Scenariusz lekcji
Temat: Przekształcenia wykresu funkcji
Czas trwania lekcji: 2 godz.
Wiadomości i umiejętności przydatne do lekcji: rozumienie pojęć: funkcja, wykres funkcji
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
· dla danej funkcji sporządzić wykresy funkcji:
· sporządzić wykres funkcji z zastosowaniem programu TI InterActive.
Forma pracy: praca komputerach.
Materiały pomocnicze, środki dydaktyczne: komputery, program TI InterActive, rzutnik multimedialny zestawy zadań (załączniki)
Przebieg lekcji:
I. FAZA WPROWADZAJĄCA
Nauczyciel:
· podaje temat lekcji
· omawia cele lekcji
· przypomina sposób korzystania z programu TI InterActive
Uczniowie:
· przygotowują się do lekcji
· w zeszytach zapisują temat lekcji
II. FAZA REALIZACJI
1. Nauczyciel:
· rozdaje kartki z zadaniami (załącznik nr 1)
· poleca, aby uczniowie przeprowadzili obserwację wykresów odpowiednich funkcji, wykorzystując program, i wyciągnęli wniosek dotyczący roli:
parametru q (zad I)
parametru p (zad II)
parametrów p i q (zad III)
· obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby odpowiada na pytania i wątpliwości uczniów
· wpisują w zeszytach wzory i obserwują na ekranie wykresy odpowiednich funkcji
· dyskutują, próbują odpowiedzieć na pytania postawione przez nauczyciela
· eksperymentują z dowolnymi funkcjami
· formułują wnioski dotyczące przekształceń wykresów
Wykres funkcji y = f(x) + q otrzymujemy, przesuwając wykres funkcji y = f(x) wzdłuż osi Oy: o q jednostek w górę, gdy q > 0, o q jednostek w dół, gdy q < 0.
Wykres funkcji y = f(x - p) otrzymujemy, przesuwając wykres funkcji y = f(x) wzdłuż osi Ox: o p jednostek w prawo, gdy p > 0, o p jednostek w lewo, gdy p < 0.
Wykres funkcji y = f(x - p) + q otrzymujemy, przesuwając wykres funkcji y = f(x) wzdłuż osi Ox o p jednostek, a następnie wzdłuż osi Oy o q jednostek lub na odwrót.
2. Nauczyciel:
· rozdaje kartki z zadaniami (załącznik nr 2)
· poleca, aby uczniowie rozwiązali zadanie 1
· obserwuje pracę uczniów, a w razie potrzeby odpowiada na ich pytania i wątpliwości
· rozwiązują zadanie 1, sprawdzają poprawność rozwiązania za pomocą programu
3. Nauczyciel:
· rozdaje kartki z zadaniami (załącznik nr 3)
· rozwiązują zadanie
· wybrani uczniowie prezentują rozwiązanie na forum klasy
4. Nauczyciel:
· rozdaje kartkę z zadaniami (załącznik nr 4)
· dzieli uczniów na dwie grupy
· poleca, aby uczniowie rozwiązali zadania
· rozwiązują zadania
· sprawdzają poprawność rozwiązania zadania 1 za pomocą programu
· podają rozwiązanie zadania 2.
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA
· podsumowuje lekcję i pracę uczniów
· ocenia pracę uczniów
· zadaje pracę domową.
· oceniają przebieg lekcji od strony osiągniętych celów i atrakcyjności zajęć
· zapisują temat pracy domowej
Załącznik nr 1
Sporządź wykresy funkcji:
I. a) dla
b) dla
II. a) dla
III. a) dla i , i , i
Załącznik nr 2
Zadanie 1
Nie sporządzając wykresu, napisz wzór funkcji, której wykres powstał po przesunięciu wykresu funkcji:
a) o 5 jednostek w dół,
b) o 4 jednostki w lewo,
c) o 2 jednostki w prawo i 3 jednostki do góry,
d) o 4 jednostki w lewo i 3 jednostki do dołu.
Sprawdź wyniki za pomocą kalkulatora, sporządzając wykres danej funkcji i funkcji przesuniętej.
Załącznik nr 3
Dla każdego z poniższych wykresów funkcji opisz, jak go otrzymano, przesuwając odpowiedni wykres funkcji . Podaj wzór funkcji o danym wykresie.
Załącznik nr 4
Posługując się wykresem funkcji sporządź wykresy funkcji:
Grupa I
Grupa II
Zadanie 2
Sprawdź, która z podanych niżej funkcji jest przesunięciem funkcji
Grupa I: 2 jednostki w dół i 3 jednostki w lewo
Grupa II: 2 jednostki w górę i 3 jednostki w prawo
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
Praca domowa
Zadanie 1 Odpowiednio przesuwając wykres funkcji , narysuj wykresy funkcji:
a) b) c) d)
Zadanie 2 Jaką funkcję otrzymasz, przesuwając:
a) wykres funkcji o 2 jednostki w górę i 1 jednostkę w prawo,
b) wykres funkcji o 3 jednostki w lewo i 2 jednostki w dół.
Narysuj wykres i podaj wzór.
Zadanie 3 Odpowiednio przesuwając wykres funkcji , narysuj wykresy funkcji:
a) ...
sir_matin