Mali.doc

(248 KB) Pobierz
,, Mali badacze ,,

,, Mali  badacze ,,

Program  wspomagający  rozwój  aktywności  poznawczej  dzieci  na  płaszczyźnie  zabaw  badawczych  realizowany  w  roku  szkolnym  2004/2005

 

Krystyna Banaś

Oddział przedszkolny

w Gliśnicy

 

SPIS  TREŚCI :

I  Wstęp

II  Założenia  programowe

III  Cele  programu

IV  Procedury  osiągania  celów

V  Treści  programowe

VI  Ewaluacja

V  Literatura

VI  Załączniki

 

 

I  Wstęp

                   Współczesny przedszkolak żyjący w społeczeństwie cywilizacji technicznej ma wiele okazji do zaspokajania naturalnej potrzeby poznawczej. Pedagodzy podkreślają jednak ogromną wartość stawiania dziecka w sytuacjach wymagających od niego samodzielnego rozwiązywania problemów, badania i odkrywania otaczających je zjawisk. Celowi temu w pełni służyć mogą zabawy badawcze, które  są jednym ze sposobów rozwijania aktywności własnej dziecka. W ich trakcie ma ono okazję samodzielnie szukać odpowiedzi na nurtujące go problemy. Wykazuje przy tym dużą aktywność poznawczą, która przejawia się w działaniach badawczych i w zadawaniu pytań. Rola nauczyciela przedszkola z kolei polega na stymulowaniu i kierowaniu aktywnością dziecka tak, aby mogło się w pełni rozwijać. To poprzez stwarzanie sytuacji nowych i ciekawych, które wyzwalają

u dziecka spontaniczne doświadczenia, rozwijamy ich aktywność badawczą. Bożena Suchacka pisze, iż w zabawie badawczej ,, nie najważniejszy jest rezultat ani żaden materialny interes, lecz samo działanie, które doprowadziło do takiego, a nie innego efektu ,, .    

                   Obserwując grupę od początku roku szkolnego zauważyłam duże zainteresowanie zjawiskami świata przyrody i techniki. Szczególnie chłopcy chętnie uczestniczyli w zabawach badawczych, które prowadzone były wyrywkowo, zgodnie z treściami Programu  wychowania przedszkolnego. Zainspirowana wcześniejszymi doświadczeniami oraz studiami literatury fachowej dotyczącej zabaw badawczych, postanowiłam wykorzystać ten zalążek działań do ich poszerzenia i wzbogacenia, a co za tym idzie, do pełniejszego zaspokojenia naturalnej potrzeby poznawczej moich wychowanków.      

 

II  Założenia programowe

                                      Program ,, Mali badacze ,, opracowany został w ścisłej integracji z  Planem pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej szkoły na rok szkolny 2004/2005  oraz Programem wychowania przedszkolnego ,, Moje przedszkole,, dopuszczonego do użytku szkolnego przez MEN,

 nr dopuszczenia DKW – 4013-3/01  i należy go traktować jako rozszerzenie treści głównie z takich obszarów edukacyjnych, jak : Poznaję samego siebie, Ja i przyroda. Stanowi on również narzędzi         `e do osiągania nadrzędnego celu edukacji, jakim jest wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami. Ponieważ większa część zabaw badawczych odbywać się będzie na wolnym powietrzu, dlatego realizację treści programowych zaplanowałam na okres II półrocza roku szkolnego 2004/2005.

                    Program zakłada  rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez  organizowanie  warunków  do prowadzenia  działań  badawczych i  rozwijania  zainteresowań poznawczych oraz czerpania radości i satysfakcji z uczestnictwa w życiu przyrody. W tym celu troszczyć się będę, aby planowane zabawy były ciekawe i aby pobudzały dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.          

                   W związku z dużą rozpiętością wiekową dzieci w grupie ( od 3 r. ż. do 6 r. ż. ),  projekt ten zakłada realizację treści programowych w odniesieniu do dwóch etapów myślenia w trakcie zabaw, a mianowicie myślenia sensoryczno – motorycznego i konkretno - obrazowego. Realizując jego treści  pragnę umożliwić każdemu dziecku poszerzanie i pogłębianie własnych wiadomości zgodnie z indywidualnie wzrastającymi możliwościami intelektualnymi i percepcyjnymi wykorzystując do tego różnorodne środki, formy i metody pracy.

                   Do współpracy w realizacji tego projektu zaproszeni zostaną  uczniowie z nauczania zintegrowanego naszej szkoły i ich wychowawcy oraz rodzice, których pomoc będzie niezbędna         

 

III  Cele  programu

CELE  OGÓLNE :

 

1.     Stymulowanie aktywności poznawczej.

2.     Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.

3.     Poszerzanie zasobu widomości dotyczących świata przyrody i techniki.

4.     Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.

5.     Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, szkoły, szkoły i rodziny.

6.      Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.

7.     Czerpanie korzyści i radości podczas odkrywania nieznanych zjawisk przyrodniczych i technicznych.

8.     Kształtowanie postaw proekologicznej w różnych sytuacjach.

 

CELE  SZCZEGÓŁOWE :

Dziecko  3,4 – letnie potrafi : 

·        aktywnie uczestniczyć w zabawach badawczych ( ogląda, szuka, obserwuje );

·        przestrzegać w czasie zabaw ustalonych zasad zachowania i bezpieczeństwa;

·        korzystać z wiedzy i umiejętności starszych kolegów;

·        w miarę własnych możliwości aktywnie współdziałać w grupie, w czasie rozwiązywania problemu badawczego;

·        formułować swoje spostrzeżenia;

·        dzielić się swoją wiedzą z najbliższymi;

·        być odpowiedzialne za stan, bogactwo i piękno środowiska społeczno – przyrodniczego.

Dziecko 5,6 – letnie  potrafi :

·        aktywnie uczestniczyć w zabawach badawczych

      (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada i eksperymentuje );

·        cierpliwie czekać na swój udział w czynnościach badawczych;

·        przestrzegać w czasie zabaw ustalonych zasad zachowania i bezpieczeństwa;

·        formułować swoje spostrzeżenia i wnioski;

·        samodzielnie podejmować decyzje w działaniu;

·        umiejętnie posługiwać się prostymi narzędziami;

·        korzystać z wiedzy i umiejętności starszych kolegów;

·        dzielić się swoją wiedzą z innymi;

·        poprawnie nazwać badane przedmioty i zjawiska;

·        poprawnie nazwać zastosowane w zabawach narzędzia i urządzenia techniczne;

·        być odpowiedzialne za stan, bogactwo i piękno środowiska społeczno – przyrodniczego przyrody.

 

IV  Procedury  osiągania  celów

                   Osiąganie zamierzonych celów uwarunkowane jest właściwym doborem treści oraz dostosowaniem treści i wymagań do możliwości rozwojowych dzieci. Równie ważna jest właściwa organizacja i przebieg procesu edukacyjnego, który powinien oparty być na atmosferze zaufania, radości i zabawy. Proces osiągania nakreślonych celów to również odpowiedni dobór treści, form, metod działania i środków dydaktycznych. W ich doborze pomagają nauczycielowi cele operacyjne, które muszą być użyteczne i prowadzić do realizacji celu nadrzędnego, jakim jest rozwijanie aktywności badawczej u dzieci w wieku przedszkolnym.  

                    Nauczyciel z kolei pełni rolę inicjatora poszczególnych sytuacji dydaktycznych, rozbudza zainteresowanie problemem, dyskretni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin