Naprawa układów zasilania silników wysokopręznych.pdf

(19997 KB) Pobierz
250030088 UNPDF
PANSTWOWE
WYDAWNICTWO
ROLNICZE I LEŚNE
WARSZAWA 1972
w. LORENC, B. POKRZYWA
naprawa
ciągników
rolniczych
PODRĘCZ~IK
DLA TECHNIKOW
MECHANIZACJI
ROLNICTWA
WYDANIE III
(dodruk)
250030088.002.png
CIA I NIEDOMAGANIA UKŁADU ZASILANIA
~ iIKOW WTRYSKOWYCH
z . .cia. Trwałość i sprawność działania układu zasilania silników
"'.-.::r1,koprężnych jest uzależniona głównie od staranności obsługi i czy-
. stosowanego paliwa. Szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenia pa-
pompy wtryskowe i wtryskiwacze, których części są bardzo do-
'E' pasowane. Części te pracują przy wysokich ciśnieniach i dlatego
zyszczenia, szczególnie mechaniczne przyspieszają ich zużycie.
ad tych zanieczyszczeń wchodzą drobne cząsteczki kwarcu, glinu.
tu, magnezytu itp., zwykle w postaci pyłu. Jeżeli paliwo zawiera
zyszczenia o średnicy większej od wielkości luzu części pasowa-
to następuje szybkie zużycie części dokładnie pasowanych wskutek
jącego działania cząsteczek pyłu.
Zanieczyszczenia dostają się do silnika nie tylko przez .układ zasilania
rem, ale również przez układ zasilania powietrzem. Na skutek nie-
wnych filtrów czy też nieszczelności w połączeniach instalacji, twarde
eczki zanieczyszczeń przenikają do cylindrów silnika i tam przy-
szają zużycie powierzchni
roboczych części grupy cylindrowo-tło-
ej.
Z rozważań tych wynika, jak bardzo istotne dla utrzymania
długo-
"alej sprawności technicznej silnika ma dostarczenie
do układu za-
ia czystego paliwa i niedopuszczenie
do zanieczyszczeń przy rozkrę-
iu instalacji oraz systematyczne
oczyszczanie filtrów paliwowych i po-
etrznych.
[iedomagania i przyczyny ich powstania. W wyniku zanieczyszczenia.
'cia, rozregulowania i uszkodzenia elementów składowych powstają
orodne niedomagania układu zasilania silników wtryskowych. Nie-
agania te można odnieść do układu zasilania silnika .powietrzem,
du odprowadzenia
spalin, a przede wszystkim do aparatury
pali-
ej.
W układach zasilania powietrzem i odprowadzenia
spalin występują
de wszystkim nieszczelności
czy też nagromadza
się dużo zanie -
zczeń.
Aparatura paliwowa (rys. 89) stanowi główne źródło powstania nie-
agań silników wysokoprężnych. Praktyka dowodzi, że ok. 50% nie-
agań spotykanych w silniku spowodowane jest właśnie z winy apa-
ry paliwowej. Zachodzi to głównie na skutek nieprawidłowego
ob-
zenia się z tymi precyzyjnymi,
a zarazem skomplikowanymi,
zespc-
" układu zasilania.
_"iedomagania aparatury paliwowej silników wtryskowych najczęściej
ikają z:
- zużycia elementów precyzyjnych
pompy wtryskowej
i wtryski-
w~zy,
'
105-
250030088.003.png
P0l1łt.j w ni dom gani Unik w wy'wClł.".
zuży I m i I II> rrutury paliwow j.
Trud '1 może być spowodowany
u~ładu slln kil, ?U1.y lern -lcm .ntów pompy wtryskow j i rozpyl z I
meczyszcz ni 'm i rozregulowaniem wtryskiwacza lub ni wła iwy
kątem wtrysku.
Hałaśliwa praca silnika spowodowana może być zbyt wcz
wtryskiem, nierównomiernym dawkowaniem paliwa przez poszcz
sekcje po:n p y lub niewłaściwym rozpyleniem paliwa przez wtrysklw z.
NadmIerne nagrzewanie się silnika wywołuje zwykle zbyt póź y
wtrysk paliwa lub niewłaściwe jej rozpylanie.
Brak odpowiedniej mocy silnika ma miejsce przy zużyciu elem nt w ,
.zanieczyszczeniu oraz rozregulowaniu pompy wtryskowej, i wtrysklw
czy. Szczególnie zmniejsza się moc silnika w wyniku niedostat zn J
ilości podawanego paliwa przez pompę. .
Nadmierne zużycie paliwa przez silnik zachodzi przy niewłaś i l
wyregulowanej pompie wtryskowej, zużyciu rozpylaczy lub rozr ul
waniu wtryskiwaczy albo przy złym ustawieniu początku wtrysku
liwa.
-= paliwo filtrowane
<e== paliwo nieiittrowane
<:;:::l a CJ odprowatiteaie nadmiaru paliwa
- obieg wljsok/ego din/en/a
Ił . 00. Schemat układu zasilania silnika wysokoprężnego wielocylindrowego:
I zbiornik paliwa, 2 - pompa zasilająca, 3 - pompa ręczna, 4 _ filtr paliwa,
zawór przelewowy, 6 - pompa wtryskowa, 7 - wzbogacacz, 8 - regulator obro-
l ów, 9 - dźwignia regulatora, 10 - wtryskiwacz, 11 - rozpylacz, 12 _ sprzęgło,
1:/- śruba odpowietrzająca
WYJAŚNIENIE
PRZEPŁYWU
-- - ---
PROBY SPRAWDZAJĄCE I WYKRYWANIE NIEDOMAGAŃ
APARATURY WTRYSKOWEJ
Prz(;\.., przystąpieniem do sprawdzania trzeba riajprer-w o d P _
wietrzyć układ p o d a ją c y.Zapowietrzenie układu następuj
zwykle przy zbyt małej ilości paliwa w zbiorniku na skutek nieszcz l
riości w przewodach, w wyniku oczyszczenia filtrów i przewodów lb
też po montażu układu.
Odpowietrzenie układu powinno się rozpoczynać od uzupełni ni
paliwa w zbiorriiku Następnie odpowietrza się poszczególne odcink
~kładu. ~ tym celu najpierw odkręca się wkręt (korek) odpowietrzaj y
fl1tr~ palI:-r a (rys. 89). Należy przy tym odczekać aż z filtru wypływ
. będZIe paliwo bez, pęcherzyków powietrza. Po zamknięciu filtru odkr
. się śrubę Odpowietrzającą pompy wtryskowej (rys. 89) _ paliwo
winno wypływać z pompy tak długo, aż będzie pozbawione pęcherzyk
powietrza. Po zakręceniu śruby odpowietrzającej uruchamia się pom
wtryskową przez pokręcenie wałem korbowym. .
. Warunki przeprowadzania pr6b. Podczas prób sprawdzających za h
dZI potrzeba rozłącz ni prz w
rozregulowania pompy wtryskowej, regulatora prędkości obroto-
wej i wtryskiwaczy,
zanieczyszczenia wtryskiwaczy, filtrów itp.,
zapowietrzenia układu podającego paliwo,
uszkodzenia pewnych elementów (pęknięcie sprężyny pompy,
pęknięcie przewodu wtryskowego, zatarcie sekcji tłoczącej itp.).
Zużycie elementów tłoczących pompy wtryskowej doprowadza do
mnlejszonia ilości podawanego paliwa. Natomiast przy zużytej końcówce
tryskiwacza nie będzie prawidłowego rozpylenia paliwa. Podobne zja-
I I o wystąpi przy zanieczyszczeniu wtryskiwaczy.
ozr gulowanie i zużycia elementów napędowych pompy wtryskowej
I J) ow dzają do zmiany kąta początku wtrysku. Natomiast zużycie 1-
i innych połączeń. W związku z t. ..,:rrl' _Il.
stni j ni b zpi cz
ń
t
ni
l z ni zy z z ń
tw rt otwory 1
t l Ji Uw w J. l t
250030088.004.png
11
I J zyl
wód próbny (
lei urucharnl
uruchomi nlu III () II
niu się wyp.ływu 11111 II pod
I
stawia się n czynl« el' .howa-
ne pod końcówkę przewodu
próbnego oraz chwyta paliwo
w ciągu jednej minuty. Ilość
paliwa przetłoczona pompą
zasilającą przez zawór prze-
lewowy powinna się równać
<:0 najmniej dwukrotnemu za-
potrzebowaniu paliwa przez
silnik w ciągu jednej minuty
przy nominalnym jego obcią-
żeniu.
Sprawdzenie przepusto-
wości filtru paliwa. Wkłady
filtru w miarę pracy silnika zatykają się zanieczyszczeniami. W związku
z tym filtry stawiają większy opór przy przepływie paliwa do pompy
wtryskowej. Dlatego też filtry powinno się sprawdzać pod względem prze-
pustowości. W tym celu odkręca się korek (lub zawór przelewowy) zamy-
kający komorę zasilania w korpusie pompy wtryskowej i w to miejsce
przykręca się próbny przewód elastyczny tak, aby tworzył do góry łuk na
wysokości 300 mm (rys. 91). Po uruchomieniu silnika i ustawieniu dźwigni
regulatora na maksymalny zakres prędkości chwyta się do naczynia
cechowanego paliwo w ciągu 1 minuty. Jednak paliwo powinno wypły-
wać bez pęcherzyków powietrza.
Ilość uzyskanego podczas pomiaru paliwa powinna wynosić co naj-
mniej 1,5 raza więcej niż wynosi zapotrzebowanie silnika. W przeciw-
nym wypadku wkład filtru trzeba wymienić lub oczyścić.
Sprawdzenie kąta początku tłoczenia paliwa. W silniku na skutek zu-
życia części mechanizmu napędowego układu wtryskowego zmienia się.
kąt początku tłoczenia paliwa. Początek tłoczenia paliwa ma bardzo
Istotne znaczenie dla pracy silnika. Dlatego też zachodzi potrzeba spraw-
-dzania i w razie potrzeby wyregulowania go. Pompę wtryskową do tej
próby przygotowuje się w ten sposób, że zdejmuje się z pierwszej sekcji
króciec, sprężynkę i grzybek lub cały zawór tłoczący. Zostawia się tylko
korpus zaworu i wkręca się z powrotem króciec, na który z kolei nakręca
się specj In wygiętą rurkę (rys. 92). Następnie ustawia się dźwignię
regulator
2
-----
- ---
----
-
-
y . 110. Schemat połączeń przy sprawdzaniu pompy zasilają?e j n~ silniku:
próba zassania, b -;- pomiar wydatku pompy; ·1- przewod próbny przezroczysty,
przewód zasilający, 3 - zawór przelewowy, 4 ~ korek, 5 - przewód odpływowy
Rys. 91. Schemat połączeń przy sprawdzaniu
przepustowości filtru na silniku:
1 - przewód Odpływowy, 2 - przewód próbny
ouioczna . jest uprzednie dokładne oczyszczenie miejsc rozłączenia za
iomocą tkaniny.
Zdjęte elementy instalacji paliwowej powinno się składać w czystym
ojomniku, a przed montażem dokładnie przemyć. . .
Do przeprowadzenia prób sprawdzających .niezbędne są Odpow.le~me
II zędzia i przyrządy sprawdzające dostosowane do danego typu silnika,
Zakres przeprowadzanych prób sprawdzających za pomocą przyrżą-
IfI v może być różny. W praktyce najczęściej sprawdza się działanie oraz
t li! zużycia wtryskiwaczy i pompy wtryskowej. W tych bowiem zespo-
ich najczęściej powstają niedomagania.
W c lu dokładniejszęgo sprawdzenia i wykrycia wszystkich usterek
całej aparaturze. paliwowej dokonuje się próby układu podającego.
try. ileowego i regulacyjnego aparatury paliwowej.
Sprawdzanie zdolności zassania pompy zasilającej. W celu sprawdze-
1 zdolności zassania przykręca się do pompy zasilającej od strony
'I l'j przewód przezroczysty o długości ok. 600 mm, a od strony tłoczą-
(J () lkręca się nieco śrubę łącznika (rys. 90 a). Następnie za pomocą roz-
znlk lub ręcznej korby wprawia się w ruch wał korbowy z pręd-
'1\ obrotową ok. 100 obr./min. Po czasie najwyżej 1/2 minuty pompa
iwlnnu zassać paliwo z naczynia podstawionego pod przezroczysty prze-
ci. Tuk I samą próbę przeprowadza się dla ręcznej pompki. .
l7.y zbiorniku paliwa umieszczonym powyż j pompy zasilającej nie
t 1 t z bno iprawdz nie jej na zassani p li
NDlrln'l~dz ni wyd tku pompy za j
z 11 j
1 ymalne obroty, a wzbogacacz włącza się na dawkę
J, kr
l
ozruch
pompuje się ręczną pompką zasilającą aż do wy_
250030088.005.png
6
5
Rys. 94. Sprawdzanie wtryskiwacza na silniku za pomocą manometru:
1 - wtryskiwacz, 2 - nakrętka regulacyjna, 3 - pręcik kontrolny, 4 _ trój
5 -manometr
Iły'. 92. Schemat sprawdzania geo-
m trycznego początku tłoczenia sek-
J I pompy wtryskowej:
J - wygięta rurka, 2 - uszczelka,
- nakrętka, 4 - króciec, 5 -
I zczelka, 6 - korpus pompy, 7 -
yllnderek, 8 - tłoczek
Rys. 93. Sprawdzanie nieszczelności
tłoczka i cylinderka oraz zaworu
zwrotnego:
1 - manometr, 2 - nakrętka docis-
kająca, 3 - grzybek zaworu, 4 -
korpus zaworu, 5 - otworek prze-
pływowy sterujący koniec tłoczenia,
I 6 - otworek przepływowy steru-
jący początek tłoczenia, 7 - tłoczek,
8 - cylinderek
Pompę wtryskową przygotowuje się do sprawdzenia szczelności s k J
w ten sposób, że odkręca się przewody wysokiego ciśnienia i do kroć
badanej sekcji przykręca się z pewnym luzem przewód z manometr
(rys. 93). Następnie przy włączonym odprężniku i ustawieniu dźwigni
regulatora na maksymalną dawkę paliwa pokręca się wałem korbowym
silnika w celu odpowietrzenia układu. Z chwilą wypływania paliwa b z
pęcherzyków powietrza dokręca się nakrętkę podłączonego przewodu.
Obracając wał korbowy z prędkościq 60 obr./min. obserwuje się j d-
nocześnie wskazania manometru. Zespół tłoczka i cylinderka możn
uznać za dostatecznie szczelny, jeżeli osiągnie się ciśnienie 300 kG/cm.
- Natomiast przy ciśnieniu niższym od 1,5-krotnej wartości nominaln
ciśnienia otwarcia wtryskiwacza dla danego typu silnika pompę wtry _
kową trzeba poddać naprawie.
W celu sprawdzenia nieszczelności zaworu tłoczącego obraca się w _
łem silnika dla osiągnięcia ciśnienia powyżej 250 kG/cm 2, a następn
obserwuję się zmianę położenia wskazówki manometru i mierzy się z
spadku ciśnienia. Jeżeli spadek ciśnienia z 250 do 200 kG/cm 2 jest dłuż-
szy od 60 sek., to zawór nadaje się do dalszej eksploatacji. W prz w
nym wypadku pompa kwalifikuje się do naprawy.
Sprawdz ni dzil ł nia wtryskiwacza. Z wtryskiwacza znujduj
się na silniku
pływania paliwa z rurki próbnej. Z kolei po włą~zeniu .odprężnik~ nale!
I
' wałem korbowym silnika zgodnie z kierunkiem obrotow po
..
d l m
do chwili początku tłoczenia paliwa, Obracając w a szy
1.IIS pracy, az , l' zestaje wy-
(tll~IU wałem znajduje się położenie, przy ktorym pa 1';0 pr ł·' ł
,I ~uć z rurki. Różnica pomiędzy znalezionym położemem wa U.I p~ o~
I y.
n'
I niem ozna owanym et ., d t
zul un m kątem początku tłoczenia. Jeżeli Wy~tą~Ią odchylema o eg~
I 11 I p~dunym w charakterystyce tech.nicznej silnika, to trzeba przepro
Idzi' regulację kąta początku tłoczema. . tł czą-
'pruwdzenie nieszczelności tłoczka i cyhnderka oraz zaworu, .o
.
k
(dl' prawidłowego kąta początku tłoczenia) Jes
o. Z czasem powierzchnie wspo pracu]ąc~c . z.
.
.
.
h e sobą elementow prc-
..
I-
n 'h pompy wtryskowej wycierają SIę l zWIększa. SIę ::lleszcze
~jl(~ podzespołów, a to wpływa na zmniejszenie dawki paliwa przez
I j .
I
I prz wody wtryskowy i prz lwowy.
rz wodu
si trójnik z man m t
po cręcac
250030088.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin