35 Sztuka budowania 10d - Barok i Rokoko.doc

(585 KB) Pobierz





 

 



Ten wnętrzowy styl łączy się w na­szej świadomości z okresem pano­wania króla Ludwika XV i z nastro­jem jego dworu. Jest bardzo wyra­finowany i bardzo francuski. Ale w stosunku do ostatniej fazy baroku wnętrza rokokowe wykazują już bardzo znaczne zmiany gustu powszechnego.

Wystarczy porównać dwa wnętrza (rys. powyżej) — jedno z okresu pełnego baroku a drugie w stylu rocaille. Można już wykryć zmianę w ryso­waniu wnętrza i wyznaczyć kieru­nek, w jakim będą się one rozwijać. Sala rokokowa mimo bardzo figlar­nego ornamentowania jest w grun­cie rzeczy bardzo prosta, delikat­niejsza od swych poprzedniczek.



Co tu ukrywać — barok zmęczył zarówno widzów, jak i użytkowni­ków, zwłaszcza ostatnia jego faza. Trudno się ostatecznie temu dziwić. Czyż tego typu budynki

albo takie okno udające otwartą paszczękę nie przypominają teatral­nych dekoracji?

A przecież trudno żyć wciąż wyłącz­nie wśród dekoracji — na scenie.

Zaważyła tu jeszcze jedna charak­terystyczna cecha barokowej archi­tektury. Przy solidnym, kamiennym wykonaniu jest ona bardzo kosztow­na. Wiemy, że Europa skłócona i wojująca biedniała coraz bardziej. A zwłaszcza biedniało mieszczań­stwo. Dlatego też zapewne kamieni­ca mieszczańska rzadko kiedy zmie­niała się w modną elegantkę. Dona­szało się raczej staromodne, nieco już zużyte sukienki.

Nawet pomniejsi królowie i władcy miniaturowych księstw niemieckich, naśladujący chętnie wspaniałości francuskiego dworu, nie mogli sobie pozwolić na rzetelne budowanie. Okazałe na oko budynki robiono w sposób prawdziwie tandetny. Wspaniałe gzymsy i ozdoby to był tynk lub gips narzucony na deski, wsporniki kryły w swym wnętrzu szkielety z drutu i węgla drzewne­go... Coraz bardziej architektura u-podabniaia się do prowizorycznej dekoracji.

I jak zawsze w wypadku niezado­wolenia ze stanu istniejącego, szu­kano wzorów w dawnej, wyidealizo­wanej przeszłości. Tak jak za cza­sów renesansu, zwrócono się po na­tchnienie do wiecznie żywego źródła sztuki europejskiej — do klasyczne­go antyku.

 

 

 

 

 

 

 

184

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin