DYDAKTYKA wykład 14.03.2008
Cztery filary na których powinno się opierać nauczanie:
1. Uczymy się aby wiedzieć.
2. Uczymy się aby działać
3. Uczymy się aby żyć wspólnie.
4. Uczymy się aby być.
Pełny rozwój człowieka dokonuje się poprzez poznanie całej prawdy o sobie – kim jestem i dokąd zmierzam, poznanie prawdy o świecie i własnym na nim miejscu, poznanie prawdy o społeczeństwie własnych wobec niego obowiązkach, przysługujących mu prawach, przygotowanie go do wolnego wyboru poznanych prawd i wartości oraz odpowiedzialnego podejmowania zadań społecznych.
Edukacja powinna wspierać się na czterech filarach:
Uczenie – jak przekazywać i dawać wiedzę
Uczenie – jak współdziałać w zespole
Uczenie – jakim być
Uczenie – współżycia ze światem przyrody.
Cele kształcenia ogólnego: (J. Maritain)
1. Poznanie siebie. Odnajdywanie harmonii i równowagi wewnętrznej.
2. Współistnienie z przyrodniczym środowiskiem naszej planety.
3. Efektywne współdziałanie w ramach różnego rodzaju grup i wspólnot
4. Korzystanie z zasobów informacyjnych naszej planety.
5. Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
1. Poznanie siebie
W procesie rozwoju osobowości należy mieć na uwadze trzy nurty rozwojowe:
- jeden związany jest z organizmem biologicznym, czyli funkcjonowaniem ciała
- drugi dotyczy rozwoju psychicznego
- trzeci dotyczy rozwoju ducha
Pomiędzy tymi nurtami istnieje współzależność i wzajemne oddziaływanie.
- kształtowanie kultury słowa
rozwijanie uczciwości i pracowitości
- kształtowanie wrażliwego i odpowiedzialnego sumienia
- rozwijanie szacunku do uniwersalnych wartości
- przygotowywanie uczniów do odpowiedzialnego zachowania się w różnych sytuacjach
- uczenie się podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
2. Współistnienie z przyrodniczym środowiskiem naszej planety
W realizacji tego celu chodzi o to, by w ramach procesu kształcenia umieścić dziecko w przyrodzie a nie obok niej, jest bowiem ono jej istotną częścią. (K. Kłosowski)
Nadrzędnym celem edukacji środowiskowej jest przygotowanie dzieci i młodzieży, a także dorosłych do wprowadzenia w życie ekorozwoju.
Poczucie własnej godności (według Z. Płużek) składa się z dwóch elementów:
- subiektywnego poczucia, że jako osoba posiada się wartość i zasługuje na szacunek.
- subiektywnego poczucia, że inne osoby z otoczenia rzeczywiscie traktują nas jako kogoś wartościowego i zasługującego na szacunek.
Zadaniem pedagogów jest nauczyć dzieci i młodzież korzystać z dostępnych im źródeł informacji, które mogą uzupełniać i poszerzyć ich zasób wiedzy.
E. Szołtysek ukazuje problem trzech postaci dobra:
· Problem dobra jako obywatela w kontekscie dobra państwa
· dobra człowieka jako istoty społecznej w kontekscie dobra wspólnoty społecznej.
· Dobra człowieka jako osoby ludzkiej w kontekscie istoty społecznej oraz dobra człowieka jako obywatela.
Kształtowanie postawy spolecznej i patriotycznej, wiąże się scisle z uświadamianiem młodemu pokoleniu obowiązków, które wynikaja z przynależności do swojego narodu.
III. Odnosi się już do samej pracy zawodowej , a zatem do doskonalenia zawodowego i ma zrodzić:
- w zakresie wiedzy – poczucie wartości wysokich kwalifikacji zawodowych
w zakresie umiejetnosci – umiejetności twórcze
- w zakresie motywacji – perfekcjonizm
(za Cz. Plewką)
Cele Operacyjne:
„są to komunikaty wyrazające zamiary nauczyciela, jak powinni się zmieniac uczniowie. Cele operacyjne są jak mapy drogowe: pomagaja nauczycielowi i jego uczniom zorientowac się dokad zmierzaja i w jakim momencie znaleźli się w danym miejscu. Cele te ułatwiają jasne okreslenie tego, co ma być nauczane i czego uczniowie winni się nauczyć” (R.I. Arends)
Taksonomia celów w.g. Blooma dotycząca dziedziny poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej:
Dzidzina emocjonalna – zwiazana głównie z tokiem eksponujacym ma wymiar wychowawczy. Cele w dziedzinie emocjonalnej ujete zostały w pieć kategorii:
a. odbieranie bodźców – uczeń uczestniczy w czymś, co zachodzi w jego otoczeniu, lub swiadomym tego, co zachodzi.
b. reagowanie – uczeń przejawia nowe sposoby zachowania jako rezultat otrzymania bodźców reaguje na nie.
fizjo.awf