pytania_fin_part2.docx

(228 KB) Pobierz

1.    Omów pojęcia: podatek, system podatkowy

 

Zieliński

System - to grupa elementów wzajemnie ze sobą powiązanych

i od siebie uzależnionych, które tworzą pewną całość.

System podatkowy to ogół podatków występujących w danym

czasie w danym państwie.

• Kształt systemu podatkowego zależy od wielu różnorodnych czynników,

takich jak:

– struktura społeczno-gospodarcza państwa

– miejsce państwa w systemie gospodarki światowej,

– system społeczno-polityczny,

– poziom rozwoju gospodarczego,

– ciągłość (nieciągłość) tradycji podatkowej,

– tego czy dane państwo należy do grupy państw dłużniczych czy wierzycielskich.

Dobry system podatkowy powinien stymulować

przedsiębiorczość i wzrost gospodarczy, a jednocześnie

ograniczać i eliminować zjawiska, które są społecznie i

ekonomicznie szkodliwe (np. wysokie bezrobocie, recesję,

szarą strefę w gospodarce).

Polski system podatkowy

• składa się z 12 tytułów podatkowych, objętych materialnym

prawem podatkowym.

• Są to ustawy o:

– podatku dochodowym od osób fizycznych,

– podatku dochodowym od osób prawnych,

– podatku tonażowym,

– podatku od spadków i darowizn,

– podatku od czynności cywilnoprawnych,

– podatku rolnym,

– podatku leśnym,

– podatku od nieruchomości,

– podatku od środków transportowych,

– podatku od towarów i usług

– podatku akcyzowym,

– podatku od gier.

Definicja podatku

• pojęcie podatku zostało zdefiniowane w art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.

Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926):

Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu

Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej

Cechy podatku:

świadczenie pieniężne - nakładany i wymierzany w jednostkach pieniężnych,

uiszczane na rzecz związku publicznoprawnego - podatki zasilają budżet państwa oraz budżety

pozostałych szczebli jednostek podziału administracyjno-terytorialnego,

obowiązkowe - wynika z norm generalnych, z ustaw,

przymusowe - wynika z władczych uprawnień państwa, które ma przywilej stanowienia prawa,

ustalane jednostronnie - ustalany jednostronnie przez państwo lub inny związek publicznoprawny w

zakresie przyznanych mu ustawowo kompetencji,

nieodpłatne - świadczeniu podatkowemu nie towarzyszy wzajemny prawny obowiązek świadczenia

podmiotu publicznoprawnego na rzecz podatnika,

bezzwrotne – definitywne przekazanie środków pieniężnych przez podmiot zobowiązany na rzecz

związku publiczno-prawnego. Bezzwrotność podatków jest cechą pozwalającą odróżnić świadczenia

podatkowe od innych rodzajów dochodów budżetowych ,

generalne - ustanawiane są przez normy prawne, które są ogólne ze względu na adresata i

abstrakcyjne ze względu na sposób wyznaczenia zachowania

 

skrypt

Podatki w znaczeniu zasadniczym są nieodpłatnym, o charakterze ogólnym, w zasadzie pieniężnym świadczeniem na rzecz państwa lub innego podmiotu publiczno – prawnego

Z tej definicji wynika, co następuje:

ü      głównym celem podatku jest cel fiskalny, chodzi o to, by podatek przyniósł jak najwięcej wpływów;

ü      jest to świadczenie nakładane przymusowo na podatnik przez państwo, które ma zapewnione w przepisach prawa odpowiednie środki przymusowego ściągania należności podatkowych;

ü      w zamian za płacony podatek podatnikowi nie przysługuje żadne wzajemne roszczenie pieniężne;

ü      podatki są nakładane na wszystkie osoby fizyczne i prawne, które spełniają warunki dyspozycji normy podatkowej (tzw. podatnicy);

ü      w Polsce środkiem zapłaty podatku są środki pieniężne, winnych krajach istnieje możliwość uiszczania podatków w papierach wartościowych, niegdyś płacono podatki w naturze;

ü      podatek jest świadczeniem pobieranym na rzecz państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Klasyfikacje podatków:

1.       Podatki zwyczajne (są stałym elementem systemu państwa) i nadzwyczajne (są tymczasowe, wprowadzane w sytuacji przygotowań do wojny lub wyjątkowo trudnych warunkach gospodarczych)

2.       Podatki państwowe i samorządowe

3.       Podatki rzeczowe (osoba podatnika nie jest brana pod uwagę, np. podatek od nieruchomości) i osobiste/osobowe (uwzględnia się sytuację indywidualną podatnika, ustawodawca bierze pod uwagę elementy, które mają wpływ na zdolność płatniczą, czyli stan rodzinny i zdrowotny, wiek, poniesienie szkód związanych z klęskami żywiołowymi, obciążenie ciężarami nadzwyczajnymi, np. spłatami rodzinnymi, obciążenie konsumpcyjne dochodu, czyli ilość osób, które utrzymuje podatnik; taki charakter ma np. podatek dochodowy od osób fizycznych)

4.       Podatki bezpośrednie (bezpośrednio obciążają dochód podatnika, np. podatek dochodowy) i pośrednie (obciążają obrót, czyli utarg ze sprzedaży towarów i świadczenia usług, są to podatki przerzucalne, np. podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy).

System podatkowy jest to ogół podatków pobieranych w danym państwie. Z systemem podatkowym mamy do czynienia wówczas, gdy zespół podatków ma charakter uporządkowany i stanowi pewną liczbę podatków, które można w określony sposób sklasyfikować przy uwzględnieniu różnych kryteriów.  

 


2. Funkcje podatków: wymień wszystkie i omów jedną z nich na przykładach konkretnych podatków
Zieliński

Funkcje podatku

Funkcja fiskalna (dochodowa)

– głównym celem każdego podatku jest dostarczenie państwu (samorządowi) środków niezbędnych do

jego działalności.

Funkcja redystrybucyjna

– podział dochodów, za pomocą podatków, między poszczególne grupy społeczne oraz różne grupy

podatników (w szczególności tych, którzy osiągają większe i mniejsze dochody oraz między państwo i

samorząd).

Funkcja stymulacyjna

– sprowadza się do wywoływania za pomocą konstrukcji podatkowych zjawisk korzystnych dla

społeczeństwa i gospodarki oraz hamowania lub eliminowania zjawisk szkodliwych

Funkcja informacyjno- kontrolna

– dostarcza informacji o zachodzących zjawiskach społecznych i gospodarczych

 

Skrypt

Podatki pełnią trzy funkcje:

ü      fiskalną ® wynika ona z samej istoty podatku jako pieniężnego świadczenia zasadniczego, czyli takiego, którego głównym celem jest cel fiskalny, związany z dostarczaniem państwu środków niezbędnych do jego działalności;

ü      stymulacyjną → polega na wykorzystaniu systemu podatkowego do oddziaływania na procesy gospodarcze i społeczne oraz określone postawy i zachowania podatników;

ü      wyrównująca (regulacyjna) → polega na wykorzystaniu systemu podatkowego jako instrumentu niwelującego nieuzasadnione różnice w dochodach różnych grup społecznych,

ü      informacyjno – kontrolna ® pobór podatków dostarcza informacji o zachodzących zjawiskach społecznych i gospodarczych.

 


3. Stymulacyjna funkcje podatków i jej przejawy w polskim systemie podatkowym

skrypt Funkcja stymulacyjna podatków polega na wykorzystaniu systemu podatkowego do oddziaływania na procesy gospodarcze i społeczne oraz określone postawy i zachowania podatników.

Stymulacja może być:

ü      pozytywna → wprowadzenie przez państwo takich elementów podatkowych, które mają pobudzać do podejmowania działalności gospodarczej na danych obszarach;

ü      negatywna → państwo może zakazać w przepisach pewnych działań i w ten sposób ograniczyć pewne zachowania niepożądane dla państwa.

Wymogi dotyczące rozwiązań stymulacyjnych:

ü      określenie wydajności finansowej,

ü      uwzględnienie warunków rynkowych,

ü      dostosowanie rozwiązań stymulacyjnych do zamożności obywateli.

Przykłady stymulacyjnego wykorzystania podatków w Polsce:

ü      wprowadzenie stawki zerowej przy eksporcie towarów i usług w podatku dochodowym od osób fizycznych,

ü      wprowadzenie możliwości korzystania z karty podatkowej przedstawicieli niektórych wolnych zawodów, co ma na celu zwiększenie ich liczebności (nie muszą oni prowadzić ksiąg podatkowych),

ü      wprowadzenie możliwości odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych ulgi z tytułu wychowywania dziecka, co ma  cele pro rodzinne, np. zachęcenie podatników do posiadania dzieci.

 


4. Wydajność fiskalna podatków w Polsce. Usystematyzuj polskie podatki państwowe.
5. Dochody zasadnicze: odpłatne i nieodpłatne.
6. Podstawowe różnice między podatkiem a opłatą; przedstaw klasyfikację opłat w Polsce
skrypt

Opłata to świadczenie pieniężne o charakterze przymusowym, bezzwrotnym, odpłatnym, jednostronnie ustalane i pobierane przez władze publiczne z tytułu określonych czynności urzędowych oraz usług jednostek sektora publicznego. Zdaniem niemieckiego ekonomisty Karla Heinricha Rau (XIX wiek) nakładanie opłat jest dopuszczalne w trzech sytuacjach:

ü      jeśli obywatel korzysta z obiektów i urządzeń należących do państwa (np. biblioteki, szpitale, cmentarze, parki, porty itd.);

ü      jeśli jego udziałem staje się jakiś przywilej ze strony państwa;

ü      jeśli organ państwa musi zajmować się sprawami obywatela (m.in. wydawanie zaświadczeń, zezwoleń itd.).

Można wyróżnić w polskim systemie opłat dwa podstawowe rodzaje opłat:

ü      opłaty związane z czynnościami organów władz publicznych – są one zbliżone do podatków, ponieważ wysokość opłaty jest niewspółmiernie wysoka do kosztów świadczenia danej czynności,

ü      opłaty z tytułu usług wytwarzanych przez jednostki sektora publicznego – opłaty te odpowiadają kosztom świadczenia usługi, z możliwością uwzględnienia niewielkiego zysku.

Zarówno podatki jak i opłaty posiadają szereg wspólnych cech, pośród których można wskazać:

ü      pieniężną formę,

ü      ustawową drogę wprowadzenia,

ü      jednostronność nakładania, przymusowość

ü      bezzwrotność.

ü      powodują identyczne skutki ekonomiczne dla podmiotu, który te daniny płaci, zmniejszając jego zasoby pieniężne.

Opłatę od podatku odróżnia:

ü      charakterystyczny dla opłat związek przyczynowy między świadczeniem pieniężnym dłużnika a świadczeniem wzajemnym administracji publicznej. Z jednej strony mowa jest o prywatnej korzyści zainteresowanego, z drugiej o nakładach (kosztach) poniesionych przez podmiot publiczny. Opłata służy częściowemu lub całkowitemu pokryciu kosztów indywidualnego świadczenia. Podatek ma cel fiskalny, służy zapewnieniu państwu środków służących do realizacji zadań publicznych;

ü      świadczenia niepodzielne z natury rzeczy pokrywane są za pomocą podatków, świadczenia podzielne i indywidualnie mogą być finansowane w drodze opłat.

 


7. Podatnik, płatnik i inkasent podatkowy

zieliński

Podatnik (dłużnik podatkowy) - jest osobą fizyczną, osobą prawną, jednostką

organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustawy

podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Płatnik - jest osobą fizyczną, osobą prawną, jednostką organizacyjną

nieposiadającą osobowości prawnej, obowiązaną do wykonywania następujących

czynności:

– obliczenia podatku,

– pobrania podatku od podatnika i

– wpłacenia pobranego podatku we właściwym terminie organowi

podatkowemu.

Inkasent - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca

osobowości prawnej, obowiązana do wykonania następujących czynności:

– pobrania podatku od podatnika i

– wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu

Skrypt

Podatnicy to wszystkie osoby fizyczne i prawne, które spełniają warunki dyspozycji podatkowej. Zazwyczaj ta sama osoba jest podatnikiem formalnym rzeczywistym. Podatnik formalny to podmiot, który z mocy prawa powinien zapłacić podatek. Podatnik rzeczywisty to podmiot, który faktycznie ponosi ciężar ekonomiczny podatku.

Płatnik podatku → pośrednik między podatnikiem a właściwym urzędem podatkowym. Ciążą na nim trzy obowiązki:

ü      obliczenia podatku podatnikowi,

ü      pobrania należnego podatku od podatnika w odpowiednim terminie w pełnej wysokości,

ü      obowiązek niezwłocznego przekazania pobranych kwot podatku właściwemu urzędowi podatkowemu (skarbowemu).

Płatnik ponosi odpowiedzialność podatkową w zakresie tych obowiązków.

Płatnicy podatków – przykłady:

ü      pracodawca w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych,

ü      Zakład Ubezpieczeń Społecznych w zakresie emerytur w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych,

ü      notariusz w przypadku podatku od spadków i darowizn.

Inkasent podatku → podmiot, na którym ciążą dwa obowiązki:

ü      pobrania od podatnika całości jego zobowiązania podatkowego w terminie,

ü      przekazania tej kwoty właściwemu urzędowi.

Inkasent podatku występuje np. wtedy, gdy  rada gminy podejmuje uchwalę o ustanowieniu inkasenta od podatku rolnego lub leśnego (zazwyczaj jest to sołtys, który chodzi od domu do domu i zbiera należne kwoty podatku).

 


8. Na czym polega zjawisko przerzucalności podatków; rodzaje

zieliński

• Oznacza przesuwanie ciężaru podatku przez podatnika na inne podmioty.

• Rodzaje:

Rzeczywiste przerzucanie podatku - gdy podatnik zobowiązany na mocy prawa

do zapłacenia podatku z własnego dochodu lub majątku przenosi jego ciężar

na inny podmiot. Staje się możliwe dzięki temu, że podatnik pozostaje z

podmiotem, na który przenosi swój ciężar podatku, bądź w pewnym stosunku

prawnym, bądź w pewnym stosunku zależności ekonomicznej. Może to być

umowa kupna, najmu, dzierżawy, pracy, pożyczki. Pod wpływem podatku

zmienia się poziom ceny, wysokość czynszu, poziom płacy, wysokość procentu.

Pozorne przerzucanie (niewłaściwe) podatku - gdy podatnikiem w intencji prawodawcy

ma być w rzeczywistości inny podmiot aniżeli ten, który ustawowo powołany jest do

poniesienia podatku. Np. zamiarem prawodawcy jest zatem opodatkowanie

konsumenta, ale sam pobór podatku dokonuje się u producenta lub sprzedawcy.

Przerzucanie podatku w przód - polega na podnoszeniu cen dla nabywców towarów,

aby w ten sposób zrekompensować nałożony na podatnika ciężar podatkowy.

Przerzucanie podatku w tył - polega na próbie wymuszenia obniżki kosztów działalności

podatnika przez obniżki płac, obniżkę cen nabywanych surowców. Jego celem jest

potanienie towarów i usług nabywanych przez podatnika

skrypt

Zjawisko przerzucalności podatku polega na żywiołowym, często wbrew woli podmiotu czynnego (państwa lub samorządu), rozszczepieniu osoby podatnika formalnego i rzeczywistego i przerzuceniu ciężaru ekonomicznego podatku przez podatnika formalnego na inny podmiot, który staje się przez to podatnikiem rzeczywistym. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin