Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc marzec 2009 r.
Tematy kompleksowe:
1. Żegnamy zimę
2. Dbamy o nasz kącik zielony
3 – 4. Przychodzi wiosna
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawiania światem przyrody.
2. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.
3. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
4. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
5. Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych.
6. Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
7. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
8. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
9. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.
10. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
11. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
Program Artystyczny
12. Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
13. Obcowanie z przyrodą w różnych porach roku.
14. Poznanie różnych technik plastycznych.
1 tydzień
Żegnamy zimę
1. H. Bechlerowa „Przyszedł nocą miś” – słuchanie wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Zgadnij, o którym bałwanku mówię?” – wyodrębnianie drobnych elementów różniących poszczególne bałwanki: nakrycia głowy, patrzą w bok i przed siebie, nos zwrócony na dół i do góry, jeden ma szalik itp.
2. „Do widzenia bałwanku” – teatrzyk kukiełkowy w oparciu o utwór Cz. Janczarskiego z książki pt.: „Zabawy Misa Uszatka”.
Zabawa dydaktyczna „Który obrazek zniknął?” – określanie, co oznaczają obrazki: gwiazdka śniegowa – zimno, krople deszczu – mokro, gałęzie poruszane wiatrem – wiejący wiatr, słoneczko – ciepło; odgadywanie, który obrazek spośród czterech został schowany oraz co przedstawiał.
– Dziecko uważnie słucha wiersza i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści, uzasadnia swoją wypowiedź; nabywa umiejętność kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczy się słuchania swoich kolegów; wiąże zjawiska atmosferyczne z aktualną porą roku.
– Dziecko dostrzega różnice w wyglądzie bałwanków, uważnie słucha opisu słownego i wiąże go z treścią obrazka; przelicza w zakresie 5.
– Dziecko uważnie słucha rozwijającą się akcję teatrzyku, nazywa głównych bohaterów: Uszatek, Kogucik, Bałwanek, porządkuje wydarzenia według logicznej kolejności, swobodnie wypowiada się na temat cech odchodzącej pory roku.
– Dziecko doskonali spostrzegawczość wzrokową, rozumie treść symboli graficznych oznaczających zjawiska atmosferyczne.
3. „Uciekaj zimo” – zabawy przy akompaniamencie pianina.
Zabawa muzyczna „Droga do przedszkola”– rozróżnianie dźwięków rejestru niskiego i wysokiego.
„Co to za instrument – zabawa dydaktyczna.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki.
– Dziecko rozróżnia dźwięki niskie i wysokie, biegnie lub maszeruje do słyszanej muzyki.
– Dziecko poznaje i rozróżnia dźwięki instrumentów muzycznych o określonej i nieokreślonej wysokości dźwięku np. grzechotka – kołatka, flet prosty – bębenek.
4. „Słonce topi śniegi” – uzyskanie innego koloru poprzez zmieszanie dwóch farb żółtej i czerwonej, rysowanie promieni długich i krótkich.
5. Malowanie tuszem poprzez rozdmuchiwanie tuszu przez słomkę – temat dowolny.
– Dziecko posługuje się określeniami: krótkie – długie; miesza farby w celu uzyskania nowego koloru – pomarańczowego.
– Dziecko poznaje nową technikę plastyczną, ćwiczy koordynację wzrokowo – ruchową podczas wykonywania pracy, zwiększa pojemność płuc przez dmuchanie; utrwala kolory: czerwony i niebieski.
6. Zestaw zabaw ruchowych nr 5 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
7. Zabawa ruchowa „Słonko świeci, pada deszcz”.
8. Zabawa ruchowa przy piosence „Uciekaj zimo”.
– Dziecko rozwija umiejętność pokonywania przeszkód w warunkach naturalnych, nabywa ogólnej sprawności i zwinności.
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała, w tym kończyn górnych.
– Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych ze śpiewem; ilustruje ruchem proste piosenki.
2 tydzień
Dbamy o nasz kącik zielony
M. Kownacka „Kwiaty i rybki” – słuchanie wiersza.
9. „Jaki to kwiat?” – zabawa dydaktyczna (oglądanie pelargonii i paprotki oraz określanie różnic pomiędzy nimi).
10. „Szczypiorek” – nauka wiersza na pamięć.
„Jedna ręka mówi drugiej” – zabawa dydaktyczna – rozpoznawanie dotykiem kilku przedmiotów (konewka, doniczka, łopatka).
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania.
– Dziecko poznaje wybrane rośliny doniczkowe pelargonia, paproć – nazywa, podobieństwa i różnice w wyglądzie kwiatów, rozumie konieczność systematycznego podlewania kwiatów, pomaga nauczycielce w opiekowaniu się tymi roślinami.
– Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; uczy się krótkich wierszy o bliskich treściach.
– Dziecko rozpoznaje dotykiem znane zabawki, różniące się wyraźnie między sobą.
11. „Cebulka” – ilustrowanie piosenki ruchem.
Zabawa ruchowa do piosenki „Daj mi rączkę, dam ci ja” – taniec w parach.
„Zgadnij kto śpiewa twoje imię” – zabawa dydaktyczna.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki; ilustruje proste piosenki ruchem i bierze udział w zabawach ze śpiewem.
– Dziecko rozwija własną inwencję twórczą poprzez improwizowanie głosem (śpiewanie imienia koleżanki, kolegi na melodię piosenki „Panie Janie”).
12. „Cebula” – przyklejanie gotowych elementów (doniczka, cebula, szczypior).
13. „Zielony ogródek” – założenie w sali, sianie z dziećmi nasion – rzeżucha, owies, fasola itp., sadzenie warzyw – pietruszka, cebula, ziemniak.
– Dziecko nakleja na karton gotowe elementy; odkłada prace na wyznaczone miejsce.
– Dziecko zna sposoby sadzenia roślin, rozróżnia nasiona, wsianie w różne rodzaje gleb, dziecko próbuje wskazać warunki potrzebne do wzrostu roślin.
14. Zestaw zabaw ruchowych nr 5 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
15. Zabawa ruchowa „Kwiatki w doniczkach”.
16. Zabawa ruchowa „Kwiatki rosną, kwiatki więdną...
krokodilek