Krzyż nie służy do zabawy.txt

(4 KB) Pobierz
Krzy� nie s�u�y do zabawy
Nasz Dziennik, 2007-05-08
Operator kom�rkowy instrumentalnie traktuje �wi�ty symbol chrze�cija�stwa 


Pierwsza cz�� kampanii reklamowej Playa by�a szokuj�ca i niesmaczna, przywo�ywa�a skojarzenia z pedofili�. W kolejnej ods�onie firma drwi sobie z chrze�cija�stwa poprzez wykorzystywanie do promocji telefon�w kom�rkowych znaku krzy�a. Czy ma to zach�ci�, czy te� zniech�ci� potencjalnych klient�w? Osoby, z kt�rymi rozmawiali�my, s� g��boko ura�one t� reklam� i zapowiadaj� rozpocz�cie akcji zbierania podpis�w pod wnioskiem do prokuratury oraz bojkot produkt�w - zarzucaj� operatorowi Play obraz� uczu� religijnych. 

Ju� w czwartek Komisja Etyki Reklamy podejmie pierwsz� decyzj� w sprawie reklam us�ug nowego operatora - b�dzie mie� ona form� zalecenia. 
Na ulicach naszych miast pojawi�a si� reklama telefonu na kart�. Widnieje na niej opakowanie z napisem "Play" na planie krzy�a - a nad nim slogan: "�adnych zobowi�za�. Samo play". Po plakatach z g��wkami dzieci wkomponowanymi w cia�a wychudzonych kobiet odbywaj�cych huczne przyj�cie, jednoznacznie kojarz�cych si� wielu odbiorcom, w tym specjalistom od marketingu, z propagowaniem pedofilii - to kolejny szok, jakiego do�wiadczaj� zmuszeni do ogl�dania takiego baneru Polacy. Mimo �e Jacek Hensler, szef marketingu firmy, kt�ra jest w�a�cicielem Playa, w wywiadach prasowych od�egnuje si� od reklam wykorzystuj�cych dzieci i zapewnia: "Naprawd� nie jestem satanist�, jak pr�buje si� mnie kreowa�, tylko katolikiem, bardzo lubi� dzieci, ale wiem, �e dzie�mi szokowa� ju� nie b�d�", to zamiast tego bulwersuje teraz krzy�em. Czy to mo�liwe, by katolik m�g� w ten spos�b u�ywa� tego znaku?! Umieszczenie krzy�a w reklamie w zestawieniu z cytowanym sloganem ma oczywist� demoralizuj�c� wymow�: nie id�cie tam, gdzie stawiaj� wymagania ("�adnych zobowi�za�"), po prostu kupcie telefon, kt�ry pozwoli przej�� przez �ycie, dobrze si� bawi�c ("Samo play"). Czy instrumentalne wykorzystywanie motyw�w religijnych w reklamie jest dopuszczalne? - To �wi�ty znak, kt�rego si� nie profanuje - powiedzia� nam o. Aleksander Posacki. - Jako katolicy jeste�my za ma�o stanowczy, inne religie nie pozwalaj�, by bruka� ich �wi�to�ci, u nas profanacja wciska si� w nasze �ycie i niszczy je, a my sami si� degradujemy i stajemy si� prymitywni, pozwalaj�c na to - dodaje. 
Zdaniem o. Posackiego, ka�dy - niezale�nie od wyznania - ma sw�j �wi�ty znak, przedmiot, kt�ry chroni za wszelk� cen�. - Niestety, wykorzystywanie - profanacja - krzy�a jest do�� powszechne i dlatego ten problem nale�y ci�gle porusza� - stwierdza. Podaje przyk�ady innych religii - gdyby w reklamie Playa u�y� gwiazdy Dawida albo symbolu �wi�tego dla wyznawc�w islamu, od razu by�yby stanowcze protesty. Dlatego jako katolicy powinni�my wreszcie zacz�� dba� o symbole naszej wiary i pi�tnowa� wszelkie przejawy profanacji. Podobnego zdania jest Joanna Kowalska - nauczycielka w jednym z ��dzkich gimnazj�w, mama dwojga dorastaj�cych dzieci. - Gdy zobaczyli�my pierwsze reklamy Playa, od razu, jako rodzina, zdecydowali�my o bojkocie tej firmy, teraz, gdy u�ywaj� do reklamy krzy�a, jestem przekonana o s�uszno�ci swojej decyzji - m�wi. - Wiem, �e �adne promocje, niskie stawki czy zach�ty ju� mnie do nich nie przekonaj� - dodaje. 
Jak zapowiadali�my, w czwartek Komisja Etyki Reklamy wyda pierwsze postanowienie w sprawie Playa. Rozpatrzone zostan� trzy skargi na reklamy tego operatora, kolejne omawiane b�d� w p�niejszych terminach. Procedura jest bowiem taka, �e komisja musi powiadomi� wnioskodawc�w o terminie rozpoznania ich skargi. Decyzja o zgodno�ci z kodeksem danej reklamy zapada w formie uchwa�y, kt�ra ma charakter zalecenia, jednak je�li firma kieruje si� w swoim post�powaniu kodeksem etyki, powinna wzi�� je pod uwag�. Jak wielokrotnie podkre�la� w rozmowie z nami przewodnicz�cy Komisji Etyki Reklamy przy Zwi�zku Stowarzysze� Rada Reklamy mecenas Krzysztof Myd�owski, na kampani� reklamow� Playa wp�yn�o wyj�tkowo du�o skarg od rodzic�w, organizacji i stowarzysze� prorodzinnych. O pedofilskich i makabrycznych billboardach nowej telefonii kom�rkowej pisali�my ju� miesi�c temu. 
Mieszka�cy �odzi, z kt�rymi wczoraj rozmawiali�my, zapowiadaj�, �e rozpoczn� akcj� zbierania podpis�w pod wnioskiem do organ�w �cigania, by te zaj�y si� niemaj�c� �adnych zahamowa� i nieprzestrzegaj�c� �adnych norm oraz depcz�c� �wi�to�ci katolik�w firm�. 

Anna Skopinska
Zgłoś jeśli naruszono regulamin