1. SYMBOL/NAZWA PRZEDMIOTU
Profil Zawodowy I i II (I.4)
1a. Tytuł:
Obszar zastosowań psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży. Analiza studiów przypadków w świetle wybranych problemów wychowawczo – klinicznych.
dr Agnieszka Pasztak, mgr Aleksandra Wieteska
3. Rodzaj zajęć:
Laboratorium
4. Rok i semestr studiów (w przypadku zajęć specjalizacyjnych uwzględnić nazwę specjalizacji):
Rok 3, semestr 6, specjalizacja wychowawczo – kliniczna dzieci i młodzieży
5. Tryb studiów:
dzienne
30
7. Osoba(-y) prowadząca(-e):
Samodzielne studium przypadku.
9. Tematyka zajęć
1. Zajęcia wprowadzające, ogólny zarys zagadnień, przestawienie warunków zaliczenia i literatury.
2. Rodzinny kontekst problemów wychowawczo – klinicznych dzieci i młodzieży.
3. Edukacyjny kontekst funkcjonowania dziecka z zaburzeniami.
4. Dziecko z zaburzeniami neurorozwojowymi. Charakterystyka Ośrodków Wczesnej Interwencji.
5. Parcjalne zaburzenia w rozwoju dziecka.
6. Zaburzenia społeczno – emocjonalne u dzieci w różnych grupach wiekowych.
7. Zaburzenia odżywiania u dzieci w różnych grupach wiekowych.
8. Dziecko z objawami psychosomatycznymi.
9. Wybrane zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Zaburzenia psychotyczne.
10. Trudności edukacyjne u dzieci i młodzieży. Pułapki diagnostyczne.
11. Współpraca psychologa z rodziną dziecka z trudnościami wychowawczo- klinicznymi – wybrane problemy.
12. Wywiad i obserwacja jako podstawowe metody diagnostyczne. Rozmowa psychologiczna – kompetencje psychologiczne.
13. Formułowanie hipotez i wniosków diagnostycznych w procesie diagnozy dziecka z zaburzeniami wychowawczo - klinicznymi.
14. Pomoc wielospecjalistyczna dla dziecka i jego rodziny.
15. Podsumowanie zajęć.
10. Cele i efekty kształcenia:
Uzyskanie kompetencji w zakresie formułowania hipotez i wniosków diagnostycznych. Umiejętność prowadzenia rozmowy psychologicznej i wywiadu. Uwrażliwienie na wskaźniki warunkujące prawidłową obserwację. Znajomość specyficznych zaburzeń wychowawczo – klinicznych, pojawiających się na różnych etapach rozwoju dziecka.
11. Uwagi o realizacji
Analiza studiów przypadków. Samodzielne stawianie hipotez diagnostycznych, weryfikowanie ich oraz formułowanie wniosków diagnostycznych.
1. Wolańczyk, T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
2. Kendall, P., C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
3. Kirsch, A., Pauli, S. (2004). Co się dzieje z moim dzieckiem. Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania. Warszawa: PZWL.
4. Schaffer, R., H. (2009). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
1. Morrison, J. (2002). Kiedy objawy psychiczne maskują choroby ciała. Gdańsk: GWP.
2. Carson, R., C., Butcher, J., N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.
3. Namysłowska, I. (red). (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
4. Vasta, R., Haith, M., M., Miller, S., A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
5. Forward, S. (1989). Toksyczni rodzice. Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
uspsychologia07