katechezy_DP_11_10_2009.doc

(754 KB) Pobierz
JAN PAWEŁ II – PAPIEŻ WOLNOŚCI

KATECHEZY NA DZIEŃ PAPIESKI 2009

 

 

 

 

Jan

Paweł II

 

Papież wolności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół autorów:

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół autorów

Anna Bundz, Józef Chlebek, Piotr Gostkiewicz, Monika Klamerus,

Anna Milaniuk, s. Emmanuela Pawlus, Halina Szewczyk

 

                                   Redakcja

ks. Tadeusz Panuś, ks. Janusz Rzepa

Kraków 2009


JAN PAWEŁ II – PAPIEŻ WOLNOŚCI

Konspekt katechezy dla klas I-III szkoły podstawowej

 

1. CEL KATECHEZY:

§         wprowadzenie pojęcia wolność, człowiek wolny;

§         ukazanie wolności jako daru Boga;

§         ukazanie, że Bóg stworzył ludzi wolnymi i wyzwala człowieka z różnych niewoli;

§         ukazanie, że nauczanie o wolności było najważniejszym przesłaniem Jana Pawła II.

 

2. SŁOWA KLUCZE:

              Jan Paweł II, wolność, Bóg wyzwala

 

3. UWAGI METODYCZNE:

              a. pomoce dydaktyczne

              Portret Jana Pawła II

              Plansza z napisem:

           IX DZIEŃ PAPIESKI 2009 - JAN PAWEŁ II – PAPIEŻ WOLNOŚCI

              Obrazy – ilustracje z gazet przedstawiające ludzi zniewolonych.

              Płyta CD z pieśnią Abba Ojcze, tekst pieśni dla każdego ucznia,

kartka dla każdego ucznia z tekstem z Listu do młodych całego świata, Parati semper (1985)

              b. metody:

Rozmowa, pogadanka, praca z obrazem, metoda praktycznego działania praca            w grupach, praca indywidualna.

c. literatura i środki audiowizualne

·         List do młodych całego świata, Parati semper, z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, 1985 ( www.opoka.org.pl/ Jan Paweł II/ Listy )

·         Płyta CD, Czarna Madonna. Abba Ojcze. Barka, Wyd. Fundacja Nasza Przyszłość

 

4. PLAN KATECHEZY:

 

    Wstęp

  1. Modlitwa.
  2. Wprowadzenie do katechezy – katecheta umieszcza portret Jana Pawła II na tablicy     i prowadzi rozmowę z uczniami. Umieszcza również datę tegorocznego IX Dnia Papieskiego (ale bez hasła)

- czas ok. 10 min.

 

    Rozwinięcie

  1. Wprowadzenie ucznia skrępowanego – zniewolonego – wspólna analiza sytuacji, nazwanie jego sytuacji.
  2. Praca w grupach – wskazywanie obrazów przedstawiających ludzi w różnych sytuacjach zniewolenia.
  3. Rozmowa – próba naprawienia tych trudnych dla poszczególnego człowieka sytuacji.
  4. Podsumowanie tematu bycia wolnym, wolności i nawiązanie do tegorocznego hasła Dnia Papieskiego Jan Paweł II – Papież Wolności.
  5. Pieśń Abba Ojcze – pierwsza zwrotka i refren.
  6. Utrwalenie poznanych treści poprzez analizę treści I zwrotki.
  7. Przedstawienie fragmentu Listu do młodych – rozmowa na temat treści.
  8. Zapis tematu

- czas ok. 25 min.

 

    Zakończenie katechezy

  1. Praca indywidualna ucznia.
  2. Modlitwa

- czas ok. 10 min.

 

5. PRZEBIEG KATECHEZY:

 

Wstęp

1. Modlitwa: uczniowie stają w kręgu wokół zapalonej świecy i wspólnie odmawiają modlitwę Ojcze nasz, w dalszej kolejności wymieniają intencje, w jakich chcą się wspólnie pomodlić. Intencje te powierzają Maryi w modlitwie Pod Twoją obronę.

 

2. Katecheta nawiązuje do intencji za Jana Pawła II, przypomina, że będziemy obchodzić Dzień Papieski. W tym dniu przypominamy sobie Osobę Papieża Polaka, ale również jego nauczanie, które nam zostawił. Ta katecheza przybliży nam treść tegorocznego Dnia Papieskiego.

 

Rozwinięcie

1. Katecheta wychodzi na korytarz i wprowadza do sali ucznia starszej klasy, który ma związane grubym sznurem ręce i nogi. Katecheta poleca uczniom, by przyjrzeli się koledze              i pyta ich:

Ø      Jak możemy nazwać waszego kolegę? (odpowiedzi dzieci: związany, skrępowany, uwięziony, zniewolony - dzieci podają odpowiedzi, a katecheta zapisuje je na tablicy po jednej stronie)

Ø      Czy on może robić to, co chce - np. biegać, skakać, wyjść z naszej klasy? Czy w ogóle ma możliwość wyboru, co chce robić teraz, np. podrapać się po nosie?  (nie – on jest bezradny)

Ø      Jak myślicie, czy jest on zadowolony ze stanu , w jakim się znajduje? (nie – jest smutny)

Ø      Czy wasz starszy kolega jest szczęśliwy w tej sytuacji, w jakiej się znajduje?  (nie – jest nieszczęśliwy)

 

2. Katecheta czyta zapisy na tablicy :

związany

skrępowany

uwięziony

zniewolony

bezradny

smutny

nieszczęśliwy

 

3. Katecheta pyta dzieci:

Ø      Co trzeba zrobić, by go w tej chwili uszczęśliwić?  (uwolnić go, zdjąć sznur)

             Katecheta poleca dzieciom uwolnić kolegę z pęt sznura i dziękuje mu - zapraszając  

             go, by usiadł.

Kolejny etap katechezy ma dwa warianty do wyboru:

Wariant a/  Katecheta prosi uczniów, by podali przykłady ludzi zniewolonych (również przez alkohol, narkotyki, Internet)

 

Wariant b/ Praca w grupach:  4-osobowy zespół uczniów otrzymuje od katechety kilka obrazów  -  wyciętych z gazet. Katecheta poleca uczniom wśród obrazów poszukać obrazy, które przedstawiają sytuacje, w których ludzie nie są wolni  (człowiek za kratami, człowiek z podniesionymi rękami i z pistoletem wymierzonym w niego, człowiek z kajdankami na rękach,  obraz człowieka pijanego z butelką w ręce, obraz człowieka zapatrzonego w komputer lub w TV (te dwa ostatnie obrazy można wprowadzić w starszych klasach). Uczniowie przedstawiają obraz, który wybrali i uzasadniają swój wybór wg zapisu na tablicy.  Przypinają obraz na tablicy.

 

5. Katecheta pyta dzieci:

Ø      Jak można naprawić tę sytuację człowieka zniewolonego. Zaprasza je do współpracy   i sam prezentuje  pierwsze rozwiązanie i zapisuje je po przeciwnej stronie na tablicy:

            związany        -    rozwiązany

            skrępowany    -    uwolniony

            uwięziony      -     wolny

            zniewolony               -     oswobodzony

            bezradny              -     aktywny, może wybierać, działać

            smutny              -     radosny, wesoły

             nieszczęśliwy              -     szczęśliwy

 

6. Katecheta pyta dzieci:

Ø      Jak myślicie, która sytuacja człowieka podoba się Panu Bogu?

Ø      Dlaczego? (uczniowie podają różne odpowiedzi)

Katecheta wysłuchuje wszystkich i następnie podsumowuje wypowiedzi dzieci krótką pogadanką:

Pan Bóg nas kocha. Pragnie dla nas dobra. Pan Bóg stworzył nas wolnymi. Pragnie, by ludzie byli szczęśliwi, wolni, radośni i weseli. Wolność jest wielkim darem Pana Boga dla nas. Św. Paweł pisze, że zostaliśmy powołani do bycia wolnymi, a jeśli ktoś wpadnie w niewolę – to Pan Bóg go wyzwala.

Jest to bardzo ważna sprawa – zwłaszcza dzisiaj, kiedy ludzie są bardzo często zniewalani przez innych ludzi (katecheta wskazuje obrazy) oraz sami popadają                   w niewolę nałogu alkoholizmu, Internetu, narkotyków (katecheta wskazuje obrazy).

Dlatego tak wiele o wolności mówił Jan Paweł II. Wiedział,  że od tego wiele zależy, czy ludzie będą szczęśliwi i dobrzy dla siebie. Ojciec święty też bardzo dużo czynił dla wolności nie tylko pojedynczych ludzi, ale całych narodów. Wiele też uczynił dla wolności naszej Ojczyzny.

Dlatego  w tym roku IX Dzień Papieski poświęcony osobie Papieża Polaka -  pod hasłem Jan Paweł II – Papież Wolności. Katecheta przypina drugą część hasła:

Jan Paweł II – Papież Wolności

 

7. Katecheta prezentuje uczniom pieśń Abba Ojcze i zwraca uwagę na pierwszą zwrotkę. Pyta uczniów

Ø      Kto nas wyzwala z kajdan i samych siebie?  (Pan Bóg)

Ø      Co to znaczy, że Pan Bóg nas wyzwala z samych siebie? Podajcie przykłady na obrazach (egoista, alkoholik, narkoman itp..)

Katecheta słucha wypowiedzi uczniów i komentuje:

Człowiek otrzymuje od Boga dar wolności, ale musi z tej wolności dobrze korzystać, bo wolność jest nam też zadana przez Pana Boga jak zadanie domowe. Nie jest to prosta sprawa, dlatego papież Jan Paweł II w Liście do młodych napisał co trzeba robić, by być prawdziwie wolnym. Ja również dla was mam taki list.

W klasie I katecheta zaprasza ucznia, żeby otworzył kopertę i sam czyta lub jeśli wie, że uczeń umie czytać poleca przeczytać uczniowi.

W klasie II i III katecheta rozdaje uczniom kartki papieru złożone w formie koperty. Uczniowie otwierają list i czytają: „Być wolnym to nie znaczy czynić wszystko, co mi się podoba, na co mam ochotę. Być wolnym to znaczy być człowiekiem prawego sumienia i czynić to, co jest prawdziwym dobrem, dobrem dla drugich.”

Katecheta pyta:

Ø      Co to znaczy być wolnym w świetle tego, co przeczytaliście?

Uczniowie odpowiadają, a katecheta zwraca uwagę na dwa akcenty:

Ø      wolność nie oznacza, że mogę robić, co mi się żywnie podoba;

Ø      wolnym jest ten, kto szuka dobra drugiego człowieka

 

8. Zapis tematu na tablicy: JAN PAWEŁ II  uczy nas BYĆ WOLNYMI, pod tematem uczniowie wklejają list Papieża oraz tekst pieśni Abba Ojcze.

 

              Zakończenie

1.Praca indywidualna: każdy uczeń otrzymuje rozsypankę wyrazową z hasłem tegorocznego Dnia Papieskiego. 11 października 2009 - IX DZIEŃ PAPIESKI - JAN PAWEŁ II – PAPIEŻ WOLNOŚCI. Wkleja ją do zeszytu wg tekstu zamieszczonego na tablicy.

 

2. Modlitwa na zakończenie katechezy – wspólny śpiew refrenu pieśni Abba Ojcze.

 

Załącznik 1  

Być wolnym to nie znaczy czynić wszystko, co mi się podoba, na co mam ochotę. Być wolnym to znaczy być człowiekiem prawego sumienia i czynić to, co jest prawdziwym dobrem, to być człowiekiem dla drugich”

                                                                                                Wg Listu do młodych –Jan Paweł II

 

Załącznik 2

11 października 2009 - IX DZIEŃ PAPIESKI - JAN PAWEŁ II – PAPIEŻ WOLNOŚCI


JAN PAWEŁ II – PAPIEŻ WOLNOŚCI

Konspekt katechezy dla klas I - III szkoły podstawowej

 

 

1. CELE KATECHETYCZNE:

§         zapoznanie uczniów z wybranymi faktami z życia Karola Wojtyły oraz  z fragmentem jego papieskiego nauczania o wolności

§         kształtowanie w uczniach postaw dobrego używania własnej wolności.

 

2. SŁOWA KLUCZE:

           Jan Paweł II, wolność.

 

3. UWAGI METODYCZNE:

a.      pomoce dydaktyczne:

           Zdjęcia, wycinki z gazet, obrazki przedstawiające Jana Pawła II oraz sceny z życia   

           papieża przygotowane, przyniesione wcześniej przez dzieci oraz przez katechetę.

           Magnesy do przypinania na tablicy

           Cytat z książki Pamięć i tożsamość Jana Pawła II napisany na małych kolorowych                    

           kartkach papieru (1 kartka...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin