Relacje 1Kor15 - 1Tes4.doc

(46 KB) Pobierz

Relacje między 1Tes 4,15-17 i 1Kor 15, 51-52

Przedmiot zainteresowania obydwóch tekstów to los zmarłych chrześcijan.

Pomiędzy tekstami można dostrzec wiele podobieństw, ale także różnic…

Sprawa jest o tyle ciekawa, gdyż obydwa teksty pochodzą od jednego autora.

 

RÓŻNICE

 


1Tes 4

      a) pozostawanie przy życiu w czasie paruzji stanowi regułę,

          śmierć przed tym czasem zalicza do wyjątków

      b) zmartwychwstanie- przywrócenie poprzedniego życia

      c) w kontekście paruzji mówi tylko o wierzących

1Kor 15

a)      śmierć to coś normalnego przed nastaniem paruzji

b)      zmartwychwstanie – chwalebna przemiana

c)       w kontekście paruzji mówi zarówno o wierzących jak i nie wierzących

Największa różnica dotyczy Sitz im Leben J

1Tes 4

wyraża judaistyczne przekonanie, że sytuacja żywych w czasie paruzji będzie lepsza niż

sytuacja zmarłych ;)

1Kor 15

przejawia hellenistyczne myślenie - Paweł próbuje obrazy i idee apokaliptyki żydowskiej

przełożyć na język zrozumiały dl hellenistycznego adresata.

Okoliczności napisania listu

1Tes 4                                                                      1Kor 15                                                                

• smutek spowodowany śmiercią                              • polemika z tymi, którzy negowali             

niektórych Tesaloniczan przed paruzją                       zmartwychwstanie ciał                                 

• sugeruje bliskie nadejście paruzji                            • a tu nie J

 

PODOBIEŃSTWA

Terminologiczne i tematyczne:

1.       znaczenie wyrażeń „słowo Pańskie” i „tajemnica”

2.       1 os l. mn.  „my”

3.       obrazy podpadające pod słuch – dźwięk trąby  … oczywiście trąby Bożej J

4.       motyw gwałtowności zawarty w czasowniku „porwani” i w wyrażeniu „w jednym momencie, mgnieniu oka”     ͒ ͜ ͒  

5.       tematyka śmierci i zmartwychwstania

6.       zaczynają się podobnie

7.       w szerszym kontekście poruszają temat przyszłego życia

8.       mówią o relacji między jeszcze żyjącymi w dniu paruzji i tymi którzy już umarli

9.       centrum obydwóch tekstów LOS ZMARŁYCH

1Tes 4  udział w paruzji wspólnie z żyjącymi

1Kor 15 natura zmartwychwstałego ciała

Potrójny schemat Gillmana

A.      szkielet całości stanowi zachęta

B.      wyznanie wiary i wnioski

C.     apokaliptyczny obraz i jego opracowanie

 

WNIOSKI

uczeni zgadzają się, że wyrażenie  „słowo Pańskie” i „tajemnica pokrywają się w treści –  

  najprawdopodobniej chodzi o prawdę w jakiś sposób dostępna Pawłowi, być może o szczególny  

  charyzmat proroctwa

1Kor wyraża tajemnicę:

w dniu paruzji nie wszyscy umrzemy, ale wszyscy będziemy odmienieni, a dokona się to nagle, na

dźwięk… 

a.       fletu

b.       cymbałów

c.       trąby

właściwe zakreślić, poprawna tylko jedna odpowiedź J powodzenia!

 

1Tes 4 nie wspomina o przemianie ciał – dlaczego??? Huston! MAMY PROBLEM !!!

Ale proszę się nie niepokoić! Od czego mamy naszych kochanych uczonych! (kimkolwiek by nie byli)

Oni zawsze przybędą z pomocą biednym studentom! Pokażą sposób w jaki można wyjść z opresji!

Tyle tylko, że w ich wydaniu będzie to dziesięć tysięcy sposobów wyjścia z JEDNEJ opresji, a biedni studenci (z niewypowiedzianą radością przepełniającą ich serca) zamiast JEDNEGO wyjścia z

JEDNEJ opresji, będą musieli nauczyć się DZIESIĘĆ TYSIECY różnych sposobów wyjść z tejże jednej, powtórzę: JEDNEJ opresji !!!  cudnie <:D  i jak my się im za to odwdzięczymy?

Ach ! nasi kochani uczeni…co my byśmy bez nich zrobili?

Koniec dygresji.

Na nasze szczęście, przy omawianym problemie 1Tes 4 kochani uczeni podzielili się zgodnie, lub też mniej zgodnie na dwie urocze grupy J

Grupa I

Jest zdania, że w omawianym fragmencie absolutnie nie można mówić o przemianie ciał i nie da się odczytać takiej myśli nawet w sposób (uwaga kluczowe słowo) zawoalowany!

Grupa II

Twierdzi z kolei że… domyślacie się? Taaak! W 1Tes 4 można jednak dostrzec (zawoalowaną wprawdzie) myśl o przemianie ciał! Czy to nie jest piękne?

    Trudno sobie wyobrazić, żeby Paweł pisząc 1Tes nie miał żadnej idei co do sposobu zmartwychwstania, którą później (1Kor) dokładniej rozwinął! Poza tym ta idea zmartwychwstanie ciał była już znana z Dn (coś już o tym wiemy) i 2Bar – apokryf

    J. Gillman : ale dlaczego Paweł, znając pojecie przemiany ciał nie wspomniał o tym w 1Tes?

Ano! Brak wzmianki na ten temat wcale nie oznacza że ta idea była Pawłowi obca! (?)

Więc BRAWO dla pana Gillmana za to jakże odkrywcze i ubogacające spostrzeżenie!!! :D nasz kochany uczony!!!   : *

    Inny ciekawy argument przemawiający na korzyść to analiza motywu porwania i obłoku

Paweł używa czasownika harpadzo tego samego co w opisie porwania go do trzeciego nieba…

A 1Tes w odniesieniu do pozostających przy życiu w dniu paruzji. W tym uroczym czasowniku zawiera się element gwałtowności i nieoczekiwania ,wyraża też potężne działanie Boga (wzięcie do nieba w sposób pasywny, dokona się w łączności z Panem)

Przemiana ciał o której mówi 1Kor 15 nastąpi nagle,  widać korelację między gwałtownością porwania i nagłością transformacji – są to wyrażenia pokrewne

Obłok

ST symbol obecności Boga; środek lokomocji istot niebieskich i Boga (ukłon w stronę ks. Parchema ;)

1Tes chrześcijanie na obłoku wstępują do Pana, w czasie paruzji są już nowym stworzeniem więc ich ciała są  przemienione! Super człowiek – skok na chmurkę i frrrrrruuuuu do nieba ( jestem ciekawa czy tylko mi się to z Dragon Ball kojarzy J kamehameha! )

Czyli obraz obłoku jest powiązany z przemianą (transformacją) ciał.   …a transformacja  to mi się kojarzy z …

 

 

                                                           

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin