2008_2.pdf
(
6431 KB
)
Pobierz
43859957 UNPDF
Droga Prawda Życie
DPŻ
droga prawda Życie
Dwumiesięcznik chrześcijański
W numerze
O której godzinie ukrzyżowano Chrystusa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Proroctwa o Jezusie –
Stefan Matuszewski
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Golgota –
Achim Paluch
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Pesach – święta odkupienia –
Felicja Białęcka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Tajemnica żywota wiecznego –
Waldemar Świątkowski
. . . . . . . . . . . . . . .6
Pokój pośrodku burzy –
Mirosław Kulec
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Świadectwo byłego alkoholika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Ci, którzy są czystego serca będą oglądać Boga –
Jan Herba
. . . . . . . . . . . 13
Nadzieja –
Roman Jawdyk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Dusza moja pragnie Boga, Boga żywego –
Takele Kebede
. . . . . . . . . . . . . 17
Nie odkładaj na jutro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Jezus Naucza –
Stefan Matuszewski
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Ku rozwadze –
Georgr Carlin
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Prawdziwa wartość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Wytrwałość w cierpieniu –
Martin i Deidre Bobgan
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Trzymaj, co masz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Temat niewygodny –
Jarosław Domieniuk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Kim ty jesteś? –
Wiesław Janik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Człowiek podobny do nas –
Robert Bartlewski
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Jak działa oskarżyciel? –
Wiesław Janik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Koncert pieśni i poezji chrześcijańskiej w Domu Opieki Społecznej
–
Anna i Jan Herba
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Spoza granic naszego kraju –
Nazariusz Zerbe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Śladami mężów wiary – Alois Adlof – Piewca ziemi czeskiej . . . . . . . . . . 34
Rada Redakcyjna:
Roman Jawdyk
(roman.jawdyk@interia.pl)
,
Andrzej Poręba
(pandre@poczta.onet.pl)
,
Andrzej Nazimek
(zimeryt@interia.pl)
,
Redaguje:
Andrzej Poręba
WydaWca:
Chrześcijańska Wspólnota
Zielonoświątkowa,
ul. Sudecka 3, 59–220 Legnica
adRes Redakcji:
ul. Czechowa 1, 41–807 Zabrze;
RedakTOR Wydania:
Jan Stypuła
(redaktor@lupa.chwz.pl)
Redakcja Techniczna:
Andrzej Gocyła
(aango@konto.pl)
kOmpuTeROpisanie:
Mirosława Poręba, Aneta Zerbe,
Nazariusz Zerbe, Daniel Flis
Redakcja TeksTu:
Maria Olech
(maria-zoia@wp.pl)
,
Jeremiasz Zerbe
(nimrod@epf.pl)
,
Andrzej Poręba,
Okładka:
Robert Bartlewski
cena pRenumeRaTy:
Prenumerata roczna wynosi 30,00 zł,
cena jednego egzemplarza 5,00 zł.
pOczTa e–mail:
dpz@chwz.pl
inTeRneTOWe aRchiWum:
http://dpz.chwz.pl
zdjęcie na Okładce:
Michał Cyprys – Jerozolima 2007
Materiałów nie zamówionych redakcja nie zwraca.
Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji
tekstów, oraz do zmiany tytułów. Kopiowanie i po-
wielanie dozwolone pod warunkiem druku tekstu
w całości z podaniem tytułu oraz numeru pisma.
…Upadły przed Barankiem cztery postacie i dwudziestu czterech
starców, a każdy z nich miał harfę i złotą czaszę pełną wonności; są
to modlitwy świętych. I zaśpiewali nową pieśń tej treści: Godzien
jesteś wziąć księgę i zdjąć jej pieczęcie, ponieważ zostałeś zabity
i odkupiłeś dla Boga krwią swoją ludzi z każdego plemienia i języka,
i ludu, i narodu, i uczyniłeś z nich dla Boga naszego ród królewski
i kapłanów…
(Ap 4, 8-10).
Drodzy Czytelnicy dołączmy się do nowej pie-
śni śpiewanej przez niebian w wizji danej aposto-
łowi Janowi i oddajmy cześć i chwałę Barankowi
- Jezusowi Chrystusowi. On umarł za nasze grzechy
i powołał z ciemności do cudownej swojej świa-
tłości. Staliśmy się ludem Bożym. Jezus Chrystus
umarł, ale również zmartwychwstał i odniósł wspa-
niałe zwycięstwo nad grzechem, śmiercią i szatanem!
…On (Jezus) zaś położył na mnie swoją prawicę i rzekł: Nie lękaj
się, Jam jest pierwszy i ostatni, i żyjący. Byłem umarły, lecz oto
żyję na wieki wieków i mam klucze śmierci i piekła
(Ap 2, 17-18).
Z Jezusem jesteśmy bezpieczni i tylko z Nim dojdziemy do celu.
Tego Wam życzy Redakcja.
WieRzymy W:
1. Jedynego Wszechmogącego Boga: Ojca, Syna
i Ducha Świętego.
2. Pismo Święte jako Słowo Boże, natchnione
przez Ducha Świętego, jako najwyższy autory-
tet w sprawach: prawdy, wiary i życia chrześci-
jańskiego.
3. Jezusa Chrystusa – Syna Bożego, który przy-
szedł w ciele na ten świat rodząc się z Marii
Panny, jako jedynego Pośrednika i Orędownika,
zbawiającego grzeszników dzięki swej męczeń-
skiej śmierci i zmartwychwstaniu.
4. Zbawienie z łaski przez wiarę jako daru Bożej
miłości. Wiara w Jezusa Chrystusa jest całko-
witym zaufaniem Bogu i potwierdzona zostaje
dobrymi uczynkami wypływającymi z tej
wiary. Taka wiara jest czynna w miłości.
5. Nowonarodzenie z wody i Ducha, jako bez-
względnego warunku wejścia do Królestwa
Bożego.
6. Chrzest Duchem Świętym, w Jego prowadzenie
i dary (charyzmaty)
7. Konieczność przyjęcia chrztu wodnego przez
zanurzenie, Wieczerzy Pańskiej pod postacią
chleba i wina wraz z umywaniem nóg.
8. Kościół jako ciało Jezusa Chrystusa, którego
głową i budowniczym jest Jezus Chrystus.
9. Powszechne zmartwychwstanie wszystkich
ludzi i sąd Boży oraz życie wieczne zbawio-
nych i wieczne potępienie niezbawionych.
Droga Prawda Życie
O której godzinie ukrzyżowano Chrystusa?
Pismo Święte zawiera dwa miejsca informujące
o czasie ukrzyżowania Jezusa Chrystusa. Ewangelista
Marek pisze:
A była godzina trzecia, gdy Go ukrzyżo-
wali
(15, 25). Z kolei Ewangelista Jan stwierdza:
A był to
dzień przygotowania przed Wielkanocą, około godziny
szóstej
(19, 14).
Mogłoby się wydawać, że obydwaj ewangeliści przeczą
sobie nawzajem. Jednak niezgodność jest tylko pozorna,
a po dokładnym zbadaniu tej kwestii sprzeczność ta znika.
W celu wyjaśnienia sprawy, należy zbadać sposoby podzia-
łu dnia i nocy stosowane w owym czasie w Izraelu, oraz
ich specyiczne określenia i nazwy czasu.
Czas od godziny 6 wieczorem (18
00
) do 6 rano (6
00
) – uwa-
żano za noc, zaś godziny od 6 rano (6
00
)
do 6 wieczorem (18
00
)
– należały do dnia (por. J 11, 9). Zarówno noc jak i dzień,
dzieliły się na części:
1. noc – czas nocy dzielono początkowo na 3 straże
nocne, po 4 godziny każda: straż pierwsza; średnia lub ina-
czej północna; oraz poranna (por. Ps 90, 4; Sdz 7, 19; Ps 130, 6).
Później, za czasów rzymskich, noc dzielono na cztery straże
nocne (por. Mt 14, 25; Mk 13, 35).
2. dzień – początkowo także dzielono dzień na trzy
części: ranek, południe i wieczór (Ps 55, 18). Potem dzielono
go na cztery części trzygodzinne. Części te nazywano godzi-
nami głównymi (godzinami modlitwy) tj.:
a. „godzina pierwsza”,
b. „godzina trzecia”,
c. „godzina szósta”,
d. „godzina dziewiąta”.
Prócz tego od czasu wyjścia z niewoli babilońskiej,
dzielono dzień także na 12 godzin, zwanych „godzinami
małymi” (por. Jan 11, 9). Na każdą godzinę główną (godzinę
modlitwy) przypadały trzy godziny „małe”. Zestawiając te
dwa podziały, otrzymujemy następujący schemat:
godziny modlitwy (godziny główne):
1/ „godziny małe” – 1,2,3/ nasz czas – 7
00
,8
00
,9
00
;
3/ „godziny małe” – 4,5,6/ nasz czas – 10
00
,11
00
,12
00
;
6/„godziny małe” – 7,8,9/ nasz czas – 13
00
,14
00
,15
00
;
9/„godziny małe” – 10,11,12/ nasz czas – 16
00
,17
00
,18
00
Zestawienie to wyjaśnia, dlaczego jeden z ewangelistów
mówi o godzinie trzeciej, drugi zaś o godzinie szóstej. Po
prostu, ewangelista Marek, mówiąc o godzinie trzeciej jako
czasie ukrzyżowania Chrystusa, mówi o „godzinie głów-
nej”, godzinie modlitwy, która obejmuje następujące „małe
godziny”: 4,5,6 – a więc 10
00
,11
00
,12
00
godziny naszego czasu.
Z kolei ewangelista Jan podając iż nastąpiło to „około go-
dziny szóstej” nawiązuje do „małej godziny”. Zwrot „około
godziny szóstej” wskazuje, iż Jan chciał być precyzyjny,
w swoim określeniu, a precyzję mógł osiągnąć podając czas
właśnie według godzin „małych”.
Wyliczenie czasu ukrzyżowania Jezusa Chrystusa jest
więc stosunkowo proste: godzina 6 („mała”), to ostatnia
część trzeciej godziny głównej. Jest to więc godzina 12
00
na-
szego czasu!
Nadesłał Eugeniusz Kuteń
Proroctwa o Jezusie
S
tefan
M
atuSzewSki
Bóg kilka tysiącleci wcześniej po-
stanawia wysłać swego syna na ziemię
i zapowiada jak go będzie można roz-
poznać.
Urodzi się jako Izraelita potomek
Abrahama – 1Moj 22, 18 – Ga 3, 16
Urodzi się z Izaaka a nie z Ismaela
– 1Moj 21, 12 – Łk 3, 23-34
Urodzi się z Jakuba – 4Moj 24, 17
– Łk.3, 23-34
Urodzi się z pokolenia Judy
– 1Moj 49, 10 – Łk 3, 23-34
Urodzi się w rodzie Jessego – Iz 11, 1
– Łk 3, 23-34
Będzie z domu Dawida – Jr 23, 5
– Łk 3, 23-34
Urodzi się w Betlejem – Mi 5, 1
– Mt 2, 1
Poprzedzi go posłaniec – Iz 40, 3
– Mt 4, 12-17
Będzie uczył w przypowieściach
– Ps 78, 2 – Mt 13, 34-35
Dokonywał będzie cuda – Iz 35, 5-6
– Mt 9, 35
Wjedzie na osiołku do Jerozolimy
– Za 9, 9 – Mt 21, 2
Będzie żarliwie oczyszczał dom
Boży – Ps 69, 10; Ml 3, 1-2
– J 2, 15-16
Potem jednego dnia wypełni się nie
mniej niż 29 proroctw wypowiedzia-
nych przynajmniej 500 lat wcześniej.
Zdradzi go przyjaciel – Ps 41, 10
– Mt 26, 49
Cena za zdradę będzie 30 srebrni-
ków – Za 11, 12 – Mt 26, 15
Pieniądze będą rzucone na podło-
gę świątyni – Za 11, 13 – Mt 27, 5
Będą przeznaczone na zakup pola
garncarza – Za 11,13 – Mt 27, 7
Opuszczą go uczniowie – Za 13,7
– Mk 14, 50
Oskarżą go fałszywi świadkowie
– Ps 35, 11 – Mt 26, 59-60
Droga Prawda Życie
Będzie milczał przed oskarżyciela-
mi – Iz 53, 7 – Mt 27, l2
Będzie przebity i starty – Iz 53, 5
– Mt 27, 26
Znienawidzą Go bez powodu – Ps
69, 5 – J 15, 25
Będą Go bić i pluć na Niego
– Iz 50, 6 – Mt 26, 67
Wzgardzony i opuszczony – Iz 53, 3
– Mt 26, 56; 27, 29-31
Opadnie z wyczerpania
– Ps 109, 24-25 – Łk 23, 26
Będą z niego drwić – Ps 22, 8-9
– Mt 27, 39-43
Będą kiwali głowami – Ps 109, 25
– Mt 27, 39
Będą na niego patrzeć – Ps 22, 18
– Łk 23, 35
Zostanie policzony między prze-
stępców – Iz 53, 12 – Mt 27, 38
Jego ręce i stopy będą przebite – Ps
22, 17 – Łk 23, 33
Będzie modlił się za swoich prze-
śladowców – Iz 53, 12 – Łk 23, 34
Jego przyjaciele i rodzina będą
stali z daleka – Ps 38, 12 – Łk 23, 49
O szatę będą rzucali losy – Ps 22, 19
– J 19, 23-24
Będzie pragnął – Ps 69, 22 – J 19, 28
Dali mu żółć i ocet – Ps 69, 22
– Mt 27, 34
Powierzy się Bogu – Ps 31, 6
– Łk 23, 46
Kości mu nie połamią – Ps 34, 21
– J 19, 32-33
Jego serce pękło – Ps 22, 15 – J 19, 34
Przebiją mu bok – Za 12, 10
– J 19, 34
Ciemność ogarnie ziemię w połu-
dnie – Am 8, 9-10 – Mt 27, 45
Umrze w połowie ostatniego tygo-
dnia prorocz. – Dn 9, 24
Że zmartwychwstanie – Ps 16, 10
– Dz 2, 31-32
Wstąpi do nieba – Ps 68, 19
– Dz 1, 9
Siądzie po prawicy Ojca – Ps 110, 1
– Hbr 1, 3
Narodził się z Dziewicy – Iz 7, 14
– Łk 1, 30-35
Jezus wypełnił około 60 proroctw,
które zostały zapowiedziane ponad
400 lat wcześniej.
Golgota
a
chiM
P
aluch
Pesach – święta odkupienia
f
elicja
B
iałęcka
Przebite nogi przebite ręce
Przebite włócznią Jego serce
Przez grzechy nasze został zraniony
Przez Jego sińce jestem zbawiony
Pesach to najstarsze chronologicz-
nie święta żydowskie. Należą one do
świąt Pana. Zaczynają się wieczorem
14 dnia miesiąca
nisan;
w tym roku
trwają od 3 kwietnia do 10 kwietnia,
co sprawia, że dwa ostatnie dni świą-
teczne pokrywają się
ze
Świętami
Wielkiejnocy.
Boże zalecenia dotyczące ob-
chodów Pesach znajdujemy w Biblii
Hebrajskiej w Wj (2Mo) 12, 1-50
i 13,1-10, Kpł (3Mo) 23, 5-8. Lb (4Mo)
9, 1-14 i 28, 16-25, Pwt (5Mo) 16, 1-8.
Czytamy tam m.in.:
dziesiątego
dnia tego miesiąca weźmie sobie każdy
baranka (...) będziecie go przechowy-
wać do czternastego dnia tego miesiąca;
i zabije go całe zgromadzenie zboru
izraelskiego o zmierzchu
(...)
wezmą
z jego krwi, i pomażą odrzwia i nad-
proże w domach (...) tej nocy przejdę
przez ziemię egipską i zabiję wszystko
pierworodne w ziemi egipskiej (...) gdy
ujrzę krew, ominę was i nie dotknie
was zgubna plaga (...) Dzień ten będzie
wam dniem pamiętnym i będziecie
go obchodzili jako święto Pana (....)
Przestrzegajcie tego święta przez
wszystkie pokolenia jako ustanowienie
wieczne.
Stosownie do zaleceń Tory, Żydzi
od wieków rokrocznie obchodzą te
święta Pana, jako pamiątkę uchronie-
nia ich od śmierci w Egipcie. Chociaż
po zburzeniu Świątyni zabrakło głów-
nego elementu, jakim był baranek
oiarny, gromadzą się przy wieczerzy,
przy której w szczególny sposób od-
czuwają swą przynależność do Izraela
i pewność przyjścia Mesjasza.
Wieczerza paschalna odbywa się
według określonego porządku, zwa-
Bo gdyby Jezu nie Golgota
To wciąż bym wpadał z błota do błota
Marnotrawnym synem ja byłem
W grzechach moich się pławiłem
Roztrwoniłem wszystko, co miałem
Tak się nabierać, co dnia dawałem
Zasłona przed oczyma mymi wisiała
Która mi Ciebie wciąż zasłaniała
Dzięki Golgocie Ty ją zerwałeś
I nowe życie i miłość dałeś
Teraz Ty serce kształtujesz moje
Aby na zawsze było Twoje.
Droga Prawda Życie
nego „seder”. Na stole nie może za-
braknąć elementów symbolizujących
zdarzenia opisane w Biblii; kości ba-
ranka, macy, symbolizującej pośpiech,
z jakim Żydzi wychodzili z Egiptu,
charosetu
– pasty z jabłek, orzechów
i miodu, przypominającej mieszaninę,
z jakiej ich przodkowie wyrabiali ce-
gły dla Egipcjan, gorzkich ziół, przy-
pominających gorzki los przodków
w niewoli egipskiej, oraz czterech kie-
lichów wina, symbolizujących krew
baranka.
Dla zilustrowania
znaczenia tego święta
dla synów Jakuba, oraz
pokazania, jak wierzą-
cy Żydzi zachowywali
swą wiarę w nieopisanie
trudnych warunkach
i jak starali się ocalać na-
wet jej zewnętrzne formy,
podajemy za Naczelnym
Rabinem Erraty opis
wydarzenia z książki
Mordechaja Eliawa pt.
Ani Ma’amin. Autor
opowiada o tym, jak
w ostatnim roku woj-
ny, kiedy był więźniem
obozu koncentracyjne-
go, mógł przygotować
Paschę. Otóż na kilka
dni przed świętem, jeden
z esesmanów polecił
Eliawowi, pracującemu
w odlewni, przygoto-
wanie tarcz do ćwiczeń
strzelniczych. Eliawa
olśniła pewna myśl. Do
wykonania tarcz będzie
potrzebował klajstru,
który mógłby zrobić
z mąki.
Esesmanowi udało się zdobyć 15
kilogramów mąki. Eliaw wiedział,
że stał się cud. Z nadmiaru mąki
on i jego towarzysze niedoli mo-
gli upiec macę w sekretnym piecu
paschalnym. Gdy więźniowie usły-
szeli o tym, obudziła się w nich na
nowo wola życia. I tak, kilka dni
później, w środku niemieckiego
obozu koncentracyjnego, gdzie nie
było większej zbrodni, jak przyna-
leżność do narodu żydowskiego,
mogli zasiąść razem
marrani
(Żydzi
hiszpańscy i portugalscy, zmuszani
do nieprzyznawania się do swej re-
ligii w średniowieczu) dwudziestego
wieku, aby spożywać macę! Zamiast
wina pili osłodzoną wodę. Kawałek
pietruszki uchodził za chrzan –
maror
(gorzkie zioła, najczęściej chrzan, mają
przypominać gorycz niewoli), jakiś
ziemniak za
karpas
(zielone warzywo:
pietruszka, seler, ogórek, czasem też
gotowany ziemniak) a z wodą i solą nie
było problemu. Wyobrażam sobie, że
Pesach bowiem nie jest świętowa-
niem wybawienia już osiągniętego, ale
raczej świętem wybawienia oczekiwa-
nego.
Tradycja żydowska była zawsze
wiernie przekazywana z pokolenia
w pokolenie. Istnieją liczne dowody
na to, że zwyczaje związane ze współ-
czesnym obchodzeniem świąt biorą
swój początek z czasów biblijnych.
Przykładem może tu być opis wiecze-
rzy paschalnej, którą Jezus obchodził
po raz ostatni ze swymi uczniami.
W Ewangelii Mateusza
(26,30)czytamy:
Agdyod-
śpiewali hymn, wyszli ku
Górze Oliwnej.
Najpraw-
dopodobniej był to
Hallel
(hbr. „chwała” – wspólna
nazwa Psalmów 113-118,
które są recytowane
z okazji uroczystych
świąt); w Psalmie 118 czy-
tamy:
Dziękuję Ci, żeś
mnie wysłuchał i stałeś
się zbawieniem moim.
Kamień, który odrzucili
budowniczowie, stał się
kamieniem węgielnym.
Przez Pana to się stało
i to jest cudowne w oczach
naszych. Oto dzień, który
Pan uczynił, weselmy się
i radujmy się w Nim.
Słowa te, wypowie-
dziane przez Jeszuę (Je-
zusa) na krótko przed
Jego ukrzyżowaniem,
nabierają szczególnego
znaczenia, gdyż to On
przecież stał się kamie-
niem węgielnym Bożego
Królestwa.
To w Chrystusie, który jest
fundamentem i kamieniem wę-
gielnym, Alfą i Omegą, Świątynią
Boga, ludzie wszystkich ras i poko-
leń znajdowali zbawienie i spokój du-
szy.
śpiewając: „Byliśmy niewolnikami fa-
raona w Egipcie”, i określając przaśny
chleb jako chleb cierpienia, więźnio-
wie przeżywali podobny lęk i nadzie-
ję, jakie starożytni Żydzi odczuwali
w Egipcie. Lęk, gdyż SS mogło odkryć
Żydów spożywających niemieckiego
„bożka” – klajster do tarcz strzelni-
czych... A nadzieję, bo któż mógłby
przypuszczać, że pośrodku tego piekła
Żydzi będą jednak mogli wymknąć się
swoim ciemięzcom?
Wdzięcznością przepełnia myśl, że
dzięki oierze Jeszui (Jezusa), mamy
wstęp do świątyni drogą nową i żywą,
którą otworzył dla nas poprzez zasło-
nę, to jest przez ciało swoje (Hbr 10,
19-20).
Droga Prawda Życie
Tajemnica żywota wiecznego
w
aldeMar
Ś
wiątkowSki
...a chleb, który ja dam, to ciało
moje...
(J 6, 48-63)
Gdy czytamy powyższy fragment,
w którym Pan Jezus mówi o swoim
ciele i swojej krwi, że jest to obiecany
przez Boga chleb żywota, stajemy się
świadkami jednego z najwznioślej-
szych wydarzeń w historii. Boży Syn,
Jezus Chrystus objawia do końca
jedną z największych Bożych tajem-
nic. Tajemnicę żywota wiecznego.
O tej tajemnicy przepowiadali pro-
rocy przez dziesiątki wieków, wy-
pełnienia tej tajemnicy oczekiwali
słudzy Boży, mężowie wiary. O niej
marzyli, za nią wzdychali... (1P 1, 10)
A teraz, gdy Pan Jezus ją objawia...
prawie wszyscy się gorszą!
O! Jakże inne są nasze drogi od
Bożych, nasze myśli od Bożych i nasze
oczekiwania od tego co przynosi Chry-
stus. Prawdziwie,
jak niebo jest wyższe
od ziemi...
(Iz 55, 9).
Ja jestem chlebem żywota
(w. 48)
Chlebem, który daje życie. Nie
umiera ten, kto go spożywa. To więcej
niż manna, którą jedli wasi ojcowie,
lecz poumierali. (w.58)
– Och! Jakie to piękne! Chcemy
tego chleba! Panie, daj go nam! Nie
chcemy umierać, chcemy żyć!
Kto je ciało moje i pije krew moją,
ten ma żywot wieczny...
Szok, zdziwienie i zaraz potem
kłótnie:
jakże Ten może dać nam swoje
ciało do jedzenia?
(w.52)
O co chodzi? Chcemy chleba
żywota a nie ciała i krwi! Chyba się
przejęzyczył? Przecież to nie do przy-
jęcia! Musi to sprostować!
Alezamiastsprostowania,przycho-
dzi potwierdzenie:
zaprawdę, zapraw-
dę powiadam wam, jeśli nie będziecie
jedli ciała Syna Człowieczego i pili
krwi jego, nie będziecie mieli żywota
w sobie
(w. 53)
Naprawdę twarde słowa! Ale twar-
de dla słuchających a nie dla tego, kto
je mówi! Pan Jezus mówi je w miłości
i w szczerości. Przyszła chwila, gdy
decyduje się na objawienie jednej
z największych tajemnic – tajemnicy
społeczności z sobą. Społeczności nie-
zwykle bliskiej, gdzie stajemy się jedno
z Bogiem. Ten chleb – to Ja – powiada
Pan Jezus.
W tym objawieniu widać, o czym
myśli Jezus modląc się:
aby i oni w nas
jedno byli
(J 17, 21).
Jak więc można otrzymać chleb
żywota? Jak można go „zjeść”?
Może najpierw, jak nie można go
spożywać.
Nie można otrzymać chleba ży-
wota jak otrzymywało się na przykład
uzdrowienie. Po uzdrowienie mógł
przyjść każdy – o własnych siłach, lub
przyniesiony. Byleby dojść do Jezusa
i poprosić. Byleby zwrócił na mnie
uwagę, byleby się Go dotknąć... Wra-
cali pełni szczęścia. Nikt nie odszedł
zasmucony! Radość ogarniała całe
domy, rodziny, wioski...
Nie można przyjść i wziąć chleb
żywota, jak wielu tych, co przyszli
i najedli się chleba i ryb. Nasycili się
i szczęśliwi poszli do domu. Na drugi
dzień znowu go szukali...
Po chleb żywota nie przychodzi się
w ten sam sposób jak po chleb powsze-
dni do piekarni... Kupuje się boche-
nek chleba a potem wraca z nim do
domu i tam... kroi się go kiedy chce,
smaruje i przekłada tym co smakuje,
na co mamy ochotę...
Prawdopodobnie w takiej kate-
goriach myśleli ci, którzy stali przed
Jezusem w tej ważnej chwili. A Jezus
znając ich serca i myśli, mówi:
nie tak!
Jeść chleb żywota – to jeść ciało moje
i pić krew moją
.
To o wiele więcej niż wziąć cokol-
wiek i iść do domu! Nie można wziąć
chleba żywota i iść do swego „prywat-
nego” życia. Ja jestem chlebem – ak-
centuje Jezus! Tego chleba nie możesz
spożywać gdzie i kiedy chcesz, nie mo-
żesz przekładać go czym chcesz.
Coraz bardziej powszechne jest
zrozumienie, że ten prawdziwy chleb
żywota można otrzymać gdziekol-
wiek i ...wziąć go ze sobą. Jakże wielu
myśli, że dostali chleb życia od Jezusa
(na ewangelizacji, w parku, na ulicy)
i teraz go spożywają. Jedni przed tele-
wizorem, inni w chaosie i powszech-
nym zabieganiu o byt, inni przekła-
dają go swoimi potrzebami a nawet
swoimi pożądliwościami. Jedni uwa-
żają, że można go spożywać tylko
wtedy, gdy jest się żywym kamieniem
w zborze, inni spokojnie jedzą go
w swojej samotni, za nic mając spo-
łeczność, pokorę i uniżenie. Mają chleb
żywota i... żyją jak sami chcą. I spróbuj
im czegoś zabronić lub zwrócić uwa-
gę!
Takiemu mniemaniu, takim my-
ślom Pan Jezus mówi zdecydowanie:
Nie!
Spożywać chleb żywota to coś
o wiele więcej!
Co to znaczy: jeść ciało i pić krew
Jezusa Chrystusa?
To znaczy:
– być jednego ducha z tym, któ-
ry miał tą krew i ciało,
– mieć takie same pragnienia
jakie były w Jezusie,
– mieć te same wartości, takie
same upodobania,
– to samo miłować co Jezus i to
samo co On mieć w nienawiści,
– mieć odnowiony umysł, nowe
serce, nowe życie,
– przestać żyć dla samego siebie,
a żyć dla Boga.
To znaczy – być jedno z Jezusem.
Być Ducha Chrystusowego.
Kto nie ma
Ducha Chrystusowego, ten nie jest jego
(Rz 8,9).
To znaczy – rozumieć przesłanie
płynące z Golgoty, gdzie Ciało zostało
oiarowane a Krew przelana.
A przesłanie z Golgoty to, między
innymi, potężny sprzeciw przeciwko
wszelkiemu grzechowi.
Nigdy więcej nie grzeszyć! Koniec
moim żądzom, nieczystości i grzesz-
nym przyjemnościom. Koniec samo-
lubstwu, złości, nienawiści i kłam-
stwu. Koniec kłótniom, oskarżeniom
i plotkom.
Bo za te (nasze) pożądliwości i na-
miętności – jest przelewana niewinna
krew! Za nasze grzechy Chrystus zno-
sił męki, złorzeczenia i hańbę.
Być jedno z Jezusem – to być ra-
dykalnie odwróconym od świata
i grzechu! To mieć w nienawiści... na-
wet swoje życie, które pełne jest brudu
i grzesznych pragnień.
Plik z chomika:
vip1chomiczek
Inne pliki z tego folderu:
2008_6.pdf
(3655 KB)
2008_5.pdf
(5983 KB)
2008_4.pdf
(3363 KB)
2008_3.pdf
(5745 KB)
2008_2.pdf
(6431 KB)
Inne foldery tego chomika:
1989
1990
1991
1992
1993
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin