Przyroda pod lupą.doc

(5956 KB) Pobierz
Przyroda pod lupą – zabawy empiryczne

                                                                                 

                                                                                           ODN - Poznań

 

 

 



  „Przyroda pod lupą

zabawy empiryczne dla dzieci

   w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

 

 

     Celem zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej jest wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia.

    Osiągnięcie tego nadrzędnego celu jest możliwe tylko wówczas, gdy w procesie edukacyjnym dziecko będzie aktywnym podmiotem, zdobywającym wiedzę i umiejętności drogą samodzielnych doświadczeń i poszukiwań.

    Zadaniem nauczyciela-wychowawcy jest więc stworzenie dzieciom takich warunków, aby mogły rozwijać wszystkie potencjalne zdolności, pozwalające ukształtować ich osobowość. Nauczyciel musi zrobić wszystko, aby możliwe stało się ujawnienie drzemiących w każdym uczniu możliwości takich, jak:

      umiejętność obserwowania, analizowania, porównywania, porządkowania,       

                          klasyfikowania, wysuwania hipotez i eksperymentowania.

      Bardzo ważne jest zapewnienie odpowiedniej atmosfery, sprzyjającej poszukiwaniom, samodzielnemu odkrywaniu reguł oraz podporządkowaniu się zasadom zespołowego działania.

     Wykorzystując naturalną potrzebę ciekawości i aktywności dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, można rozbudzić chęć poznawczą, która jest źródłem sukcesów w dalszej edukacji oraz w życiu dorosłym.

     Wiek przedszkolny i młodszy szkolny jest okresem ogromnej podatności na wpływy wychowawcze, a także okresem sprzyjającym podejmowaniu przez dziecko różnych zadań służących rozwojowi jego osobowości, poznawaniu siebie i swoich związków ze światem.

   

 

 

 

 

    Szczególny związek łączy małe dziecko ze światem przyrody. Ono lubi opiekować się jakimś zwierzątkiem, rozmawia z biedronką, drzewem, sadzi roślinki, potrafi się nimi opiekować. Dziecko wie, że przyroda czuje i  dlatego wierzy w jej magiczną moc.

     Właściwie prowadzona edukacja pozwoli ukształtować (wychować) człowieka dobrego, przeciwstawiającego się złu.

   Częste przebywanie w środowisku przyrodniczym, obserwowanie praw, którymi się rządzi, przemian, którym podlega, wpływów, jakie ma na nią człowiek, bywa lepszym nauczycielem od najlepszego przekazu słownego czy nawet filmowego.

    Natura uczy pokory wobec swych praw, właściwego zachowania w kontakcie z nią, szacunku dla każdego życia.

     O efektywnym nauczaniu możemy mówić wówczas, gdy uczy dzieci krytycznego podejścia, zajmowania własnego stanowiska, aktywnego uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów środowiskowych, a jest ono możliwe wówczas, gdy uczniowie dochodzą do wiedzy poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.

      Dzieci, które mają regularny kontakt z przyrodą, łatwiej uruchamiają naturalne procesy uczenia się i są w stanie stworzyć własny obraz rzeczywistości. To z kolei zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie.



                          

                                                  KONTAKT  Z  PRZYRODĄ







 

 

                                           rozwija twórczość dziecka

 

pozwala właściwie stymulować                                                             rozwija umiejętność

       i rozwijać aktywność ruchową                                                       współpracy z innymi                                                                               
                                                                    wpływa znacząco

                                                         na  rozwój mowy i języka uczniów

 

       Rzadsze stają się również problemy wychowawcze. Dzieci nadpobudliwe dają ujście swej nadmiernej ruchliwości.

      Wiedza zdobyta podczas doświadczeń, eksperymentów, wycieczek jest trwalsza - dzieci poznają bowiem świat wielozmysłowo – za pomocą zmysłu słuchu, wzroku, smaku, węchu, dotyku. Poznają  otoczenie poprzez działania i odczucia zmysłowe.

      Bardzo ważne staje się odczuwanie radości z kontaktu z przyrodą. Gdy dziecko zwraca uwagę  na coś  konkretnego,   następuje     przeżycie,    stanowiące    podstawę „wewnętrznego obrazu” tworzenia się  pojęć o otoczeniu. Powstaje specyficzny magazyn  wrażeń  opartych  na  wszystkich  przeżyciach,  których   dziecko  doświadczyło poprzez własne działania i odczucia zmysłowe.

 

 

 

 

     Ponieważ nowe doświadczenia dzieci nie zawsze są potwierdzeniem wcześniejszego,  stworzonego    przez    nie    obrazu,   mogą   one   cały  czas   korygować i  modyfikować

te  pojęcia,  które  tworzą podstawę zrozumienia otaczającego świata. Obraz wewnętrzny staje się bogatszy, bardziej różnorodny i bardziej zgodny z rzeczywistością.

   

   Pasywna informacja nigdy nie będzie podstawą głębokiego zrozumienia przez dzieci otaczającego świata. Wiedza taka może być jedynie zaakceptowana przez dziecko, ale nie zrozumiana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Woda to bardzo tajemnicza substancja. Dzieci same powinny odkrywać jej zagadki. Bardzo przydatne mogą okazać się zaproponowane doświadczenia i zabawy empiryczne, dzięki którym dzieci poznają właściwości wody.

        Przeprowadzone samodzielnie lub przy pomocy osób dorosłych poniższe ćwiczenia, zachęcą „małych badaczy” do dalszego zgłębiania wiadomości na temat Wodnej Krainy.

       

 

WŁAŚCIWOŚCI  FIZYCZNE  WODY

 

Cel:

·        poznanie fizycznych właściwości wody za pomocą narządów zmysłu /wzroku, węchu, dotyku/

·        uświadomienie, że wiele cieczy trujących wygląda tak, jak woda /są bezwonne, przezroczyste, bezbarwne/

 

Pomoce:

.   naczynia z czystą wodą,

.   pojemniczki zaklejone taśmą klepiącą, zawierające ocet, aceton, alkohol,

roztwór kwasu bornego, odrdzewiacze, wybielacze i inne bezbarwne płyny,

.   kroplomierze,

papierek lakmusowy,

oryginalne opakowania z płynami użytymi w doświadczeniu.

 

Przebieg doświadczenia:

1.     Dzieci oglądają naczynia z czystą wodą, wąchają, dotykają. Określają właściwości   fizyczne wody:

              ciecz, bezbarwna, bez zapachu, przezroczysta.

2.     Nauczyciel pokazuje dzieciom  zaklejone buteleczki z innymi przezroczystymi cieczami. Dzieci odgadują, co znajduje się w tych buteleczkach.

3.     Nauczyciel otwiera poszczególne buteleczki, kroplomierzem nalewa po jednej                           

    kropli  na szklany spodek. Dzieci ostrożnie wąchają płyny. Starają się określić     

    rodzaj  substancji. W przypadku identyfikacji wyjaśniają, do czego służy płyn.

4.      Roztwór kwasu bornego nie ma zapachu. Nauczyciel przy pomocy papierka        

    lakmusowego demonstruje dzieciom, że substancja ta różni się od wody.

 

WNIOSEK: Nie wolno pić ani dotykać żadnych płynów, których nie jesteśmy   pewni do czego służą, mimo, że wyglądają tak jak woda.

                W przypadku wątpliwości należy spytać o zgodę dorosłych.

 

 

 

 

 

 

5.      Dzieci oglądają oryginalne opakowania, w jakich kupuje się wykorzystane

   w doświadczeniu płyny. Zwracają uwagę, że na każdym opakowaniu jest          

   napis "chronić przed dziećmi", a wiele środków toksycznych ma zamknięcia 

   utrudniające otwieranie.

        6.  Uświadomienie dzieciom, że często dorośli przetrzymują trujące płyny w innych     

             opakowaniach, nawet po napojach, bez odpowiedniego oznakowania. Stąd wiele         

             dzieci ulega co roku ciężkim zatruciom i poparzeniom.

 

                                              / Opracowano na podstawie: J. Mirosławska, Zajęcia empiryczne. Poznaję świat

                                                                 i wyrażam siebie, klasa pierwsza. DIDASKO, Warszawa 1999./

 

 

                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

       KARTA PRACY

 

       Wybierz z ramki wyrazy określające własności fizyczne wody.

       Wpisz  je obok rysunku przedstawiającego wodę.

 

ciecz, pachnąca, ciało stałe, bez smaku, niebieska,    

przezroczysta, bezbarwna, kolorowa, bezwonna

 



























 

WODA

 

 

 

 

 

 

 

 

      CZĄSTECZKOWA  BUDOWA  WODY[1]

Cel:

·        poznanie cząsteczkowej budowy wody.

 

Pomoce:

. szklanki lub słoiki z wodą,

. kolorowy tusz,

. zakraplacz,

. pusty słoik,

. ziarenka pieprzu, kasza manna.

 

Przebieg doświadczenia:

                 1. Dzieci oglądają wodę w słoiku. Wypowiadają się na temat jej     
              właściwości.

2.    Nauczycielka  wyjaśnia  dzieciom,  że   pomimo  iż wydaje  się, że woda jest 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin