OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO(2).doc

(87 KB) Pobierz
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

 

 

              Ustanowienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, które zapewniają, że ryzyko na stanowisku pracy będzie akceptowane przez pracowników, jest obowiązkiem pracodawcy.

 

Podstawa prawna oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego:

Ø      Ustawa z 26czrewca 1974 r. –Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. Nr 2240, poz.2407 art. 226 Kodeksu Pracy;

Ø      Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy Dz. U. z 1997 r.  Nr 96 poz. 593

Ø      rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów  bezpieczeństwa i higieny pracy Dz. U. z  2003 r. Nr  169 poz. 1650

Ø      Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ø      Polskiej Normy  PN-N-18002:200 „ System Zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego”

Ø      Polskiej Normy  PN-EN-1050: 1999  „ Maszyny. Bezpieczeństwo. Zasady Bezpieczeństwa „

Ø      Polskiej Normy PN -80/Z-08052 „Ochrona pracy. Niebezpieczne i szkodliwe czynniki występujące w procesie pracy. Klasyfikacja „

Ø      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych  szkołach i placówkach

Ø      Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 01 grudnia 1998 r w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażone w monitory ekranowe  Dz.U. z 1998 r,.  Nr 148 poz. 973 

Ø      Polska Norma PN 12464-1 / EN 12464-1:2002 / Oświetlenie wnętrz światłem elektrycznym

Ø      Jucha F. , Bieś B. Poradnik bhp dyrektora szkoły , Ministerstwo Edukacji Narodowej  1998 r.

Ø      Jucha., Osińskie., Otulak M.  Poradnik dyrektora szkoły  w zakresie organizowania dla nauczycieli różnych form szkolenia bhp,  Ministerstwo Edukacji Narodowej 1999 r.

 

Ocena ryzyka zawodowego służy szczegółowej analizie procesu pracy, który ma na celu wykrycie zagrożeń, ich analizę oraz wprowadzenie środków poprawiających warunki pracy i ograniczających szkodliwy wpływ procesu pracy na pracownika, a tym samym poprawę warunków pracy, ochronę życia i zdrowia pracowników.  

 

Charakterystyka ryzyka zawodowego:

              Jest to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących uraz lub utratę zdrowia. Elementy oceny ryzyka zawodowego :

Ø      identyfikacja zagrożeń i ich wielkości;

Ø      ocena poziomu zagrożeń;

Ø      opracowanie planu poprawy warunków pracy.

 

Ograniczenie poziomu ryzyka zawodowego może nastąpić poprzez wprowadzenie następujących rozwiązań:

Ø      technicznych – w postaci osłon, ekranów, wentylacji;

Ø      organizacyjnych – dot. organizacji pracy oraz metod jej wykonywania;

Ø      ludzkich – dobór odpowiednio przygotowanej kadry pracowników.

 

Cel i zadania oceny ryzyka zawodowego:

Ø      ograniczenia zagrożeń wynikających z technologii;

Ø      opracowanie zasad postępowania, w tym instrukcji bezpiecznej pracy, ratownictwa i udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach;

Ø      zapoznanie pracowników z ryzykiem związanym z pracą na danym stanowisku pracy.

 

Elementy oceny ryzyka zawodowego:

1.     zbieranie informacji;

2.     identyfikacja i rejestracja zagrożeń;

3.     ocena poziomu zagrożeń;

4.     opracowanie planu poprawy warunków pracy;

5.     wyznaczenie terminów realizacji planów oraz osób odpowiedzialnych za ich realizację;

6.     kontrola realizacji programów poprawy warunków pracy.

 

Czynniki wpływające na ustalenie terminu kolejnej oceny ryzyka zawodowego:

Ø      aktualny poziom ryzyka oraz szybkość zmian następujących w środowisku pracy;

Ø      możliwość dalszego obniżenia poziomu ryzyka;

Ø      wysokość spodziewanych zysków ekonomicznych;

 

- jeżeli czynniki wpływające na poziom ryzyka zawodowego utrzymują się na stałym poziomie i poziom ten jest akceptowany, to kolejne oceny ryzyka zawodowego mogą być dokonywane w znacznej perspektywie czasowej; konieczność kolejnego przeprowadzenia oceny w krótkim czasie występuje jedynie, gdy istniejący poziom ryzyka jest wysoki i zostały wprowadzone istotne zmiany w procesie technologicznym.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA STANOWISKA PRACY NAUCZYCIELI HUMANISTÓW

/ historia, j. polski, języki obce, sztuka, religia, pedagog, nauczyciel bibliotekarz /

 

 

 

Granice obiektu

Pomieszczenia wewnątrz budynku, drogi komunikacyjne

 

 

Opis stanowiska pracy

Prace wykonywane w pomieszczeniach lekcyjnych, sporadycznie zajęcia wykonywane poza budynkiem szkoły /wycieczki przedmiotowe/ 

 

 

Wykonywane czynności

Praca polega na prowadzeniu zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z uczniami :

-          praca pedagogiczno wychowawcza

-          praca nad tekstami

-          obsługa urządzeń audiowizualnych

-          ciągłe doskonalenie się

-          współpraca z rodzicami uczniów

-          przejścia między pomieszczeniami wewnątrz szkoły

 

 

Wyniki identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy

-          obciążenie fizyczne narządu głosu

-          obciążenie nerwowo-psychiczne

-          obciążenie statyczne układu mięśniowo szkieletowego

-          zagrożenia biologiczne,

-          przeciążenie percepcyjne wzroku             i słuchu

-          porażenie prądem elektrycznym

-          potknięcie, upadek

 

 

Poziom przygotowania zawodowego, wymagane uprawnienia, predyspozycje

-          wykształcenie wyższe pedagogiczne

-          wykształcenie kierunkowe do  nauczania danego przedmiotu

 

 

 

Sporządził zespół w składzie : 

 

 

Z-ca dyrektora szkoły

 

Inspektor bhp

 

Specjalista bhp 

 

 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA STANOWISKA PRACY NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW

MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH

/ matematyka, biologia , geografia, fizyka, technika /

 

 

Granice obiektu

Pomieszczenia wewnątrz budynku, drogi komunikacyjne

 

 

Opis stanowiska pracy

Prace wykonywane w pomieszczeniach lekcyjnych, sporadycznie zajęcia wykonywane poza budynkiem szkoły /wycieczki przedmiotowe/ 

 

 

Wykonywane czynności

Praca polega na prowadzeniu zajęć obowiązkowych

i nadobowiązkowych z uczniami :

-          praca pedagogiczno wychowawcza

-          praca nad tekstami

-          obsługa urządzeń audiowizualnych

-          lekcje pokazowe z zastosowaniem pomocy naukowych z danego przedmiotu

-          ciągłe doskonalenie się

-          współpraca z rodzicami uczniów

-          przejścia między pomieszczeniami wewnątrz szkoły

 

 

Wyniki identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy

-          obciążenie fizyczne narządu głosu

-          obciążenie nerwowo-psychiczne

-          obciążenie statyczne układu mięśniowo szkieletowego

-          zagrożenia biologiczne, fizyczne, mechaniczne

-          przeciążenie percepcyjne wzroku i słuchu

-          porażenie prądem elektrycznym

-          potknięcie, upadek

 

Poziom przygotowania zawodowego, wymagane uprawnienia, predyspozycje

 

-          wykształcenie wyższe pedagogiczne

-          wykształcenie kierunkowe do nauczania danego przedmiotu

 

 

Sporządził zespół w składzie : 

 

 

Z-ca dyrektora szkoły

 

Inspektor bhp

 

Specjalista bhp 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA STANOWISKA PRACY NAUCZYCIELA PRZEDMIOTU

chemii

 

 

Granice obiektu

Pomieszczenia wewnątrz budynku, drogi komunikacyjne

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin