Dla każdego człowieka, niezależnie do poziomu jego inteligencji możliwość porozumiewania się jest podstawowym warunkiem zaspokajania potrzeb, unikania frustracji, podtrzymywania kontaktów z innymi ludźmi. Każdemu też człowiekowi dostępny jest odpowiadający mu system porozumiewania się niekoniecznie musi to być mowa. Dziecko niemówiące próbuje tworzyć własny system porozumiewania się z otoczeniem. Próbuje na miarę swoich możliwości. Czasami nie próbuje wcale (lub raczej – dawno już zaniechało wczesnych prób), gdyż nie wie, że inicjatywa nawiązywania kontaktów może należeć do niego. Pozostaje wówczas w pozycji wyczekującej, czasem – zniechęconej. Być może wcześniej dziecko próbowało nawiązać kontakt z otoczeniem, wytworzyć jakiś system znaków, ale – nikt tego nie zauważył? Zaprzestało więc prób. Albo – zawiesiło te próby w momencie, który wydawał się mu odpowiedni (czyt.: beznadziejny). Dzieci nie mówiące upośledzone umysłowo często nadają w naszym kierunku sygnały, które w ich rozumieniu mogą sprowokować nasze reakcje, nasze skupienie uwagi na dziecku.
Zakładając, że każde dziecko a więc i niemówiące, znacznie upośledzone umysłowo ma prawo do efektywnego korzystania z nauki komunikowania się my, jako ich nauczyciele, stajemy przed problemem wyboru optymalnego dla nich systemu komunikacji alternatywnej.
Nie istnieją gotowe programy tejże komunikacji, które nadawałyby się do bezpośredniego zastosowania w nauczaniu dzieci znacznie upośledzonych umysłowo. Konieczne jest wybranie spośród istniejących możliwie optymalnego dla danego dziecka i adaptowanie go zarówno pod względem zestawu znaków i technik ich przedstawienia jak i sposobu wprowadzenia i rejestrowania jako trwałego słownika.
Nauka posługiwania się piktogramami w swojej zasadniczej treści opiera się na rejestrze upodobań dziecka. Logopeda i wychowawca na bieżąco tworzą plan pracy z dzieckiem, dostosowując go do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Plan obejmuje następujące formy pracy i tematykę:
· korzystanie nauczycieli i rodziców z karty korespondencyjnej-uczeń porozumiewa się nią z nauczycielami i rodziną
· wypowiadanie się ucznia podczas rutynowych zajęć szkolnych ,np. w kąciku porannym
· określanie czasu i pogody na przygotowanej do tego celu tablicy
· układanie i „odczytywanie" planu dnia, planu zajęć szkolnych
· korzystanie z tablic wyborów określających np. jedzenie, czynności, przedmioty
· wykorzystanie tablic tematycznych w kontaktach z innymi osobami
· „odczytywanie" planu czynności (np. na zajęciach praktycznych z techniki)
· uczestniczenie w „opowiadaniu" książek, bajek, zdarzeń, mówieniu wierszy przy pomocy symboli (piktogramów).
Nauczanie dziecka sposobu komunikowania się piktogramami odbywa się we współpracy logopedy i wychowawcy z rodzicami. Rozpoczyna się od stworzenia rejestru upodobań dziecka, uwzględniającego to, co pozwoli mu na osiągnięcie sukcesu.
symbole piktogramów zachowujemy pewną kolejność , a mianowicie:
Rejestrując przyswajane przez ucznia słowa (piktogramów) , tworzymy kolejne strony w Książce Komunikacyjnej (segregatorze) będące zestawami stów o charakterze słownika lub zestawami stów (piktogramów) na określony temat (strony tematyczne).
Zapoznawanie dziecka ze słowami (symbolami-piktogramami) odbywa się poprzez wykonywanie następujących ćwiczeń:
Najwłaściwszym sprawdzianem rozumienia przez ucznia znaczenia piktogramów jest ich używanie w naturalnych sytuacjach codziennego życia w szkole i w domu chociażby dla wyznaczania mu zadań do wykonania czy też uzyskiwania od niego odpowiedzi na pytania.
< powrót
lariss.oh