zulz_12_2009.pdf

(2038 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - zulz_12_2009 [tryb zgodno\234ci])
Zajęcia 12
Powtórzenie najważniejszych treści
wykładów:
Analiza zachowania
Warunkowanie klasyczne
Warunkowanie sprawcze
Zwiększanie częstości zachowania
Zmniejszanie częstości zachowania
Kontrola bodźcowa: generalizacja i różnicowanie
Wzmacnianie sporadyczne i rozkłady wzmacniania
Dokonywanie wyboru: prawo dopasowania
Impulsywność i dyskontowanie
Proces dyskontowania
Analiza zachowania
Dziedzina psychologii, w której bada się związki
między zachowaniem (zmienna zależna), a
środowiskiem (zmienna niezależna)
Badanie zależności A-B-C
Trzy działy AZ:
Eksperymentalna analiza zachowania
Stosowana analiza zachowania
Konceptualna (teoretyczna) analiza zachowania
Filozofia nauki w ramach AZ – radykalny
behawioryzm Skinnera
Radykalny behawioryzm
Zainteresowanie zachowaniem pojedynczych osób, a nie grup i
ich uśrednionych wyników
Zainteresowanie dotyczy opisu, wyjaśniania i przewidywania
zachowania– teorie pozostają na poziomie zachowania
Jednopodmiotowe schematy eksperymentalne (np. ABAB)
Graficzna analiza danych
Nie psychologia S-R
Człowiek to nie maszyna: myśli, czuje, działa, ale wszystko to są
zachowania, przejawy aktywności organizmu, dane do analiz,
a nie zmienne wyjasniające
Wszystkie zachowania podlegają prawom; wszystkie
kontrolowane są przez środowisko (ABC)
1
250528575.008.png
Warunkowanie klasyczne
Rola adaptacyjna: przewidywanie jednych zdarzeń na
podstawie występowanie innych zdarzeń i wcześniejsze
przygotowanie się
Odruchy bezwarunkowe – szeroka klasa, od wydzielania śliny,
przez emocje (strach), po aktywność układu
immunologicznego
Schemat:
Warunkowanie klasyczne -niezbędne
warunki
Styczność w czasie (Pawłow)
Zależność (kontyngencja) (Recsorla)
Wartość informacyjna (Kamin, Rescorla,
Wagner)
Efekt zacieniania
Efekt blokowania
Równanie Rescorli-Wagnera
V n = K ( Λ - V n-1 )
Zmiana siły związku jest proporcjonalna do różnicy między
maksymalną siłą związku, a siłą związku występującą w
poprzedniej próbie. Wraz ze wzrostem siły związku (V) z
próby na próbę, wartość ( Λ -V n-1 ) będzie coraz mniejsza, a
wraz z nią zmniejszać się będzie przyrost siły związku, czyli
V n
Alternatywna interpretacja (Mazur, 2006): model jest
matematycznym zobrazowaniem koncepcji zaskoczenia –
uczenie zajdzie jedynie, gdy obiekt zostaje zaskoczony, tzn.
gdy to co się dzieje jest różne od tego, czego oczekiwał (bo
już znał/doświadczył)
2
250528575.009.png
WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE
(SPRAWCZE)
Znaczenie przystosowawcze:
uczenie się, o możliwości wywoływania zmian
w środowisku i dostosowywanie zachowania
do tych zmian, czyli efektów (konsekwencji)
Schemat A B C
Kształtowanie zachowania metodą
kolejnych przybliżeń
Szczególna rola konsekwencji
Typy konsekwencji zachowania
Zwiększanie częstości zachowania
Wzmacnianie pozytywne
Wzmacnianie negatywne
Ucieczka
Unikanie
Ewolucja definicji wzmocnienia
Prawo efektu Thorndikea
Definicja funkcjonalna Skinnera
Teoria redukcji potrzeby i popędu Clarka Hulla
Koncepcja trans-sytuacyjności Paula Meehla
Teoria/zasady Premacka
Teorie nierównowagi/deprywacji reakcji
3
250528575.010.png 250528575.011.png
Teoria (zasada) Premacka
Wg Premacka zasadne jest charakteryzowanie
wzmacniania, jako zależności między dwoma
zachowaniami (reakcjami), a nie reakcją i bodźcem
Różne zachowania mają różne prawdopodobieństwo
wystąpienia
Prawdopodobieństwo reakcji może być różne w różnych
sytuacjach i kontekstach (relatywność wzmocnień)
Zachowania bardziej prawdopodobne będą wzmacniały
(nasilały) zachowania mniej prawdopodobne, o ile bez
nich nie będą możliwe
Teoria deprywacji reakcji
Zmniejszanie częstości zachowania
Karanie pozytywne (pałka policyjna)
Karanie negatywne (mandat)
Karanie w ujęciu Davida Premacka
Wygaszanie (problem eksplozji)
Model najmniej awersyjnych
interwencji
4
250528575.001.png 250528575.002.png 250528575.003.png 250528575.004.png 250528575.005.png 250528575.006.png
Karanie w ujęciu Premacka
Kolejna z zasad Premacka mówi, że jeśli
człowiek lub zwierzę wykonuje bardziej
prawdopodobne reakcje (robi to, co lubi) i
w konsekwencji musi angażować się w
mniej prawdopodobne reakcje (robić to,
na co nie ma ochoty), to spowoduje to
zmniejszenie częstości angażowania się w
ulubioną czynność.
Model najmniej awersyjnych interwencji
Model najmniej restrykcyjnej terapii zakłada, Ŝe terapeuta pracujący np. z
osobami niepełnosprawnymi uŜywa tylko tych procedur, które są konieczne
i wystarczające do wyeliminowania zachowań niepoŜądanych.
• Terapeuta moŜe zastosować procedurę bardziej restrykcyjną tylko
wówczas, gdy sam udokumentował nieskuteczność procedury mniej
restrykcyjnej, lub gdy dane z literatury fachowej wykazują, Ŝe w podobnych
przypadkach procedura mniej restrykcyjna była nieskuteczna .
• Techniki eliminowania zachowań niepoŜądanych moŜna uszeregować od
najmniej do najbardziej restrykcyjnych (awersyjnych), np.:
• Nasycanie
• Wygaszanie
• Timeout bez wykluczenia
• Hiperkorekcja
• Timeout z wykluczeniem
• Unieruchomienie
• Stosowanie bodźców awersyjnych (ale nie bodźce bólowe i krzyk!)
Bodźcowa kontrola zachowania
Bodźce kontrolujące: różnicujące i
wygaszeniowe
Różnicowanie symultaniczne i sukcesywne
Łańcuchy reakcji (homogeniczne i
heterogeniczne)
Wzmocnienia pierwotne i wzmocnienia
wtórne
Kontrast behawioralny (pozytywny i
negatywny)
5
250528575.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin