06 - Formatowanie komórek.pdf

(840 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Formatowanie komórek
Podstawy formatowania
Z pewnym przymrużeniem oka można powiedzieć, że formatowanie skoroszytu Excela wygląda nieco jak nakładanie
na niego makijażu. Mimo, że zawartość samego arkusza danych może być perfekcyjnie poprawna, to jednak dobranie
odpowiedniego sposobu formatowania może zdecydowanie zwiększyć wrażenie, jakie arkusz zrobi na osobach go
przeglądających (rysunek 6.1 oraz 6.2).
Excel oferuje cały szereg opcji formatowania, które możesz zastosować w swoich skoroszytach:
Formatowanie liczb — pozwala na modyfikację sposobu wyświetlania liczb, dat i czasu.
Wyrównywanie — pozwala na zmianę sposobu wyrównywania danych wyświetlanych w poszczególnych
komórkach.
Formatowanie czcionek — pozwala na zmianę wyglądu czcionek, za pomocą których są prezentowane teksty i
liczby.
Obramowania — pozwalają na tworzenie obramowań dookoła poszczególnych komórek
Kreskowania — pozwalają na wypełnianie tła komórek kolorami, cieniowanie komórek oraz dodawanie
różnego rodzaju kreskowania
Formatowanie kolumn i wierszy — pozwala na zmianę szerokości kolumn oraz wysokości wierszy co
umożliwia dopasowanie rozmiarów komórek do rozmiarów zapisanych w nich informacji.
Istnieje wiele sposobów formatowania komórek: możesz skorzystać z przycisków paska narzędzi formatowania,
klawiszy skrótów, poleceń menu lub też mechanizmów formatowania warunkowego lub autoformatowania.
Rady
W zależności od rodzaju wprowadzanych do komórek informacji Excel może automatycznie nadawać
komórkom określone sposoby formatowania. Przykładowo, jeżeli użyjesz w danej komórce funkcji daty, to
Excel automatycznie formatuje wynik działania funkcji do wyświetlania jako data. W każdej chwili możesz
zmienić sposób formatowania tak, aby najlepiej odpowiadał Twoim potrzebom.
Większość sposobów formatowania dotyczy samych komórek a nie zawartości komórek. Jeżeli do usunięcia
zawartości komórki wykorzystasz polecenie Edycja Wyczyść Zawartość , to format, który został jej
wcześniej nadany pozostanie nienaruszony i zostanie wykorzystany do zmiany sposobu wyświetlania danych,
które następnym razem zostaną wprowadzone do takiej komórki.
Rysunek 6.1. Pomimo, że zawartość arkusza powinna być zdecydowanie ważniejsza od jego wyglądu, to jednak arkusz
przedstawiony na rysunku z pewnością zwróci mniejszą uwagę potencjalnego czytelnika…
99147272.008.png
Rysunek 6.2. …niż ten, który został odpowiednio sformatowany.
Formatowanie liczb
Domyślnie Excel nadaje wszystkim komórkom arkusza format Ogólny , który powoduje wyświetlanie liczb w
komórkach w taki sposób, w jaki zostały wprowadzone (rysunek 6.3).
Excel oferuje cały szereg predefiniowanych rodzajów formatowania liczb, przeznaczonych do różnych zastosowań:
Liczbowe — przeznaczone ogólnie do wyświetlania liczb
Walutowe — przeznaczone do wyświetlania ogólnych wartości pieniężnych
Księgowe — zastosowanie formatu księgowego powoduje, że symbole waluty i przecinek dziesiętny są
wyrównywane w jednej kolumnie
Data — przeznaczony do wyświetlania dat
Czas — przeznaczony do wyświetlania czasu
Procentowe — przeznaczone do wyświetlania wartości procentowych
Ułamkowe — przeznaczone do wyświetlania wartości dziesiętnych jako ułamków
Naukowe — przeznaczone do wyświetlania liczb w formacie naukowym
Tekstowe — przeznaczone do wyświetlania zawartości komórek w postaci tekstu, niezależnie od tego jaki
rodzaj danych zawierają
Specjalne — udostępnia kilka specjalnych opcji formatowania
Niestandardowe — pozwala na utworzenie swojego własnego sposobu formatowania
Sposób formatowania komórek możesz zmienić za pomocą opcji dostępnych na pasku narzędzi formatowania (rysunek
6.5) bądź za pomocą opcji zlokalizowanych za zakładce Liczby okna dialogowego Formatuj komórki (rysunki 6.9 do
6.12).
Rady
Jeżeli część całkowita liczby jest większa niż szerokość komórki bądź dłuższa niż 11 cyfr, to Excel
automatycznie zmienia format komórki z ogólnego na Naukowy (rysunek 6.3).
Formatowanie liczb modyfikuje jedynie sposób wyświetlania samej liczby. Mimo, że można ustawić np. taki
sposób formatowania, który wyświetla mniejszą liczbę miejsc po przecinku, to liczba w żaden sposób nie
zostaje zaokrąglona. Zasada ta została zilustrowana na rysunku 6.4. Aby naprawdę zaokrąglić daną liczbę
powinieneś skorzystać z funkcji ZAOKR() , która została omówiona w rozdziale 5.
Jeżeli do liczby wpisywanej w komórce dodasz symbol waluty, albo znak procentu to Excel automatycznie
nada takiej komórce odpowiedni sposób formatowania.
99147272.009.png
Rysunek 6.3. Ogólny sposób formatowania powoduje wyświetlanie liczb w taki sposób, w jaki zostały one
wprowadzone do komórki.
Rysunek 6.4. Dwie kolumny zawierają identyczne wartości, ale kolumnie po prawej stronie został nadany format
Walutowy . Ponieważ Excel wykonuje obliczenia na rzeczywistych, zapisanych w komórkach wartościach a nie
wartościach, które są wyświetlane to wyniki obliczeń wydają się być nieprawidłowe!
Aby sformatować komórki korzystając z paska narzędzi
formatowania
Aby nadać wybranym komórkom jeden z predefiniowanych formatów liczbowych udostępnionych na pasku narzędzi
formatowania (rysunek 6.5) wystarczy po prostu kliknąć na ikonie reprezentującej dany format:
Przycisk Waluta — powoduje wyświetlenie liczby w zapisie walutowym; w zależności od ustawień, przed
lub po liczbie dodawany jest symbol waluty; liczba jest wyświetlana z dwoma miejscami dziesiętnymi.
Przycisk Zapis procentowy — przedstawia liczbę w zapisie procentowym; obok liczby wyświetlany jest
znak procentu; liczba jest wyświetlana z dwoma miejscami dziesiętnymi.
Przycisk Zapis dziesiętny — powoduje wyświetlenie liczby w zapisie dziesiętnym, z dwoma miejscami po
przecinku.
Na rysunku 6.6 przedstawiono przykłady takiego formatowania.
Aby zmienić liczbę miejsc dziesiętnych
Naciśnij jeden z przycisków Zwiększ dziesiętne lub Zmniejsz dziesiętne znajdujących się na pasku narzędzi
formatowania (rysunek 6.5):
Przycisk Zwiększ dziesiętne — powoduje zwiększanie liczby wyświetlanych miejsc dziesiętnych.
Przycisk Zmniejsz dziesiętne — powoduje zmniejszenie liczby wyświetlanych miejsc dziesiętnych.
Rysunek 6.5. Pasek narzędzi formatowania oferuje wiele narzędzi pozwalających zmieniać wygląd formatowanych
komórek skoroszytu.
Rysunek 6.6. Rysunek przedstawia trzy różne liczby sformatowane za pomocą paska narzędzi formatowania na trzy
różne sposoby.
99147272.010.png 99147272.011.png 99147272.001.png 99147272.002.png
Aby sformatować komórki korzystając z okna dialogowego
Formatuj komórki
1. Z menu głównego wybierz polecenie Format Komórki (rysunek 6.7) lub naciśnij kombinację klawiszy
CTRL-1 .
2. Na ekranie pojawi się okno dialogowe Formatuj komórki — przejdź na zakładkę Liczby (rysunek 6.8).
3. Zlisty Kategoria wybierz żądany sposób formatowania.
4. Jeżeli to konieczne, ustaw dodatkowe opcje formatowania. Dostępne opcje różnią się w zależności od
wybranej kategorii — przykłady zostały przedstawione na rysunkach od 6.9 do 6.12. W polu Przykład
wyświetlany jest wygląd aktywnej komórki po wybraniu danego sposobu formatowania.
5. Naciśnij przycisk OK .
Rysunek 6.7. Większość opisanych w niniejszym rozdziale poleceń formatujących komórki możesz odnaleźć w menu
Format .
99147272.003.png 99147272.004.png
99147272.005.png 99147272.006.png 99147272.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin