C - Teatr okrucieństwa.txt

(8 KB) Pobierz
Terry Pratchett
"Teatr okrucieństwa"
Opowiadanie ze wiata Dysku
Copyright (C) Terry Pratchett
Przekład - Jaromir Król.
 
Był piękny letni poranek. W taki dzień człowiek aż się cieszy, że żyje. Człowiek leżšcy na ziemi zapewne również chciałby się tym cieszyć - był jednak martwy. Tak martwy, że bycie w choć minimalnie większym stopniu martwym wymagałoby przejcia specjalnego szkolenia.
- Dobrze - powiedział sierżant Colon (strażnik, Straż Miejska Ankh-Morpork) - Jak dotšd ustalilimy, że przyczynš zejcia było: a) pobicie na mierć co najmniej jednym tępym narzędziem, b) uduszenie pętem kiełbasek, c) atak przynajmniej dwóch dzikich zwierzšt o długich, ostrych zębach. I co teraz, Nobby?
- Teraz aresztujemy podejrzanego, panie sierżancie! - zawołał kapral Nobby, salutujšc.
- Podejrzanego, Nobby?
- Znaczy, jego - wyjanił Nobby, tršcajšc zwłoki czubkiem buta - Jak dla mnie, to takie leżenie trupem porodku ulicy wyglšda bardzo podejrzanie. W dodatku podejrzany pił. Moglibymy go aresztować za niechlujstwo i za nieżywotnoć.
Colon podrapał się w głowę. Aresztowanie zwłok miało, oczywicie, pewne plusy. Jednak...
- Co mi się widzi - powiedział powoli - że kapitan Vimes chciałby, żeby tę sprawę załatwić. Zabierz no lepiej to ciało do wartowni, Nobby.
- A potem będziemy mogli zjeć kiełbaski, panie sierżancie? - spytał kapral Nobbs.
*****
Żywot najstarszego stopniem policjanta w Ankh-Morpork, najwspanialszym z miast wiata Dysku*, nie był usłany różami. Czasami, gdy kapitana Vimesa nachodził pochmurny nastrój, mylał sobie, że gdzie tam zapewne istniejš wiaty bez czarnoksiężników (przez których zagadki zamkniętych pokojów były na porzšdku dziennym) i bez zombich (ledztwa w sprawie morderstwa wyglšdały naprawdę dziwnie, gdy ofiara była jednoczenie głównym wiadkiem), i gdzie można było być pewnym, że psy nie będš niczego robić nocami ani nie zacznš sobie ucinać z ludmi pogawędek. Kapitan Vimes wierzył w logikę. Wierzył w niš mniej więcej w ten sam sposób, w jaki człowiek na pustyni wierzy w lód - innymi słowy, traktował jš jak rzecz niezbędnš, lecz nie pasujšcš do wiata, w którym przyszło mu żyć. "Jak dobrze byłoby choć raz w życiu co naprawdę rozwišzać" - pomylał.
Spojrzał w sinš twarz leżšcych na kamiennym stole zwłok i poczuł dreszczyk emocji. W tej sprawie istniały autentyczne . Nigdy wczeniej nie zetknšł się ze ladami z prawdziwego zdarzenia.
- Tego nie mógł zrobić rabu, panie kapitanie - oznajmił sierżant Colon - Dlatego że kieszenie zwłok sš pełne pieniędzy. Jedenacie dolarów.
- Nie nazwałbym tego "kieszeniami pełnymi pieniędzy" - zauważył Vimes.
- Pełne, bo to były monety, panie kapitanie. Same drobiazgi. Aż dziwne, że jego spodnie to wytrzymały. W toku ledztwa ustaliłem również, że pracował w showbiznesie, panie kapitanie. W kieszeniach miał wizytówki - "Chas Slumber - Rozrywki i Przedstawienia dla Dzieci".
- Jak sšdzę, nikt niczego nie widział? - spytał Vimes.
- Cóż, panie kapitanie - wyjanił zawsze skory do pomocy sierżant Colon - kazałem młodemu Carrotowi znaleć paru wiadków.
- Kapralowi Carrotowi? Wysłalicie go, żeby sam prowadził ledztwo w sprawie morderstwa? - zapytał Vimes.
Sierżant podrapał się po głowie.
- No, wtedy on mnie spytał, czy znam kogo starego i schorowanego...
*****
W magicznym wiecie Dysku zawsze znajdzie się jeden wiadek każdego morderstwa. Ostatecznie takš włanie ma pracę.
Konstabl Carrot, najmłodszy członek Straży Miejskiej Ankh-Morpork, często sprawiał na ludziach wrażenie prostodusznego. I włanie taki był - człowiek o prostej duszy, ale prostej w ten sam sposób, w jaki prosty jest miecz albo atak znienacka. Oprócz bycia prostodusznym, był również prostolinijny; był najprawdopodobniej najbardziej prostolinijnie mylšcš osobš w dziejach wszechwiata. Jego myli dšżyły bowiem do celu po najprostszej z możliwych dróg - linii prostej.
Konstabl stał włanie przy łóżku staruszka, który najwyraniej cieszył się z jego towarzystwa. Stał tam już przez pewien czas - i włanie w tej chwili nadeszła pora na wyjęcie notatnika.
- Wyjanijmy to sobie od razu, proszę pana - powiedział - Wiem, że co pan musiał widzieć. Był pan na miejscu zbrodni.
- CÓŻ, W RZECZY SAMEJ, BYŁEM - odparł mierć - I TAMTO NALEŻAŁO DO MOICH OBOWIĽZKÓW. ALE TO JEST ZDECYDOWANIE NIEZGODNE Z ZASADAMI...
- Widzi pan - powiedział kapral Carrot - sšdzę, że w wietle prawa nie tylko był pan na miejscu zdarzenia, ale i pomógł pan przestępcy. Przed lub po zdarzeniu.
- MŁODY CZŁOWIEKU - JA JESTEM TYM ZDARZENIEM.
- Ja za jestem stróżem prawa - odparł kapral Carrot - Prawo musi istnieć i powinien pan to rozumieć.
- CHCIAŁBY, ŻEBYM... EEE... WYKABLOWAŁ KOGO? ŻEBYM CI KOGO WYSTAWIŁ? ZABAWIŁ SIĘ W KANARKA? NIE. NIKT NIE ZAMORDOWAŁ PANA SLUMBERA. NIE MOGĘ CI W NICZYM POMÓC.
- No, nie byłbym tego taki pewien, proszę pana - powiedział Carrot - Sšdzę, że włanie pan mi pomógł.
- CHOLERA.
mierć odprowadził Carrota wzrokiem. Kapral pochylił głowę, schodzšc wšskimi schodami prowadzšcymi do wyjcia z chatki.
- GDZIE TO JA BYŁEM...
- Przepraszam bardzo - odezwał się zasuszony staruszek z łóżka - Ja mam 107 lat. Nie mogę tak sterczeć przez cały dzień.
- ACH, TAK, RACJA.
mierć naostrzył kosę. Po raz pierwszy pomógł w pracy policji. Ale ostatecznie każdy miał jakš pracę do wykonania.
*****
Kapral Carrot szedł przez miasto spacerowym krokiem. Wymylił Teorię. Przeczytał kiedy ksišżkę o Teoriach. Dodawało się do siebie wszystkie lady i otrzymywało Teorię. Wszystkie elementy musiały do siebie pasować. Skoro za były kiełbaski, to musiał być też kto, kto je kupił. Poza kiełbaskami były też drobne pienišdze - a zwykle tylko jedna podgrupa ludzkiego gatunku płaci drobnymi.
Po drodze wstšpił do masarni. Napotkał też grupkę dzieci i przez chwilę z nimi rozmawiał. Potem, nie spieszšc się, wrócił do alejki, w której kapral Nobbs skończył zaznaczać kredš obrys ciała. Oprócz tego, Nobby pokolorował obrys, dorysował mu fajkę w ustach i laskę w ręce, a do tego dodał parę drzew i krzaczków w roli tła - przechodnie za zdšżyli już wrzucić do hełmu kaprala siedem pensów. Carrot skierował się w koniec alejki. Tam przez chwilę przyglšdał się sporej stercie mieci, a następnie przysiadł na popękanej beczce.
- W porzšdku... możecie już wyjć - powiedział, nie kierujšc swych słów do nikogo w szczególnoci - Sšdziłem, że na wiecie nie ma już krasnoludków.
W stercie mieci dał się słyszeć jaki ruch - a potem wyszli z niej. Mały, przygarbiony człowieczek w czerwonej czapie i z zakrzywionym nosem, maleńka kobieta w ozdobnym kapeluszu na głowie i o wiele mniejszym od siebie dzieckiem na ręku, miniaturowy policjant, pies z obrożš wokół szyi, a wreszcie bardzo niewielki aligator.
Kapral Carrot siedział i słuchał.
- On nas do tego zmusił - powiedział mały człowieczek. Miał zaskakujšco głęboki głos - Bił nas. Nawet aligatora. Tylko tyle potrafił - uderzać wszystkich kijem. Zabierał też wszystkie pienišdze, które zebrał piesek Tobby, i upijał się za nie. A potem ucieklimy, a on złapał nas w alejce i zamierzył się na Judy i na dziecko, i przewrócił się, i...
- Kto pierwszy go uderzył? - spytał Carrot.
- My wszyscy!
- Ale niezbyt mocno - powiedział Carrot - Jestecie za mali. Nie zabilicie go. Mam niepodważalne zeznanie wiadka, który może to potwierdzić. Dlatego przyjrzałem się jeszcze raz trupowi - on się udławił. I dlatego umarł. A to - co to takiego?
Pokazał im mały skórzany kršżek.
- To żłopek - powiedział mały policjant - Robił nim głosy. Mówił, że nasze nie sš wystarczajšco mieszne.
- W taki sposób powinno się to robić! - oznajmiła mała Judy.
- Miał to w gardle - powiedział Carrot - Sugeruję, żebycie uciekli. Tak daleko, jak możecie - i nie dalej.
- Mylelimy o zorganizowaniu spółdzielni - owiadczył pierwszy krasnoludek.
- Wie pan... dramat eksperymentalny, teatr uliczny... takie włanie rzeczy. Zamiast bicia się nawzajem kijami.
- Bilicie się kijami na pokazach dla dzieci? - spytał Carrot.
- On mówił, że to nowy rodzaj rozrywki. Że to szybko chwyci.
Carrot wstał i wyrzucił żłopek na stertę mieci.
- Ludzie nigdy czego takiego nie zaakceptujš - oznajmił - Nie powinno się w taki sposób tego robić.
 ________________________
* wiecie, który jest płaski i płynie poprzez wszechwiat na skorupie ogromnego żółwia - bo właciwie czemu nie.
"Teatr okrucieństwa" został pierwotnie napisany jako opowiadanie dla magazynu "Bookcase" W. H. Smitha. Powyższš, poszerzonš wersję opowiadania wydrukowano póniej w programie zlotu OryCon 15.
Istnienie tej wersji opowiadania jest możliwe dzięki szczodrobliwoci autora, który dopucił swe dzieło do rozpowszechniania w sieci i jednoczenie zastrzega sobie do niego wszelkie prawa. Jak ujšł to sam Terry Pratchett: "Nie chcę go widzieć rozpowszechnianego w druku, ale nie mam nic przeciw temu, by ludzie cišgali je sobie z sieci dla własnej przyjemnoci".
Przełożył Jaromir Król.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin