Diagnozowanie ukladow sterowania silnikami cz1 - Poradnik Serwisowy.pdf
(
25239 KB
)
Pobierz
27
Diagnozowanie uk∏adów
sterowania silnikami
w samochodach Lanos
Cz´Êç 1
Uszkodzenia nie sygnalizowane lampkà kontrolnà
(brak kodu b∏´du)
Waldemar Kierylak
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES
mgr W∏adys∏aw Polesiƒski
REDAKTOR NACZELNY
mgr in˝. Krzysztof Trzeciak
e-mail: k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
SEKRETARZ REDAKCJI
mgr in˝. El˝bieta Woêniak
e-mail: e.wozniak@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI
ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
www.automotoserwis.com.pl
REKLAMA
Dyrektor ds. Marketingu i Reklamy
Gra˝yna Ka∏u˝yƒska
Specjalista ds. Reklamy
Magdalena Dyszy tel. 678-37-33
e-mail: m.dyszy@automotoserwis.com.pl
PRENUMERATA
: tel. 678-38-05
GRAFIKA I ¸AMANIE
: MAT-Andrzej Glanda
DRUK:
TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
Od Autora
Ten numer poradnika jest poÊwi´cony jednemu tematowi: diagnozowaniu uk∏adów sterowania
silnika i elementów bezpoÊrednio z nim zwiàzanych, w tym tak˝e uk∏adu immobilizera, stosowanych
w samochodach Daewoo Lanos wyposa˝onych w silniki 1.3 SOHC (wyst´pujàcy w handlu równie˝
pod oznaczeniem 1.4 SOHC), 1.5 SOHC i DOHC oraz 1.6 DOHC.
W poradniku opisano:
✘
dzia∏anie poszczególnych elementów uk∏adu sterowania
✘
sposób odczytywania kodów usterek bez u˝ycia fabrycznego skanera
✘
procedury regulacji silnika
procedury diagnostyczne wykrywania typowych usterek silnika przy u˝yciu multimetru
uniwersalnego, w tym równie˝ uszkodzeƒ nie sygnalizowanych lampkà kontrolnà znajdujàcà si´
w zestawie wskaêników
✘
sposoby kontrolowania obwodu pompy paliwa i wentylatora, mierzenia ciÊnienia w kolektorze
dolotowym, sprawdzania uk∏adu sterowania biegiem ja∏owym i uk∏adu zap∏onowego
W przytaczanych algorytmach pokazano, jaki jest sposób wykrywania przyczyn usterek bez u˝ycia
specjalistycznych przyrzàdów, normalnie dost´pnych jedynie w autoryzowanych stacjach Daewoo.
W materiale podano wartoÊci fabryczne mierzonych parametrów oraz zamieszczono ponad 30
schematów elektrycznych sprawdzanych obwodów.
W nast´pnym numerze poradnika zostanà przedstawione szczegó∏owo procedury diagnostyczne
lokalizowania usterek silników Daewoo sygnalizowanych lampkà kontrolnà.
Waldemar Kierylak
Spis treÊci
1. Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Opis elementów oraz dzia∏anie systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
2.1. Uk∏ad zap∏onowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
2.2. Dzia∏anie uk∏adu sterowania paliwem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
2.3. Elementy uk∏adu sterowania silnikiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
3. Diagnostyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
3.1. Odczytywanie kodu usterek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
3.2. Procedura regulacji obrotów biegu ja∏owego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
3.3. Kontrola uk∏adów diagnostycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
3.4. Procedury diagnostyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
✘
1. Wst´p
O
pracowanie dotyczy sterowania silnikiem
✘
1349 cm
3
SOHC o mocy 55 kW/75 KM
i elementami bezpoÊrednio z tym zwiàzany-
mi, oraz uk∏adem zabezpieczeƒ przed uru-
chomieniem przez nieupowa˝nione osoby, tzw. im-
mobilizerem.
Samochód Daewoo Lanos mo˝e byç wyposa˝o-
ny w jeden z kilku silników:
✘
1498 cm
3
SOHC o mocy 63 kW/86 KM
✘
1498 cm
3
DOHC o mocy 73 kW/100 KM
1598 cm
3
DOHC o mocy 78 kW/106 KM
Silnik SOHC ma 1 wa∏ek rozrzàdu i 2 zawory na
cylinder, DOHC - 2 wa∏ki rozrzàdu i 4 zawory na
cylinder.
Rozmieszczenie elementów uk∏adu sterowania silnika SOHC. Cz´Êci sk∏adowe uk∏adu ECM (modu∏u sterowania silnikiem): 11 - modu∏
sterowania silnikiem ECM (pod fotelem), 12 - gniazdo diagnostyczne ALDL, 13 - lampka niesprawnoÊci silnika SES, 14 - przewód masy
ECM/ABS, 15 - skrzynka bezpieczników (2). Urzàdzenia sterowane przez modu∏ ECM: 21 - wtryskiwacze paliwa (4), 22 - zawór sterowania
obrotami biegu ja∏owego silnika IAC, 23 - przekaênik pompy paliwa, 24 - przekaêniki sterowania wentylatorów, 25 - przekaênik spr´˝arki
klimatyzatora, 26 - cewka zap∏onowa DIS, 27 - zawór sterujàcy poch∏aniacza par paliwa CCCP, 28 - zawór recyrkulacji spalin EGR. Czujniki
informacyjne: 31 - czujnik ciÊnienia bezwzgl´dnego powietrza w kolektorze ssàcym MAP, 32 - czujnik zawartoÊci tlenu w spalinach - sonda
lambda, 33 - czujnik po∏o˝enia przepustnicy TPS, 34 - czujnik temperatury p∏ynu ch∏odzàcego CTS, 35 - czujnik temperatury powietrza
w kolektorze ssàcym MAT, 36 - czujnik pr´dkoÊci pojazdu (tylko w pojazdach z mechanicznà skrzynià biegów), 37 - prze∏àcznik po∏o˝enia
neutralnego i postoju P/N (tylko w pojazdach z automatycznà skrzynià biegów), 38 - czujnik po∏o˝enia wa∏u korbowego CPS, 39 - czujnik
spalania detonacyjnego. Zespo∏y nie majàce po∏àczenia z ECM: 41 - poch∏aniacz par paliwa (umieszczony pod pojazdem, za tylnym prawym
ko∏em), 42 - czujnik ciÊnienia oleju, 43 - filtr powietrza
Poradnik
SERWISOWY
5
✘
Rozmieszczenie elementów uk∏adu sterowania silnika DOHC. Cz´Êci sk∏adowe uk∏adu ECM (modu∏u sterowania silnikiem): 11 - modu∏
sterowania silnikiem ECM, 12 - gniazdo diagnostyczne ALDL, 13 - lampka niesprawnoÊci silnika SES, 14 - przewód masy ECM/ABS,
15 - skrzynka bezpieczników (2). Urzàdzenia sterowane przez modu∏ ECM: 21 - wtryskiwacze paliwa (4), 22 - zawór sterowania obrotami
biegu ja∏owego silnika IAC, 23 - przekaênik pompy paliwa, 24 - przekaêniki sterowania wentylatorów, 25 - przekaênik spr´˝arki
klimatyzatora, 26 - cewka zap∏onowa DIS, 27 - zawór sterujàcy poch∏aniacza par paliwa CCCP, 28 - zawór recyrkulacji spalin EGR. Czujniki
informacyjne: 31 - czujnik ciÊnienia bezwzgl´dnego powietrza w kolektorze ssàcym MAP, 32 - czujnik zawartoÊci tlenu w spalinach - sonda
lambda, 33 - czujnik po∏o˝enia przepustnicy TPS, 34 - czujnik temperatury p∏ynu ch∏odzàcego CTS, 35 - czujnik temperatury powietrza
w kolektorze ssàcym MAT, 36 - czujnik pr´dkoÊci pojazdu (tylko w pojazdach z mechanicznà skrzynià biegów), 37 - prze∏àcznik po∏o˝enia
neutralnego i postoju P/N (tylko w pojazdach z automatycznà skrzynià biegów), 38 - czujnik po∏o˝enia wa∏u korbowego CPS, 39 - czujnik
spalania detonacyjnego. Zespo∏y nie majàce po∏àczenia z ECM: 41 - poch∏aniacz par paliwa (umieszczony pod pojazdem, za tylnym prawym
ko∏em), 42 - czujnik ciÊnienia oleju, 43 - filtr powietrza
Wszystkie silniki majà wielopunktowy wtrysk
paliwa. Pojazdy wyposa˝ono w instalacj´ elek-
trycznà 12 V (zacisk ujemny do∏àczono do masy
pojazdu). W zale˝noÊci od zastosowanego silnika
oraz wyposa˝enia pojazdu jako jednostk´ sterujàcà
uk∏adem spotykamy: ECM - Elektroniczny Modu∏
Sterujàcy o oznaczeniu IEFI-6 (konektory wyjÊcio-
we koloru niebieskiego, fot. str. 10) lub ITMS-6 (ko-
nektory wyjÊciowe koloru bia∏o-czerwonego, fot.
str. 10). Modu∏y sterujà dozowaniem paliwa, aby
zapewniç optymalny sk∏ad mieszanki w celu utrzy-
mania osiàgów jednostek nap´dowych, a jednocze-
Ênie, aby zachowaç normy toksycznoÊci, przez sa-
mokontrol´ emisji spalin (poprzez czujnik tlenu
znajdujàcy si´ w uk∏adzie wydechowym silnika).
Je˝eli w którymÊ z obwodów sterujàcych lub kon-
trolnych wystàpi usterka, która uniemo˝liwia pra-
wid∏owà prac´ silnika lub pojawi si´ wzrost tok-
sycznoÊci spalin ponad normy, to ECM poinformu-
je u˝ytkownika pojazdu o zaistnieniu takiego faktu
przez zaÊwiecenie w zestawie wskaêników lampki
kontrolnej.
Aby spe∏niç ww. funkcje ECM musi otrzymywaç
informacje o poszczególnych stanach z czujników
umieszczonych w silniku oraz sterowaç pracà
przez wydawanie poleceƒ do elementów sterujà-
cych pracà.
Poszczególne elementy przekazujà informacje
poprzez przewody elektryczne tworzàce wiàzki
elektryczne. Widoki oraz rozmieszczenie wiàzek
zwiàzanych z pracà silnika przedstawiono na rys.
1-4. Na schematach elektrycznych (rys. 5-14)
przedstawione sà wiàzki oraz po∏àczenia mi´dzy
poszczególnymi elementami uk∏adu.
6
Poradnik
SERWISOWY
Rys. 1. Wiàzki przednie instalacji
elektrycznej:
1 i 17 - kierunkowskazu bocznego
2 - skrzynki bezpieczników w kabinie
pasa˝erskiej
3 - skrzynki bezpieczników w przedziale
silnika
4 - pompki spryskiwacza
5 i 13 - przedniej lampy
kierunkowskazu
6 i 15 - regulacji po∏o˝enia reflektora
7 - rezystora dmuchawy
8 i 12 - przedniej lampy
przeciwmg∏owej
9 - wentylatora ch∏odnicy
10 - wentylatora klimatyzacji
11 - spr´˝arki klimatyzacji
14 i 18 - reflektora
16 - sygna∏u dêwi´kowego
19 - pokrywy zbiornika p∏ynu
hamulcowego
20 - silnika wycieraczki
21 - lampy oÊwietlenia wn´trza;
z∏àcza konektorowe poÊrednie: C103,
C201-C204, C207; punkty masowe:
G102, G103
Rys. 2. Wiàzka instalacji
elektrycznej silnika:
1 - czujnika MAP
2 - czujnika IAC
3 - czujnika TPS
4 - alternatora
5 - regulatora alternatora
6 - czujnika TPS
7 - rozrusznika
8 - czujnika VSS
9 - w∏àcznika
Êwiate∏ cofania
10 - czujnika CTS
11 - cewki DIS
12 - wtryskiwacza;
punkty masowe:
G104-G106
Poradnik
SERWISOWY
7
Plik z chomika:
mohosowa
Inne pliki z tego folderu:
Dane reulacujne silnika D13B2.pdf
(59 KB)
Honda Civic 1995.pdf
(1182 KB)
HONDA FOG LIGHTS INSTALLATION INSTRUCTION.pdf
(433 KB)
HONDAk2.gif
(78 KB)
Kilka prostych modyfikacji silnika D13B2.pdf
(281 KB)
Inne foldery tego chomika:
E-booki
Filmy
Galeria
Gry
Komputery
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin