Johnson Ron - Doskonaly Biznesplan.pdf

(499 KB) Pobierz
RON JOHNSON
Doskonały biznesplan
(The Perfect Business Plan)
(Tłum. Mariusz Trawiński)
989987303.002.png
WPROWADZENIE - JAK KORZYSTAĆ Z TEGO PODRĘCZNIKA
Książka ta została przygotowana głównie z myślą o członkach kadry
kierowniczej małych i średnich firm, w których osoba stojąca na czele ma
jednego lub więcej partnerów współzarządzających firmą. Pisanie planu ma
umożliwić podejmowanie lepszych decyzji już dziś, a nie w przyszłości.
Gotowy plan -choć sam w sobie użyteczny - nie jest być może najbardziej
wartościowym rezultatem prac nad jego przygotowaniem. Najistotniejsze jest to,
czego się uczysz, opracowując poszczególne jego elementy. Przygotowuje cię
do podejmowania w zmiennych okolicznościach trafniejszych decyzji, ponieważ
pozwala ci zrozumieć powiązania twojej firmy ze światem zewnętrznym (z
klientami, dostawcami i otoczeniem przedsiębiorczości) oraz zależności między
poszczególnymi elementami.
Sporządzanie biznesplanu nie odbywa się mechanicznie. Nie sposób
zacząć od pierwszej strony i napisać wszystkiego za jednym zamachem. Kusi
cię, żeby potraktować swój „pomysł na firmę" powierzchownie i od razu
dokładnie wyliczyć przewidywane wydatki i dochody, a potem już łatwo (!)
obliczyć spodziewane zyski i straty oraz przepływ gotówki. Nie na tym jednak
polega istota planowania ani też w niczym takie podejście ci nie pomoże. Jeżeli
już sporo wiesz o swoim interesie, klientach, dostawcach, konkurentach i
otoczeniu biznesu, a także co i w jakiej cenie możesz sprzedać i jakie będą
koszty każdego aspektu działalności firmy, dojdziesz do wniosku, że możesz
przeskoczyć wcześniejsze partie książki. Tego nie polecam. Każdy, kto
zajmował się czynnikami warunkującymi sukces bądź niepowodzenia nowo
powstałych przedsiębiorstw
bądź też firm podejmujących nowe ryzykowne działania lub
przechodzących trudny okres, powie, że jednym z kluczowych warunków
sukcesu są „badanie i analiza" - innymi słowy, badanie rynku i każdego aspektu
swojej działalności. Książka ta powstała więc z myślą o tych, którzy nie chcą iść
na skróty, pragną natomiast poznać i zrozumieć proces planowania,
989987303.003.png
przedstawiony w przystępny sposób, krok po kroku. Metoda jest prosta -zacznij
od początku i starannie opracuj każdy punkt. Trzeba podjąć wiele ważnych
decyzji, a wszystkie one - w większym lub mniejszym stopniu - mają wymiar
finansowy. Wiele z nich jest ze sobą powiązanych. Zmienisz jedną decyzję, a
wpłynie to na zmianę wielu innych wskaźników finansowych. Pewne fragmenty
książki mogą sprawiać wrażenie powtórzeń. Na początek twoim zadaniem jest
wykonanie paru pobieżnych obliczeń i opracowanie z grubsza tekstu
poszczególnych części planu. W miarę postępów prac nad planem obliczenia te
należy powtórzyć, tym razem z zachowaniem większej ścisłości, uwzględniając
też pewne decyzje, jakie wstępnie podjąłeś, oraz więcej dostępnych informacji.
W miarę jak ujawnia się ogólny charakter twojego przedsięwzięcia, musisz
ponownie przeanalizować także szkice wcześniej opracowane.
Nie możesz robić wszystkiego naraz. Musisz zdecydować, w jakiej
kolejności podejmować decyzje i wykonywać obliczenia. Jakikolwiek porządek
wybierzesz, przekonasz się, że do prac uprzednio wykonanych trzeba będzie
powracać. Mierząc się z poszczególnymi częściami planu, możesz przyjąć różne
sposoby ich porządkowania. Są jednak metody lepsze i gorsze, a w przypadku
większości osób, którym pomagałem, sprawdził się porządek tutaj podany.
Roń Johnson Guildford, 1992
989987303.004.png
CZĘŚĆ I
ORGANIZOWANIE PROCESU PLANOWANIA
- Zdaj sobie sprawę, w jakim celu przygotowujesz biznesplan.
- Zapoznaj się z kluczowymi elementami biznesplanu.
- Zbierz podstawowe informacje i sformułuj na piśmie swoją koncepcję
prowadzenia firmy.
- Przekonaj osoby, których wymagania plan musi zaspokoić.
1. CEL PLANOWANIA
Opracowanie planu działalności firmy pomoże ci (oraz innym) w
podejmowaniu na co dzień trafniejszych decyzji, pozwalając uwzględnić
wszystkie te czynniki, które w twoim mniemaniu będą miały istotne znaczenie.
Nie chodzi przy tym o to, jakie decyzje podjąć następnego dnia. Plan, o jakim
tutaj mowa, ma ogromne znaczenie dla: (a) osób, które będą inwestować w
twoją działalność, na przykład akcjonariusze; (b) osób, które zasilą kredytem
twoją firmę w oczekiwaniu, że w stosownym czasie otrzymają zwrot kredytu
wraz z odsetkami; oraz (c) osób zarządzających firmą na co dzień. W wielu
przedsiębiorstwach średniej wielkości osoba zarządzająca ma udziały w firmie
bądź jako współwłaściciel, bądź jako akcjonariusz, i w ten sposób występuje w
roli „inwestora". Także inne osoby, łącznie z kadrą kierowniczą lub
przyjaciółmi, mogą w określone przedsięwzięcie - na prawach akcjonariuszy -
włożyć pieniądze, spodziewając się jakichś zysków, choć liczą się także z
możliwością poniesienia strat. Akcjonariusze są zainteresowani zwrotem swoich
nakładów, zyskownością przedsięwzięcia, jego przetrwaniem i powodzeniem na
rynku. Będą oni również zwracali uwagę na przepływ gotówki, ponieważ jeśli
się go nie kontroluje, firmy szybko bankrutują, mimo że wydają się przynosić
zyski. Kredytodawcy będą chcieli uzyskać zapewnienie, że otrzymają zwrot
swoich pieniędzy, a odsetki będą terminowo spłacane. Oznacza to, że
kredytodawcy są szczególnie zainteresowani prognozami przepływu gotówki,
bo to właśnie one będą wskaźnikiem, czy znajdą się pieniądze na obsługę spłat
989987303.005.png
pożyczki. Dyrektor (dyrektorzy) będą chcieli mieć przeświadczenie, że
wykorzystywane metody, wybrana lokalizacja, wyznaczone cele, koszty
związane z przedsięwzięciem oraz przyjęta cena sprzedaży towarów i usług
składają się na obraz użytecznych w praktyce działań na wybranym rynku.
Czasami zdarza się, że każda z osób należących do kadry kierowniczej
jest na swój sposób zainteresowana konstrukcją planu w zależności od
pełnionych przez siebie funkcji. Na przykład szef działu marketingu i sprzedaży
będzie przywiązywał szczególną wagę do takich spraw jak profil klienta
(charakterystyka typowego odbiorcy danego wyrobu), sposoby reklamy,
techniki sprzedaży czy określanie strategii cen, natomiast kierownik działu
zaopatrzenia
będzie
zwracał
uwagę
na
wykorzystanie
materiałów,
przewidywane koszty i czas dostaw oraz na proponowany poziom zapasów
magazynowych zakupionych materiałów.
W dalszych częściach tego podręcznika będziemy zachęcać czytelnika, by
wszystkie te zagadnienia opracował bardziej szczegółowo. Jednak przez cały
czas nie powinien on tracić z oczu przyczyny, dla której sporządza plan
działania, a mianowicie umożliwienia sobie - a także swoim współpracownikom
oraz partnerom w interesach - podejmowania n a bieżąco trafniejszych decyzji.
2. ZAPOZNAJ SIĘ ZE SZKICEM BIZNESPLANU
Zapoznaj się z Zestawieniem Rozpatrz po kolei poszczególne rubryki.
Twoje zadanie polega na uzupełnieniu każdej części i ułożeniu ich w takiej
kolejności, w jakiej pojawią się w twoim planie. Warto, żebyś zdawał sobie
sprawę z tego, że poszczególnych rubryk nie wypełnia się w podanym tu
porządku. W rzeczywistości wiele pozycji, takich jak nazwa i adres firmy,
należy uzupełniać dopiero wtedy, gdy pewne decyzje związane z prowadzeniem
firmy zostały już podjęte i znalazły pisemny wyraz w innych częściach planu.
Prowadzenie interesów -a w związku z tym i biznesplan - nie jest
nagromadzeniem oderwanych od siebie faktów. Różnorodne aspekty
prowadzenia firmy: zakup materiałów, docieranie do potencjalnych klientów,
989987303.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin