medycz czynn[1]. ratun, II, rat med lic.doc

(60 KB) Pobierz
WZÓR

Wydział Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznej im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy

Kierunek: zdrowie publiczne

NAZWA PRZEDMIOTU: medyczne czynności ratunkowe

Typ studiów: studia licencjackie

Specjalności: ratownictwo medyczne

1.  Jednostka uczelniana odpowiedzialna za realizację programu nauczania:

Katedra i Klinika Medycyny Ratunkowej i Katastrof

2.       Osoba odpowiedzialna za realizację programu nauczania:

Kierownik jednostki: prof. dr hab. Juliusz Jakubaszko, prof. nadzw. AM

3.       Liczba godzin dydaktycznych, II rok, semestr trzeci:

·         wykłady - 10 godzin

·         ćwiczenia - 20 godzin

Liczba godzin dydaktycznych, II rok, semestr czwarty:

·         wykłady - 10 godzin

·         ćwiczenia - 20 godzin

4.       Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie

5.       Cele kształcenia:

·         Nabycie umiejętności w zakresie medycznych czynności ratunkowych w warunkach przedszapitalnych

·         Nabycie umiejętności w zakresie kwalifikowanego transportu ciężko rannego

 

 

6.      Treści kształcenia:

Tematy wykładów:

1.      Podstawy prawne struktur medycyny ratunkowej w Polsce. Standardy funkcjonowania służb ratowniczych.

2.      Zasady opracowania lokalnych i regionalnych planów zabezpieczenia katastrof.

3.      Organizacja działań ratunkowych podczas zdarzeń masowych i katastrof.

4.      Postępowanie ratownicze w narażeniu na substancje chemiczne, bioterroryzmie i skażeniu promieniotwórczym.

5.      Stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego: metaboliczne i endokrynologiczne

6.      Stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego: ostra niewydolność oddechowa

7.      Stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego: wstrząs

8.      Obrażenia ciała: uraz czaszkowo - mózgowy, uraz kręgosłupa i rdzenia kręgowego

9.      Obrażenia ciała: uraz klatki piersiowej

10.  Obrażenia ciała: uraz jamy brzusznej

11.  Obrażenia ciała: urazy kończyn

12.  Obrażenia ciała: obrażenia wielomiejscowe

 

Tematy ćwiczeń:

1.      Organizacja ratownictwa medycznego w wypadkach

2.      Zabezpieczenie miejsca wypadku i katastrofy

3.      Zadania służb ratowniczych na szczeblu podstawowym, wojewódzkim i regionalnym

4.      Zasady zabezpieczenia imprez masowych             

  1. Algorytmy postępowania w regionalnych i lokalnych planach zabezpieczenia katastrof i klęsk żywiołowych

6.      Standardy wyposażenia karetki reanimacyjnej i śmigłowca ratunkowego - nowe technologie

7.      Leki dostępne w karetce R - zasady przygotowania i podania

8.      Resuscytacja dorosłych ALS

9.      Resuscytacja dzieci PALS

10.  ABC resuscytacji okołourazowej, odmienności resuscytacji – ciąża, hipotermia, utonięcie. Zapewnienie drożności dróg oddechowych – bezprzyrządowe, przyrządowe

11.  Postępowanie z pacjentem we wstrząsie

12.  Postępowanie z pacjentem przy obrażeniach wielomiejscowych

13.  Postępowanie w urazie czaszkowo-mózgowym i urazie kręgosłupa

14.  Postępowanie w urazie klatki piersiowej

15.  Postępowanie w urazie jamy brzusznej

16.  Postępowanie w urazach kończyn

17.  Zwalczanie bólu w warunkach przedszpitalnych

18.  Monitorowanie podstawowych funkcji życiowych w transporcie ciężko chorych

19.  Etyka działań ratowniczych

 

7.        Wykaz umiejętności:

W wyniku realizacji treści kształcenia student powinien:

1.      Posiadać umiejętności oceny i zabezpieczenie miejsca zdarzenia

2.      Posiadać umiejętność medycznej klasyfikacji rannych

3.      Umieć zapewniać drożność dróg oddechowych

4.      Umieć zapewniać dostęp do naczynia krwionośnego

5.      Posiadać umiejętność wykonywania unieruchomień złamań i transportowania

6.      Znać kompleksowe postępowanie u pacjentów we wstrząsie

7.      Podejmować działania ratownicze w różnych stanach zagrożenia zdrowia i życia: pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego

 

8.      Metody kształcenia:

Ćwiczenia ( w tym ćwiczenia praktyczne przy fantomach, zajęcia w Klinice Medycyny Ratunkowej – przy łóżku chorego ), wykłady w systemie multimedialnym, dyskusja, metody aktywizujące ( studium przypadku, praca w grupach ).

 

9.      Warunki zaliczenia przedmiotu:

Obecność na zajęciach, efektywne przygotowanie się do zajęć, wykazanie się znajomością zagadnień oraz umiejętnościami praktycznymi realizowanymi na zajęciach ( pozytywne zaliczenie pisemnych referatów problemowych, kolokwiów oraz pozytywne zaliczenie praktyczne: tj. podstawowych czynności resuscytacyjnych na fantomie ).

 

10.  Literatura obowiązkowa:

 

1.      Cline D. M., O. John. Ma, J. Tintinalli, Gabor, D. Kellen, J. Stephan Stapczyński: Medycyna ratunkowa Urban&Partner 2003,wydanie polskie pod red.J.Jakubaszki

2.      Colquhoun M. C., A. J. Handley, T. R. Evans, pod red. J. Jakubaszki, ABC resuscytacji, Górnicki 2002.

3.      Curie D. G.: Postępowanie w urazach głowy, a - medica press , Bielsko – Biała 1994.

4.      Driscoll P. A.: Doraźne leczenie urazów, PZWL 1997

5.      Driscoll P.A.,wydanie polskie pod red.J.Jakubaszki.: ABC postępowania w urazach, Górnicki 2003

6.      Jakubaszko J.:Medycyna ratunkowa – nagłe zagrożenia pochodzenia wewnętrznego, Górnicki 2003

7.      King Christopher, Fred M. Henretig, pod red. J. Jakubaszki: Podręczny atlas zabiegów ratunkowych u dzieci, Urban 2003.

8.      Kokot F.: Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, PZWL Warszawa 1998.

9.      Kokot F.: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, PZWL 2000.

10.  Konieczny Jerzy: Zarządznie w sytuacjach kryzysowych, wypadkach i katastrofach. Poznań – Warszawa, 2001.

11.  MaciejewskiM., Torbiński A.: Poradnik dyżuranta, PZWL, 2001.

12.  Plantz Scott H., Jonatan N. Adler, pod red. J. Jakubaszki: Medycyna ratunkowa, Urban&Partner 2000.

13.  Singel A. J., Byrstein J. L., Schiavone F. M.: Poradnik lekarza izby przyjęć, PZWL 2001.

14.  Strange Gary R., William R. Ahrens, Robert W. Schafermeyer, William C. Toepper, pod red. J. Jakubaszki: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego, Urban 2003.

15.  Szajewski J., Feldman R., Glińska – Serwin M.: Leksykon ostrych zatruć, PZWL 2000.

16.  Szajner – Mozart I., Wójcik – Skierucha E.: Ostre zatrucia u dzieci, PZWL 2000

17.  Weilemann L. S., Reinnecke H. J.: Zatrucia – postępowanie w stanach nagłych, PZWL 1998.

18.  Wyatt J. P., Illingworth R. N., Clancy M. J., Munro P., Robertson C. E.: Podręcznik doraźnej pomocy medycznej, PZWL 2001.

 

11. Literatura uzupełniająca:

1.        Hamilton Glenn C., Arthur B. Sanders, Gary R. Strange, Alexander T. Trott: Emergency medicine an approach to clinical problem – solving, 1991..

2.        Schreder M.: Teoria i doświadczenie w ratownictwie. SAPSP Poznań 1999 P., Schua R.wydanie polski pod redakcja Zbigniewa Rybickiego: Postępowanie w nagłych przypadkach, Urban&Partner 2002

 

 

12. Samokształcenie:

1.      Podstawowe wiadomości dotyczące anatomii i fizjologii układu nerwowego, kostnego.

2.      Opis działania podstawowych leków stosowanych w karetkach „R” i szpitalnym oddziale ratunkowym.

3.      Podstawowy zakres norm diagnostycznych.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin