III rok- profil zawodowy wychowawcza- laboratorium - profil zawodowy sylabus.doc

(52 KB) Pobierz
Regulamin

 

1.       SYMBOL/NAZWA PRZEDMIOTU

Profil Zawodowy I i II (I.4)

 

1a.    Tytuł:

Obszar  zastosowań psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży. Analiza studiów przypadków w świetle wybranych problemów wychowawczo – klinicznych.

2.       Autor (autorzy) programu:

dr Agnieszka Pasztak, mgr Aleksandra Wieteska

 

3.       Rodzaj zajęć:

         Laboratorium

 

4.       Rok i semestr studiów (w przypadku zajęć specjalizacyjnych uwzględnić nazwę specjalizacji):

Rok 3, semestr 6, specjalizacja wychowawczo – kliniczna dzieci i młodzieży

5.       Tryb studiów:

dzienne

 

6.       Liczba godzin:

30

 

7.       Osoba(-y) prowadząca(-e):

dr Agnieszka Pasztak, mgr Aleksandra Wieteska

 

8.       Forma i warunki zaliczenia:

Samodzielne studium przypadku.

 

9.       Tematyka zajęć

 

1. Zajęcia wprowadzające, ogólny zarys zagadnień, przestawienie warunków zaliczenia i literatury.

2. Rodzinny kontekst problemów wychowawczo – klinicznych dzieci i młodzieży.

3. Edukacyjny kontekst funkcjonowania dziecka z zaburzeniami.

4. Dziecko z zaburzeniami neurorozwojowymi. Charakterystyka Ośrodków Wczesnej Interwencji.

5. Parcjalne zaburzenia w rozwoju dziecka.

6. Zaburzenia społeczno – emocjonalne u dzieci w różnych grupach wiekowych.

7. Zaburzenia odżywiania u dzieci w różnych grupach wiekowych.

8. Dziecko z objawami psychosomatycznymi.

9. Wybrane zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Zaburzenia psychotyczne.

10. Trudności edukacyjne u dzieci i młodzieży. Pułapki diagnostyczne.

11. Współpraca psychologa z rodziną dziecka z trudnościami wychowawczo- klinicznymi – wybrane problemy.

12. Wywiad i obserwacja jako podstawowe metody diagnostyczne. Rozmowa psychologiczna – kompetencje psychologiczne.

13. Formułowanie hipotez i wniosków diagnostycznych w procesie diagnozy dziecka z zaburzeniami wychowawczo - klinicznymi.

14. Pomoc wielospecjalistyczna dla dziecka i jego rodziny.

15. Podsumowanie zajęć. 

 

10.    Cele i efekty kształcenia:

Uzyskanie kompetencji w zakresie formułowania hipotez i wniosków diagnostycznych. Umiejętność prowadzenia rozmowy psychologicznej i wywiadu. Uwrażliwienie na wskaźniki warunkujące prawidłową obserwację. Znajomość specyficznych zaburzeń wychowawczo – klinicznych, pojawiających się na różnych etapach rozwoju dziecka. 

 

11.    Uwagi o realizacji

Analiza studiów przypadków. Samodzielne stawianie hipotez diagnostycznych, weryfikowanie ich oraz formułowanie wniosków diagnostycznych.

 

12.    Literatura podstawowa:

1.       Wolańczyk, T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

2.       Kendall, P., C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

3.       Kirsch, A., Pauli, S. (2004). Co się dzieje z moim dzieckiem. Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania. Warszawa: PZWL.

4.       Schaffer, R., H. (2009). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5.       Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

 

Literatura uzupełniająca:

1.       Morrison, J. (2002). Kiedy objawy psychiczne maskują choroby ciała. Gdańsk: GWP.

2.       Carson, R., C., Butcher, J., N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

3.       Namysłowska, I. (red). (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4.       Vasta, R., Haith, M., M., Miller, S., A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

5.       Forward, S. (1989). Toksyczni rodzice. Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin