Relacje między 1Tes 4,15-17 i 1Kor 15, 51-52
Przedmiot zainteresowania obydwóch tekstów to los zmarłych chrześcijan.
Pomiędzy tekstami można dostrzec wiele podobieństw, ale także różnic…
Sprawa jest o tyle ciekawa, gdyż obydwa teksty pochodzą od jednego autora.
RÓŻNICE
1Tes 4
a) pozostawanie przy życiu w czasie paruzji stanowi regułę,
śmierć przed tym czasem zalicza do wyjątków
b) zmartwychwstanie- przywrócenie poprzedniego życia
c) w kontekście paruzji mówi tylko o wierzących
1Kor 15
a) śmierć to coś normalnego przed nastaniem paruzji
b) zmartwychwstanie – chwalebna przemiana
c) w kontekście paruzji mówi zarówno o wierzących jak i nie wierzących
Największa różnica dotyczy Sitz im Leben J
wyraża judaistyczne przekonanie, że sytuacja żywych w czasie paruzji będzie lepsza niż
sytuacja zmarłych ;)
przejawia hellenistyczne myślenie - Paweł próbuje obrazy i idee apokaliptyki żydowskiej
przełożyć na język zrozumiały dl hellenistycznego adresata.
Okoliczności napisania listu
1Tes 4 1Kor 15
• smutek spowodowany śmiercią • polemika z tymi, którzy negowali
niektórych Tesaloniczan przed paruzją zmartwychwstanie ciał
• sugeruje bliskie nadejście paruzji • a tu nie J
PODOBIEŃSTWA
Terminologiczne i tematyczne:
1. znaczenie wyrażeń „słowo Pańskie” i „tajemnica”
2. 1 os l. mn. „my”
3. obrazy podpadające pod słuch – dźwięk trąby … oczywiście trąby Bożej J
4. motyw gwałtowności zawarty w czasowniku „porwani” i w wyrażeniu „w jednym momencie, mgnieniu oka” ͒ ͜ ͒
5. tematyka śmierci i zmartwychwstania
6. zaczynają się podobnie
7. w szerszym kontekście poruszają temat przyszłego życia
8. mówią o relacji między jeszcze żyjącymi w dniu paruzji i tymi którzy już umarli
9. centrum obydwóch tekstów LOS ZMARŁYCH
1Tes 4 udział w paruzji wspólnie z żyjącymi
1Kor 15 natura zmartwychwstałego ciała
Potrójny schemat Gillmana
A. szkielet całości stanowi zachęta
B. wyznanie wiary i wnioski
C. apokaliptyczny obraz i jego opracowanie
WNIOSKI
• uczeni zgadzają się, że wyrażenie „słowo Pańskie” i „tajemnica” pokrywają się w treści –
najprawdopodobniej chodzi o prawdę w jakiś sposób dostępna Pawłowi, być może o szczególny
charyzmat proroctwa
• 1Kor wyraża tajemnicę:
w dniu paruzji nie wszyscy umrzemy, ale wszyscy będziemy odmienieni, a dokona się to nagle, na
dźwięk…
a. fletu
b. cymbałów
c. trąby
właściwe zakreślić, poprawna tylko jedna odpowiedź J powodzenia!
• 1Tes 4 nie wspomina o przemianie ciał – dlaczego??? Huston! MAMY PROBLEM !!!
Ale proszę się nie niepokoić! Od czego mamy naszych kochanych uczonych! (kimkolwiek by nie byli)
Oni zawsze przybędą z pomocą biednym studentom! Pokażą sposób w jaki można wyjść z opresji!
Tyle tylko, że w ich wydaniu będzie to dziesięć tysięcy sposobów wyjścia z JEDNEJ opresji, a biedni studenci (z niewypowiedzianą radością przepełniającą ich serca) zamiast JEDNEGO wyjścia z
JEDNEJ opresji, będą musieli nauczyć się DZIESIĘĆ TYSIECY różnych sposobów wyjść z tejże jednej, powtórzę: JEDNEJ opresji !!! cudnie <:D i jak my się im za to odwdzięczymy?
Ach ! nasi kochani uczeni…co my byśmy bez nich zrobili?
Koniec dygresji.
Na nasze szczęście, przy omawianym problemie 1Tes 4 kochani uczeni podzielili się zgodnie, lub też mniej zgodnie na dwie urocze grupy J
Grupa I
Jest zdania, że w omawianym fragmencie absolutnie nie można mówić o przemianie ciał i nie da się odczytać takiej myśli nawet w sposób (uwaga kluczowe słowo) zawoalowany!
Grupa II
Twierdzi z kolei że… domyślacie się? Taaak! W 1Tes 4 można jednak dostrzec (zawoalowaną wprawdzie) myśl o przemianie ciał! Czy to nie jest piękne?
Trudno sobie wyobrazić, żeby Paweł pisząc 1Tes nie miał żadnej idei co do sposobu zmartwychwstania, którą później (1Kor) dokładniej rozwinął! Poza tym ta idea zmartwychwstanie ciał była już znana z Dn (coś już o tym wiemy) i 2Bar – apokryf
J. Gillman : ale dlaczego Paweł, znając pojecie przemiany ciał nie wspomniał o tym w 1Tes?
Ano! Brak wzmianki na ten temat wcale nie oznacza że ta idea była Pawłowi obca! (?)
Więc BRAWO dla pana Gillmana za to jakże odkrywcze i ubogacające spostrzeżenie!!! :D nasz kochany uczony!!! : *
Inny ciekawy argument przemawiający na korzyść to analiza motywu porwania i obłoku
Paweł używa czasownika harpadzo tego samego co w opisie porwania go do trzeciego nieba…
A 1Tes w odniesieniu do pozostających przy życiu w dniu paruzji. W tym uroczym czasowniku zawiera się element gwałtowności i nieoczekiwania ,wyraża też potężne działanie Boga (wzięcie do nieba w sposób pasywny, dokona się w łączności z Panem)
Przemiana ciał o której mówi 1Kor 15 nastąpi nagle, widać korelację między gwałtownością porwania i nagłością transformacji – są to wyrażenia pokrewne
Obłok
ST symbol obecności Boga; środek lokomocji istot niebieskich i Boga (ukłon w stronę ks. Parchema ;)
1Tes chrześcijanie na obłoku wstępują do Pana, w czasie paruzji są już nowym stworzeniem więc ich ciała są przemienione! Super człowiek – skok na chmurkę i frrrrrruuuuu do nieba ( jestem ciekawa czy tylko mi się to z Dragon Ball kojarzy J kamehameha! )
Czyli obraz obłoku jest powiązany z przemianą (transformacją) ciał. …a transformacja to mi się kojarzy z …
Aliwia