GAZETA PRAWNA z 9 lipca 10 (nr 132).pdf

(1222 KB) Pobierz
dgp132_k01.qxd
Piątek – niedziela 9 – 11 lipca 2010 nr 132 (2763) www.gazetaprawna.pl
DZIŚ:
Pięć sposobów na bezpieczne podróżowanie
samochodem w czasie wakacji > B 9
W PONIEDZIAŁEK:
Jakie skutki
podatkowe wywołują
rozwód i separacja
W NUMERZE
Przedsiębiorcy
preferują tzw. kontrole
krzyżowe. To najmniej
inwazyjna forma kontroli,
która skupia się na wery-
fikacji, czy transakcje zo-
stały prawidłowo zaklasy-
fikowane dla celów podat-
kowych – wynika z ankie-
ty Deloitte i „DGP”.
> B 3 Podatki
Małżonkowie
po rozwodzie też mogą
skorzystać z ulgi. Jeżeli
oboje rodzice wykonują
władzę rodzicielską, ulga
prorodzinna przysługuje
każdemu w proporcjach,
które ustalą.
> B 3 Podatki
Ponad 190 tys. osób
wciąż nie wybrało OFE.
Jeśli nie podpiszą do jutra
umowy z funduszem,
przydzieli im go w drodze
losowania ZUS. Zostaną
one zawiadomione przez
ubezpieczyciela o tym,
gdzie trafiły.
> B 6 Praca
Wyższe świadczenia
dzięki służbie w NSR.
Byłym żołnierzom zawodo-
wym, którzy są obecnie
emerytami, czas czynnej
służby wojskowej w NSR
będzie doliczany do pod-
stawy wymiaru emerytury.
> B 6 Praca
Rolnicy łatwiej zapłacą
składki do KRUS. Osoby
prowadzące gospodar-
stwa rolne lub działy spe-
cjalne, które poniosły
straty w czasie powodzi,
mogą skorzystać z odro-
czenia terminu płatności
składek lub rozłożenia
wpłat składek na raty.
> B 6 Praca
Nie będzie cenzurek
dla sędziów. Oceny bę-
dzie dokonywać prezes
sądu, który przeanalizuje
karierę każdego sędziego.
Pomocne w tej pracy
mogą być oceny wizytato-
ra, który jest sędzią.
> B 8 Prawo
Bank odpowiada
za bankomat. Regulacje
umów wyłączające odpo-
wiedzialność za awarie
bankomatów to niedo-
zwolone klauzule umow-
ne niewiążące konsumen-
tów. Tak uznał Sąd
Ochrony Konkurencji
i Konsumentów.
> B 8 Prawo
Rząd zaostrzy kontrolę
dotacji z UE dla firm
Aplikanci
nie mogą
zacząć zajęć
Samorządy notarialne uza-
leżniają rozpoczęcie zajęć se-
minaryjnych na aplikacji od
pozyskania patrona. Notariu-
sze uważają, że znalezienie
opiekuna to obowiązek apli-
kantów. Innego zdania jest Mi-
nisterstwo Sprawiedliwości,
a także Sąd Najwyższy. Uchy-
lił on już 15 uchwał izb nota-
rialnych, w których samorzą-
dy przerzucały swoje obo-
wiązki związane z wyznacze-
niem patrona na aplikantów.
– Choć zostałem wpisany na
listę aplikantów, to nie mogę
uczestniczyć w zajęciach. Izba
notarialna zakazała mi podję-
cia innej aktywności zawodo-
wej, co sprawia, że od pół ro-
ku jestem na utrzymaniu ro-
dziców – skarży się aplikant
notarialny z Gdańska.
Postępowanie izb notarial-
nych budzi niepokój Minister-
stwa Sprawiedliwości. Na po-
czątku roku patrona nie mia-
ło 500 aplikantów. Dziś liczba
ta zmniejszyła się do 100 osób.
Damian Michalak
Firmy szkoleniowe zawyżają koszty organizacyjne i administracyjne
Przy podziale środków będzie oceniana skuteczność ich wykorzystania
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
wprowadzanie nowego wnio-
sku w połowie obecnej per-
spektywy finansowej, która
kończy się już za trzy lata,
ma sens. Ponad połowa środ-
ków z PO KL została już za-
kontraktowana.
– Niezasadne jest wprowa-
dzanie zmian tak późno. Tak
duże modyfikacje wiążą się
z koniecznością zastosowa-
nia pilotażu, a na to Polska
nie ma czasu – uważa Piotr
Węcławik z firmy Faber Con-
sulting.
Obawy firm wiążą się także
z tym, że na pół roku przed
wprowadzeniem nowego
wniosku o dofinansowanie,
nie ma jeszcze ani instrukcji
jego wypełnienia, ani żad-
nych szkoleń dla piszących
wnioski oraz ekspertów, któ-
rzy będą je oceniać.
Firmy korzystające z dota-
cji Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki (PO KL) ma-
ją być ostrzej rozliczane za-
równo z tego, ile z tych pienię-
dzy przeznaczają na koszty
administracyjne, jak i z efek-
tów swojej działalności. Na
przykład firmy szkoleniowe
będą kontrolowane pod ką-
tem skuteczności przeprowa-
dzonych przez nie szkoleń.
To efekt tego, że Minister-
stwo Rozwoju Regionalnego
(MRR) wprowadzi od stycz-
nia nowy wzór wniosku
o przyznanie pieniędzy z PO
KL. Przedsiębiorców, gminy
i organizacje pozarządowe
korzystające z unijnych do-
tacji na szkolenia czekają du-
że zmiany. Ministerstwo tłu-
maczy, że unijnych środków
jest coraz mniej, więc powin-
ny trafiać do najlepszych.
Eksperci zgadzają się, że
zmiany w przyznawaniu do-
tacji szkoleniowych są ko-
nieczne. Udowodniło to ba-
danie projektów pilotażo-
wych w PO KL, którego zale-
ceniami kierowało się MRR,
przygotowując zmiany. Po-
równano w nim system oce-
ny polskich projektów pilo-
tażowych ze standardami
zarządzania projektami re-
komendowanymi przez Ko-
misję Europejską i obowią-
zującymi w Europie. Okaza-
ło się, że większość projek-
tów z pilotażu była tak słaba,
że nie powinna otrzymać do-
finansowania.
– System jest nastawiony
na wydawanie pieniędzy,
a nie na pozyskiwanie najlep-
szych projektów i rozliczanie
tych, którzy je realizują,
z osiągniętych efektów i re-
zultatów – uważa Bartosz
Grucza ze Szkoły Głównej
Handlowej.
Wyniki badania są jednak
znane od dwóch lat, przed-
siębiorcy pytają więc, czy
> B 7 Działania Ministerstwa
Sprawiedliwości
> B 5 Nowy wniosek w PO KL
Fiskus żąda
podwójnych
pełnomocnictw
Prawo na co dzień: Opodatkowanie
studenta pracującego w wakacje > B 10
„DGP” radzi: Kiedy najemca wykupi
gminne mieszkanie z bonifikatą > B 11
AKCJA „DGP” I MINISTERSTWA FINANSÓW Obowiązki podatkowe
Dochód z pracy sezonowej trzeba wykazać w rocznym PIT
Żądanie przez urząd skar-
bowy pełnomocnictwa szcze-
gólnego do wydania zaświad-
czenia o niezaleganiu, gdy
udzielone zostało pełnomoc-
nictwo ogólne do reprezento-
wania podatnika przed fisku-
sem, stanowi nadinterpreta-
cję przepisów. Pełnomocnic-
two do reprezentowania
w postępowaniach przed or-
ganem podatkowym nieogra-
niczone do konkretnej spra-
wy daje szeroki zakres umo-
cowania. Oznacza to, że sta-
nowi podstawę do działania
we wszelkich sprawach dane-
go podatnika. Zatem pełno-
mocnik legitymujący się peł-
nomocnictwem ogólnym jest
uprawniony do wystąpienia
w imieniu strony z wnioskiem
o wydanie zaświadczenia.
Ewa Matyszewska
Przychód
z pracy sezo-
nowej należy
wykazać
w zeznaniu podatkowym
PIT składanym do 30
kwietnia następnego roku.
Rozliczenie osoby pracującej
wyłącznie sezonowo doko-
nuje się w sposób identycz-
ny jak innych podatników.
Wakacje to okres, w któ-
rym szczególnie uczniowie
i studenci podejmują pracę
sezonową. Osoby, które pra-
cują i zarabiają tylko latem,
mają takie same obowiązki
podatkowe co osoby aktyw-
ne zawodowo przez cały rok
podatkowy. Dotyczy to m.in.
konieczności sporządzania
zeznania rocznego.
Maciej Koniuszewski z Izby
Skarbowej w Szczecinie wy-
jaśnia nam, że podstawą spo-
rządzenia zeznania jest in-
formacja PIT-11 przesłana
przez pracodawcę podatnika
do końca lutego następnego
roku lub 14 dni od dnia złoże-
nia pisemnego wniosku
przez pracownika, gdy obo-
wiązek poboru zaliczek na
podatek ustał w ciągu roku.
– Uwzględniając kwotę wol-
ną od opodatkowania, wyno-
szącą 3091 zł, podatek do za-
płaty nie powinien być wyso-
ki i przeważnie podatnikowi
przysługiwać będzie zwrot
nadpłaconego podatku – wy-
jaśnia Maciej Koniuszewski.
Nasz rozmówca dodaje, że
ponadto osoby pracujące tyl-
ko sezonowo mogą korzy-
stać bez ograniczeń ze
wszelkich przewidzianych
w ustawie o PIT preferencji,
takich jak np. możliwość roz-
liczenia wspólnie z małżon-
kiem lub dzieckiem.
W rozliczeniu można doko-
nać odliczeń od dochodu (np.
na internet – limit do 760 zł)
lub od podatku (np. ulga z ty-
tułu wychowywania dzieci –
limit 1112,04 zł na dziecko).
– Wyjątek od ogólnych za-
sad opodatkowania docho-
dów z pracy stanowią nie-
przekraczające 200 zł umo-
wy-zlecenia lub umowy
o dzieło, których nie łączy się
z pozostałymi dochodami,
a pracodawca pobiera od
nich 18-proc. podatek ryczał-
towy – podkreśla Maciej Ko-
niuszewski.
Przypomina również, że
osiągnięcie jakiegokolwiek
dochodu opodatkowanego ro-
dzi obowiązek złożenia zezna-
nia rocznego. Uwzględnić
przy tym trzeba również do-
chody uzyskane za granicą,
jeśli umowa o unikaniu po-
dwójnego opodatkowania
przewiduje odliczenie pro-
porcjonalne podatku zapłaco-
nego za granicą lub podwyż-
szenie stopy procentowej,
a podatnik osiągnął jednocze-
śnie dochód podlegający opo-
datkowaniu w Polsce.
Ewa Matyszewska
> B 2 Czy do odebrania za-
świadczenia potrzeba pełno-
mocnictwa szczególnego
> W poniedziałek: Rozliczanie
umów-zleceń do 200 zł
paragrafy
na wakacje
325706394.081.png 325706394.092.png 325706394.103.png 325706394.114.png 325706394.001.png 325706394.012.png 325706394.023.png 325706394.034.png 325706394.035.png 325706394.036.png 325706394.037.png 325706394.038.png 325706394.039.png 325706394.040.png 325706394.041.png
B 2
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna
9 – 11 lipca 2010 nr 132 (2763) www.gazetaprawna.pl
W SKRÓCIE:
PROCEDURY Reprezentowanie podatnika przed organami podatkowymi
Fiskus zarabia
NSA o opodatkowaniu
żołnierzy
Naczelny Sąd Administracyjny po-
dejmie uchwałę w sprawie opodat-
kowania żołnierzy pełniących służ-
bę na misjach zagranicznych. Wczo-
raj jeden ze składów orzekających
skierował pytanie prawne w tej
sprawie. Siedmioosobowy skład
NSA odpowie, czy w stanie praw-
nym obowiązującym w latach 2005
– 2008 żołnierze wyznaczeni do peł-
nienia służby w międzynarodowych
strukturach wojskowych korzystali
ze zwolnienia na podstawie art. 21
ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT (sygn. akt
II FSK 304/09).
na pełnomocnictwach
Urzędy skarbowe nie honorują pełnomocnictw ogólnych
Według fiskusa do każdej sprawy musi być pełnomocnictwo
Zdaniem ekspertów potrzebna jest interpretacja ogólna MF
Informacje o wykonaniu
budżetu
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie przypomina, że zgod-
nie z art. 266 ustawy z 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych
(Dz.U. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
31 sierpnia upływa termin przedło-
żenia radzie i regionalnej izbie obra-
chunkowej informacji o przebiegu
wykonania budżetu jednostki samo-
rządu terytorialnego za I półrocze,
według stanu na dzień 30 czerwca.
Wcześniej obowiązująca ustawa o fi-
nansach publicznych określała mi-
nimalną szczegółowość powyższej
informacji. Obecna ustawa takiej re-
gulacji nie zawiera.
Więcej www.warszawa.rio.gov.pl
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
nia podatnika w postępowa-
niach przed organem podatko-
wym lub organami podatko-
wymi, nieograniczone do danej
sprawy albo jedynie do po-
szczególnych czynności proce-
sowych, będzie natomiast peł-
nomocnictwem rodzajowym.
Taki dosyć szeroki zakres
umocowania daje podstawy do
działania we wszelkich spra-
wach danego podatnika przed
danym organem lub innymi
organami.
– Żądanie urzędu skarbowe-
go, aby pełnomocnik legitymo-
wał się pełnomocnictwem
szczególnym do wydania za-
świadczenia, gdy udzielone
pełnomocnictwo obejmowało
reprezentowanie podatnika
przed organami podatkowymi,
nie znajduje uzasadnienia –
ocenia Tomasz Siennicki.
Jego zdaniem trzeba tylko
pamiętać, że dokument pełno-
mocnictwa należy dołączyć do
akt sprawy. Oznacza to, że nie
wystarczy złożenie takiego do-
kumentu do akt innego postę-
powania. Dotyczy to także wy-
dawania zaświadczeń.
W konsekwencji za każdym
razem trzeba uiszczać opłatę
skarbową od dokumentu peł-
nomocnictwa, bowiem tu obo-
wiązek podatkowy powstaje
w związku ze złożeniem doku-
mentu albo jego odpisu czy ko-
pii, a nie w związku z udziele-
niem pełnomocnictwa.
Maciej Janicki, ekspert
Deloitte, wyjaśnia nam, że peł-
nomocnik może działać na
podstawie pełnomocnictwa
ogólnego, które obejmuje umo-
cowanie do czynności zwykłe-
go zarządu. Jednak do czynno-
ści przekraczających zakres
zwykłego zarządu potrzebne
jest pełnomocnictwo określa-
jące ich rodzaj, chyba że usta-
wa wymaga pełnomocnictwa
do poszczególnej czynności.
– Generalnie zatem pełno-
mocnik legitymujący się peł-
nomocnictwem ogólnym jest
uprawniony do wystąpienia
w imieniu strony z wnioskiem
o wydanie zaświadczenia
o niezaleganiu – uważa Maciej
Janicki.
Podatnik wyznaczył pełno-
mocnika, aby ten reprezento-
wał go przed organami podat-
kowymi w różnych sprawach,
ustanawiając pełnomocnictwo
ogólne. Pełnomocnik w ra-
mach swoich działań wystąpił
do urzędu skarbowego o wyda-
nie zaświadczenia o niezalega-
niu z podatkami. Urząd naka-
zał ustanowić podatnikowi peł-
nomocnika do dokonania tej
konkretnej czynności i uiścić
od tego pełnomocnictwa opła-
tę skarbową. Od tego uzależ-
niono wydanie zaświadczenia.
Według ekspertów jest to sy-
tuacja kontrowersyjna. Pełno-
mocnictwo ogólne – jeśli jego
zakres nie jest ograniczony –
pozwala osobie wyznaczonej
przez podatnika do reprezen-
towania jego interesów przed
fiskusem. W zakresie takie-
go pełnomocnictwa ogólnego
mieści się również możliwość
występowania o uzyskanie za-
świadczenia o niezaleganiu
w podatkach.
Treść pisma
Istotne znaczenie może mieć
zatem treść pełnomocnictwa.
Według Macieja Janickiego
zdarza się, że pełnomocnictwo
ogólne zawiera w swej treści za-
mknięty katalog czynności, do
których upoważniony jest peł-
nomocnik, co w przypadku bra-
ku upoważnienia do składania
wniosków o wydanie zaświad-
czeń może prowadzić do pozo-
stawiania bez rozpatrzenia ta-
kiego wniosku złożonego przez
osobę posługującą się wskaza-
nym pełnomocnictwem.
Z kolei Lesław Mazur, dorad-
ca podatkowy w Ernst &
Young, zwraca uwagę, że przy-
kład czytelnika pokazuje, jak
istotną rolę w praktyce odgry-
wa właściwe określenie zakre-
su pełnomocnictwa. Po ostat-
nich orzeczeniach sądowych,
kwestionujących prawidło-
wość postępowań ze względu
na wady związane z umocowa-
niem pełnomocników, urzęd-
nicy coraz skrupulatniej ana-
lizują treść każdego umocowa-
nia i wolą dmuchać na zimne.
– Formułując treść doku-
mentu, warto wyraźnie zazna-
czyć, że dotyczy on spraw po-
datkowych, lub wymienić
choćby przykładowe, typowe
czynności, które pełnomocnik
może wykonywać – podpowia-
da Lesław Mazur.
Reforma szwajcarskiego VAT
Szwajcarska Rada Federalna przy-
jęła dodatkową ustawę dotyczącą
uproszczenia szwajcarskiego syste-
mu podatku od towarów i usług.
Zgodnie z postanowieniami ustawy
trzy obowiązujące stawki VAT zo-
staną zastąpione jedną, a większość
wyłączeń z opodatkowania VAT zo-
stanie zlikwidowana.
Więcej www.taxnews.pl
wy-
nosi
opłata skarbo-
wa od udzielo-
nego pełno-
mocnictwa
Nie można zapominać, że to
obowiązkiem pełnomocnika
jest wykazanie się należytym
umocowaniem do dokonania
danej czynności.
– Z drugiej jednak strony or-
gan podatkowy nie może – co
niestety często się zdarza – od-
mówić przyjęcia dokumentów
tylko dlatego, że osoba je skła-
dająca nie legitymuje się wła-
ściwym pełnomocnictwem –
stwierdza ekspert Ernst &
Young.
Obniżka CIT w Japonii
Premier Japonii Naoto Kan ogłosił,
że chce obniżyć podatek dochodowy
od osób prawnych, a jednocześnie
poszerzyć katalog firm, które płacą
pełną stawkę podatku. Japoński
rząd zapowiedział, że będzie stop-
niowo zmniejszał stawki podatku od
osób prawnych z 40 do 25 proc.,
szczególnie dla małych i średnich
przedsiębiorstw.
Więcej www.tax-news.com
Procedura podatkowa
Przepisy regulujące zasady
prowadzenia postępowania
podatkowego nie wymagają,
aby pełnomocnictwo do dzia-
łania w imieniu podatnika
w takim postępowaniu obo-
wiązkowo wskazywało na
szczególny rodzaj czynności,
które mają być przez pełno-
mocnika dokonywane.
Tomasz Siennicki, partner,
doradca podatkowy w kance-
larii Kolibski Nikończyk Dec &
Partnerzy, przypomina, że art.
137 par. 4 Ordynacji podatko-
wej nakazuje w zakresie peł-
nomocnictw posiłkować się
przepisami kodeksu cywilne-
go. Te zaś jednoznacznie prze-
widują, że pełnomocnictwo
może mieć charakter ogólny,
rodzajowy lub szczególny.
– Klasyczne pełnomocnictwo
ogólne upoważnia do dokony-
wania czynności zwykłego za-
rządu i nie zawsze będzie da-
wało podstawy do reprezento-
wania podatnika w postępo-
waniu podatkowym. Zależeć
to będzie od kategorii danego
postępowania – ostrzega To-
masz Siennicki.
Ekspert dodaje, że pełno-
mocnictwo do reprezentowa-
Wyjście z sytuacji
W przypadku gdy organ po-
datkowy nie chce uznać pełno-
mocnictwa, może składać po-
naglenia, skargi na działanie
lub zażalenia na negatywne dla
strony postanowienia. Jednak
– jak wskazuje Maciej Janicki
– środki te mogą być czaso-
chłonne, co zazwyczaj jest nie-
korzystne dla podatników za-
interesowanych w jak najszyb-
szym otrzymaniu zaświadcze-
nia. W takich sytuacjach wolą
oni złożyć pełnomocnictwo
o treści wymaganej przez or-
gan podatkowy lub złożyć
wniosek osobiście.
Niezależnie natomiast od te-
go czy pełnomocnik posłuży
się pełnomocnictwem ogól-
nym czy szczególnym, nie-
zbędne będzie dokonanie opła-
ty skarbowej od złożonego peł-
nomocnictwa. Można więc
stwierdzić, że pełnomocnic-
twa to łatwy zarobek dla fisku-
sa. Za każdy dokument podat-
nik musi zapłacić 17 zł.
W Serwisie Księgowego
Do Monitora Polski B można
złożyć kserokopie
Sprawozdanie za 2009 rok
trzeba zarchiwizować
Do 12 lipca trzeba przekazać
sprawozdanie finansowe
fiskusowi
Sprawozdanie należy złożyć
do Krajowego Rejestru
Sądowego
Jak zaksięgować bezzwrotną
pomoc otrzymaną z
powiatowego urzędu pracy
Świadczenia urlopowe
stanowią dla firmy koszt
działalności operacyjnej
> Internet:
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
OPINIA
Tym samym złożenie doku-
mentu pełnomocnictwa do
akt jednej z kilku spraw pro-
wadzonych przez ten sam
organ podatkowy, nawet
gdy będzie to pełnomoc-
nictwo ogólne, nie zwalnia
pełnomocnika z obowiązku
załączenia oryginału lub
poświadczonej urzędowo
kopii takiego dokumentu
do akt kolejnej sprawy. Po-
dobny pogląd wyrażony zo-
stał w wyroku NSA z 24
października 2007 r. (sygn.
akt II FSK 1217/06).
Z kolei opłacie skarbowej
podlega złożenie doku-
mentu stwierdzającego
udzielenie pełnomocnic-
twa lub prokury oraz jego
odpisu, wypisu lub kopii –
w sprawie z zakresu ad-
ministracji publicznej lub
w postępowaniu sądo-
wym. Oznacza to, że na-
leżna opłata skarbowa
wynika z liczby składa-
nych dokumentów, która
wiąże się z liczbą spraw
(postępowań) prowadzo-
nych przez organ.
Magdalena Kobos
z Ministerstwa Finansów
Bez względu na zakres
udzielonego pełnomocnic-
twa to pełnomocnik decy-
duje o tym, czy będzie za-
stępował stronę w zakresie,
w jakim został umocowany.
17
325706394.042.png 325706394.043.png 325706394.044.png 325706394.045.png 325706394.046.png 325706394.047.png 325706394.048.png 325706394.049.png 325706394.050.png 325706394.051.png 325706394.052.png 325706394.053.png 325706394.054.png 325706394.055.png 325706394.056.png 325706394.057.png 325706394.058.png 325706394.059.png 325706394.060.png 325706394.061.png 325706394.062.png 325706394.063.png 325706394.064.png 325706394.065.png 325706394.066.png 325706394.067.png 325706394.068.png 325706394.069.png 325706394.070.png 325706394.071.png 325706394.072.png 325706394.073.png 325706394.074.png 325706394.075.png 325706394.076.png 325706394.077.png 325706394.078.png 325706394.079.png
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna 9 – 11 lipca 2010 nr 132 (2763) www.gazetaprawna.pl
B 3
AKADEMIA PODATKOWA CZ. 1005
www.gazetaprawna.pl/akademia_podatkowa
Czy producent energii
może wnioskować o nadpłatę
podatku akcyzowego
W szczególności nie odnosi
się do instytucji bezpodstaw-
nego wzbogacenia uregulo-
wanej w kodeksie cywilnym.
Nie przewiduje też obowiązku
analizy, kto został faktycznie
obciążony kwotą podatku.
Przepisy o nadpłacie nie dają
organom podatkowym prawa
do oceny, który z podmiotów
uczestniczących w transakcji
ponosi faktyczny koszt niena-
leżnie zapłaconego podatku.
W przypadku podatku po-
średniego o charakterze jed-
nofazowym, jakim jest poda-
tek akcyzowy, niezależnie od
faktu zapłaty podatku przez
podatnika jest on uwzględnia-
ny w cenie sprzedaży, która fi-
nalnie ponoszona jest przez
ostatecznego nabywcę.
Dyrektywa Rady 2003/96/
WE wskazuje, że podatnikiem
akcyzy powinien być dystry-
butor energii, a nie jej produ-
cent, jak przewidywało polskie
prawo do lutego 2009 roku.
W wyniku zbyt późnego dosto-
sowania polskich przepisów
do regulacji dyrektywy po-
wstał problem występowania
przez producentów energii
o zwrot akcyzy zapłaconej
z tytułu sprzedaży energii do
dystrybutorów za okres od
stycznia 2006 do lutego 2009
roku. Ministerstwo Finansów
stało na stanowisku, że produ-
cenci energii nie mogą wystę-
pować o zwrot akcyzy, gdyż
nie ponieśli oni ekonomiczne-
go ciężaru zapłaty podatku.
Poglądu tego nie podzielił
NSA w uchwale 7 sędziów z 13
lipca 2009 r. (sygn. akt I FPS
4/09), w której stwierdził, że
nadpłata podatku jest nieza-
leżna od jakichkolwiek ekono-
micznych aspektów lub wa-
runków. Pomimo podjęcia
przez NSA uchwały sąd ten
w innej sprawie powziął wąt-
pliwości natury konstytucyj-
nej odnośnie definicji nadpła-
ty zawartej w Ordynacji podat-
kowej. NSA postanowieniem
z 15 października 2009 r.
(sygn. akt I FSK 240/08) skie-
rował do Trybunału Konstytu-
cyjnego pytanie prawne, czy
przepisy Ordynacji podatko-
wej w zakresie, jakim nie wa-
runkują stwierdzenia nadpłaty
akcyzy i jej zwrotu od tego, kto
poniósł ciężar ekonomiczny
tego podatku, są zgodne
z konstytucją.
Mirosław Michna
doradca podatkowy, partner,
Doradztwo Podatkowe KPMG
Za nadpłatę uważa się
kwotę nadpłaconego lub
nienależnie zapłaconego
podatku. Czy dla stwier-
dzenia nadpłaty akcyzy
i jej zwrotu istotne jest to,
kto poniósł ciężar ekono-
miczny podatku?
Definicja nadpłaty nie zawiera
innych dodatkowych przesła-
nek warunkujących jej zwrot.
not. mgm
AKCJA „DGP” I DELOITTE Ocena i stosowanie przepisów w praktyce
Kontrole krzyżowe są
najmniej kłopotliwe
SEJM ROZLICZENIA Zmniejszenie podstawy opodatkowania
Wspólny PIT pozwoli na odliczenie składek ZUS
ZMIANA PRAWA
Składki na dobrowolne
ubezpieczenie społeczne
małżonka, który nie pracu-
je, powinny być odliczane
we wspólnym PIT męża
i żony.
Do dobrowolnych ubezpie-
czeń społecznych mogą się
zgłaszać m.in. osoby, które
sprawują opiekę nad cho-
rym członkiem rodziny
i w związku z tym nie mogą
podjąć pracy zarobkowej, po-
wodującej obowiązek ubez-
pieczenia społecznego. Brak
dochodów uniemożliwia od-
liczenie takiej składki od
podstawy obliczenia podat-
ku. Sejm rozpoczął pracę
nad projektem nowelizacji
ustawy o PIT złożonym
przez Lewicę, który ma to
zmienić. Dobrowolna skład-
ka miałaby być odliczana od
dochodu małżonka we
wspólnym zeznaniu podat-
kowym.
– Zmiana wprowadzi możli-
wość odliczania składek na
dobrowolne ubezpieczenie
społeczne jednego, niepracu-
jącego małżonka od docho-
dów drugiego małżonka –
mówi Piotr Liss, doradca po-
datkowy, KZWS-RSM Inter-
national.
W obecnym stanie praw-
nym osoba ubezpieczająca
się dobrowolnie w ZUS
i nieuzyskująca dochodów
nie może odliczyć składek
na takie ubezpieczenie od
opodatkowanego dochodu
w roku ich poniesienia ani
w latach następnych. W mo-
mencie wypłaty świadczeń
finansowanych z tych skła-
dek osoba taka będzie mu-
siała zapłacić podatek do-
chodowy.
– Oznacza to, że w praktyce
występuje podwójne opodat-
kowanie tych samych pienię-
dzy, dlatego krok w kierunku
zlikwidowania tej niesprawie-
dliwości podatkowej uznać
należy za słuszny – stwierdza
Piotr Liss.
Wczoraj w Sejmie odbyło
się pierwsze czytanie noweli-
zacji.
Magdalena Majkowska
Ewa Konderak
gp@infor.pl
datkowych przez obie stro-
ny transakcji. Ponadto
przeprowadzane są rów-
nież: ogólne kontrole po-
datkowe, kontrole dokony-
wane w następstwie złoże-
nia wniosku o zwrot podat-
ku, rutynowe kontrole
w zakresie konkretnego po-
datku (np. VAT, CIT, PIT),
a także dotyczące danego
obowiązku podatkowego
lub dokumentacji cen
transferowych.
– Jak wynika z uzyskiwa-
nych odpowiedzi od na-
szych respondentów, wielu
z nich gości u siebie kon-
trolujących znacznie czę-
ściej, niż mogłoby się to
wydawać – stwierdza To-
masz Pałka.
Ekspert dodaje, że istnieją
określone obszary opodatko-
wania, które są znacząco
mniej popularne od innych –
pytanie zatem, czy w tych
obszarach można się spo-
dziewać nasilonych kontroli
podatkowych w najbliższej
przyszłości? Czy istnieją kry-
teria wyboru podatników,
których działalność będzie
powodowała większe zainte-
resowanie ze strony władz
podatkowych? Na te pytania
postaramy się odpowiedzieć,
dokonując szczegółowej ana-
lizy wszystkich ankiet otrzy-
manych od przedsiębiorców,
którzy zgodzili się uczestni-
czyć w ogólnopolskim bada-
niu zorganizowanym przez
„DGP” i Deloitte.
Najprostszą formą kon-
troli jest tzw. kontrola
krzyżowa, która skupia
się na weryfikacji, czy
transakcje zostały prawi-
dłowo zaklasyfikowane
dla celów podatkowych –
twierdzą przedsiębiorcy.
Kontrola podatkowa czy
skarbowa nadal wzbudza
wśród przedsiębiorców wie-
le emocji, niezależnie od te-
go jak dobrze oceniają oni
poziom swojego przygoto-
wania merytorycznego oraz
zaimplementowanych za-
sad w rozliczeniach podat-
kowych.
W praktyce – jak podkreśla
Tomasz Pałka, menedżer
w Deloitte, biuro w Krako-
wie – podatnicy po pierwsze
mają do czynienia z różnym
merytorycznie zakresem
przeprowadzanych kontroli,
jak również spotykają się
z różnym ich nasileniem.
Najmniej inwazyjną i kło-
potliwą formą kontroli jest
tzw. kontrola krzyżowa,
która skupia się na weryfi-
kacji, czy dane transakcje
zostały prawidłowo zakla-
syfikowane dla celów po-
PIT Izba Skarbowa w Warszawie o odliczeniach podatkowych
Rozwiedzeni rodzice mają prawo do ulgi
Badanie polskiego systemu podatkowego
INTERPRETACJA
Małżonkowie, którzy się
rozwiedli, ale mają pełną
władzę rodzicielską nad
dziećmi, mogą oboje sko-
rzystać z ulgi prorodzinnej.
W analizowanej przez Izbę
Skarbową w Warszawie spra-
wie sąd wykonywanie władzy
rodzicielskiej nad dziećmi po-
zostawił na równi obojgu ro-
dzicom. Władza rodzicielska
zgodnie z kodeksem rodzin-
nym i opiekuńczym przysłu-
guje obojgu rodzicom, a każ-
de z nich jest zobowiązane
i uprawnione do jej wykony-
wania. Rodzice zobowiązani
są także do świadczeń alimen-
tacyjnych względem dziecka,
które nie jest jeszcze w stanie
utrzymać się samodzielnie,
chyba że dochody z majątku
dziecka wystarczają na po-
krycie kosztów jego utrzyma-
nia i wychowania.
Jeżeli oboje rodzice wyko-
nują władzę rodzicielską,
wówczas ulga prorodzinna
przysługuje każdemu z ro-
dziców w proporcjach przez
nich ustalonych, z tym że
łączna kwota odliczeń przez
nich dokonana nie może
przekroczyć kwoty odliczeń
przysługujących względem
danego dziecka, a jeżeli ta-
kich proporcji nie ustalili, to
należy przyjąć, że ulga przy-
sługuje każdemu z rodziców
w częściach równych. Istot-
ne jest, aby nie dochodziło do
dublowania ulgi.
Interpretacja indywidualna dyrek-
tora Izby Skarbowej w Warszawie
z 24 czerwca 2010 r.
(nr IPPB4/415-231/10-4/SP).
Ewa Matyszewska
Chcąc aktywnie brać
udział w dyskusji na te-
mat poprawy polskiego
systemu podatkowego,
Deloitte razem z „Dzien-
nikiem Gazetą Prawną”
postanowili zbadać opi-
nie polskich przedsię-
biorców na ten temat.
Ankieta stworzona na po-
trzeby tego badania do-
tyka najistotniejszych
kwestii związanych z roz-
liczeniami podatkowymi
w Polsce. Na bieżąco bę-
dziemy na łamach „DGP”
informować o danych ze-
branych w ankietach. Za-
chęcamy do udziału
w badaniu.
Szczegóły na stronie
www.deloitte.com/pl/
polskisystempodatkowy.
Promocja
FINANSE PUBLICZNE Obowiązki samorządów
Minister opublikował
wzór prognozy finansowej
Ministerstwo Finansów na
stronie internetowej (www.mf.
gov.pl) opublikowało wzór
wieloletniej prognozy finan-
sowej. W skład zespołu, który
opracował wzór, wchodzili
przedstawiciele Ministerstwa
Finansów, regionalnych izb
obrachunkowych i samorzą-
dów. Wyjaśnijmy, że zgodnie
z art. 227 ustawy z 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicz-
nych, wieloletnia prognoza fi-
nansowa obejmuje okres ro-
ku budżetowego oraz co naj-
mniej trzech kolejnych lat.
Organy stanowiące jednostek
samorządowych (m.in. rady
gmin) muszą uchwalić pierw-
szą wieloletnią prognozę nie
później niż uchwałą budżeto-
wą na rok 2011.
Dokument wypracowany
przez zespół zawiera wska-
zówki, jak sporządzić progno-
zę (metodyka), jakie dane bu-
dżetowe musi ona zawierać
oraz ustala założenia makro-
ekonomiczne. Opracowano też
wzór formularza wieloletniej
prognozy finansowej. Dane
wykazane w dokumencie, któ-
ry przygotują jednostki, będzie
skierowany m.in. do mieszkań-
ców, firm i kredytodawców.
Łukasz Zalewski
325706394.080.png 325706394.082.png 325706394.083.png 325706394.084.png 325706394.085.png 325706394.086.png 325706394.087.png
B 4
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna
9 – 11 lipca 2010 nr 132 (2763) www.gazetaprawna.pl
PROF. JOLANTA IWIN-GARZYŃSKA o zmianach w ustawie o doradztwie podatkowym
Egzamin na doradcę będzie trudniejszy
Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym zakłada
rozwiązanie obecnej komisji egzaminacyjnej. Nie ozna-
cza to jednak przerwy w przeprowadzaniu egzaminów.
pracownicy Ministerstwa Fi-
nansów, sekretarzem komisji
będzie pracownik ministerstwa
i można domniemywać, że
przewodniczącym także.
zestawu na egzaminie pi-
semnym?
Mam nadzieje, że nowa komi-
sja zachowa określoną przez
obecną komisję zasadę, że oso-
ba, która zdała egzamin pi-
semny, również na ustnym bę-
dzie odpowiadała z zestawu
obowiązującego w dniu egza-
minu pisemnego, że zostanie
zachowana zasada ciągłości.
nieważ sekretarzem będzie
członek komisji będący pra-
cownikiem resortu. Rola prze-
wodniczącego będzie się spro-
wadzała do zorganizowania
członków komisji na egzamin
oraz układania zestawów py-
tań egzaminacyjnych. Prze-
wodniczący będzie też ponosił
pełną odpowiedzialność za
prace komisji, ale w swoich
działaniach będzie ograniczo-
ny przez sekretarza.
ŁUKASZ ZALEWSKI:
W ostatnim czasie wyzna-
czyła pani terminy egzami-
nów ustnych aż do listopa-
da. To praktyka dotąd nie-
spotykana. Dlaczego termi-
ny zostały wyznaczone na
tak długi okres?
ta zostanie zmieniona. Nowe
opłaty będą obowiązywały oso-
by, które przystąpią do egzami-
nów później niż w listopadzie.
Zmiana przepisów oznacza
też zmianę zakresu egzami-
nu. Czy po wejściu w życie
przepisów zwiększy się
liczba pytań?
Nie. Nowelizacja zakłada
zwiększenie zakresu egzaminu
z 10 do 12 tematów, ale liczba
pytań pozostanie bez zmian.
A zatem w dalszym ciągu kan-
dydaci będą odpowiadać na 10
pytań na egzaminie ustnym
i 100 pytań na pisemnym.
Nowelizacja oznacza, że
wczoraj komisja egzamina-
cyjna została rozwiązana.
Czy zatem może powtórzyć
się sytuacja sprzed kilku lat,
że przez pewien okres
w ogóle nie będzie komisji?
Mam nadzieję, że taka sytuacja
tym razem się nie powtórzy, po-
nieważ nowelizacja daje mini-
strowi finansów prawo powoła-
nia komisji nawet w sytuacji,
gdy samorząd doradców po-
datkowych nie deleguje swoich
kandydatów, gdy nie będzie opi-
nii z ośrodków naukowych oraz
gdy nie zostaną delegowani sę-
dziowie. Ciągłość prac zostanie
więc zachowana. Pewnym nie-
bezpieczeństwem takiego roz-
wiązania jest powołanie komisji
składającej się wyłącznie z pra-
cowników Ministerstwa Finan-
sów. Może powstać resortowa
komisja egzaminacyjna,
w skład której wejdą jedynie
Czy nowelizacja ustawy
zmienia warunki przeprowa-
dzania egzaminu?
To są regulacje wewnątrzko-
misyjne i dziś nie jestem w sta-
nie odpowiedzieć na to pyta-
nie. W nowelizacji jest regula-
cja, zgodnie z którą terminy
egzaminów będzie ustalał se-
kretarz komisji, a nie przewod-
niczący.
JOLANTA IWIN-GARZYŃSKA:
Decyzja jest związana z nowe-
lizacją ustawy o doradztwie po-
datkowym, która wczoraj zo-
stała opublikowana w Dzienni-
ku Ustaw (Dz.U. z 2010 r. nr 122,
poz. 826). Zawiera ona przepis
przejściowy, zgodnie z którym
opłata za egzamin obowiązuje
w wysokości z dnia ogłoszenia
egzaminu. A zatem, aby osoby,
które zdawały egzamin pisem-
ny przed nowelizacją, nie mu-
siały płacić za egzamin więcej,
konieczne było ogłoszenie ter-
minów przed wprowadzeniem
zmian. Opłata za egzamin
w październiku lub listopadzie
wyniesie więc tyle, ile wynosi
dziś. Wraz z nowelizacją po-
winny wejść w życie rozporzą-
dzenia, na mocy których opła-
Czy są jeszcze jakieś man-
kamenty dotyczące pracy
komisji?
W mojej ocenie niezrozumiałe
są dwa zapisy w nowelizacji
ustawy. Pierwszy dotyczy moż-
liwości odwołania członka ko-
misji w razie niewykonywania
przez niego lub nienależytego
wykonywania obowiązków.
Ustawa nie określa bowiem
kryteriów oceny, co rodzi wąt-
pliwości. Czy członek komisji,
który przygotuje trzy pytania
egzaminacyjne, wykonuje pra-
cę należycie, czy nienależycie?
Gdy brak jest jasnych kryte-
riów oceny, taki zapis może po-
wodować nadużycia.
Drugi niejasny przepis doty-
czy możliwości wykluczenia
członka komisji, który jest
przewlekle chory. Ponownie
nie wiadomo, w jakiej sytuacji
członek komisji może zostać
uznany za osobę przewlekle
chorą. Ten zapis jest także nie-
humanitarny, gdyż wskazuje
na możliwość eliminacji osoby
słabej, chorej bez określenia
kryteriów i zasad. Moim zda-
niem te przepisy należy dopre-
cyzować, by nie były wykorzy-
stywane w celach np. politycz-
nych.
Rozszerzenie zakresu spo-
woduje jednak zawężenie
pytań z dotychczasowych
dziedzin.
Tak. Jednak na najbliższym
egzaminie pisemnym, który
odbędzie się w sierpniu, zakres
i pytania pozostaną bez zmian.
Nowa komisja będzie jednak
musiała zmienić pytania.
Mówiła pani, że wprowadze-
nie sekretarza to utrata nie-
zależności komisji.
Dalej tak uważam. Do tej pory
komisja była w zasadzie nieza-
leżna. Nowe przepisy przewi-
dują, że terminy egzaminów
będzie wyznaczał sekretarz,
a przewodniczący jedynie
składy egzaminacyjne. Ozna-
cza to utratę niezależności, po-
Prof. Jolanta Iwin-Garzyńska
przewodnicząca komisji egzamina-
cyjnej ds. doradztwa podatkowego
Rozumiem, że pozostanie
również zasada, zgodnie
z którą pytania na egzamin
ustny obowiązują według
> Cały wywiad:
www.gazetaprawna.pl
Promocja
PIT Przychody uzyskane na podstawie wyroków
Zagraniczne odszkodowanie
jest zwolnione z podatku
Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
nawczych wydanych na ich
podstawie. Z tej regulacji nie
wynika, że chodzi jedynie o od-
szkodowania i zadośćuczynie-
nia wypłacone na podstawie
polskich przepisów.
Zdaniem Dariusza Malinow-
skiego, nawet gdyby uznać, że
chodzi tylko o polskie przepisy,
to taka wykładnia jest sprzecz-
na z prawem unijnym.
W takiej sytuacji dochodziło-
by do różnicowania na gruncie
prawa podatkowego odszko-
dowań w zależności od tego
w oparciu, o jakie prawo je
przyznano: polskie czy obce.
Dodatkowo zgodnie z ustawą
zwolnieniem objęte są inne od-
szkodowania lub zadośćuczy-
nienia otrzymane na podsta-
wie wyroku lub ugody sądowej
do wysokości określonej w tym
wyroku lub tej ugodzie. W tym
przypadku jeszcze trudniej by-
łoby zakwestionować prawo
do zwolnienia przy odszkodo-
waniu zasądzonym przez za-
graniczny sąd. Również w tym
przypadku ustawodawca nie
precyzuje, o jaki sąd chodzi.
Argumentem za zwolnie-
niem odszkodowań z zagrani-
cy jest też polska konstytucja.
Różnicowanie sytuacji obywa-
teli, którzy otrzymali odszko-
dowania, z uwagi na to skąd
zostały wypłacone pieniądze,
narusza zasadę równości.
Podatnik, który otrzymał
odszkodowanie zasądzone
przez sąd z innego kraju
unijnego, nie musi płacić po-
datku w Polsce.
W okresie wakacyjnym Pola-
cy częściej przemieszczają się,
korzystając ze swobody, jaką
daje Unia Europejska. Nasi
obywatele mogą też dochodzić
roszczeń odszkodowawczych
przed sądami z innych krajów
europejskich. W wielu przy-
padkach udaje się im uzyskać
korzystny wyrok sądu i otrzy-
mać odszkodowanie. Pojawia
się pytanie, czy pieniądze wy-
płacone z zagranicy jako od-
szkodowanie polski podatnik
musi wykazać w zeznaniu po-
datkowym.
Nie ma żadnego powodu, aby
odszkodowanie zasądzone
przez sąd jednego z krajów
unijnych nie było objęte zwol-
nieniem z podatku w Polsce –
mówi Dariusz Malinowski, do-
radca podatkowy, partner
w KPMG.
Zgodnie z ustawą z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn.
zm.) wolne od podatku docho-
dowego są m.in. otrzymane od-
szkodowania lub zadośćuczy-
nienia, jeżeli ich wysokość lub
zasady ustalania wynikają
wprost z przepisów odrębnych
ustaw lub przepisów wyko-
Pisaliśmy o tym
Odszkodowanie nie zawsze bez po-
datku – „DGP” nr 127/2010
325706394.088.png 325706394.089.png 325706394.090.png
Dziennik Gazeta Prawna
9 – 11 lipca 2010 nr 132 (2763) www.gazetaprawna.pl
B 5
Praca
W SKRÓCIE:
FUNDUSZE UNIJNE Nowe zasady ubiegania się o dofinansowanie
Dotacje z UE pod kontrolą
Za mało niepełnosprawnych
w administracji
Najwyższa Izba Kontroli przed-
stawiła wyniki kontroli przepro-
wadzonej w urzędach administra-
cji publicznej. Kontrola NIK doty-
czyła kwestii związanych z zachę-
caniem i informowaniem osób
niepełnosprawnych do podjęcia
pracy, udziału w programach ak-
tywizacji zawodowej, przestrze-
gania praw osób niepełnospraw-
nych i dostosowania budynków
do ich potrzeb. Według NIK
w administracji publicznej pracu-
je zbyt mało osób niepełnospraw-
nych, a spośród 119 skontrolowa-
nych urzędów tylko dziewięć było
dostosowanych do potrzeb osób
niepełnosprawnych.
Więcej www.nik.gov.pl
Resort rozwoju regionalnego wprowadzi zmiany w sposobie przyznawania środków na szkolenia
Firmy szkoleniowe wykażą we wniosku, ile pieniędzy przeznaczają na administrację
Pracodawcy domagają się przeprowadzenia pilotażu nowego wniosku
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
czącego równych szans kobiet
i mężczyzn. Minął rok, zanim
nauczyli się go i wnioskodawcy,
i eksperci. Marek Wroniewski,
wicedyrektor Wojewódzkiego
Urzędu Pracy w Warszawie,
obawia się, że również ta zmia-
na nie przyniesie efektu w krót-
kim czasie, a skorzystają na niej
głównie firmy, które pomagają
przygotowywać wnioski.
– Oceniający będą literalnie
czytać wnioski i punkt po
punkcie sprawdzać zgodność
z instrukcją. Będą wybierane
projekty pisane przez profesjo-
nalne instytucje, a odpadały
wnioski tych projektodawców,
którzy nie mają doświadczenia
– mówi Marek Wroniewski.
Ministerstwo Rozwoju Re-
gionalnego (MRR) przygoto-
wało nowy wzór wniosku
o przyznanie dotacji z Progra-
mu Operacyjnego Kapitał
Ludzki. Zmiana zacznie obo-
wiązywać od stycznia. Jednak
już teraz projekt wywołuje
kontrowersje. MRR chce
m.in., aby korzystający z unij-
nych dotacji na szkolenia byli
rozliczani ze swojej skutecz-
ności na podstawie twardych
wskaźników.
Firma szkoleniowa, gmina
czy organizacja pozarządowa,
ubiegając się o dotację na pro-
jekt z PO KL, będzie musiała
wskazać problem, który chce
rozwiązać, określić cel główny
i cele szczegółowe, które za-
mierza osiągnąć. Zamiast – jak
dotychczas – opisywać wyłącz-
nie przewidywane rezultaty,
będzie musiała zadeklarować
osiągnięcie w projekcie pew-
nych wskaźników liczbowych.
Z ich realizacji, po zakończeniu
projektu, będzie ją można ła-
twiej rozliczyć. Listę wskaźni-
ków określi MRR.
Zmiany w prawie pracy
Na czwartkowym posiedzeniu Ko-
misja Przyjazne Państwo odbyło
się pierwsze czytanie propozycji
Pracodawców RP zmian w prawie
pracy. Dotyczą one likwidacji ba-
rier w zatrudnianiu pracowników,
m.in. konieczności ponownego wy-
konywania badań wstępnych dla
osób ponownie przyjmowanych do
pracy u tego samego pracodawcy
na podstawie kolejnej umowy
o pracę, nakładania kar porządko-
wych oraz zmianami w przyznawa-
niu urlopu na żądanie.
Więcej www.sejm.gov.pl
Pilotażu nie będzie
Marzena Chmielewska z PKPP
Lewiatan obawia się, że przed-
siębiorcom po trzech latach
wdrażania PO KL będzie trud-
no nauczyć się nowych zasad.
– Trudnością może nie być
sam wniosek, ale jego uszcze-
gółowienie w instrukcji, której
MRR jeszcze nie przygotował
– mówi Marzena Chmielewska.
PKPP Lewiatan domaga się,
aby najpierw przeprowadzić
pilotaż wniosku i na wybranej
grupie projektów np. z jednego
konkursu przekonać się, jak
sprawdzi się w praktyce. Zda-
niem MRR pilotaż w przypad-
ku wniosku o dofinansowanie
jest jednak niemożliwy.
Waldemar Sługocki, wicemi-
nister MRR zapewnia nato-
miast, że we wrześniu pra-
cownicy Krajowego Ośrodka
EFS oraz ośrodków regional-
nych zostaną przeszkoleni
i będą pomagać przedsiębior-
com ubiegającym się o dofi-
nansowanie, jeszcze przed
wprowadzeniem zmian.
Pieniądze za nadwykonania
NFZ zapłaci za większość nadwy-
konań w województwie warminsko-
-mazurskim. Dodatkowe 42 mln zł,
które NFZ uzyskał dzięki wyższym
wpływom ze składki zdrowotnej,
zostaną podzielone pomiędzy szpi-
tale województwa. Pozwoli to na
pokrycie 60 proc. nadwykonań za
ubiegły rok. Ponadto warmińsko-
-mazurski oddział Funduszu będzie
miał więcej pieniędzy na tegorocz-
ne nadlimity.
Więcej www.rynekzdrowia.pl
Jego zdaniem sensowne było-
by na przykład ustalenie
wskaźnika dotyczącego pro-
centu bezrobotnych absolwen-
tów, którzy znajdą pracę w cią-
gu pół roku po zakończeniu
udziału w projekcie i utrzyma-
ją ją przez kolejny rok. Jeżeli
ubiegający się o dofinansowa-
nie zadeklaruje, że np. 30 proc.
bezrobotnych, którzy ukończą
szkolenie, znajdzie pracę, to już
na etapie oceny wniosku moż-
na stwierdzić, czy ta deklara-
cja jest warta przyznania mu
wsparcia finansowego.
Eksperci chwalą też wydzie-
lenie we wniosku w części do-
tyczącej budżetu odrębnego
opisu kosztów zarządzania
projektem. Dotychczas ocenia-
jącym wnioski trudno było
stwierdzić, jaką część budżetu
będzie przeznaczona na koszty
administracyjne, ponieważ nie
były one wyodrębnione. Jak pi-
saliśmy w „DGP”, wynosiły
one nawet 40 proc. wypłaco-
nych dotacji. Obecnie sytuacja
się poprawiła, m.in. dzięki na-
szym publikacjom.
Firmy się boją
Nowy wniosek będzie trudniej-
szy do wypełnienia. Marek
Dziduszko, wiceprezes Polskiej
Izby Firm Szkoleniowych, pod-
kreśla, że dopóki nowa meto-
dyka jego przygotowywania się
nie upowszechni, firmy mogą
mieć z nią problemy.
– Czas przygotowania wnio-
sku może się wydłużyć, a kosz-
ty mogą się zwiększyć – pod-
kreśla Marek Dziduszko.
Problem z nowym podejściem
do wniosków mogą mieć rów-
nież oceniający je eksperci. Tak
było w przypadku innego wymo-
gu, wprowadzonego w ubiegłym
roku do konkursów w PO KL,
tzw. standardu minimum doty-
Mniej na biurokrację
Bartosz Grucza ze Szkoły
Głównej Handlowej podkreśla,
że dotychczas realizatorzy
szkoleń zakładali w projektach
bardzo ogólne cele i nie było
wiadomo, do czego się zobo-
wiązują.
– Nie może być celem w pro-
jekcie przeszkolenie bezrobot-
nych absolwentów, bo nie cho-
dzi o to, żeby ich szkolić, ale że-
by potrafili znaleźć się na ryn-
ku pracy – mówi Bartosz
Grucza.
Więcej miejsc
w przedszkolach
Trzy tysiące dzieci z województwa
świętokrzyskiego obejmie w tym
roku program zmniejszania nie-
równości w dostępie do edukacji
przedszkolnej. 21 mln zł na rozwój
sieci przedszkoli będzie pochodzić
z Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki. O unijne dofinansowanie
rywalizowały 93 projekty. Święto-
krzyskie Biuro Rozwoju Regional-
nego przyznało dotacje 24 projek-
tom, głównie z gmin, w których nie
ma przedszkoli.
Więcej www.sejmik.kielce.pl
UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE Obowiązki pracowników
190 tys. osób ma czas do jutra na wybór otwartego funduszu emerytalnego
W Serwisie Kadrowego:
Coraz więcej firm nie płaci
składek na Fundusz Pracy
Inspekcja pracy chce
przesłuchiwać klientów agencji
zatrudnienia
Trudniej będzie zarejestrować
agencję zatrudnienia
10 lipca mija termin wyboru OFE
Kiedy można rozwiązać umowę
z pracownikiem na urlopie
wypoczynkowym
> Internet:
www.kadry.gazetaprawna.pl
Bartosz Marczuk
bartosz.marczuk@infor.pl
pisało 187 tys. osób. Dokonać
wyboru muszą osoby urodzo-
ne w 1969 r. lub później, za któ-
re są, po raz pierwszy, odpro-
wadzone (lub robią to same)
składki na ubezpieczenie eme-
rytalne. Umowy z OFE nie
muszą więc zawierać np. stu-
denci i uczniowie do 26. roku
życia, którzy pracują na posta-
wie umowy-zlecenia lub umo-
wy o dzieło. Od tych umów nie
ma składek na emeryturę.
Każda osoba mająca doko-
nać wyboru OFE powinna to
formalnie zrobić w ciągu
7 dni od podjęcia pracy. Jed-
nak w praktyce liczy się, aby
podpisać umowę z OFE do 10
stycznia lub 10 lipca. To wła-
śnie wtedy ZUS zamyka listę
osób, które mają być losowa-
ne na koniec każdego z tych
miesięcy.
Do tej pory, od 2000 ro-
ku, do funduszy trafiło w ten
sposób prawie 1,3 mln osób.
Tym razem, w lipcu, osoby
mające obowiązek wyboru
OFE trafią do jednego z sze-
ściu funduszy. Będą to Al-
lianz, Amplico, Axa, Aegon,
Generali i Pocztylion. Przepi-
sy mówią, że w losowaniu
mogą brać udział te OFE,
które zarządzają mniej niż 10
proc. aktywów netto wszyst-
kich funduszy i nieźle radzą
sobie z inwestowaniem pie-
niędzy. Chodzi o to, aby
w dwóch ostatnich rankin-
gach ogłaszanych przez Ko-
misję Nadzoru Finansowego
uzyskały stopy zwrotu wyż-
sze niż średnie ważone.
Wszystkie wylosowane oso-
by powinny pamiętać, że
ZUS zawiadomi je o tym,
gdzie trafiły. OFE wzywa
wtedy nowego członka do
wskazania osób uprawnio-
nych do wypłaty środków
z jego konta w razie śmierci
i złożenia oświadczenia o sto-
sunkach majątkowych mię-
dzy nim a małżonkiem. Od-
powiedź na to wezwanie i do-
kładne sprawdzenie danych
identyfikacyjnych przesła-
nych przez OFE daje kliento-
wi gwarancję maksymalnego
uproszczenia procedur doty-
czących wypłaty pieniędzy
na wypadek jego śmierci
i usprawnia (w przypadku
niezgodności danych) prze-
kazywanie kolejnych składek
emerytalnych przez ZUS.
Prawie 200 tys. osób
wciąż nie wybrało OFE. Ma
na to czas do jutra. Jeśli
nie podpiszą umowy z fun-
duszem, przydzieli im go
w drodze losowania ZUS.
ZUS wysłał w czerwcu 267,6
tys. listów do osób, które od
stycznia tego roku nie wybra-
ły OFE, mimo że mają taki
obowiązek. Jak podała nam
wczoraj centrala zakładu,
wciąż umowy z OFE nie pod-
325706394.091.png 325706394.093.png 325706394.094.png 325706394.095.png 325706394.096.png 325706394.097.png 325706394.098.png 325706394.099.png 325706394.100.png 325706394.101.png 325706394.102.png 325706394.104.png 325706394.105.png 325706394.106.png 325706394.107.png 325706394.108.png 325706394.109.png 325706394.110.png 325706394.111.png 325706394.112.png 325706394.113.png 325706394.115.png 325706394.116.png 325706394.117.png 325706394.118.png 325706394.119.png 325706394.120.png 325706394.121.png 325706394.122.png 325706394.123.png 325706394.124.png 325706394.002.png 325706394.003.png 325706394.004.png 325706394.005.png 325706394.006.png 325706394.007.png 325706394.008.png 325706394.009.png 325706394.010.png 325706394.011.png 325706394.013.png 325706394.014.png 325706394.015.png 325706394.016.png 325706394.017.png 325706394.018.png 325706394.019.png 325706394.020.png 325706394.021.png 325706394.022.png 325706394.024.png 325706394.025.png 325706394.026.png 325706394.027.png 325706394.028.png 325706394.029.png 325706394.030.png 325706394.031.png 325706394.032.png 325706394.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin