Zasady przygotowywania podobrazi malarskich dla technik olejnej i akrylowej.pdf

(245 KB) Pobierz
Zasady przygotowywania podobrazi malarskich dla technik olejnej i akrylowej
Powstanie klasycznego podobrazia malarskiego, w formie płótna naciągniętego na
drewniany szkielet, wiązać moŜna z renesansowymi Włochami doby quinquecenta, a
szczególnie z Wenecją. Ze względu na nietrwałość fresków w tamtejszych warunkach,
szczególnie chodzi o wpływ wilgotności, oraz ograniczenia związane z wielkością moŜliwych
do wytworzenia wówczas desek przeznaczonych na podkłady malarskie, zastosowano płótno
jako nośnik malowidła. Płótna do tego czasu uŜywane były raczej do celów dekoracyjnych.
Począwszy od tego czasu, wraz z upowszechnianiem się techniki olejnej, rozpowszechniało
się takŜe podobrazie płócienne, jako najtańsze i najwygodniejsze z wówczas dostępnych.
Warto przy okazji wspomnieć, Ŝe płótna takie pozwalały na powstawanie znacznie większych
przedstawień malarskich i jednocześnie umoŜliwiały ich łatwiejszy transport. MoŜliwość
ściągnięcia płótna z ramy, zrolowania go, transportu, a następnie osadzenia na nowych
ramach, pozwalała rozwinąć się rynkowi dzieł sztuki. Odtąd obrazy odłączyły się od miejsc,
do których zostały pierwotnie przeznaczone i mogły stać się przedmiotem otwartej wymiany.
Wpłynęło to równieŜ na status samych malarzy, którzy z rzemieślników wędrujących z
miejsca w miejsce by wykonać tam dzieło, mogli pozostawać i pracować w obrębie własnych
pracowni, by następnie przedłoŜyć jedynie zleceniodawcy wykonane dzieło.
Materiały:
Krosna malarskie.
 
Dostępne są krosna gotowe nieruchome (najczęściej wykonywane przez stolarzy – bez
moŜliwości wymieniania części i rozpychania ich klinami) oraz ruchome (po raz
pierwszy ok. 1750 r. we Francji).
 
Wykonywane aktualnie z drewna sosnowego, w technice na mikrowczepy (krótsze
elementy drewniane łączone na zasadzie zazębiających się elementów klejem do
drewna), co sprzyja większej trwałości krosien i mniejszej ich podatności na
skręcenia.
 
Grubość dostępnych krosien ruchomych i ograniczenia w ich maksymalnej długości:
§ 3,5 cm – stosowane jedynie do najmniejszych formatów, ich zalecana
maksymalna długość to około 80 cm,
§ 4,5 cm – grubość standardowa, najbardziej popularna, której maksymalna
długość to mniej więcej 140 cm,
§ 6,0 cm – najszersze krosna dostępne w sprzedaŜy.
 
Odporność krosien na naciąganie się płótna pod wpływem kleju oraz na skręcenia
zdecydowanie podwyŜsza stosowanie poprzeczek i krzyŜy. Sugeruje się aby krosna,
których bok przekracza 100 cm posiadały juŜ poprzeczkę.
 
Do zakupionych krosien ruchomych dołączane są zazwyczaj kliny, czyli trójkątne
kawałki drewna, których funkcją jest rozbijanie krosien w naroŜnikach, tak aby
zwiększyć minimalnie długość boków. Stosuje się je w momencie, gdy płótno zostało
naciągnięte zbyt słabo.
UWAGA – nie naleŜy stosować klinów przy naciąganiu świeŜego płótna. NaleŜy tak
dobrać prawidłowy naciąg i moc kleju, aby płótno było naciągnięte odpowiednio.
Klinów uŜywa się w przypadku płócien, które nie są juŜ elastyczne (np. są juŜ
zamalowane i chcemy powtórnie je naciągnąć), bądź przy pracach konserwatorskich.
 
Przekrój krosna Krosno z jedną poprzeczką
Krosno z krzyŜem (podwójna poprzeczka) Klin i miejsce jego wbijania
Płótno malarskie.
 
Do malowania najlepsze jest płótno lniane lub bawełniane.
 
Nici wątku i osnowy muszą być jednakowej grubości, bez węzłów.
 
Musi to być płótno naturalne, bez sztucznych domieszek, moŜe być róŜnokolorowe.
Zaleca się płótna o gęstym splocie, dosyć grube.
 
Przed gruntowaniem naleŜy zmyć apreturę, czyli warstwę uszlachetniającą,
udelikatniającą powierzchnię płótna – o ile taka występuje.
 
W przypadku gdy płótno jest nieznanego, wątpliwego pochodzenia, zaleca się
dekatyzację, czyli poddawanie tkaniny działaniu gorącej (ok. 60° C) wody, pary
wodnej i zimnej wody, mające doprowadzić do skurczenia się włókien i stabilizacji
ich wymiarów.
 
Istnieją równieŜ gotowe płótna do kupienia w sklepach zaopatrzenia artystów
plastyków. Są to płótna fabrycznie gruntowane, sprzedawane w roli lub z niej cięte. W
ich przypadku okazać się mogą niezbędne kliny, gdyŜ płótno to, nie jest juŜ
wystarczająco elastyczne.
832454763.004.png 832454763.005.png 832454763.006.png 832454763.001.png
Klej skórno-kostny (Perełka)
 
Klej słuŜący do klejenia tkanin, a prócz tego mebli i papieru.
 
Otrzymywany zgodnie z nazwą.
 
Zaletą tego kleju jest reagowanie na warunki atmosferyczne i dostosowywanie się do
nich.
 
Najlepszy jest klej króliczy.
 
W przypadku zakupów warto pokusić się o jednorazowy zakup większej ilości,
poniewaŜ w zaleŜności od producenta i partii, kleje te mogą znacząco się między sobą
róŜnić właściwościami. Posiadając większą ilość wiemy juŜ czego się spodziewać i
jaki mocny klej wyjdzie (przy zachowaniu tych samych proporcji).
 
W przypadku przygotowania większej ilości kleju moŜna go przechowywać w
zamkniętym pojemniku, w lodówce, dodatkowo zatruty fenolem.
 
Zamiennie z klejem stosować moŜna Ŝelatynę spoŜywczą. W takim wypadku rozrabia
się ją zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu.
Funkcje kleju:
 
ObniŜa absorpcję włókien tkanin i zapobiega ich osłabianiu przez olej zawarty w
zaprawie gruntującej i farbach olejnych.
 
Wypełnia przestrzenie płótna (dziury) między wątkiem i osnową.
Grunt
 
Grunt stanowi zewnętrzną część podobrazia utrzymującą na sobie pełną warstwę
malarską.
 
Występuje wiele gruntów, dostępnych na polskim rynku, odpowiednich dla technik
olejnej i akrylowej.
§ Najpopularniejszym jest grunt GESSO (od wł. gips), który pojawił się juŜ we
wczesnym średniowieczu, wchodząc wówczas w skład ostatniej warstwy
wielkoformatowego malarstwa tablicowego. Współcześnie jest to typowy
grunt półkredowy, nie zawierający gipsu, ani oleju. Najbardziej popularnym
jego rodzajem jest PRIMER-GESSO – grunt bardzo uniwersalny, nadający się
do większości technik. Jest odporny na działanie wilgoci i elastyczny. Daje
dobrą przyczepność dla farb olejnych przez częściową chłonność.. MoŜe być
rozcieńczany wodą do 20%.
§ Grunt syntetyczny – zbliŜony w swych właściwościach do gruntów
nakładanych na podobrazia przygotowywane fabrycznie.
§ Grunt olejny.
 
Grunty akrylowe moŜna barwić.
Funkcje gruntu:
 
Zwiększenie trwałości obrazu przez izolowanie niszczących składników farby.
 
Uszczelnienie i wyrównanie podobrazia.
 
Zwiększenie przyczepności farby do podłoŜa i czystości warstwy malarskiej.
 
Zwiększenie swobody operowania farbą.
 
Zwiększenie oszczędności w stosowaniu farb.
 
Wpływ na jednolite wysychanie oleju (regulacja chłonności).
Receptury:
1. Zaprawa półtłusta:
V Po 1 części wody klejowej (od 5-14%), kredy szampańskiej i bieli
cynkowej,
V Od 0,5 do 1 części oleju lub pokostu lnianego,
V Po 0,5 części gipsu alabastrowego i werniksu damarowego,
V Niewielki dodatek gliceryny w celu zwiększenia elastyczności.
Do podgrzewanego (50-60 0 C) roztworu kleju dodaje się wymieszane wcześniej
substancje sypkie. Następnie dokładnie miesza, aŜ do konsystencji gęstej
śmietany.
Na ciepło dodaje się olej/pokost, a na końcu werniks.
Tak przygotowany grunt nakłada się na ciepło szpachelką lub pędzlem.
2. Zaprawa olejna:
V Po 1 części wody klejowej, kredy szampańskiej i bieli
cynkowej/tytanowej.
V 1-2 części werniksu olejnego, pokostu lnianego lub polimeryzowanego
oleju lnianego
Po wyschnięciu, farba olejna, na tym gruncie, charakteryzuje się bardzo
wysokim połyskiem. Niestety sam grunt z czasem Ŝółknie i wolno zasycha.
3. Grunt klejowo-kredowy
V Woda klejowa (7-15%)
V Kreda szampańska
Proces wytwarzania polega na połączeniu wody klejowej z kredą szampańską
w takiej ilości, aby doprowadzić do konsystencji śmietany.
Tak sporządzony grunt nanosi się na wcześniej przeklejone płótno przy uŜyciu
szpachli prowadzonej prostopadle do podłoŜa, szybkim, zdecydowanym, ale i
delikatnym ruchem.
Aby poprawić właściwości kolorystyczne moŜna dodać kryjące biele – np.
cynkową, tytanową.
Po wyschnięciu pierwszej warstwy, nakładamy kolejne, aŜ do 3.
Grunt ten naleŜy do bardzo chłonnych. W celu zmniejszenia chłonności, moŜna
nałoŜyć na niego warstwę izolacyjną, w postaci roztworu werniksu w olejku
terpentynowym.
Zszywacz tapicerski (Tacker) i zszywki, lub gwo ź dziki zabezpieczone
antykorozyjnie.
Proces:
Zbijanie krosien:
 
Krosna składamy w całość (czworobok) dociskając delikatnie. Następnie
ustawiamy je jako prostokąt i dobijamy delikatnie młotkiem, aŜ znikną szczeliny
między bokami.
 
Sprawdzamy czy wszystkie boki stykają się ze sobą pod kątem prostym.
 
Jeśli krosna są stare, uŜywane, zdezelowane – moŜna na naroŜniki dodatkowo
przymocować gwoździami, trójkątne deseczki, grubości 0,5 cm, zapobiegające
rozsuwaniu się krosien.
Przygotowanie kleju:
  Klej naleŜy wsypać do pustego naczynia.
  Klej zalewamy zimną, przegotowaną lub destylowaną, wodą w proporcji 1:6 (1
część kleju na 6 części wody). W literaturze podaje się, Ŝe powinien on mieć moc
od 3% do 10%. Następnie mieszamy całość.
  Odstawiamy naczynie i przez najbliŜszą godzinę, co 5-10 min. mieszamy całość.
Zapobiega to zbryleniu się kleju na dnie naczynia, przez co później moŜe się
okazać, Ŝe do wnętrza bryły nie dostała się wystarczająca ilość wody.
  Następnie naczynie odstawia się, najlepiej na całą noc (czas minimalny zaleŜy od
kleju i waha się od 2 do 5 godz.). Klej, który w pełni wchłonął wodę ma postać
‘ikry’, ‘płytek krwi’, które w swym wnętrzu nie mają Ŝadnych wyróŜniających się
części.
  Taki klej moŜna następnie rozpuścić, aby przybrał jednolitą formę. Robi się to na
łaźni parowej. Do bardziej pojemnego naczynia wlewa się gorącą, choć
niekoniecznie wrzącą, wodę. Następnie do wody wkłada się kolejne naczynie i
dopiero do niego naczynie z klejem, tak aby gorąca woda nie miała bezpośredniej
styczności z naczyniem z klejem.
UWAGA: kleju nie mo Ŝ na podgrzewa ć bezpo ś rednio, ani zalewa ć wrz ą c ą wod ą .
Traci on wówczas znaczn ą cz ęść swojej mocy klejenia.
 
Tak przygotowany klej odstawia się w chłodne miejsce (zgodnie z zasadą, Ŝe jest
to galaretka) aby stęŜał, nabrał galaretowatej konsystencji.
Odpowiednia proporcja kleju i wody
Schemat łaźni parowej
832454763.002.png 832454763.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin