29. NURT FEMINISTYCZNY.doc

(76 KB) Pobierz

NURT FEMINISTYCZNY

 

Omów nurt feministyczny w historii sztuki.

     1986 – artykuł Lyndy Nead w antologii The new art history

     krytykuje klasyfikację feminizmu jako modnego dyskursu intelektualnego, nowej metodologii w ramach instytucji akademii

     feminizm według niej dokonał identyfikacji historii sztuki jako formy patriarchalnej kultury i rozpoczął kwestionowanie jej wartości i idei – feminizm nie może być tylko pojęciem różnych dla tradycyjnej historii sztuki

     feminizm ma własne cele, również w znacznym stopniu polityczne, jest systemem przekonań politycznych, a nie środkiem do nadania tradycyjnym problemom nowego systemu pojęć

     feministyczna krytyka sztuki „po to żeby robić kłopoty”

     zaangażowanie w politykę wiedzy

     przesłanki marksistowskie, współczesny dyskurs o ideologii (Althusser, Foucault)

     wspólne dla new art history przeświadczenie o konieczności podważenia tradycyjnego paradygmatu historii sztuki

     obnażenie „męskiej” ideologii reprodukowanej w sztuce i mistyfikacji nauki o sztuce, która petryfikowała formy patriarchalizmu w świadomości kulturowej

     Karen Wilson, Joan Petersen

        naiwne stanowisko

        podkreślenie esencjalności bycia kobietą i odrębności sztuki kobiecej od męskiej – jest coś takiego jak sztuka kobieca

        szczególna siła ekspresji w sztuce kobiecej, szła w parze z ucieleśnionym w kobietach biologizmie, fantomem kobiecości

        naiwne podejście do analizy obrazu – brak refleksji nad formą, traktowanie obrazu jako okna na świat, przez które oglądać można osobowość artystki, obraz jako rodzaj autobiografii

        twierdzenie o wspólnych skłonnościach tematyczno-ekspresyjnych kobiet

        spisek mężczyzn tłumiących w kobietach kreatywność – sztuka kobieca wykluczona z męskiej historii sztuki

        pytanie o sens pisania nowej historii sztuki mimo zakwestionowania paradygmatu historii jako takiej

        ahistoryczna, motywowana determinizmem biologicznym i mesjanistyczna wizja kobiety-artystki

        artystka jako symbol dla pokrzepienia serc współczesnych feministek

        popadnięcie w pułapkę tradycyjnego schematu heroizowania jednostki niepoddającej się konwenansom

        zarzut wobec męskiej historii sztuki – zmistyfikowany rejestr męskich osiągnięć, po czym czynią to samo z kobiecą historią sztuki zmieniając jedynie kategorię płci

     1976 – Women Artists 1550 – 1950pierwsza wystawa sztuki kobiecej zorganizowana przez Lyndę Nochlin i Ann Sutherland Harris

        katalog do tej wystawy nie wyczerpywał się jedynie na opisie dzieł, lecz również proponował pewną wizję historii sztuki w ujęciu feministycznym

        wystawa uzupełniała kanon męskich dzieł sztuki o kanon kobiecy 

        refleksja Nochlin była dojrzalsza niż pomysły Karen Wilson

        znalezienie kobiecego dziedzictwa i wynegocjowanie miejsca dla sztuki kobiet w historii sztuki, równouprawnienie kobiet-artystek i mężczyzn-artystów

     Griselda Pollock: wszystkie dotychczasowe próby rewizji feministycznej historii sztuki nie różniły się niczym od konwencjonalnej, prócz zmiany biologicznego kryterium sztuki

     powrót do marksizmu

     książka: Old mistresses: Women, art and ideology (1982) wspólnie z Rozsiką Parker

     badaczka wzięła pod lupę system pojęć i język historii sztuki

     ideologia rządzi niepodzielnie rzeczywistością

     inspiracja Althusserem

     książka nie opowiada o kobiecie w sztuce lecz ma na celu dekonstrukcję ukrytych zasad działających historią sztuki

     równie silna inspiracja metodologią strukturalistyczną

     teoria Elizabeth Cowie (feministyczna teoretyczka filmu) wywodząca się od Levy-Straussa i znakowa kategoria kobiety w systemie kulturowo-społecznym

     rola kobiety paralelna do jej statusu znakowego

     opozycja binarna kobieta-mężczyzna

     kobiecość jako jakość semiotyczna konstytuowana w wyniku dyskursu siatki społecznych

     inaczej niż u Nochlin, różnica płci nie następuje w wyniku socjalizacji, lecz w wyniku ciągle na nowo tworzonej w procesie komunikacyjnym kategorii seksualnej różnicy

     konstrukcja różnicy seksualnej nie ominęła sztuki i historii sztuki – powstawanie znaczeń w sztuce i akumulacja władzy nie dają się odseparować od struktur władzy i nierówności społecznych

     historia sztuki jako jedna z praktyk ideologicznych wyznaczyła kobiecie takie samo miejsce, jak i społeczeństwo

     zależność dyskursu historii sztuki od pozostałych praktyk społecznych

     postmodernistyczny problem pisania historii sztuki w obliczu załamania się paradygmatu historii jako metanarracji

     1990 – Women, art and society Whitney Chadwick – próba wyciągnięcia wniosków z postmodernistycznego zwątpienia – baza poststrukturalistyczna i Foucaultowska

        konwencjonalne podążanie za epokami, jednak bez balastu tradycji

        mechanizm podporządkowywania przedstawianego nie przebiegał jednolicie przez epoki

     konkluzja o sztywnym dyskursie różnicy seksualnej w latach 70. i derridiańskiej differance w kolejnych etapach myśli feministycznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyjaśnij nieobecność wielkich artystek w historii sztuki według koncepcji L. Nochlin.

 

 

     Dlaczego nie było wielkich artystek? na łamach Art News, na początku lat 70.

     wrogiem feministycznego dyskursu o sztuce jest nie historia sztuki sama w sobie, lecz absolutyzowanie i idealizowanie statusu sztuki

     sprzymierzeńcem była socjologiczna historia sztuki, która stanowiła przeciwwagę wobec artystycznego idealizmu

     określenie quasi-religijnego kultu przedhistorycznego Geniusza

     w tradycji mgiełka metafizyki wokół geniuszu artystów, fetyszyzowanie wybitnej jednostki

     socjologia przywraca historii sztuki status dyscypliny naukowej

     geniusz nie jest charakteryzowany przez esencję twórczą, lecz konkretną aktywność podmiotu w określonych społecznie warunkach

     sztuka powstaje i funkcjonuje w konkretnej, materialnej, instytucjonalnej i społeczno-kulturowej przestrzeni

     historia sztuki powinna zająć się rekonstruowaniem skomplikowanych zależności między dziełem a kontekstem

     Nochlin wybiera taką feministyczną interpretację kategorii różnicy płci, która odpowiadałaby jej socjologicznemu ujęciu historii sztuki

     postuluje więc, że tożsamość płci jest warunkowana w procesie socjalizacji i tworzenia tożsamości kulturowej

     płeć definiowana jest przez kulturę, a nie biologię

     w takim ujęciu to nie mężczyźni (ze swojej złej woli) dyskryminują kobiety, jednak wszyscy poddają się warunkowaniu kulturowo-społecznych kategoryzacji, przy czym kobiety i mężczyźni zajmują inne pozycje wobec tego problemu

     mężczyźni na pozycji dominującej, a kobiety podporządkowane

     nie było wielu artystek w historii sztuki, bo nie mogło – ograniczenia społeczne, brak dostępu do kształcenia artystycznego

     w kulturę wpisane było widzenie sztuki jako domeny męskiej

     Griselda Polock nazywa to trafnym wskazaniem na elitystyczną kategorię wielkości greatness stanowiącą przesłankę przemilczeń roli kobiet w historii sztuki

     dwa przykłady praktyki instytucjonalnej edukacji artystycznej, które eliminowały kobietę: problem nagiego modela i wstępu do akademii

     podsumowanie: to cud, że kobiety w ogóle zdołały coś stworzyć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstaw feministyczną perspektywę w historii sztuki według koncepcji G. Pollock.

     Griselda Pollock prowadzi na uniwersytecie kurs historycznych, krytycznych i teoretycznych studiów feministycznych nad sztukami wizualnymi

     kurs: Feminizm i sztuki wizualne

     postuluje przekroczenie tradycyjnych granic historii sztuki

     jednocześnie krytykuje myślenie o feminizmie jako metodologii

     kurs Pollock skupiać miał się na marksizmie, materializmie i poststrukturalizmie – feminizm jawi się jako wszechstronna wizja polityczna i teoretyczna, która nie może zostać zamknięta w ramach konkretnej metodologii wykorzystywanej do różnych celów

     Griselda Pollock sprzeciwia się wobec prób akademizacji feminizmu i związywaniu go z jakąś dyscypliną

     podkreśla totalność ruchu feministycznego, którego działalność akademicka jest jedynie ułamkiem

     feminizm stoi na pozycji politycznej – bada problemy płci i rodzaju oraz różnicy kulturowej w ramach złożonych konfiguracji władzy i różnicy

     Pollock aktualizuje więc kontekst myślenia o współzależności władzy i wiedzy w kontekście ideologii charakterystyczny dla postmodernizmu, dla Althussera i Foucaulta

     istniały różne nurty feministyczne: socjalistyczny, czarny feminizm itp. – wszystkie te nurty zajmowały się uwikłaniem problemu rasy, klasy, płciowości, wieku w konfiguracje władzy

     zdecydowanie opowiada się zatem za widzeniem feminizmu w kategorii polityki

     definiuje feminizm nie jako metodologię, lecz interwencję zmieniająca każdą z dyscyplin, z jakimi się zwiąże poprzez dekonstrukcję uporządkowanego uniwersum-uniwersytetu wiedzy intelektualnej poprzez przywołanie problemu płci i rodzaju – przenosi podział na poszczególne dziedziny na grunt praktyki

     feminizm fragmentaryzuje wiedzę akademicką – burzy mury po to, by unaocznić jak każda dyscyplina przesiąknięta jest ideologicznymi przesłankami systemu płci/rodzaju, jak ta struktura rozdziera społeczeństwo i kulturę i jak wiedza łączy się z władzą na poziomie ideologii

     feminizm wytworem lat 50. i 60. i fali Nowej Lewicy, natłoku nowych dyskursów krytyki politycznych wywodzących się z antykolonializmu, antyrasizmu, black power i ruchów społeczn...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin