Wierzenia i obrzędy celtyckie.pdf
(
135 KB
)
Pobierz
Wierzenia i obrzędy celtyckie, jak wszystkie inne, wyraźnie dzielą się na cykl rodzinno-
społeczny i cykl doroczny. W obu cyklach wyróżnić można bardzo stare i pierwotne formy
wierzeń, przekazywane przez minione pokolenia. Na nie nawarstwiały się wierzenia
późniejsze, bardziej skomplikowane w formie i wysublimowane w treści, jak również
wierzenia licznych ludów podbijanych oraz sąsiadujących z Celtami.
Gdy w końcu Vi wieku p.n.e. Celtowie ukazali się na widowni dziejowej, proces
kształtowania się ich religii i kultury był już na ukończeniu. Niektóre elementy składowe,
których korzenie sięgają neolitu, uświęcone kanonem tradycji, utrzymywały się bardzo długo,
a ślady ich można stwierdzić nawet w chrystianizmie średniowiecza. Są to przeżytkowe
formy totemizmu, kultu zmarłych i kultu przodków, kultu Wielkiej Bogini – Matki - Ziemi,
kultu ognia i wreszcie kultu solarnego.
Heterogeniczny charakter religii Celtów tłumaczy, dlaczego coraz to inne elementy brały górę
w różnych okresach i u różnych plemion pod wpływem rozmaitych bodźców, począwszy od
ekonomicznych, a skończywszy na politycznych. I tak różnice między wierzeniami
zachodniogalijskich, a wschodnich plemion celtyckich są dość wyraźne. Szczególnie ostro
ujawniają się przeżytki ustroju macierzystego i patriarchalnego, dalej proces rozpadowy
ustroju rodowego i zalążki feudalizmu.
Celtowie wierzyli, iż dusze zmarłych i dusze nienarodzonych dzieci przybywają w pobliżu
wielkich, kamiennych, pionowo ustawionych głazów, czyli menhirów. Po dziś dzień
bezpłodne Bretonki mają zwyczaj udawać się pod jakiś menhir i ocierać się o niego, co ma
ułatwić zajście w ciąże. Są to przeżytki jakiś obrzędów o charakterze fallicznym. Dusze
oczekujących na narodziny dzieci przebywały też w świętych źródłach, jeziorach, rzekach i
nad oceanem albo w drzewach.
W średniowiecznej Irlandii każdy klan posiadał swoje drzewo, otaczane ogromną czcią,
zapewne w miejscu, gdzie zbierały się klany. Najczęściej była to jabłoń. W ikonografii
celtyckiej pospolite są wizerunki kwitnącej gałęzi, ptaków i wreszcie linie faliste, będące
symbolem wody. Gałąź kwitnąca spotyka się często na monetach wschodnioceltyckich,
nierzadko z wyobrażeniem konia; występuje ona także na słynnym kotle z Gundestrup
(Dania), ponadto na wielu płaskorzeźbach zdobiących ołtarze celtyckie i gallo-rzymskie.
Nie wiadomo wprawdzie, jak w połowie ostatniego tysiąclecia n.e. wyglądało u Celtów
przyjęcie członka klanu (rodu) – noworodka, ale w Irlandii i Francji, a wiec na terenach ongiś
celtyckich, jeszcze w końcu IX wieku n.e. znano zwyczaj kuwady. Polegał on na tym, że
mężczyzna w czasie połogu żony wstrzymywał się od jedzenia lub na odwrót, był
intensywnie żywiony, kładł się do łóżka, udawał, że odczuwa, a niekiedy nawet odczuwał
bóle porodowe. Albo też przez kilka dni po porodzie, kiedy kobieta szła do swych
gospodarskich zajęć, mężczyzna leżał w łóżku i przyjmował życzenia. O obrzędzie tym,
szeroko na świecie rozpowszechnionym, wspomina Strabon oraz Diodor, a zatem był on
znany w pierwszych wiekach n.e. u Iberów i Celto-Iberów. Z drugiej strony według
Appoloniosa z Rodosu i Valeriusza Flaccusa kudawę znały też plemiona nadczarnomorskie.
Kudawa była najprawdopodobniej obrzędem pospolitym w ustroju matriarchalnym i
stanowiła akt uznania noworodka przez mężczyznę, który był „wstępem” do rodu matki.
Stosunkowo dobrze znana jest instytucja fosterage`u, czyli altarmu w średniowiecznej Irlandii
(altram – żywiciel dzieci, rodziny). Altram polegał na zwyczajowym oddawaniu dziecka na
okres siedmiu lat do obcej rodziny. Przybrany ojciec wraz z przybraną matką mieli ogromny
wpływ na ukształtowanie charakteru dziecka, które przez całe życie czuło się silniej związane
z przybraną rodziną niż z własną. Oczywiście wybór nie mógł być rzeczą przypadku, był
raczej przemyślany, nawet zwyczajowo ustalony. Dziecko oddawano często do rodu matki,
gdyż należało do niego według prawa. Altram, instytucja bardzo popularna w średniowieczu,
wiąże się, jak i kudawa, z ustrojem matriarchalnym. Niestety, nie znamy starszych niż w
średniowieczu śladów tego prawa zwyczajowego, jednak częstotliwość wzmianek o nim w
eposach i legendach świadczy o jego znaczeniu.
Pokrewieństwo liczyło się nie tylko ze strony matki, a dzieci ślubne miały te same prawa co
nieślubne. Bogowie, heroje i irlandzcy królowie byli niemal z reguły nieślubnymi dziećmi, co
z kolei rzutowało na irlandzką hagiografię chrześcijańską. Między innymi święta Brigitta,
opiekunka bardów-śpieraków, kowali i lekarzy, była także dzieckiem nieślubnym. Podkreślić
należy, że bardowie, kowale i lekarze należeli do konfraterni druidów i późniejszej od niej
instytucji filidów. Pierwowzorem świętej Brigitty była kapłanka druidów Britta.
Irlandzcy królowie panujący nad obszarem w przybliżeniu równym naszemu powiatowi,
podobnie jak i riksowie z połowy ostatniego stulecia p.n.e., posiadali nie mniejsze
uprawnienia religijne niż przydani do nich druidzi. Król dziedziczył władzę nie po ojcu, ale
właśnie po matce, gdyż tylko matka mogła przekazać „królewską krew”. Władza jednak w
pełni nie była dziedziczna, gdyż król musiał ponadto być wybrany przez zbór klanów.
Ceremonii dokonywano na cmentarzu, przy grobie królewskiego przodka (m.in. w Tarze w
Irlandii znajdowało się najwspanialsze miejsce zboru, słynny zaś kamień koronacyjny La Fail
w opactwie Scona). Jednym z ciekawszych obrzędów intronizacyjnynch było zabicie przez
kandydata klaczki, z której gotowano „rosół” obrzędowy. Dopiero po kąpieli w tym rosole
król stawał się w pełni władcą. Mięsem z ofiarnego zwierzęcia dzielili się wszyscy obecni
wchodząc w rodzaj pokrewieństwa z osobą królewską.
Z irlandzkich tekstów średniowiecznych wiadomo, że król był w zasadzie mężem wszystkich
kobiet (ius primae noctis) i zapewniał im płodność. I tu znowu występują wyraźne przeżytki
matriarchatu oraz związanego z nim kultu Wielkiej Matki: Matki-Ziemi. Bóstwo kobiece było
emanacją i kwintesencją tego ustroju i przetrwało znacznie dłużej niż sam ustrój. W obrzędzie
inicjacyjnym, którym poddawano młodzież celtycką, widać wyraźnie powiązanie z kultem
kobiecego bóstwa.
Nie tylko druid, jako oficjalny kapłan, ale także król, poprzez krew matki i kąpiel w rosole
końskim, stawał się pełnomocnikiem i reprezentantem bóstwa, uzyskiwał moc równą boskiej.
Król w zastępstwie bóstwa zapewniał podległym mu ludziom, bydłu i gruntom płodność,
urodzaj. I na odwrót, jak głosiły legendy irlandzkie, w wypadku kiedy tron obejmował
samozwaniec, wszystko w królestwie niszczało, plony były marne, bydło nie rozmnażało się,
ludzie chorowali. Wiąże się z tym bardzo ciekawy wątek legendarny. Mianowicie w Tarze do
królewskiego wozu zaprzęgano konie jednakowej maści, które nigdy można bardzo stare i
pierwotne formy wierzeń, przekazywane przez minione pokolenia. Na nie nawarstwiały się
wierzenia późniejsze, bardziej przedtem nie chodziły w zaprzęgu. Konie stawały dęba, o ile
kandydat na króla nie był godzien tego zaszczytu.
Wizerunek konia, głowy końskiej lub protom zwierzęcia spotyka się bardzo często na różnych
drobnych przedmiotach, jak fibule (zapinki) czy klamry do pasa, znajdowane głównie w
kobiecych grobach wczesnej fazy La Tene`u, a nawet jeszcze wcześniej, w starszym okresie
żelaza, zwanym halsztackim. Motywy te występują także na naczyniach brązowych z tego
okresu. Koń przedstawiany jest również bardzo często na monetach celtyckich, i to przede
wszystkim w Celtów wschodnich (Austria, Czechy, Panonia) z II-I wieku p.n.e.
niejednokrotnie z gałęzią czy zieloną wicią.
Spośród bóstw kobiecych występujących w religii celtyckiej, jak Epona, Rhiannon, Arduinna,
Nantosvelta, Rosmerta, Maja. Najciekawsza bodaj jest Epona, której nazwa związana jest z
nazwą konia: epos (gr. Hippis, łac. equus), co ma wyraźny związek z imieniem Hippolity,
królowej amazonek, I hetyckiej bogini Chippy.
Epona była bóstwem uznanym przez dawniejszych uczonych za opiekunkę koni, bo
wyobrażano ją na koniu, z kluczem w ręku. Obecnie badania wykazały, iż odgrywała ona
znacznie większą rolę, będąc odpowiednikiem Rhiannon (Wielkiej Królowej, Wielkiej Matki,
Bogini Ziemi), bardzo blisko spokrewnionej z małoazjatycką Kybele (Ma - Rhea), którą
uważano za źródło wszelkiego życia na ziemi, rodzicielkę, dawczynię wszelkich dóbr, a
jednocześnie opiekunkę świata zmarłych, a więc bóstwo podziemne. Atrybutem Wielkiej
Bogini jest również klucz.
Ślady kultu Epony przetrwały aż do IX wieku n.e. szczególnie silnie zaznaczając się na
terytorium Heduów. Właściwy kult Wielkiej Bogini występuje przede wszystkim w
Prowansji, Nadrenii i Irlandii, gdzie przejawia się w obrzędach intronizacji. Według
niektórych uczonych koń, jako atrybut Epony, to ślad totemizmu. Po dziś dzień w Walii i
Kornwalii na Boże Narodzenie i na pierwszego maja obchodzony jest tzw. Mari Llud –
obrzęd obwożenia po wsi czaszki końskiej. Przypuszczać można, że i nasz Toruń jest daleką
pozostałością kultu Wielkiej Bogini, której jedną z hipostaz stanowi właśnie Epona.
Obrzędom inicjacyjnym podlegali wszyscy młodzikowie, mający przejść do klasy wojów.
Kąpiel „oczyszczająca z grzechów” i „wskrzeszająca do życia” musiała grać ważną rolę, co
potwierdzają sceny rytualnych ablucji, opisane w średniowiecznych poematach „Mabinogion”
i księdze Taliesina. Kąpiel wiązała się z „próbą ognia”; w utworach tych oba żywioły
występują razem. Tak np. Flann, oblegany przez króla Muir Certach Mac w płonącym domu,
utopił w kadzi z winem czy piwem.
Na jednej z zewnętrznych blach kotła z Gundestrup, który pochodzi z bliżej nie określonego
celtyckiego ośrodka, a datowany jest na II wiek p.n.e., widać scenę kąpieli przez zanurzenie w
kotle, co w pewnym stopniu przypomina chrzest wczesnośredniowieczny. W stronę kotła idą
szeregiem przy dźwięku karnyksów, czyli długich trąb zakończonych zwierzęcymi pyskami,
piesi młodzieńcy. Są odziani w krótkie, obcisłe portki i uzbrojeni we włócznie i podłużne
tarcze Natomiast nad nimi, w górnym szeregu oddzielonym od dolnego wicią roślinną, jadą
konno mężczyźni w hełmach, w długich pantalonach z ostrogami. Są to już woje świeżo
pasowani na rycerzy w czasie obrzędu, którego ważnym elementem składowym była właśnie
kąpiel przez zanurzenie w kotle. Bóstwo lub jego zastępca – kapłan, druid – trzyma jednego z
młodzieńców, przygotowując go do aktu kąpieli. Każdy z mężczyzn ma inaczej ozdobiony
hełm, co wskazuje, iż obrzędy inicjacyjne odbywały się gromadnie, dla wszystkich klanów
składających się na jedno Tuatha – plemię.
Strabon (VII, 294) opisał krwawy rytuał, odprawiany również nad wielkim srebrnym kotłem
przez biało odziane kapłanki towarzyszące wojskom Cymbrów. Podcinały one gardło jeńcom
wojennym i wróżyły ze sposobu, w jaki wyciekała krew. Strabon przypisuje ten zwyczaj
Cymbrom, ale skądinąd wiadomo, iż zupełnie podobne obrzędy odbywały się u Celtów.
Obrzędu opisanego przez Strabona dokonywano po walce, ale zapewne podobne obrzędy
również w czasie inicjacji, będących wielką plemienną czy klanową uroczystością.
Młodzik był poddawany inicjacji dopiero wtedy, gdy zdobył pierwsze krwawe trofeum w
postaci głowy nieprzyjaciela (mógł to być nawet Celt z innego, wrogiego klanu), dowodząc,
iż dojrzał już do bojowych wyczynów. Wiadomo, że kult głowy lub czaszki odgrywał wielką
rolę w wierzeniach celtyckich, czego odbiciem była tak pospolita w ikonografii celtyckiej
„śpiąca głowa” czy maska zmarłego z przymkniętymi oczami, półotwartymi ustami i
zastygłym uśmiechem. Maski te występują na mieczach i ozdobach (fibule, klamry do pasa
itp.) już we wczesnolateńskiej fazie. Do niedawna archeologowie uważali, iż podobnie jak
gorgony, maski Meduzy w ikonografii helleńskiej, miały one znaczenie apotropaionu
odwracającego uroki mal occhio (złego oka).
Przypuszczać należy, że znaczenie masek celtyckich było o wiele szersze. Wiązało się z
jednej strony z obrzędami inicjacji, w czasie których preparowano je, by umieścić w skrzyni
specjalnie na ten cel przeznaczonej, w domu lub świątyni. Np. w sanktuarium w Entremont
znaleziono kilka spreparowanych czaszek, w Lusech (Quercy) było ich aż trzy skrzynie
(Francja).
Z kultem czaszek wiązał się u Celtów, podobnie jak u Scytów i wielu innych plemion,
obrzędowy kanibalizm.
Oprócz prawdziwych czaszek, odpowiednio spreparowanych w Entremont, Allencon,
Chrorey czy Noves występuje motyw głów zmarłych na szeregu rzeźb i płaskorzeźb
stanowiących wystrój budynków sakralnych. Kult ten ma jakiś związek z rytuałem
odnoszącym się do Wielkiej Bogini, czego dowodzi inny motyw na kotle z Gundestrup. Obok
kobiecego bóstwa występuje tam lew pożerający człowieka. Lew był właśnie atrybutem
Wielkiej Bogini, Wielkiej Matki. Ostatnio odkryto we Francji |(Vix, Cote d`Or) grób, który
zawierał wspaniały złoty diadem, ozdobiony łapami lwa oraz figurkami koni, i wielki
brązowy krater, mogący pomieścić tysiąc sto litrów. Jego ucha ozdobione były również
figurkami lwów. Grób ten, datowany na koniec IV lub początek III wieku p.n.e.,
najprawdopodobniej zawierał szczątki kapłanki kultu Wielkiej Bogini, a kocioł tam
znaleziony mógł służyć do obrzędowych kąpieli.
Kocioł również odrywał pewną rolę w obrzędzie zawierania małżeństw u Celtów. Nie znane
wprawdzie są szczegóły tego obrzędu, ale z tekstów średniowiecznych wynika, że
małżonkowie przysięgali właśnie na kościół. Na kocioł składano również inne przysięgi. Jest
rzeczą interesującą, ze kocioł stanowił także atrybut innych bogów.
Obok nazwy Rhiannon – Wielka Królowa – występuje jeszcze jedna nazwa: Greinne. Greinne
to prawdopodobnie kobiecy odpowiednik męskiego bóstwa solarnego – Grannosa. Grena w
języku staro celtyckim znaczyło „gorąco”. Niewykluczone, iż Greinne to tylko jeden z
przydomków Wielkiej Bogini, Wielkiej Królowej, której wizerunek z dwoma kółkami
słonecznymi, drapieżnikiem (lwicą?), dwoma słoniami, dwoma uskrzydlonymi gryfonami
oraz trzema listkami (prawdopodobnie symbolami drzewa życia) znajduje się także na kotle z
Gundestrup (Jutlandia).
Wspomnieć też trzeba o matres – matkach, które występując pojedynczo, po dwie, a
najczęściej trzy, były bardzo pospolite w ikonografii gollo-rzymskiej, czyli w pierwszych
wiekach n.e. Były to opiekuńcze bóstwa lokalne, występujące obok Biviae, Triviae,
Quadriviae lub Divony, Sequany i innych podobnych bóstw przydrożnych, bóstw pól i rzek.
Matres to dojrzałe kobiety, odziane w długie powłóczyste szaty (co było regułą do panteonu
celtycko-galijskiego), z głowami ustrojonymi w duże czepce, spotykane po dziś dzień na tym
trenie. Niekiedy trzymały w ręce wrzeciono albo obejmowały oburącz paterę z owocami czy
róg obfitości. Innym razem wyobrażano je z dzieckiem u stóp lub na kolanach. Takie
wyobrażenia figuralne spotyka się szczególnie często w Niemczech zachodnich, Wielkiej
Brytanii i Francji. Trudno dziś ocenić, które z tych bóstw – Wielka Bogini, Epona, czy Matka
– reprezentuje starszą, pierwotniejszą formę kultu niewątpliwie związanego z ustrojem
matriarchalnym.
Prócz nich w religii Celtów występowały jeszcze inne bóstwa kobiece, jak zamieszkała w
Lesie Ardeńskim Arduinna, której atrybutem był niedźwiedź, Nantosvelta, małżonka
Sucellusa, mająca za atrybut kruka (bronnos), Maia i Rosmerta, bogini zaopatrzenia,
przezorności i opatrzności. Ta ostatnia jest dla nas o tyle ciekawa, że imię jej wiązało się z
imieniem celtyckiego boga świata zmarłych Smertiosa, Smert (-ullosa), które to imiona
wydają się mieć wspólny korzeń z polskim słowem „śmierć”.
Święta kobiece obchodzono wiosną, co stanowi pewną analogię i do naszych obrzędów
wiosennych, jak Zapusty, topienie Marzanny, Gaik, wybór królowej Maja. Biorą w nich
udział przeze wszystkim kobiety. Gaik szczególnie uroczyście obchodzony jest na Śląsku
Cieszyńskim, w więc na obszarze niewątpliwie podległym oddziaływaniu kultury celtyckiej.
Po omówieniu kultur związanych z ustrojem matriarchalnym należy przejść do tych, w
których występuje podkład ustroju patriarchalnego.
Eochaid Ollathir, Dagda – bóg-druid, dobry bór należał do pięciu druidów z rodu Tauatha de
Danann, który przywędrował w zamierzchłej przeszłości do Irlandii. Atrybutem Dagdy był
kociołek obfitości i młot, którym przecinał życie ludzkie, podobnie jak to czynił inny bóg –
Sucellus – (Sucellus analogia do Charona). Atrybutem tych bóstw był pies. Ollathir jest
prawdopodobnie odpowiednikiem Dispatera (Dispatira), o którym wspomina Cezar („”De
bello Gallico” VI, 18).Był on bogiem podziemia i płodności, odpowiednikiem Plutona.
Według Lukiana panował on nad krainą Dis, leżącą o pięć dni drogi od Brytanii, do której to
krainy dusze zmarłych udawały się na barce. W innej wersji Dispatir panował na którejś
gwieździe. Mamy i następne generacje bóstw. Tak więc syn Dagdy i Boinny – Oengus, oraz
Manannan – bór morza, przywiózł z Indii dwie krowy z poświęconym mlekiem.
Do tego samego rodu Tuatha de Danann należał Lug – bóg słońca, błyskawic, wynalazca
wszelkich sztuk, a jednocześnie opiekun dróg, handlu i pieniądza. Atrybutem jego był kruk.
To Tuatha de Danann należał także Wielki Kowal Gobniu, opiekun szarej krowy i jej
boskiego mleka. Synami Luga byli Luchtaine – drwal, i Credne – metalurg, kotlarz.
Członkiem tego samego rodu był także Dincecht, boski lekarz. Ogma, silny mąż, wynalazca
pisma, mający „słoneczne lico”, którego odpowiednikiem był wspomniany przez Lukiana
Ogmus – starzec z łukiem i maczugą, trzymający w ustach łańcuch, do którego umocowane
były głowy ludzkie.
We wczesnośredniowiecznym micie o Tuatha de Danann występuje plejada bóstw
niezupełnie zidentyfikowanych z panteonem dawniejszych bóstw celtyckich o galijskich,
które znamy z inskrypcji na pomnikach figuralnych oraz z tekstów pisarzy starożytnych.
Wśród nich wielką rolę odgrywało bóstwo słoneczne Lug (-os), najprawdopodobniej
określane też innymi nazwami. Tak więc Luga zapewne nazywano także Belenos (Jasny) i
Grannos (Gorący). Był on ogniem niebieskim i lekarzem, analogią do boskiego lekarza –
Apollina. Ku czci Belenosa płonęły ognie świętojańskie, które przetrwały i w naszej tradycji
ludowej.
Bóstwa z rodu Tuatha de Danann są odbiciem nie tylko ustroju opartego na prawie
ojcowskim, ale także organizacji druidów, skupiającej między innymi bardów, lekarzy,
kowali i będącej czynnikiem pionowego rozwarstwiania społeczeństwa.
Lukien w „:Pharsaliach” cytuje jeszcze inne imiona trzech głównych bogów galijskich, a
mianowicie Taranisa, Esusa i Teutatesa, którzy figurują na ołtarzu odkrytym w Notre Dame
de Paris. Tranis (Grzmiący), przedstawiony z kołem słonecznym, był odpowiednikiem
Belenosa i Grannosa, a także Lugosa.
Bóg Travos Trigarannos (ze słynnego paryskiego i trewirskiego ołtarza) był, według
interpretacji Czarnowskiego, „Błyskiem z trzema żurawiami”. Pod drzewem ścinanym przez
Esusa reprezentował bóstwo, które na innym ołtarzu paryskim było przedstawiane jako trzy
głowy bóg, trzymając głowę barana i woreczek. U stóp jego stał koziołek. Według innej
koncepcji Trigarannos to nazwa wiążąca się z Grannosem i Taranisem, może więc być tylko
innym apelatywem tego samego bóstwa. Grannos-żuraw, wyobrażony na tym ołtarzu, może
być takim samym umownym symbolem, jak wizerunek barana – Agnis, symbolizującego
bóstwo Agni – ogień. Przypomnieć trzeba, że w etnologii światowej ptaki były wyobrażeniem
duszy zmarłego lub nie narodzonego dziecięcia. Bocian, ptak pokrewny żurawiowi, jest ściśle
związany z magią płodności, narodzinami itp., podobnie jak żółw, ryba, wąż.
Z kultem słońca wiąże się byk – Travos – występujący zarówno na ołtarzu paryskim, jak i na
kotle z Gundestrup. Na kotle tym umieszczone są między innymi taurobolie, czyli rytualne
walki, połączone z ofiarami z byka. Wchodziły one najprawdopodobniej w skład
uroczystości, tak inicjacyjnych, jak i zaduszkowych. Jest rzeczą interesującą, że byk z jednej
strony odgrywał rolę w związku z kultem wielkiej bogini Cybele, z drugiej zaś strony łączono
go z męskim bóstwem solarnym. Już Cezar pisał o tauroboliach Celtów. Po dziś dzień
przeżytkowe formy tych walk przetrwały w Hiszpanii i południowej Francji.
Nieodłączny od kultu słońca, ognia niebieskiego, był kult wody, a zwłaszcza źródeł, jezior i
rzek, szczególnie rozpowszechniony u Celtów. W miejscowościach, gdzie występowały
gorące źródła o leczniczym znaczeniu, odkrywano ślady miejsc kultowych, skarbów.
Niekiedy źródła połączone były z balneariami lub też zgoła ze szpitalami, jak np. w
Plik z chomika:
eyvailicous
Inne pliki z tego folderu:
Joanna Żak-Bucholc & Mariusz Agnosiewicz - Polowanie na czarownice.pdf
(950 KB)
Joanna Żak-Bucholc - Czary i stosy w Polsce.pdf
(829 KB)
Joanna Żak-Bucholc - Czarownica - czy naprawdę zła.pdf
(582 KB)
Janusz Tazbir - Liczenie wiedźm.pdf
(432 KB)
Joanna Żak-Bucholc - Akcesoria czarownic.pdf
(642 KB)
Inne foldery tego chomika:
Wicca
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin