości odwołania członka ko-
misji w razie niewykonywania
przez niego lub nienależytego
wykonywania obowiązków.
Ustawa nie określa bowiem
kryteriów oceny, co rodzi wąt-
pliwości. Czy członek komisji,
który przygotuje trzy pytania
egzaminacyjne, wykonuje pra-
cę należycie, czy nienależycie?
Gdy brak jest jasnych kryte-
riów oceny, taki zapis może po-
wodować nadużycia.
Drugi niejasny przepis doty-
czy możliwości wykluczenia
członka komisji, który jest
przewlekle chory. Ponownie
nie wiadomo, w jakiej sytuacji
członek komisji może zostać
uznany za osobę przewlekle
chorą. Ten zapis jest także nie-
humanitarny, gdyż wskazuje
na możliwość eliminacji osoby
słabej, chorej bez określenia
kryteriów i zasad. Moim zda-
niem te przepisy należy dopre-
cyzować, by nie były wykorzy-
stywane w celach np. politycz-
nych.
Rozszerzenie zakresu spo-
woduje jednak zawężenie
pytań z dotychczasowych
dziedzin.
Tak. Jednak na najbliższym
egzaminie pisemnym, który
odbędzie się w sierpniu, zakres
i pytania pozostaną bez zmian.
Nowa komisja będzie jednak
musiała zmienić pytania.
Mówiła pani, że wprowadze-
nie sekretarza to utrata nie-
zależności komisji.
Dalej tak uważam. Do tej pory
komisja była w zasadzie nieza-
leżna. Nowe przepisy przewi-
dują, że terminy egzaminów
będzie wyznaczał sekretarz,
a przewodniczący jedynie
składy egzaminacyjne. Ozna-
cza to utratę niezależności, po-
Prof. Jolanta Iwin-Garzyńska
przewodnicząca komisji egzamina-
cyjnej ds. doradztwa podatkowego
Rozumiem, że pozostanie
również zasada, zgodnie
z którą pytania na egzamin
ustny obowiązują według
>
Cały wywiad:
www.gazetaprawna.pl
Promocja
PIT
Przychody uzyskane na podstawie wyroków
Zagraniczne odszkodowanie
jest zwolnione z podatku
Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
nawczych wydanych na ich
podstawie. Z tej regulacji nie
wynika, że chodzi jedynie o od-
szkodowania i zadośćuczynie-
nia wypłacone na podstawie
polskich przepisów.
Zdaniem Dariusza Malinow-
skiego, nawet gdyby uznać, że
chodzi tylko o polskie przepisy,
to taka wykładnia jest sprzecz-
na z prawem unijnym.
W takiej sytuacji dochodziło-
by do różnicowania na gruncie
prawa podatkowego odszko-
dowań w zależności od tego
w oparciu, o jakie prawo je
przyznano: polskie czy obce.
Dodatkowo zgodnie z ustawą
zwolnieniem objęte są inne od-
szkodowania lub zadośćuczy-
nienia otrzymane na podsta-
wie wyroku lub ugody sądowej
do wysokości określonej w tym
wyroku lub tej ugodzie. W tym
przypadku jeszcze trudniej by-
łoby zakwestionować prawo
do zwolnienia przy odszkodo-
waniu zasądzonym przez za-
graniczny sąd. Również w tym
przypadku ustawodawca nie
precyzuje, o jaki sąd chodzi.
Argumentem za zwolnie-
niem odszkodowań z zagrani-
cy jest też polska konstytucja.
Różnicowanie sytuacji obywa-
teli, którzy otrzymali odszko-
dowania, z uwagi na to skąd
zostały wypłacone pieniądze,
narusza zasadę równości.
Podatnik, który otrzymał
odszkodowanie zasądzone
przez sąd z innego kraju
unijnego, nie musi płacić po-
datku w Polsce.
W okresie wakacyjnym Pola-
cy częściej przemieszczają się,
korzystając ze swobody, jaką
daje Unia Europejska. Nasi
obywatele mogą też dochodzić
roszczeń odszkodowawczych
przed sądami z innych krajów
europejskich. W wielu przy-
padkach udaje się im uzyskać
korzystny wyrok sądu i otrzy-
mać odszkodowanie. Pojawia
się pytanie, czy pieniądze wy-
płacone z zagranicy jako od-
szkodowanie polski podatnik
musi wykazać w zeznaniu po-
datkowym.
Nie ma żadnego powodu, aby
odszkodowanie zasądzone
przez sąd jednego z krajów
unijnych nie było objęte zwol-
nieniem z podatku w Polsce –
mówi Dariusz Malinowski, do-
radca podatkowy, partner
w KPMG.
Zgodnie z ustawą z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn.
zm.) wolne od podatku docho-
dowego są m.in. otrzymane od-
szkodowania lub zadośćuczy-
nienia, jeżeli ich wysokość lub
zasady ustalania wynikają
wprost z przepisów odrębnych
ustaw lub przepisów wyko-
Pisaliśmy o tym
Odszkodowanie nie zawsze bez po-
datku – „DGP” nr 127/2010
Dziennik Gazeta Prawna
9 – 11 lipca 2010
nr 132 (2763)
www.gazetaprawna.pl
B
5
Praca
W SKRÓCIE:
FUNDUSZE UNIJNE
Nowe zasady ubiegania się o dofinansowanie
Dotacje z UE pod kontrolą
Za mało niepełnosprawnych
w administracji
Najwyższa Izba Kontroli przed-
stawiła wyniki kontroli przepro-
wadzonej w urzędach administra-
cji publicznej. Kontrola NIK doty-
czyła kwestii związanych z zachę-
caniem i informowaniem osób
niepełnosprawnych do podjęcia
pracy, udziału w programach ak-
tywizacji zawodowej, przestrze-
gania praw osób niepełnospraw-
nych i dostosowania budynków
do ich potrzeb. Według NIK
w administracji publicznej pracu-
je zbyt mało osób niepełnospraw-
nych, a spośród 119 skontrolowa-
nych urzędów tylko dziewięć było
dostosowanych do potrzeb osób
niepełnosprawnych.
Więcej www.nik.gov.pl
■
Resort rozwoju regionalnego wprowadzi zmiany w sposobie przyznawania środków na szkolenia
■
Firmy szkoleniowe wykażą we wniosku, ile pieniędzy przeznaczają na administrację
■
Pracodawcy domagają się przeprowadzenia pilotażu nowego wniosku
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
czącego równych szans kobiet
i mężczyzn. Minął rok, zanim
nauczyli się go i wnioskodawcy,
i eksperci. Marek Wroniewski,
wicedyrektor Wojewódzkiego
Urzędu Pracy w Warszawie,
obawia się, że również ta zmia-
na nie przyniesie efektu w krót-
kim czasie, a skorzystają na niej
głównie firmy, które pomagają
przygotowywać wnioski.
– Oceniający będą literalnie
czytać wnioski i punkt po
punkcie sprawdzać zgodność
z instrukcją. Będą wybierane
projekty pisane przez profesjo-
nalne instytucje, a odpadały
wnioski tych projektodawców,
którzy nie mają doświadczenia
– mówi Marek Wroniewski.
Ministerstwo Rozwoju Re-
gionalnego (MRR) przygoto-
wało nowy wzór wniosku
o przyznanie dotacji z Progra-
mu Operacyjnego Kapitał
Ludzki. Zmiana zacznie obo-
wiązywać od stycznia. Jednak
już teraz projekt wywołuje
kontrowersje. MRR chce
m.in., aby korzystający z unij-
nych dotacji na szkolenia byli
rozliczani ze swojej skutecz-
ności na podstawie twardych
wskaźników.
Firma szkoleniowa, gmina
czy organizacja pozarządowa,
ubiegając się o dotację na pro-
jekt z PO KL, będzie musiała
wskazać problem, który chce
rozwiązać, określić cel główny
i cele szczegółowe, które za-
mierza osiągnąć. Zamiast – jak
dotychczas – opisywać wyłącz-
nie przewidywane rezultaty,
będzie musiała zadeklarować
osiągnięcie w projekcie pew-
nych wskaźników liczbowych.
Z ich realizacji, po zakończeniu
projektu, będzie ją można ła-
twiej rozliczyć. Listę wskaźni-
ków określi MRR.
Zmiany w prawie pracy
Na czwartkowym posiedzeniu Ko-
misja Przyjazne Państwo odbyło
się pierwsze czytanie propozycji
Pracodawców RP zmian w prawie
pracy. Dotyczą one likwidacji ba-
rier w zatrudnianiu pracowników,
m.in. konieczności ponownego wy-
konywania badań wstępnych dla
osób ponownie przyjmowanych do
pracy u tego samego pracodawcy
na podstawie kolejnej umowy
o pracę, nakładania kar porządko-
wych oraz zmianami w przyznawa-
niu urlopu na żądanie.
Więcej www.sejm.gov.pl
Pilotażu nie będzie
Marzena Chmielewska z PKPP
Lewiatan obawia się, że przed-
siębiorcom po trzech latach
wdrażania PO KL będzie trud-
no nauczyć się nowych zasad.
– Trudnością może nie być
sam wniosek, ale jego uszcze-
gółowienie w instrukcji, której
MRR jeszcze nie przygotował
– mówi Marzena Chmielewska.
PKPP Lewiatan domaga się,
aby najpierw przeprowadzić
pilotaż wniosku i na wybranej
grupie projektów np. z jednego
konkursu przekonać się, jak
sprawdzi się w praktyce. Zda-
niem MRR pilotaż w przypad-
ku wniosku o dofinansowanie
jest jednak niemożliwy.
Waldemar Sługocki, wicemi-
nister MRR zapewnia nato-
miast, że we wrześniu pra-
cownicy Krajowego Ośrodka
EFS oraz ośrodków regional-
nych zostaną przeszkoleni
i będą pomagać przedsiębior-
com ubiegającym się o dofi-
nansowanie, jeszcze przed
wprowadzeniem zmian.
Pieniądze za nadwykonania
NFZ zapłaci za większość nadwy-
konań w województwie warminsko-
-mazurskim. Dodatkowe 42 mln zł,
które NFZ uzyskał dzięki wyższym
wpływom ze składki zdrowotnej,
zostaną podzielone pomiędzy szpi-
tale województwa. Pozwoli to na
pokrycie 60 proc. nadwykonań za
ubiegły rok. Ponadto warmińsko-
-mazurski oddział Funduszu będzie
miał więcej pieniędzy na tegorocz-
ne nadlimity.
Więcej www.rynekzdrowia.pl
Jego zdaniem sensowne było-
by na przykład ustalenie
wskaźnika dotyczącego pro-
centu bezrobotnych absolwen-
tów, którzy znajdą pracę w cią-
gu pół roku po zakończeniu
udziału w projekcie i utrzyma-
ją ją przez kolejny rok. Jeżeli
ubiegający się o dofinansowa-
nie zadeklaruje, że np. 30 proc.
bezrobotnych, którzy ukończą
szkolenie, znajdzie pracę, to już
na etapie oceny wniosku moż-
na stwierdzić, czy ta deklara-
cja jest warta przyznania mu
wsparcia finansowego.
Eksperci chwalą też wydzie-
lenie we wniosku w części do-
tyczącej budżetu odrębnego
opisu kosztów zarządzania
projektem. Dotychczas ocenia-
jącym wnioski trudno było
stwierdzić, jaką część budżetu
będzie przeznaczona na koszty
administracyjne, ponieważ nie
były one wyodrębnione. Jak pi-
saliśmy w „DGP”, wynosiły
one nawet 40 proc. wypłaco-
nych dotacji. Obecnie sytuacja
się poprawiła, m.in. dzięki na-
szym publikacjom.
Firmy się boją
Nowy wniosek będzie trudniej-
szy do wypełnienia. Marek
Dziduszko, wiceprezes Polskiej
Izby Firm Szkoleniowych, pod-
kreśla, że dopóki nowa meto-
dyka jego przygotowywania się
nie upowszechni, firmy mogą
mieć z nią problemy.
– Czas przygotowania wnio-
sku może się wydłużyć, a kosz-
ty mogą się zwiększyć – pod-
kreśla Marek Dziduszko.
Problem z nowym podejściem
do wniosków mogą mieć rów-
nież oceniający je eksperci. Tak
było w przypadku innego wymo-
gu, wprowadzonego w ubiegłym
roku do konkursów w PO KL,
tzw. standardu minimum doty-
Mniej na biurokrację
Bartosz Grucza ze Szkoły
Głównej Handlowej podkreśla,
że dotychczas realizatorzy
szkoleń zakładali w projektach
bardzo ogólne cele i nie było
wiadomo, do czego się zobo-
wiązują.
– Nie może być celem w pro-
jekcie przeszkolenie bezrobot-
nych absolwentów, bo nie cho-
dzi o to, żeby ich szkolić, ale że-
by potrafili znaleźć się na ryn-
ku pracy – mówi Bartosz
Grucza.
Więcej miejsc
w przedszkolach
Trzy tysiące dzieci z województwa
świętokrzyskiego obejmie w tym
roku program zmniejszania nie-
równości w dostępie do edukacji
przedszkolnej. 21 mln zł na rozwój
sieci przedszkoli będzie pochodzić
z Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki. O unijne dofinansowanie
rywalizowały 93 projekty. Święto-
krzyskie Biuro Rozwoju Regional-
nego przyznało dotacje 24 projek-
tom, głównie z gmin, w których nie
ma przedszkoli.
Więcej www.sejmik.kielce.pl
UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
Obowiązki pracowników
190 tys. osób ma czas do jutra na wybór otwartego funduszu emerytalnego
W Serwisie Kadrowego:
■
Coraz więcej firm nie płaci
składek na Fundusz Pracy
■
Inspekcja pracy chce
przesłuchiwać klientów agencji
zatrudnienia
■
Trudniej będzie zarejestrować
agencję zatrudnienia
■
10 lipca mija termin wyboru OFE
■
Kiedy można rozwiązać umowę
z pracownikiem na urlopie
wypoczynkowym
>
Internet:
www.kadry.gazetaprawna.pl
Bartosz Marczuk
bartosz.marczuk@infor.pl
pisało 187 tys. osób. Dokonać
wyboru muszą osoby urodzo-
ne w 1969 r. lub później, za któ-
re są, po raz pierwszy, odpro-
wadzone (lub robią to same)
składki na ubezpieczenie eme-
rytalne. Umowy z OFE nie
muszą więc zawierać np. stu-
denci i uczniowie do 26. roku
życia, którzy pracują na posta-
wie umowy-zlecenia lub umo-
wy o dzieło. Od tych umów nie
ma składek na emeryturę.
Każda osoba mająca doko-
nać wyboru OFE powinna to
formalnie zrobić w ciągu
7 dni od podjęcia pracy. Jed-
nak w praktyce liczy się, aby
podpisać umowę z OFE do 10
stycznia lub 10 lipca. To wła-
śnie wtedy ZUS zamyka listę
osób, które mają być losowa-
ne na koniec każdego z tych
miesięcy.
Do tej pory, od 2000 ro-
ku, do funduszy trafiło w ten
sposób prawie 1,3 mln osób.
Tym razem, w lipcu, osoby
mające obowiązek wyboru
OFE trafią do jednego z sze-
ściu funduszy. Będą to Al-
lianz, Amplico, Axa, Aegon,
Generali i Pocztylion. Przepi-
sy mówią, że w losowaniu
mogą brać udział te OFE,
które zarządzają mniej niż 10
proc. aktywów netto wszyst-
kich funduszy i nieźle radzą
sobie z inwestowaniem pie-
niędzy. Chodzi o to, aby
w dwóch ostatnich rankin-
gach ogłaszanych przez Ko-
misję Nadzoru Finansowego
uzyskały stopy zwrotu wyż-
sze niż średnie ważone.
Wszystkie wylosowane oso-
by powinny pamiętać, że
ZUS zawiadomi je o tym,
gdzie trafiły. OFE wzywa
wtedy nowego członka do
wskazania osób uprawnio-
nych do wypłaty środków
z jego konta w razie śmierci
i złożenia oświadczenia o sto-
sunkach majątkowych mię-
dzy nim a małżonkiem. Od-
powiedź na to wezwanie i do-
kładne sprawdzenie danych
identyfikacyjnych przesła-
nych przez OFE daje kliento-
wi gwarancję maksymalnego
uproszczenia procedur doty-
czących wypłaty pieniędzy
na wypadek jego śmierci
i usprawnia (w przypadku
niezgodności danych) prze-
kazywanie kolejnych składek
emerytalnych przez ZUS.
Prawie 200 tys. osób
wciąż nie wybrało OFE. Ma
na to czas do jutra. Jeśli
nie podpiszą umowy z fun-
duszem, przydzieli im go
w drodze losowania ZUS.
ZUS wysłał w czerwcu 267,6
tys. listów do osób, które od
stycznia tego roku nie wybra-
ły OFE, mimo że mają taki
obowiązek. Jak podała nam
wczoraj centrala zakładu,
wciąż umowy z OFE nie pod-
Plik z chomika:
ewcia198828
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 9 lipca 10 (nr 132).pdf
(1222 KB)
TYOGODNIK PRAWA GOSPODARCZEGO z 6 lipca 10 (nr 129).pdf
(342 KB)
NOWE PRAWO z 6 lipca 10 (nr 129).pdf
(207 KB)
NIERUCHOMOŚCI z 6 lipca 10 (nr 129).pdf
(4002 KB)
GAZETA PRAWNA z 6 lipca 10 (nr 129).pdf
(1298 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP 2011
DGP 2012
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin