HASŁO – ODPOWIEDŹNauczyciel - cechy osobowości paranoidalnejWczuwanie w pacjenta - wrażliwość klinicznaOsie osobowościowe – osie osobowości BIDziennikarz - liczba stron w wywiadzieNihilista – przejaskrawienieMonada - teoretycy i praktycyAutoprezentacja - samego siebieTCI - zaburzonych i zdrowychSkrypty - wywiad rozmowaOrnea - 2 grupy porównawcze o innych instrukcjachGestalt – wewnętrzneDzieci Trudności w diagnozie – fobieParadygmat badawczyKonstrukt teoretycznyPsycholog - aspekt formalnyDiagnoza tradycyjna- różnice między ludźmiBadanie pracownikówBadanie paneloweBadanie temperamentu – tempoDziecko - Homeostaza w rodziniePrzystosowanie dziecka – społeczneTakie samo- Konsekwencje diagnozy nozologicznejTakie samo- samospełniające się proroctwoPsycholog potwierdza – potwierdzaniePsycholog - własne ograniczeniaZachowanie jest zaburzone - nie zaspakaja potrzeb człowieka rozwój zadania życioweBadania statystyczne- normaEfekt maski- zasłanianie się swoją roląSzustrowa - wywiad swobodnyTCI - tylko charakteruPYTANIA Z ODPOWIEDZIAMI:
1. Rozmowa psychologiczna bada:subiektywne doświadczenie osoby.
2. TCI bada:temperament, środowisko i ryzyko wystąpienia zaburzeń osobowości.
3. Badanie idiograficzne:podkreśla unikalność jednostki
4. Przykład badania idiograficznego:studium przypadku
5. Protodiagnoza:wstępna hipoteza społeczna
6. Test Rorschacha:jest trafny i rzetelny (wg Stemplewskiej ma trafność podobną do MMPI)nie powinien być stosowany
7. Różnica między diagnozą a badaniem naukowym:zmienne uznawane za ważne
8. Procedura 5 pytań T. Szustrowej jest stosowana w:wywiadzie swobodnym
9. Konstrukcja lejkowa jest stosowana:w wywiadzie psychologicznym i dziennikarskim
10. Triada Rogeriańska:akceptacja, empatia, autentyczność
11. Terapeuta otwarcie mówiąc pacjentowi o swoich pragnieniach erotycznych:wyrządza więcej szkody niż pożytku
12. Co eg Ekman i Freisen najsilniej wyraża emocje:twarz
13. Gdy obserwator w zamierzony sposób koncentruje się na specjalnych aspektach zachowania:obserwacja analityczna
14. Pytanie „Czy uważasz, że wszyscy mężczyźni myślą o seksie” to:pytanie projekcyjne
15. Co głównie odpowiada za zachowanie OB wg Rosenberga?lęk przed oceną +
16. Efekt Barnuma-Forera:złudzenie, że diagnoza pasuje do nas, gdy w rzeczywistości pasuje do wszystkich przypadków
17. Która diagnoza niesie największe ryzyko jatropatogenii?nozologicznainterakcyjna
18. Co wyklucza rozpoznanie charakteru neurotycznego wg PDM?brak dojrzałych mechanizmów obronnych
19. Jeżeli klinicysta ma wysoki poziom oczekiwań interpersonalnych to:będzie bardziej autorytarny
20. Lęk poznawczy wg Cloningera wynika z:unikania szkody
21. Charakter wg Cloningera to wynik:czynników środowiskowych
22. Splątanie jest charakterystycznew rodzinie, gdzie występuje schizofrenia
23. Zadawanie pytań zamkniętych klientowi, powoduje, że:klient ma wrażenie, że nie musi dodawać niczego od siebie
24. Co jest charakterystyczne dla badania idiograficznego?podkreśla unikalność osoby badanej
25. Badania projekcyjne:są wykorzystywane do badania nadużyć seksualnych
26. Błąd GIGO:pojawia się przy badaniu komputerowym
27. Efekt Rumaelstilzchena:reakcja na nazwanie choroby (magiczne znaczenie nazwy)
28. Jatropatogenia:negatywny skutek złego komunikowania diagnozy
29. Zachowania niespodziewane świadczą o:zaburzeniu
30. Element diagnozy, który pozwala na interpretację zachowań niewerbalnych:obserwacja
31. Przykład pytania: „ jedni ludzie robią to, a inni tamto, jak ty się zachowujesz w takiej sytuacji?”pytanie uwikłane
32. Testy na IQ rozwojowe:nie są stosowane ze względu na brak potwierdzenia empirycznego
33. Na lepsze zrozumienie świata emocji badanego pozwala:empatia (?)
34. Cel diagnozowania wg Paluchowskiego:zaplanowanie interwencji
35. Jak nazywamy określenie stanu aktualnego na podstawie przeszłych zdarzeń:retrognoza
36. Dlaczego diagnozowanie dziecka jest trudne?bo nie potrafi wprost mówić o problemach
37. Test, w którym materiałem badania są figurki i ich ustawienie:scenotest
38. Model GAP dotyczy diagnozy:profesjonalnej interpersonalnej
39. Dostarczanie klientowi wsparcia emocjonalnego, potwierdzenia, uspokojenia i wzmocnienia:potwierdzanie
40. Diagnoza związana z Ericksonem:aktuarialna
41. Diagnozowanie adolescentów:trudne, bo ich zachowania czasem przypominają zaburzenie
42. Kiedy zachowanie jest zaburzone?gdy nie spełnia oczekiwań swoich i innych
43. Triangulacja:jedyna odpowiedź, która zawierała ważny aspekt triangulacji, czyli konflikt, gdzie pojawia się koalicja międzypokoleniowa kontra osoba z któregoś z tych pokoleń brzmiała tak, że nie do końca mam przekonanie co do jej prawdziwości, że „matka z córką zawiera koalicję przeciw ojcu”. Sęk w tym, że to nie zawsze musi być matka z córką. Ale to jedyna odpowiedź, która miała ten aspekt zawarty.
44. Kompetencja fundamentalna psychologa:świadomość różnorodności
45. Do czego służy zespół reflektujący?do zbudowania spojrzenia z szerszej perspektywy
46. Badania socjometryczne:mogą być anonimowe ale nie muszą
47. Eliminuje błędy, zmęczenie, nastawienie psychologa, stronniczość:diagnoza psychometryczna
48. Do badania kandydatów do pracy:wywiad strukturyzowany
49. Dowcipy o psychologach świadczą o:posiadaniu skryptów badania psychologicznego
50. Kompetencja fachowa psychologa wyraża się w:umiejętności formułowania parafrazyumiejętności zadania pytania właściwego dla momentu diagnozy i stanu badanego
51. Test rysunku postaci ludzkiej:jest testem badającym poziom rozwoju intelektualnego
52. Rozmowa kliniczna:pozwala na obustronną wymianą informacji (?)
53. Asymetria w kontakcie psycholog – pacjent przejawia się w:wiedzy psychologa (?)
54. Błąd dominacji:brak uwzględniania perspektywy badanego
55. Rodzina jest prawidłowa, gdy:aspekt treściowy przeważa nad relacyjnym
56. „Mateusz impulsywnie reaguje, gdy koledzy mu dokuczają, zatem z pewnością jest dzieckiem nadpobudliwym i agresywnym”. Jaki błąd zawiera to wnioskowanie?podstawowy błąd atrybucji
57. Konceptualizacja przypadku to: model pozwalający zrozumieć i wyjaśnić problem diagnostyczny
58. „Na jakie szczegółowe pytania, dotyczące człowieka, chcę znaleźć odpowiedź?”- to jeden z etapów procedury 5 pytań Teresy Szustrowej, który?sformułowanie pytań lub hipotez diagnostycznych
59. Poziom oczekiwań interpersonalnych to klinicysta:dyrektywny (?)
60. Pytania zamknięte powodują, że klient:ma wrażenie, że nie musi dodawać nic od siebie
61. Model GAP zawiera kontakt:interpersonalny
62. Na pytanie JAK JEST? odpowiada diagnoza: deskryptywno – ewaluatywna
63. Świadomość odmienności diagnosta musi posiadać w kontekście: osób niepełnosprawnych,osób innej rasyosób z innej kultury
64. GIGO dotyczy trafności i rzetelności:testów komputerowych
65. Na czym się skupia diagnoza w ujęciu tradycyjnym?...
psychUW