Przewodnik PN.pdf

(576 KB) Pobierz
Microsoft Word - Przewodnik.DOC
Przewodnik PN-N 18001:2004
Materiały informacyjne nt. wdrażania systemu
zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy
wg normy PN-N-18001:2004
Opracowano w ramach zamówienia Ministerstwa Gospodarki i Pracy
Katowice 2004
GŁÓWNY INSTYTUT GÓRNICTWA
40-166 KATOWICE, Plac Gwarków 1
skr. poczt. 3672 tel. (0-32) 259-23-51, fax (032) 259-22-09
e-mail: jcwxwp@gig.katowice.pl
177462470.003.png 177462470.004.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
1.1. Kierunki rozwiązań systemów zarządzania bezpieczeństwem
i higieną pracy w uregulowaniach międzynarodowych 3
1.2. Rozwiązania brytyjskie jako podwaliny systemu zarządzania BHP 6
1.3. Podstawowe elementy systemów zarządzania zgodnie z BS 8800 7
2. Istota systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy 7
2.1. Przygotowanie przedsiębiorstwa do wdrażania systemu zarządzania BHP 10
2.2. Przegląd wstępny 11
3. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w systemach zarządzania BHP 13
4 Ryzyko zawodowe według normy PN-N-18002:2000 „Systemy
zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do
oceny ryzyka zawodowego"
16
4.1. Ocena ryzyka zawodowego - definicje
17
4.2. Podstawowe cele oceny ryzyka zawodowego
17
4.3. Informacj e potrzebne do oceny ryzyka
18
4.4. Źródła informacji
18
4.5. Oszacowanie ryzyka zawodowego
19
4.6. Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego
20
4.7. Dokumentowanie oceny ryzyka zawodowego
22
5. Wymagania dotyczące systemu zarządzania bezpieczeństwem
i higieną pracy według normy PN-N-18001:2004
23
5.1. Wymagania ogólne (punkt 4.1 normy)
23
5.2. Zaangażowanie najwyższego kierownictwa oraz polityka
bezpieczeństwa i higieny pracy (pkt. 4.2) 23
5.3. Planowanie (pkt. 4.3) 26
5.4. Wdrażanie i funkcjonowanie (pkt. 4.4) 30
5.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące i zapobiegawcze (pkt. 4.5) 42
5.6. Przegląd zarządzania (pkt. 4.6) 46
5.7. Ciągłe doskonalenie (pkt. 4.7) 47
6. Dokumentowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy 47
6.1. Dokumentacja systemu BHP
47
6.2. Procesy w systemie zarządzania BHP
49
Materiały źródłowe
51
2/51
177462470.005.png
1. WPROWADZENIE
Ogromny postęp techniki w ostatnich dziesięcioleciach, oprócz osiągnięć
wzbogacających sferę życia człowieka przyniósł także nowe zagrożenia i uciążliwości.
Obok klasycznych już zagrożeń fizycznych, chemicznych i pyłowych występują, często
łącznie, zagrożenia psychofizyczne i biologiczne. Z tego m.in. względu problematyka
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w środowisku pracy nabiera szczególnego znaczenia.
Na świecie obserwuje się od wielu lat rosnące zainteresowanie problematyką
bezpieczeństwa pracy. Coraz częściej także bezpieczeństwo pracy zaczyna być
traktowane nie tylko jako kategoria humanitarna, lecz również ekonomiczna. Poczucie
bezpieczeństwa i zadowolenie pracowników z warunków pracy przekłada się wprost na
wyniki ekonomiczne, sprzyja podnoszeniu wydajności pracy i jakości wyrobów.
Zainteresowanie problematyką zarządzania bezpieczeństwem pracy jest również
wyrażane w Polsce, zarówno przez przedstawicieli urzędów państwowych, jednostek
naukowo-badawczych, jak i podmiotów gospodarczych, szczególnie jednak
przedsiębiorstw przemysłowych. Wynika ono zapewne z przekonania, że właściwe
zarządzanie jest najskuteczniejszym środkiem zapewnienia odpowiednio wysokiego
poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, pożądanego zarówno ze
względu na konieczność przestrzegania międzynarodowych i krajowych przepisów
prawnych w tej dziedzinie, jak i możliwość uzyskania efektów ekonomicznych w skali
państwa i przedsiębiorstwa.
Doświadczenia polskich przedsiębiorstw, zdobyte podczas wdrażania systemów
zarządzania jakością oraz chęć sprostania wszystkim wyzwaniom, jakie niesie ze sobą
zjednoczenie Polski z Unią Europejską pozwalają na podjęcie kolejnych zadań, jakimi są
m.in. wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego jak i zarządzania
bezpieczeństwem i higieną pracy, wprowadzanie filozofii TQM, czy zarządzania
informacją.
1.1 Kierunki rozwiązań systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w
uregulowaniach międzynarodowych
Wymagania ustanawiane przez państwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
w skali międzynarodowej regulują konwencje i zalecenia Międzynarodowej Organizacji
Pracy (MOP). W przypadku krajów europejskich istotną rolę odgrywają także
postanowienia dyrektyw Unii Europejskiej ustanowione na podstawie artykułu 118 A
znowelizowanego Traktatu Rzymskiego. Najważniejszymi dokumentami z tego zakresu
są:
Konwencja 155 Międzynarodowej Organizacji Pracy,
Dyrektywa Unii Europejskiej 89/391/EWG.
Konwencja nr 155 Międzynarodowej Organizacji Pracy określa zasady polityki
i działania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników
zarówno na szczeblu krajowym jak i na szczeblach przedsiębiorstwa. Zobowiązuje ona
wszystkich członków MOP do określania i wprowadzania w życie spójnej polityki krajowej
w zakresie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia pracowników i środowiska pracy, której
3/51
177462470.006.png
celem jest zapobieganie wypadkom i chorobom zawodowym poprzez zmniejszanie w
takim stopniu, w jakim jest to racjonalnie uzasadnione przyczyn zagrożeń związanych z
wykonywaną pracą. Polityka ta powinna podlegać okresowym przeglądom.
Konwencję 155 uzupełnia zalecenie nr 164 MOP dotyczące bezpieczeństwa zdrowia
pracowników i środowiska pracy. Zgodnie z tym zaleceniem „w przypadku, gdy uzasadnia
to charakter ich działalności pracodawcy powinni być zobowiązani do pisemnego
określenia polityki i postanowień, jakie zamierzają podjąć w dziedzinie bezpieczeństwa i
higieny pracy". Informacje o polityce, a także innych działaniach w zakresie
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia powinny być podawane do wiadomości pracowników, w
sposób gwarantujący ich łatwe zrozumienie.
Postanowienia wymienionych dokumentów MOP powinny być wprowadzane w życie
we wszystkich ratyfikujących je państwach członkowskich. Realizacja tych postanowień
wymaga odpowiedniej organizacji i zarządzania bezpieczeństwem pracy i ochroną zdrowia
zarówno na szczeblu krajowym jak i na szczeblu przedsiębiorstwa.
Ogólne zasady zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników określa
Dyrektywa 89/391/EWG. Zgodnie z artykułem 6 tej Dyrektywy „pracodawca powinien
podjąć niezbędne środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
pracowników, włączając w to zapobieganie ryzyku zawodowemu, informowanie,
organizowanie szkolenia oraz zapewnienie koniecznych środków i właściwej organizacji".
W powyższej Dyrektywie szczególną uwagę zwrócono na ocenę ryzyka
zawodowego. W następstwie tej oceny pracodawca powinien zastosować odpowiednie
środki, zapewniające zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
pracowników. Działania te powinny być zintegrowane z działalnością przedsiębiorstwa na
wszystkich poziomach struktury organizacyjnej. Zgodnie z tą dyrektywą pracodawca jest
również zobowiązany do:
informowania pracownika o zagrożeniach oraz środkach i działaniach
zapobiegawczych w przedsiębiorstwie i na określonym stanowisku pracy,
konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami decyzji i działań dotyczących
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników,
zapewnienia pracownikom i/lub ich przedstawicielom możliwości uczestniczenia
w działaniach dotyczących zapewnienia ich bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
odpowiedniego szkolenia pracowników.
Na podstawie artykułu 16 punkt 1 Dyrektywy 89/391/EWG Rada Europejska
ustanowiła szereg dyrektyw szczegółowych. Dyrektywy te określają minimalne wymagania
dotyczące stosowania między innymi urządzeń produkcyjnych, środków ochrony
indywidualnej oraz monitorów ekranowych w miejscach pracy.
Wprowadzając w życie ustanowione w tych Dyrektywach „nowe podejście" do
problemów bezpieczeństwa i higieny pracy nie można się ograniczyć do wypełnienia
wymagań minimalnych. Problem ten dostrzega wielu producentów, jest on także
zauważany przez instytucje nadzorujące oraz przedstawicieli pracowników. Zdaniem wielu
z nich system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, ograniczony do wypełniania
wymagań instytucji nadzorujących i kontrolnych nigdy nie będzie skuteczny. W tej sytuacji
4/51
177462470.001.png
konieczne staje się poszukiwanie innych rozwiązań w tym obszarze, na przykład poprzez
wprowadzanie określonych bardziej szczegółowych zasad postępowania lub norm np.
normujących kwestie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
W Dyrektywie 89/654/EWG przedstawiono bardziej szczegółowe wymagania
dotyczące minimalnych wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w konkretnych
miejscach pracy. Przykładowo Dyrektywa 92/104/EWG określa minimalne wymagania
w zakresie poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników odkrywkowego
i podziemnego przemysłu wydobywczego.
Polska, jako kraj członkowski Unii Europejskiej zobowiązana jest do harmonizacji
swego prawodawstwa z wymaganiami Unii. Przykładem dostosowywania polskiego
ustawodawstwa w zakresie bezpieczeństwa pracy jest znowelizowany Kodeks Pracy.
W Kodeksie Pracy w dziale pod tytułem „Bezpieczeństwo i Higiena Pracy"
zobowiązuje się pracodawcę między innymi do:
• informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywana
praca oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami,
• organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
• działań dla usuwania uchybień i kontroli ich wykonania,
• posiadania procedur postępowania dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy, służących bezpieczeństwu i koordynacji.
Modele zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy przyjmowane w różnych
krajach są związane z dominującymi tam poglądami na skuteczny sposób zapewnienia
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników. Ogólnie rzecz biorąc wyróżnić tu można
dwa kierunki. Zdaniem jednych istniejące regulacje prawne zapewniają skuteczną ochronę
pracowników, a sposób zarządzania bezpieczeństwem pracy i higieną pracy jest
wyłącznie sprawą pracodawcy, który musi spełnić ustalone nimi wymagania. Jednak i tutaj
widzi się konieczność określenia zasad skutecznego zarządzania.
W niektórych krajach uznaje się celowość jednolitego podejścia do zarządzania
bezpieczeństwem pracy i higieną pracy w przedsiębiorstwach, co znajduje swój wyraz w
opracowanych tam normach krajowych ustalających ogólne wytyczne do wdrażania
skutecznych systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Do takich krajów
należą np. Wielka Brytania, Australia i Nowa Zelandia, a także Stany Zjednoczone. Coraz
liczniejsze są także głosy o konieczności ujednolicenia zasad zarządzania
bezpieczeństwem pracy i ochroną zdrowia w skali międzynarodowej. Zwraca się przy tym
uwagę na zbieżność celów i zasad zarządzania jakością, ochroną środowiska naturalnego
oraz bezpieczeństwem i higieną pracy.
Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie społeczności międzynarodowej
opracowaniem i ustanowieniem odpowiednich norm międzynarodowych dotyczących
systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy Międzynarodowa Organizacja
Normalizacyjna ISO organizuje szereg seminariów nt. potrzeb międzynarodowej
normalizacji w tej dziedzinie. Przykładowo w seminarium, które odbyło się w Genewie
w 1996 roku wzięło udział ponad trzystu uczestników reprezentujących 44 kraje ze
wszystkich kontynentów oraz sześć organizacji międzynarodowych. Oficjalne
5/51
177462470.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin