Kodeks Etyki Zawodowej Sprzedawców.pdf

(52 KB) Pobierz
Kodeks Etyki Zawodowej Sprzedawców
(dalej Kodeks) przyjęty w dniu 24.04.2009 przez Zarząd
Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Sprzedażą
Cel
Podstawowym celem Kodeksu jest zebranie w jednym miejscu i usystematyzowanie najistotniejszych zasad etyki
zawodowej Sprzedawców. Jego dodatkową rolą jest budowanie wiarygodności grupy zawodowej poprzez promo-
wanie profesjonalnych oraz uczciwych zasad postępowania Sprzedawcy.
Nota – pojęcie „Sprzedawca”
I lekroć w tekście niniejszego Kodeksu użyte jest pojęcie „Sprzedawca”, należy przez nie rozumieć osoby reprezen-
tujące szerokie spektrum stanowisk tj przedstawiciel handlowy, handlowiec, specjalista ds. sprzedaży oraz wszel-
kich innych stanowisk, których rolą jest aktywna sprzedaż dóbr i/lub usług. Poprzez sprzedaż aktywną, uznajemy
wszelkie działania sprzedawcy polegające na aktywnym poszukiwaniu, pozyskiwaniu a następnie stałej obsłudze
Klienta. W powyższym rozumieniu, określenie „sprzedawca” nie odnosi się do osób sprzedających w tzw. biernej
formule sprzedażowej, określanych m.in. jako „ekspedienci”, obsługujących Klientów w tzw. punktach handlowych/
sprzedaży.
§1
Zobowiązania wobec zawodu Sprzedawcy
1. Rozwój: Sprzedawca powinien stale doskonalić swoją postawę, rozwijać system wartości oraz poszerzać swo-
ją wiedzę i umiejętności, w szczególności w dziedzinach istotnych dla jego aktywności zawodowej. Obok wiedzy
o oferowanych produktach, potrzebach potencjalnych klientów oraz znajomości rynku, na którym operuje, dzięki
nieustannej edukacji powinien poszerzać swoją wiedzę również w zakresie najnowszych technik i metody sprzedaży
oraz obsługi klienta.
2. Godność: Sprzedawca powinien dążyć do wyeliminowania w swym otoczeniu praktyk oraz wypowiedzi uchy-
biających godności zawodu, które mogłyby zaszkodzić dobrej opinii grupy zawodowej Sprzedawców. Zachowaniem
niegodnym Sprzedawcy jest również konstruowanie oraz rozpowszechnianie fałszywych, obraźliwych lub wprowa-
dzających w błąd stwierdzeń dotyczących pracodawcy, klientów lub konkurencji.
Polskie stowarzyszenie zarządzania sPrzedażą • www.Pszs.org.Pl
976544470.011.png 976544470.012.png 976544470.013.png 976544470.014.png 976544470.001.png 976544470.002.png 976544470.003.png 976544470.004.png 976544470.005.png 976544470.006.png 976544470.007.png 976544470.008.png
 
3. Zaangażowanie: W celu podnoszenia statusu postrzegania grupy zawodowej sprzedawców, Sprzedawca
powinien cechować się wysokim zaangażowaniem intelektualnym i emocjonalnym w podjęcie, wykonywanie oraz
reprezentowanie zawodu Sprzedawcy.
4. Poufność: Wysoce pożądanym jest zachowanie przez Sprzedawcę zasady poufności i nie ujawniania osobom
i/lub podmiotom trzecim wszelkich informacji, które Sprzedawca zdobył w trakcie wykonywania swoich obowiąz-
ków, chyba że z tego obowiązku zwolnił go sam klient i/lub pracodawca.
5. Uczciwość: Sprzedawcy nie uciekają się do działań korupcyjnych i tym samym wystrzegają się działalności,
która mogłaby zostać uznana za niezgodną z obowiązującym w Polsce prawem czy ogólno przyjętymi zasadami
etycznymi.
§ 2
Zobowiązania Sprzedawcy wobec Pracodawcy
1. Transparentność: Sprzedawca, podejmując nową pracę, nie powinien zatajać lub też podawać nieprawdzi-
wych informacji mogących wpłynąć na jego zatrudnienie, w szczególności dotyczących kompetencji, doświadcze-
nia zawodowego oraz wykształcenia. Sprzedawca, zarówno podejmując zatrudnienie jak i w trakcie zatrudnienia,
powinien informować pracodawcę o fakcie podjęcia innych działań sprzedażowych, podejmowanych na rzecz pod-
miotów trzecich. W szczególności o działaniach podejmowanych na rzecz klientów oraz konkurencji obecnego pra-
codawcy oraz przedsiębiorstw z nimi powiązaniach.
2. Efektywność: Zobowiązaniem nadrzędnym każdego profesjonalnego Sprzedawcy jest dążenie do osiągania
najwyższego poziomu efektywności swoich działań sprzedażowych, przekładających się na wymierne korzyści biz-
nesowe jego pracodawcy.
3. Konsekwencja: Zachowaniem godnym Sprzedawcy, jest konsekwentna realizacja przyjętych obowiązków,
wytrwałe dążenie do osiągania wyznaczonych celów oraz spełnienia pokładanych w nim przez pracodawcę ocze-
kiwań zawodowych.
4. Lojalność: Sprzedawca powinien cechować się wysoką lojalnością w stosunku do swojego pracodawcy po-
przez dbanie o pozytywny wizerunek swój, irmy w której pracuje oraz wszystkich swoich współpracowników.
§ 3
Zobowiązania Sprzedawcy wobec Klientów
1. Wiarygodność: Sprzedawca powinien być wysoce wiarygodny poprzez swoją postawę, odpowiedni poziom wie-
dzy, umiejętności oraz możliwości jakimi dysponuje reprezentując Pracodawcę. Przed rozpoczęciem rozmów z Klientem,
jako jeden z priorytetów powinien postawić sobie za cel, wywiązanie się z wypracowanych z Nim uzgodnień..
Polskie stowarzyszenie zarządzania sPrzedażą • www.Pszs.org.Pl
976544470.009.png
2. Informowanie: Przejawem profesjonalizmu jest udzielanie Klientom wyczerpujących informacji na temat orga-
nizacji, którą Sprzedawca reprezentuje, korzyści ze składanej oferty jak i zobowiązań spoczywających po stronie
Klienta. Niepożądane natomiast są działania wprowadzające Klienta w błąd, mające na celu dokonanie sprzedaży
w warunkach, gdy Klient nie posiada kompletnej wiedzy pozwalającej na podjęcie świadomej decyzji.
3. Satysfakcja: Dla Sprzedawcy jedną z najwyższych wartości powinna być satysfakcja Klienta z dokonanej trans-
akcji oraz poczucie podjęcia przez niego świadomej i słusznej decyzji. Wypracowując z Klientem wspólne ustalenia
Sprzedawca powinien poszukiwać rozwiązań „win-win”, dbając nie tylko o dobro swojego pracodawcy, ale również
swojego Klienta.
4. Szacunek: Niepożądane jest instrumentalne traktowanie Klienta jako podmiotu potrzebnego do osiągnięcia do-
raźnych celów Sprzedawcy. Wykorzystanie ciężkiej sytuacji życiowej (Klientów indywidualnych) lub rynkowej (Klien-
tów będącymi podmiotami gospodarczymi), w której znalazł się Klient, jest zachowaniem niegodnym Sprzedawcy.
§ 4
Zapisy końcowe
Zasady Kodeksu obowiązują wszystkich członków Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Sprzedażą, oraz osoby
niezrzeszone, które z własnej nieprzymuszonej woli przyjmą je do stosowania, chcąc kształtować profesjonalny
wizerunek Sprzedawcy oraz upowszechniać pożądane zachowania i postawy sprzedażowe.
Polskie stowarzyszenie zarządzania sPrzedażą • www.Pszs.org.Pl
976544470.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin