III rok- diagnoza-cwiczenia - Diagnoza psychologiczna cwiczenia.doc

(49 KB) Pobierz
Regulamin

 

PROGRAM ZAJĘĆ (SYLABUS)

Rok akademicki 2009/2010

1.        

DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA

 

2.       Autor (autorzy) programu:

Agnieszka Pasztak, Ewa Wojtyna, Kasper Czech

 

3.       Rodzaj zajęć:

ćwiczenia

 

4.       Rok i semestr studiów:

Rok III

Semestr 6

 

5.       Tryb studiów:

dzienne/wieczorowe

 

6.       Liczba godzin:

30/30

 

7.       Osoba(-y) prowadząca(-e):

Agnieszka Pasztak, Ewa Wojtyna, Kasper Czech

 

8.       Forma i warunki zaliczenia:

Kolokwia zaliczeniowe

(średnia ocen cząstkowych z kolokwiów zaliczeniowych)

 

9.       Tematyka zajęć
 

1. Diagnoza psychologiczna – charakterystyka przedmiotu. Wprowadzenie do zajęć

2. Model diagnozy wg W. J. Paluchowskiego – etap prediagnostyczny

3. Model diagnozy wg W. J. Paluchowskiego – badanie diagnostyczne

4. Model diagnozy wg W. J. Paluchowskiego – opis i interpretacja badania

5. Model diagnozy wg W. J. Paluchowskiego – interwencja

6. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA)

7. Kompetencje interpersonalne w procesie diagnostycznym

8. Prowadzenie wywiadu psychologicznego

9. Obserwacja jako metoda diagnozy psychologicznej

10-11. Metody i techniki diagnostyczne – przegląd wybranych technik

12. Komunikowanie wyników badania diagnostycznego

13. Etyczna postawa psychologa a proces diagnostyczny

14. Kontrowersje wokół diagnozy psychologicznej, przegląd modeli diagnozy, podsumowanie zajęć

15. Zaliczenie przedmiotu

 

 

10.    Cele i efekty kształcenia:
 

§         Rozwijanie umiejętności formułowania problemów i pytań diagnostycznych;

§         Uwrażliwienie na całościowe traktowanie procesu diagnostycznego i dostrzeganie konsekwencji wynikających z realizacji poszczególnych etapów diagnozowania;

§         Rozumienie konieczności interpretowania oraz integrowania danych pochodzących z różnych źródeł;

§         Umiejętność wykorzystywania danych uzyskanych różnymi technikami i metodami.

§         Umiejętność formułowania raportu psychologicznego.

 

11.    Uwagi o realizacji

Dyskusje; prezentacje multimedialne, elementy warsztatu, analiza przypadku

12.    Literatura podstawowa:

Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces - narzędzia - standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP

Stemplewska-Żakowicz, K. i Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Gdańsk: GWP.

Brzeziński, J. (1984). Wybrane zagadnienia z psychometrii i diagnostyki psychologicznej. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

 

13.    Literatura uzupełniająca:

 

Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz-Winiewska, M. i Poznaniak, W. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.). (2005). Wywiad psychologiczny. T.1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.). (2005). Wywiad psychologiczny. T.2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.). (2005). Wywiad psychologiczny. T.3. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin