program_wdzr_2009.pdf

(1803 KB) Pobierz
224814507 UNPDF
Program nauczania
Wędrując
ku dorosłości
Teresa Król
Wychowanie do życia w rodzinie
Program nauczania
dla klas I-III gimnazjum
224814507.005.png 224814507.006.png
© Copyright by Wydawnictwo Rubikon 2009
Projekt graficzny i skład
Agata Pindel-Witek
Kraków, 2009
ISBN 978-83-89947-96-3
Wydawnictwo Rubikon
30-376 Kraków
ul. Zakrzowiecka 39 D
tel./fax: (12) 263 60 76
www.wydawnictworubikon.pl
e-mail: rubikon@rubikon.krakow.pl
2
224814507.007.png
Program nauczania
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Wychowanie do życia w rodzinie w polskiej szkole .................................................... 7
2. Nowa podstawa programowa ....................................................................................... 7
3. Rodzice i szkoła – wzajemne relacje ......................................................................... 10
4. Cele kształcenia WdŻwR i zadania szkoły ................................................................ 11
5. Liczba godzin i podział na grupy................................................................................ 11
6. Struktura programu, układ treści................................................................................. 12
7. Metody i techniki pracy z uczniami............................................................................ 12
8. Krótki przegląd metod i technik nauczania ................................................................ 13
9. Jak oceniać uczniów na zajęciach WdŻwR? ............................................................. 19
10. Materiały i środki dydaktyczne do realizacji programu .......................................... 21
11. Objaśnienia skrótów w programie ............................................................................ 23
Klasa I
1. Wychowanie do życia w rodzinie (WdŻwR) w nauczaniu szkolnym..................... 25
2. O sprawną komunikację w rodzinie ........................................................................ 28
3. Moje potrzeby i uczucia .......................................................................................... 30
4. Więzi rodzinne i konlikty międzypokoleniowe...................................................... 32
5. Rodzina niepełna. Poradnictwo młodzieżowe i rodzinne ....................................... 34
6. Kryteria dojrzałości człowieka................................................................................ 36
7. Przejawy dojrzewania biologicznego dziewcząt (lekcja dla grupy dziewcząt) ...... 38
8. Przejawy dojrzewania biologicznego chłopców (lekcja dla grupy chłopców) ....... 40
9. Problemy okresu dojrzewania (lekcja dla grupy dziewcząt)................................... 42
10. Problemy okresu dojrzewania (lekcja dla grupy chłopców) ................................... 44
11. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt)......................... 46
12. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy chłopców) ........................ 48
3
224814507.008.png 224814507.001.png
Wędrując ku dorosłości
13. Pierwsza miłość ...................................................................................................... 50
14. Presja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt) ........................................................ 52
15. „NIE” dla presji seksualnej (lekcja dla grupy chłopców) ....................................... 55
16. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt)............................. 58
17. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy chłopców) ............................... 61
18. O kulturze wolnego czasu: Internet, prasa młodzieżowa,TV, reklama ..................... 64
19. Koleżeństwo, ale jakie? Asertywność, uzależnienia ................................................. 67
Klasa II
1. WdŻwR w klasie II. O potrzebie godności i szacunku człowieka................................ 70
2. Przyjaźń – szkołą miłości ........................................................................................... 72
3. Miłość. Etapy jej rozwoju .......................................................................................... 74
4. Spotkania i rozstania .................................................................................................. 76
5. Seksualność człowieka. Homoseksualizm (lekcja dla grupy dziewcząt)................... 78
6. Seksualność człowieka. Homoseksualizm (lekcja dla grupy chłopców) ................... 80
7. Ona i on – tacy sami, czy zupełnie różni? .................................................................. 82
8. Miłość i szacunek; kolejność więzi (lekcja dla grupy dziewcząt).............................. 84
9. Miłość i szacunek; kolejność więzi (lekcja dla grupy chłopców) .............................. 87
10. Czy warto czekać? (lekcja dla grupy dziewcząt) ....................................................... 90
11. Czy warto czekać? (lekcja dla grupy chłopców)........................................................ 93
12. Uwaga! AIDS ............................................................................................................. 96
13. Choroby przenoszone drogą płciową ........................................................................ 98
14. Płodność kobiety i mężczyzny – co warto wiedzieć? (lekcja dla grupy dziewcząt)....... 100
15. Płodność kobiety i mężczyzny – co warto wiedzieć? (lekcja dla grupy chłopców)....102
16. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt) .................. 104
17. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy chłopców)................... 106
18. Planowanie rodziny – wybrać mądrze i odpowiedzialnie ....................................... 109
19. Rola autorytetów w życiu człowieka........................................................................ 112
4
224814507.002.png
Program nauczania
Klasa III
1. WdŻwR w klasie III. Fazy rozwoju człowieka ........................................................ 114
2. Miłość i jej rodzaje ................................................................................................... 116
3. Wartości związane z płciowością człowieka:
budowanie więzi, małżeństwo i rodzicielstwo ......................................................... 118
4. Jak rozpoznać płodność i niepłodność w cyklu kobiety?
(lekcja dla grupy dziewcząt)..................................................................................... 121
5. Jak rozpoznać płodność i niepłodność w cyklu kobiety?
(lekcja dla grupy chłopców) ..................................................................................... 124
6. Korzyści z obserwacji cyklu i aparaty w metodach naturalnego
planowania rodziny (MNPR) (lekcja dla grupy dziewcząt) ..................................... 126
7. Korzyści z obserwacji cyklu i aparaty w metodach
naturalnego planowania rodziny (MNPR) (lekcja dla grupy chłopców) ................. 129
8. Początek życia ludzkiego, czyli o jednym z cudów przyrody ................................. 132
9. W oczekiwaniu na dziecko....................................................................................... 134
10. Być matką (lekcja dla grupy dziewcząt) .................................................................. 136
11. Być ojcem (lekcja dla grupy chłopców)................................................................... 138
12. Stali się rodzicami. Gdzie szukać pomocy? ............................................................. 140
13. Aborcja ..................................................................................................................... 142
14. Życie jako fundamentalna wartość........................................................................... 144
15. Pornograia a kobieta (lekcja dla grupy dziewcząt) ................................................. 146
16. Pornograia (lekcja dla grupy chłopców) ................................................................. 148
17. Prostytucja nieletnich (lekcja dla grupy dziewcząt)................................................. 150
18. Prostytucja nieletnich (lekcja dla grupy chłopców) ................................................. 152
19. A jednak rodzina. Podsumowanie zajęć w gimnazjum ............................................ 154
5
224814507.003.png 224814507.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin