Poezja Młodej Polski - Podraza-Kwiatkowska.odt

(33 KB) Pobierz

Poezja

1890-1900

 

1. Liryka przełomu antypozytywistycznego

                      nawiązanie do tradycji romantycznej

                      walka pokoleniowa: młodzi zaangażowani społecznie, starzy konserwatyści

                      młodzi: Andrzej Niemojewski, Franciszek Nowicki, Jan Kasprowicz, Kazimierz Tetmajer, Antoni Lange  (pseudonim Napierski), Jerzy Żuławski, Zenon Przesmycki (Miriam); Zofia Trzeszczkowska (pseudonim Adam M-ski) – pisała z Białorusi przerażona sytuacją Polaków na kresach

                      tytuł to zwykle „Poezje”

                      starzy: rozum, rozsądek, trzeźwość; młodzi: szał

                      formalnie poezja tego czasu jest pozytywistyczna: abstrakcyjne ogólniki (idee, wierzenia, ludy), metafory (nadziei gwiazda), pytania retoryczne, tryb rozkazujący właściwy dla poezji dydaktycznej  agitacyjnej;  są też akcenty romantyczne, zatem nie ma własnej formy

                      akcent patriotyczno-społeczny jest widoczny przez całą epokę Młodej Polski, zwłaszcza w sytuacjach napięcia – ale nie u dojrzałych twórców

                      poezja pobudza do czynu

 

2. Liryka pesymistyczno-dekadencka

                      bierność, pesymizm

                      Cezary Jellenty, 1887 Epidemia pesymizmu, 1891 Epidemia rozpaczy

                      źródłem pesymizmu są wewnętrzne sprzeczności pozytywizmu i wpływy literacko-filozoficzne: poeta Jakub Leopardi (tłum. 1887), filozof Edward von Hartmann (U źródeł pesymizmu, unicestwienie ludzkości jako jedyne rozwiązanie problemów egzystencjalnych), Artur Schopenhauer Świat jako wola i wyobrażenie

                      podstawowe cechy filozofii Schopenhauera: świat jest zły z istoty i nigdy nie będzie lepszym, istotą świata jest wola, czyli irracjonalna siła związana ze ślepym popędem do działania, brak podziału na podmiot i przedmiot, człowiek jest przedmiotem wśród innych przedmiotów, wola inspiruje do egoizmu, popęd pozostaje niezaspokojony, nie udaje się człowiekowi ocalić własnego istnienia, pojęcia idei i wartości służą tylko do usprawiedliwiania swojego egoizmu, im wyższa świadomość, tym lepsze zrozumienie zła świata

              Nienasycenie woli można powstrzymać dzięki: litości/współczuciu, kontemplacji               sztuki, wyrzeczenie się woli życia (nirwanę), co nie jest równe samobójstwu!

                      dekadentyzm – od fr. décadence – upadek, schyłek; XVIII w. Monteskiusz, potem (pozytywnie) Baudelaire, 1886 fr., czasopismo Le Decadent; pokazanie innych źródeł niż lit.-fil.: gwałtowny rozwój uniformizującej cywilizacji przemysłowo-miejskiej a swoboda jednostki

              Zwłaszcza artyści, podkreślali to wyglądem i zachowaniem, ale też nowymi bodźcami               stymulującymi tworzenie, jak alkohol i narkotyki, oraz przełamywaniem konwencji.

                      starzenie się kultury europejskiej, także niemożliwość stworzenia czegoś nowego, zwątpienie w wartości → relatywizm, sceptycyzm

                      zwątpienie w przyszłość, bezcelowa prokreacja, ergo kobieta może stać się femme fatale, antywitalizm

                      nuda inspirowała do szukania podniet: narkomania, satanizm, perwersja, okrucieństwo (zainteresowanie markizem de Sade i marszałkiem Gilles de Rais), mistycyzm → 1884 Na wspak Joris-Karl Huysmans; rozsmakowanie w chorym pięknie; Wilde: sztuka jest wzorem dla życia, żywe przemija

                      w Polsce Miciński, Leśmian

                      w Polsce niewiara w niepodległość i brak perspektyw dla młodego pokolenia były niebezpieczne

                      Stanisław Przybyszewski Z psychologii jednostki twórczej 1892 – na przykładzie Chopina i Nietzschego o nieprzystosowaniu subtelnej jednostki do „zdrowego” społeczeństwa; Maria Komornicka, Wacław Nałkowski, Cezary Jellenta 1895 Forpoczty – apoteoza „nerwowców”

                      poza poezją: Wacław Berent Próchno: niemoc twórcza, negacja życia; perwersja, okrucieństwo, bezpłciowość u Tadeusza Micińskiego i St. Przybyszewskiego (Requiem aeternam); oni i Jerzy Żuławski: kryzys kultury we współczesnym społeczeństwie tłumu przeciętnych ludzi

                      determinizm, pesymizm, zwątpienie w wartości: K. Tetmajer, Antoni Lange, J. Żuławski, St. Korab Brzozowski, Wincenty Brzozowski, Miriam; brak celu, słabość, wieczność zła

                      rzadko przeestetyzowanie

                      spowiedź liryczna, figura młodego starca

                      K. Tetmajer! Credo w tomiku Poezje. Seria II 1894 – typowy

                      obrazy zastępujące wyznania: złamane skrzydła, samotny wędrowiec donikąd, jałowa, chora pustka, pusty pejzaż, cisza, martwota, mętne, stojące wody, ruiny, okręt bez steru, smutny Chrystus, którego ofiara jest daremna; psychizacja pejzażu: znużony, omdlały, chory, smutny, blady, bezkształtne formy dymu i mgły. Nirwana lub stan bliski śmierci jako kochanka.

                      St. Korab Brzozowski Próżnia: leimotyw „Do stalowego nieba próżni” - skrajne zwątpienie, Bóg umarł (Nietzsche, zmierzch bogów)

 

3. Poszukiwanie terapii

                      ukojenie w cierpieniu daje też miłość → odwaga w przedstawianiu scen miłosnych i kobiecego ciała

Tetmajer „Lubię, kiedy kobieta...”, „Na pełną pierś...”; Jan Kasprowicz „Dies irae” - akt miłosny Ewy i Szatana!; Kazimiera Zawistowska – kobieta święta i kurtyzana

                      młość jako hedonizm, jako coś podobnego do nirwany lub jako pogłębienie tragedii, gdy brakuje jedności

                      Schopenhauer: miłość jest twórcza dla gatunku, ale niszczy jednostkę

                      dualizm ciała i duszy: miłość fizycznie jest rajem, duchowo – upadkiem

                      marzenie o stanie androgynicznym, kiedy osiągnie się pierwotną jedność płci

                      terapeutyczna rola przyrody, zwłaszcza u Tetmajera (zielona łąka niczym pola elizejskie), daje zapomnienie i samotność, ale też przytłacza

                      Tatry: Franciszek Nowicki – wolność i refleksja, Żuławski, Wacław Wolski, Zenon Przesmycki, Maryla Wolska, Władysław Orkan, Feliks Gwiżdż; mitologizujący góry Tadeusz Miciński (powieść Nietota)

                      Tetmajer – w górach odzyskuje wrażliwość zmysłową, impresjonistyczne opisy, próby ujęcia zmienności zarysów plastycznych kształtowanych przez wiatr, psychizacja pejzażu, by oddać nastrój, personifikacja uczuć

                      Kasprowicz Cisza wieczorna: cisza jako postać kobieca, lekki erotyzm upodabnia ją do nirwany-śmierci-ukoicielki

                      elementy tatrzańskiej przyrody stają się symbolami: świerk, limba, krzak dzikiej róży; motywy wspinaczki

                      Tatry są łącznikiem między człowiekiem a sferą transcendencji

                      Kasprowicz od społeczno-naturalistycznej tematyki przechodzi do metafizycznej, przyroda prowadzi do epifanii

                      Tetmajer: postać Janosika. Kasprowicz: olbrzym Waligóra

 

4. Zmiany w liryce pod wpływem symbolizmu

                      idealizm: byt idealny jest niezniszczalny i wieczny, byt materialny jest ułudą, poeci mają ująć jedność świata i duszy, która jest cząstką pra-duszy; dusza utożsamiana z podświadomością, pomost do absolutu, świat to symbol prawdziwego bytu, w sztuce symbol jako zmysłowy odpowiednik idei

                      symbolizm: XIX w., Francja i Belgia, manifest Jeana Moréas z 1886, w Polsce Miriam o Maruice'ie Maeterlincku w 1891; pragnienie ujęcia wiecznego, stworzenia pozytywnego systemu; nie można radykalnie odróżniać go od innych nurtów, tak jak impresjonizm chce wyrazić nastrój, tak jak ekspresjonizm posługuje się obrazami – dlatego nie można klasyfikować poetów jednoznacznie!

                      symbol jako opozycja do alegorii, ma przedstawić to, co nie ma swojego określenia, nie może być jednoznaczny, sugeruje; odrębność języka poetyckiego

                      wiersze jako minitraktaty filozoficzne

                      identyfikacja z przyrodą ma pozwolić uchwycić wieczność i osiągnąć spokój jak w prabycie

                      temat warsztatu poetyckiego: A. Lange pisał jak Słowacki o Słowie, Wacław Rolicz-Lieder

                      umowne symboliczne odpowiedniki sfery psychicznej, np. niepoznawalny byt = otchłań, podświadomość = sobowtór, topielec, tworzenie = akt Bóg-stwórcy

                      ale też tradycyjne postaci biblijne i antyczne, mit eleuzyński (narodowy) i raju utraconego; poszukiwanie zbiorowej, ogólnoludzkiej świadomości

                      figura wędrowca, żeglarza lub skazańca, bo życie to więzienie dla duszy

                      Chrystus nie jako Bóg, a nieszczęśliwy człowiek, a Lucyfer jako symbol buntu przeciw losowi, „niosący światło”, nowy Prometeusz. Bogu świat się nie udał, ludzie się buntują, obwiniany o wszczepienie ludziom zła. Bóg – starotestamentowy, despota, Chrystus-obrońca – taki podział zwykle podczas Sądu.

                      psychika jako postać-dusza, ma zakamarki, pejzaż wewnętrzny; w romantyzmie poeta nakłada swój nastrój na krajobraz, symboliści chcą dokładnie przekazywać, za pomocą metafor, abstrakcji i konkretu, lub porównania; pejzaż wewn. jest tworzony przy użyciu elementów pejzażu zewn. (→ zwłaszcza u Micińskiego); montaż asocjacyjny – obrazy oddające stan duszy, obok siebie, bez logiki (→ kubizm, oniryzm)

                      pejzaż wewnętrzny: to, co w środku opisane za pomocą elementów świata zewnętrznego; psychizacja krajobrazu: to, co zewnętrzne opisane za pomocą uczuć

                      zasada powszechnych powinowactw – od Swedenborga: skoro wszystko stanowi cząstki jedności, tzn. wszystko sobie odpowiada, stąd potem synestezja (Tetmajer Trącona struna), Baudelaire Correspondances

                      synestezja: 1) słyszenie barw; 2) zestawienie epitetu zmysłowego z pojęciem abstrakcyjnym (białe myśli)

                      nie pyta się o znaczenie utworu, a o nastrój! Jak w muzyce. Poeta i odbiorca mają odczuć podobnie

                      sugestia – ideał poezji wg Mallarmégo, przekazuje transcendencję

                      sugestia najpierw była narzędziem hipnozy (lata 70. XIX w.), w latach 90. Julian Ochorowicz wydaje prace na ten temat, później pojawia się kwestia całkowitego poddaństwa osoby zahipnotyzowanej osobie hipnotyzującej, stąd obawa o jednostkę i społeczeństwo; w sztuce miałoby to być poddanie się artyście, wchłonięcie zasady sugestii przez poezję pokazuje, że, pomimo odrębności poezji, dzieło istnieje społecznie i musi zająć jakąś pozycję wobec odbiorcy (jak najskuteczniej ukształtować dzieło)

                      Podsumowanie roli symbolizmu w Polsce: zmniejszenie elementu narracji i mimetycznego opisu, ekwiwalentyzacja, rozbudowanie i autonomizacja znaku, niezwykłość skojarzeń, ustanawianie przez artystę własnych praw (nielogicznych) we własnym świecie. Własny język poezji ma autonomizować sztukę, rozumienie nie jest tu najważniejsze, należy traktować poezję jako stymulant do wielu interpretacji.

 

1900-1907

                      Około roku 1900 przełomowe tomiki Kasprowicza i Micińskiego, a w opozycji Staffa.

 

1. Ekspresjonizm

                      nastroje anarchistyczno-niszczycielskie: Kasprowicz Ginącemu światu (1901) wiersz Dies irae; motyw sądu i końca świata, też u Żuławskiego: zło nie jest ludziach, ale w świecie, upostaciowionym w Bogu

                      Hymny to zbiór utworów Kasprowicza wydany w 1922, wybrany z dwóch wcześniejszych tomików; byt ku śmierci, „Wielka procesja-wędrówka ku mogile, prowadzona przez Szatana i Kościotrupa, symbolizuje tragizm ludzkiej egzystencji poddanej – podobnie jak u Schopenhauera – złu i śmierci.”

                      głęboki pesymizm, aktywniejszy niż bierni dekadenci

                      nazwa ekspresjonizm jest późniejsza, Niemcy ok. 1910, w Polsce: poznańska grupa „Zdrój” (1917-1922), Hymny Kasprowicza, Miciński, Przybyszewski, Komornicka i Maria Grossek-Korycka (Orzeł oślepły, oniryczno-wizyjno-eschatologicznie, eksperymenty językowe, elementy turpizmu i muzyki)

                      spotęgowana intensywność wyrazu, hiperbolizacja uczuć, często sceneria kosmiczna, która wyglądając na zewnętrzną jest tak naprawdę wewnętrzna, podobieństwo do Apokalipsy,

                      kwestia kondycji ludzkiej, mitologia, Biblia, literatura (np. Lucifer, Orland szalony, Meduza Micińskiego), reprezentowanie zbiorowości, bunt (wobec Boga i identyfikacja z upadłymi aniołami)

                      Augusty: skąd pochodzi zło? Kasprowicz: nieszczęśliwie zaprojektowana egzystencja człowieka, grzech to obciążenie; Miciński: zło trudno oddzielić od dobra, zwłaszcza w psychice, sadyzm jako zasada świata, szukanie ciemnego sobowtóra w głębi duszy

                      niechęć do ładu, harmonii i pracy nad formą, zatem dysonanse, elementy turpizmu i okrucieństwa; Micińskiego cykl In loco tormentorum o torturach inkwizytorskich; czerń i czerwień, oksymorony, antytezy, odbijają dualizm człowieka, burzenie ciągłości wypowiedzi lub wersyfikacyjnej – wiersz wolny (Hymny), równocześnie ograniczona forma u Langego czy Miriama

                      jedyny tomik poetycki Micińskiego W mroku gwiazd

 

2. Rekonwalescencja

                      poszukiwanie świata wartości

                      środowisko lwowskie, Staff 1901 Sny o potędze, pojawia się inne słownictwo, optymizm polegający na odsuwaniu na dalszy plan przerażającej tajemnicy bytu, Józef Ruffer, Maryla Wolska

                      wpływ pragmatystów: William James

                      panowanie nad sobą, oddane w formie sonetu

                      pojawia się słowiańskie, potężne słońce, sady, pszeniczne pola, źródła, wesoły pielgrzym, macierzyństwo, praca

                      tomik Dzień duszy Staffa jest bardziej dekadencki  niż Tetmajer, wiersz Deszcz jesienny to mistrzostwo sugerowania smutnego nastroju, wiersz Upadek to najbardziej dek-katastroficzny epoki!

                      Wacław Berent i Staff tłumaczą Nietzschego: aktywistyczno-witalistyczny, pozytywna energia życiowa, walka z własną słabością, autokreacja, apollińskość-dionizyjskość, wieczny nawrót jako dowód na niewyczerpalnej energii, przewartościowanie, immoralizm, krytyka altruizmu, idea nadczłowieka mającego wypełnić pustkę po Bogu, immoralnego, kierującego się dostojeństwem i siłą

                      polityczny aktywizm u Wyspiańskiego, Kazimierz Wielki 1900, Władysław Orkan

                      katastrofy dzieją się, ale po to, żeby mogło się stworzyć coś nowego

 

3. Rewolucja 1905 , liryka rewolucyjna i patriotyczna

                      utwory anonimowe, tworzą wszyscy poeci, nawet ci nieporuszający tematyki współczesnej

                      personifikacja wolności, lub jako olbrzym, metaforyka solarna i agrarno-meteorologiczna

                      rewolucja obudziła nastroje patriotyczne: Tetmajer, Kasprowicz, Lucjan Rydel, Bogusław Adamowicz, Wacław Rolicz-Lieder (1906 Pieśni niepodległe), Żuławski (1902, tomik Z domu niewoli)

 

4. Langego Rozmyślania i Kasprowicza O bohaterskim koniu i walącym się domie

                      1906 Lange, tomik Rozmyślania: o samotności, przemijaniu, życiu jako więzieniu duszy, śmierć, człowiek-skazaniec

                      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin