13. ABY WARBURG.doc

(72 KB) Pobierz

ABY WARBURG (1866 – 1929)

 

Scharakteryzuj rolę tradycji antycznej w sztuce nowożytnej w koncepcji A. Warburga.

 

     schizofreniczna koncepcja sztuki

     dialektyczne relacje Mnemosyne (muza pamięci, przypomnienie) i Sophrosyne (rozwaga)

     pamięć społeczna, nie dziedziczna

     antynomia natury i kultury

     w pamięci społecznej pozostają obrazy antyczne, tak jak w antyku pozostawały obrazy prymitywne (wąż w Laokoonie)

     powtórzenie antyku w renesansie jest paralelne do rozumowania Hegla, do kategorii Insichgehen, wiedzą przedwiedzy  lub inaczej ponownym dokonaniem dokonanego

     renesans zasadza się an antyku w dwojakim sensie

1.       na mimetycznych możliwościach wypracowanych w starożytności

2.       na przedstawieniu człowieka o ekspresyjnej mimice

     zewnętrzne siły wytwórcze muszą być odzyskiwane

     wewnętrzne siły wytwórcze chronione są przez społeczną mneme i nie dają się wymazać

     opracowanie motywu poruszonych szat, charakterystycznego dla malarstwa florenckiego XV wieku

     dostrzeżenie związku z hellenistycznymi dziełami sztuki

     Warburg zakładał, że związek ten nie miał charakteru jedynie artystycznego zapożyczenia, a musiał być uzasadniony konkretnym momentem historycznym, jego początkowe plany rozwinięcia tego motywu szły nawet w kierunku analizy materialistycznej

     związek z sytuacją społeczną we Florencji

     emocjonalizacja takich właśnie poruszonych elementów (fałdy szat) wskazywała na zmianę stosunku odbierającego sztukę społeczeństwa do tematu ciała i mimiki

     anamneza antyku do pewnego stopnia znamionowała racjonalizację i zeświecczenie działalności artystycznej wcześniej organicznie związanej z Kościołem

     stanowiło to otwarcie obszaru zakazanego

     antyk stanowił rezerwuar form artystycznych, które jednak podejmowane były na nowo pod określonym społecznym naciskiem, nie zaś autonomicznie w procesie rozwoju sztuki 

     antyczne wzorce ekspresji i mimiki w twórczości Botticelliego

     projekt atlasu Mnemosyne – do śmierci Warburg zapełnił czterdzieści tablic zbierając około tysiąca fotografii, co ciekawe, nie ograniczał się jedynie do dzieł sztuki z wyższej półki, a wykorzystał m.in. grafikę reklamową

     w ujęciu Warburga tradycja antyczna miała być starą tłocznią, która sztancuje z ekspresyjnych zdarzeń formuły według historycznego wzorca

 

 

 

 

 

Omów badania A. Warburga nad sztuką renesansu i jej kulturowymi kontekstami.

 

     założenie, ze badanie sztuki musi wiązać się z badaniem kontekstu kulturowego

     nie wiązało się to z żadnym systemem metafizycznym, kontekst kulturowy w ujęciu Warburga nie był zakorzeniony w heglizmie

     związek sztuki florenckiej XV wieku z tradycją hellenistyczną (fałdy szat, ekspresja i dynamika)

     Warburg zakładał, że związek ten nie miał charakteru jedynie artystycznego zapożyczenia, a musiał być uzasadniony konkretnym momentem historycznym, jego początkowe plany rozwinięcia tego motywu szły nawet w kierunku analizy materialistycznej

     związek z sytuacją społeczną we Florencji

     emocjonalizacja takich właśnie poruszonych elementów (fałdy szat) wskazywała na zmianę stosunku odbierającego sztukę społeczeństwa do tematu ciała i mimiki

     anamneza antyku do pewnego stopnia znamionowała racjonalizację i zeświecczenie działalności artystycznej wcześniej organicznie związanej z Kościołem

     analizy Boticelliego

        w silnie zgiętym ramieniu Wenus Wolfflin widział wyraz temperamentu artysty – Warburg pojmuje dzieło nie w kategorii stylu, a motywu

        to motywowi, a nie artyście przypisana jest ekspresyjność

        Primavera: nadnaturalnie poruszone ciało i szaty; stylizacja charakterystyczna dla motywów z reliefów starożytnych, przejęta przez malarstwo nowożytne

        Warburg nawiązuje do źródeł literackich, które w podobny sposób obrazują motyw szat antycznych

        ekspresyjne dążenie u artysty nie ma nic wspólnego z naturą (wcześniej myślano, że natura zostaje przetransformowana w osobowości i temperamencie artysty w formę ekspresyjną)

     eksponowanie pierwiastka dionizyjskiego w badaniach Warburga (rozróżnienie Nietzschego między Apollinem a Dionizosem

     freski Ghirlandaia z Santa Maria Novenna we Florencji

        analiza zespołu motywów

        interpretacja schizofreniczności kultury

        antynomia i dialektyka Mnemosyne i Sophrosyne

        reminiscencja magicznego stosunku do obrazu (braku dystansu między symbolem a jakością czy bóstwem, które reprezentuje)

        nieposkromiona żywotność siły twórczej powstrzymywana przez przymus Kościoła – potrzeba wyładowania nagromadzonej energii w mimice, ekspresji postaci – odnalezienie takich wzorów w antycznej sztuce

 

Omów rolę ekspresji ciała w dziejach przedstawiania według A. Warburga.

 

     ciało było pierwotnym medium, przez które człowiek wyrażał swój stosunek do świata

     ekspresja ciała wywodzi się z pierwszej fazy kultury, z prymitywizmu

     kultura prymitywna była magiczna – brak dystansu między symbolem a bóstwem

     taniec miał wymiar magiczny, rytualny, był ważnym motywem

     sztuka wywodzi się z pierwotnej cielesnej ekspresji

     jakości kojarzone z pierwotną ekspresją ciała to dzikość, uleganie namiętnościom, prymat natury (pojmowanej dychotomicznie w związki z kulturą)

     zgodnie z koncepcją kulturowego ewolucjonizmu następuje ciągłość odzwierzęcej formy człowieka

     kultura obrazowa powstała na wyższych etapach rozwoju kultury zachowała zatem pamięć tych pierwotnych ekspresji

     kultura obrazowa powstawała w tym czasie co mitologia, a mitologia przedstawiała szeroki repertuar skrajnych emocji i stanów psychicznych

     w przedstawieniu obrazowym następowała sublimacja działań sił pierwotnych i wyobrażeń

     antyk łączyły silne więzi z prymitywizmem

     człowiek antyczny w pamięci przechowywał obraz prymitywizmu i pierwotności, niczym nieskrępowane namiętności

     przedstawienia takie występowały w sztuce

     przykłady: motyw szalejącej menady, formuła patosu (emocja, namiętność, gniew, wzruszenie, ból, ekstaza)

     antynomia natury i kultury powoduje, że mneme jest ograniczana przez Sophrosyne

     sztuka staje się polem dialektycznego ścierania się Mnemosyne i Sophrosyne

     pierwotne, prymitywne obraz ekspresji ulegają różnego rodzaju transformacji, racjonalizacji, okiełznaniu

     formuły patosu i motywy antycznej ekspresji ukształtowane u podstaw kultury obrazowej są przechowywane w społecznej mneme, przekształcane według woli twórczej artysty i powtarzane w sztuce nowożytnej

     archetypiczne formuły patosu za sprawą Sophrosyne mogą występować w zmienionym kontekście i w dystansie do przedstawienia obrazować inne wątki

     szalejąca menada mogła zostać przetransformowana w Marię Magdalenę pod Krzyżem

     przykłady nowożytne: Botticelli, Ghirlandaio, Durer (Saturn jako alegoria melancholii)

 

Scharakteryzuj ujęcie sztuki jako wyrazu ludzkiej psychiki w koncepcji A. Warburga.

 

     schizofreniczny charakter kultury

     napięcia w psychice

     inspiracje filozoficzną atmosferą fin de sieclu

        modernizm, Schoppenhauer, dekadentyzm

        psychoanaliza, Freud

        paralele do Junga

        Henri Bergson i elan vital – zainteresowanie korzeniami kultury w prymitywizmie, pierwotna ekspresja ciała i dionizyjskość kultury echami zainteresowania elan vital u Warburga

     koncepcja dzieła sztuki zbliżona do pojęcia sublimacji u Freuda (sublimacja w sztuce – odwrócenie popędu od celu bezpośredniego, ale nagannego ku pośredniemu i społecznie akceptowanemu zaspokojeniu)

     w kulturze zmaga się rozum i demonizm

     forma artystyczna jest celem ujścia emocji i energii twórcy, jak w przypadku Ghirlandaia

     dialektyczny związek natury i kultury w psychice człowieka (to co pierwotne, zwierzęce, naturalne, fizjologiczne hamowane jest w procesie socjalizacji przez czynniki kulturotwórcze) przekłada się na dialektykę społecznej Mnemosyne i według pojęć socjologicznych wykształconej w procesie socjalizacji Sophrosyne

     istnienie pamięci społecznej podsuwającej artystyczne formy ekspresji

     psychiczna, fizjologiczna pamięć człowieka pierwotnego, pozostała w świadomości w rezultacie ciągłego procesu kulturowego ewolucjonizmu 

     procesy psychiczne zostają przełożone na dzieło pojmowane jako zespół motywów, które poddają się lekturze dekonstrukcjonistycznej ( J ) – motywy przynależą do różnych języków, do różnych form, w przedstawieniu religijnym można znaleźć ślad pierwotności, prymitywnej, dzikiej ekspresji

     Warburg nazwał się psychohistorykiem

 

Wyjaśnij znaczenie A. Warburga dla wypracowania metody ikonologicznej.

 

     Dvorak i Warburg prekursorami ikonologii

     postrzeganie obrazu jako zespołu motywów było prototypowym dla ikonologii ujęciem

     zakorzenienie refleksji nad sztuką w szerszym kontekście kulturowym

     interdyscyplinarność Warburga – łączenie szeregu dziedzin odzwierciedlone w jego słynnej bibliotece

     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin