W Tatarkiewicz - Skrypt.odt

(95 KB) Pobierz
INSTYTUT PASTORALNY W OPOLU

INSTYTUT PASTORALNY W OPOLU

Studium Eksternistyczne przy Wydziale Teologicznym

Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HISTORIA FILOZOFII

(Starożytność i Średniowiecze)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrypt dla studentów I-go roku

Opracował ks. Krzysztof Pagór

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

Wykaz literatury.........................................................................................................................I

Filozofia i jej działy, okres filozofii europejskiej......................................................................1

I.   Pierwszy okres filozofii starożytnej......................................................................................1

     Początki filozofii  -  Tales.....................................................................................................2

     Anaksymander, Anaksymenes..............................................................................................3

     Heraklit i wariabilizm ...........................................................................................................3

     Parmenides i szkoła elejska ..................................................................................................4

     Szkoła Parmenidesa ..............................................................................................................5

     Szkoła megaryjska ................................................................................................................6

     Empedokles ..........................................................................................................................6

     Anaksagoras .........................................................................................................................7

     Atomiści ...............................................................................................................................7

     Pitagoreizm i pitagorejczycy ................................................................................................9

 

II.   Drugi okres filozofii starożytnej. Oświecenie i systemy V i IV wiek przed Chrystusem .10

     Protagoras i sofiści ..............................................................................................................11

     Sokrates ...............................................................................................................................12

     Uczniowie sofistów i Sokratesa. Cynicy .............................................................................13

     Cyrenaicy ............................................................................................................................14

     Platon ..................................................................................................................................14

     Arystoteles...........................................................................................................................19

III  Trzeci okres filozofii starożytnej. Okres hellenistyczny ....................................................25

     Stoicy ..................................................................................................................................25

     Ogród Epikura ....................................................................................................................26

     Sceptycyzm .........................................................................................................................28

     Koniec filozofii hellenistycznej ..........................................................................................29

IV  Okres końcowy starożytnej filozofii ( I w. – VI w. po Chrystusie ) .................................30

     Filon z Aleksandrii .............................................................................................................30

     Plotyn i neoplatonizm .........................................................................................................32

     Plotyn ..................................................................................................................................32

Filozofia chrześcijańska

I    Wczesna filozofia chrześcijańska .......................................................................................34

     Gnoza ..................................................................................................................................34

     Apologeci Wschodu ............................................................................................................35

     Orygenes .............................................................................................................................36

     Grzegorz z Nyssy ................................................................................................................36

     Tertulian i radykalizm antyfilozoficzny ..............................................................................37

     Święty Augustyn .................................................................................................................38

     Koniec patrystyki ................................................................................................................40

II   Filozofia wczesnego średniowiecza ...................................................................................40

     System i metoda nauczania .................................................................................................41

     Jan Szkot Eriugena ..............................................................................................................41

     Św. Anzelm – ojciec scholastyki ........................................................................................42

     Św. Bernard i początki mistyki średniowiecznej ................................................................43

     Hugon od św. Wiktora ........................................................................................................44

     Spór o uniwersalizm. Abelard .............................................................................................45

 

 

III   Drugi okres filozofii średniowiecznej – okres systemów XIII wieku ...............................46

     Święty Bonawentura i augustynizm XIII w. .......................................................................46

     Roger Bacon ........................................................................................................................47

     Święty Albert Wielki ..........................................................................................................47

     Święty Tomasz z Akwinu ...................................................................................................47

     Duns Szkot ..........................................................................................................................50

IV  Okres krytyki średniowiecznej XIV wieku .......................................................................50

     Wilhelm Ockham ................................................................................................................51

     Mistrz Eckhart i mistycyzm XIV wieku .............................................................................51

Wykaz literatury .......................................................................................................................52

 


2

Filozofia i jej działy.

Termin „filozofia” pochodzi od greckich słów „filia” = miłość oraz „sofia” = mądrość. Filozofia zatem to „umiłowanie mądrości”. Mądrość jest czymś boskim, więc człowiek tylko może dążyć ku mądrości i miłować ją. Tak mówił Pitagoras, który ponoć pierwszy użył terminu „filozofia”.

Tak jak długo istnieje refleksja ludzka, człowiek usiłuje w jakiś syntetyzujący sposób objąć całość wszystkiego, chce sobie urobić pogląd na świat. Stąd filozofia, to nauka, której zakres jest najobszerniejszy ze wszystkich nauk a pojęcia najogólniejsze.

Pytania zadawane przez filozofię są również najogólniejsze i najprostsze: dlaczego?; po co?; skąd?, a przede wszystkim: dzięki czemu? [j. grecki – dia ti?]. Z biegiem czasu, gdy ilość pytań I problemów wzrastała, wyodrębniły się działy filozofii.

 

Klasyczna filozofia grecka ( IV w. przed Chrystusem) ustaliła trzy wielkie działy filozofii:

a/ ogólna nauka o bycie czyli metafizyka [ontologia]

b/ ogólna nauka o poznaniu czyli epistemologia [gnozeologia; teoria poznania]

c/ ogólna nauka o wartości czyli aksjologia.

 

Tak nazywamy te nauki dziś. Grecy mówili po prostu:

-                      na naukę o bycie – fizyka

-                      na nauke o poznaniu – logika

-                      na naukę o wartościach – etyka

 

Okresy filozofii europejskiej.

Filozofia europejska jest czymś fenomenalnym. Trwa już 25 wieków i tradycja jej nigdy nie została przerwana. Nawet filozofowie nowożytni, którzy głosili całkowite zerwanie z metafizyką poprzednich okresów, w gruncie rzeczy nie potrafili się od niej (tzn. od tradycji i metafizyki) oderwać. Tkwimy w kulturze greckiej i nie da się od niej pomimo wszelkich wysiłków abstrahować.

Generalnie dzielimy filozofię europejską na dwa wielkie okresy:

-                      okres filozofii starożytnej

-                      okres filozofii chrześcijańskiej

 

Ponieważ jednak jest to podział zbyt ogólny i nieprecyzyjny, przyjęto następujący podział:

1.                  filozofia starożytna – od VI w. przed nar. Chrystusa do VI w. po nar. Chrystusa

2.                  filozofia średniowieczna – od VI w. do XIV w.

3.                  filozofia nowożytna – od początku XV w.

 

Z kolei każda z tych epok filozoficznych rozpada się również na okresy:

a.                   rozwoju

b.                  krytyki i oświecenia

c.                   systemów

d.                  szkół

a zatem są to okresy wzrostu i schyłkowe.

 

I.                   Pierwszy okres filozofii starożytnej.

Aby sięgnąć do korzeni europejskiej refleksji filozoficznej, trzeba cofnąć się wstecz do około roku 600-setnego przed nar. Chrystusa. Istniało już wtedy pismo – takie dzieła jak : „Iliada”  i „Odysea”. Grecja, choć znajdowała się pod panowaniem Persów, rozwijała jednak swoją demokrację.

Nauk w dzisiejszym tego słowa znaczeniu nie było jeszcze. Takie starożytne kraje jak Egipt, Babilonia, Asyria czy Indie i Chiny posiadały co prawda kulturę o zadziwiająco wysokim poziomie, nic nam jednak nie wiadomo, aby zainteresowano się tam wiedzą teoretycznie i systematycznie, żądając racjonalnego uzasadnienia twierdzeń. To właśnie w Grecji na przełomie VII i VI w. zaistniał taki moment, w którym człowiek zapragnął wiedzieć więcej i głębiej, w którym przeszedł do wyznaczania praktycznych reguł do refleksji nad bytem i swoim w nim miejscu. Grecy, przejąwszy pewien zasób wiedzy ze Wschodu i Południa, zaczęli go istotnie przetwarzać:

a.                   racjonalizować – pozbawiając go charakteru sakralnego i mitologicznego ( tzn. oddzielać od religii i obrzędów) i odróżniając go od poezji

b.                  uogólniać konkretne wiadomości

c.                   szukać dlań racjonalnego wytłumaczenia ( dotąd tłumaczono wszystko fatum – teraz budzi się krytycyzm)

„W pojawieniu się wtedy filozofii należy szukać prafenomenu duchowej Europy. Człowiek przekroczył siebie, skierował się ku nieskończoności” [Husserl].

Filozofia Grecka powstała nie na samej Ziemi greckiej, lecz w koloniach greckich (jońskich) u wybrzeży Azji Małej. Później ośrodek ten przesunął się do Południowej Italii (tzw. Wielka Grecja i na Sycylię) dzięki wojnom perskim.

Mamy zatem już dwa ośrodki o odmiennym charakterze:

1.                  filozofia jońska nawiązująca do umiejętności przedfilozoficznych – reprezentuje typ bardziej nakierowany na empirię, doświadczenie

2.                  filozofia italska nawiązująca do wierzeń i mitów religijnych – reprezentuje typ bardziej spekulatywny

 

Początek filozofii – Tales z Miletu.

Początek filozofii, to także początek nauki w Grecji ( więc i w Europie), przedtem bowiem podchodzono do zagadnień często mitologicznie lub technicznie.

Przejścia od mitów i umiejętności do nauki miał dokonać Tales, syn Eksamyesa i Kleobuliny, postać na poły legendarna. Żył na przełomie VII i VI w. przed Chrystusem – w czasach Solona (ustawodawcy, reformatora i moralisty) i Krezusa. Jako pierwszy sformułował pytanie o początek wszechrzeczy i starał się na nie samodzielnie odpowiedzieć (jest to typowe pytanie filozoficzno – naukowe). Wokół tego pytania osnuł swoją teorię, a brzmiała ona:

„Wszystko jest z wody, z wody powstało i z wody się składa.”

Tales mówi tu o wodzie, (nie o bóstwach wody) o realnym przedmiocie. Innymi słowy: pytał się Tales o pochodzenie świata. Nie o to kto świat zrobił, ale jakim świat był na początku. Jest to chyba pierwsze zagadnienie filozofii. Ta pierwotna postać wszystkich rzeczy była dla niego równocześnie najważniejszą i istotną. Wynikało to z obserwacji, iż do życia potrzebna jest wilgoć. To co usycha – marnieje, bez wody giną ludzie, zwierzęta i rośliny, zarodki wszystkiego są mokre. Były to obserwacje jeszcze prymitywne, ale mamy tu do czynienia już z jakimś racjonalnym uzasadnieniem.

Pierwszych filozofów, wśród których prym wiódł Tales nazywano hilozoistami [od „hyle” = materia i „dzoe” = życie], dlatego że ich zainteresowania obracały się wokół zagadnień przyrody. Pytali oni jaki był początek przyrody? ; albo inaczej jaki był pierwotny rodzaj ciał z których wszystko się rozwinęło? I wreszcie jaka była pierwotna materia? A materia, to dla tych pierwszych filozofów przyrody zbiór konkretnych ciał ( jest to zatem inne niż dzisiejsze zrozumienie materii). Nie rozróżniali oni materii i siły, dzięki której ta materia mogła się poruszać. Myśleli jeszcze konkretami – jak dzieci. Myślenie abstrakcyjne było nieukształtowane. Choć następcy Talesa z Miletu [Anaksymander i Anaksymenes] inaczej odpowiadali na pytanie o prazasadę = rdzeń [j.gr. – arche] i duszę wszechrzeczy, to jednak od niego wyszli i pozostali mu wiernymi towarzyszami.

Anaksymander ( 609r. lub 610r.  -  547r. lub 546r. przed Chrystusem) – uczeń i towarzysz Talesa z Miletu. Był geografem, matematykiem i biologiem. Ale zajął się również ostatecznym wyjaśnieniem rzeczywistości. Zwrócił uwagę, że powstające i ginące rzeczy nie mogą sprowadzić się ostatecznie do czegoś zdeterminowanego, jak np. woda, gdyż ona ostatecznie pochłonęłaby wszystko i doprowadziwszy to wszystko, co powstaje do stanu „czystej wody” uniemożliwiałby dalszy ruch i „koło” rodzenia się i rozpadania.

Taką prazasadą u Anaksymandra [i praźródłem wszystkiego] może być tylko coś nieokreślonego, niezdeterminowanego [bezkres, nieskończoność – z j.gr. apeiron].

Apeiron – wyłania z siebie świat rzeczy nie wyczerpując się zarazem. Owa nieskończoność lub inaczej bezkres jest niezmienną, niezniszczalną, nieśmiertelną, bez początku i końca – jednym słowem „boskość, która wszystko otacza i wszystkim steruje”. Jest początkiem i końcem świata i jego istotnym rdzeniem, górując zarazem nad wszystkim, co z bezkresu się wyłania. Świat jest polem walki między przeciwieństwami, które wydzieliły się z bezkresu i wzajemnie się pożerają. Ten proces jest powodowany przez wieczny ruch. Jest to typowo panteistyczny obraz rzeczywistości, pojmowanej materialnie lub inaczej materialistycznie.

 

Anaksymenes (585r.  -  525r. przed Chrystusem) – syn Eurystratesa, był kontynuatorem myśli Talesa i Anaksymandra. On pierwszy, choć na sposób jeszcze bardzo prymitywny zaczął pojmować człowieka jako byt ożywiony duszą. Prazasadą bowiem u Anaksymenesa jest powietrze. Dlatego że jest ono ilościowo nieskończone, bezkresne, ale określone pod względem jakości. Jest jakby synonimem, czy choćby symbolem życia.

Mówi się o Anaksymenesie że przeprowadził analogię między człowiekiem a światem. Żyje i człowiek i świat cały, a ich duszą jest właśnie „powietrze”, które przenika wszystkie rzeczy i ludzi ( kosmos jako „wielkie zwierzę”). Stąd jedność przyrody a człowiek jest jej cząstką.

 

Podsumowanie dociekań szkoły milezyjskiej.

Tales, Anaksymander i Anaksymenes chcieli podać wyjaśnienie widzialnego świata przez odwołanie się do jakiegoś elementu podstawowego zwanego „arche”. Owo „arche” miałoby być ostateczną racją rozumienia świata. Nastąpiło zatem uogólnienie dojrzanej w empirii jakiejś realnej treści. Inaczej mówiąc: - w owym pierwotnym filozofowaniu przedmiot filozofii jest wynikiem uogólnienia naiwnego empiryzmu. Ale nie traktujemy tego jako zarzut przeciw milezyjczykom, bowiem z procesem pospiesznej i nieuprawnionej generalizacji poznania empirycznego będziemy się już odtąd nieustannie spotykać w historii nauki i filozofii, aż do niemal ostatnich czasów.

 

Heraklit i wariabilizm.

Heraklit to filozof, o którym nie możemy nic powiedzieć – kiedy się urodził i kiedy zmarł. Wiemy tylko, że okres rozkwitu jego sił twórczych przypadł na przełom VI i V w. przed Chrystusem. Koleje jego życia pochłonął „mrok zapomnienia”. Dzieło Heraklita znamy z ponad setki drobnych fragmentów, które się ostały do naszych czasów.

Heraklit był nastawiony do rzeczywistości krytycznie i polemicznie, jednak introspektywne drążenie problemów, trudny styl prowadzenia rozumowań i wyrażania się zyskały mu przydomek „ciemnego”, „mrocznego” filozofa.

Zadziałał on na potomnych poprzez dwie wielkie koncepcje:

1.                koncepcję rozumności świata

2.                koncepcje wariabilizmu, czyli powszechnej zmienności

 

ad.1 – Heraklit bardziej niż jego poprzednicy związał człowieka z wizją wszechświata. Dusza ludzka jest częścią kosmosu. Działanie kosmiczne nie jest czymś dalekim od człowieka, lecz czymś, co się objawia również w myśli i działaniu ludzkim.

Jednym słowem: - człowiekiem i wszechświatem rządzi rozum (j.gr.  – logos)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin