Czy każdy las jest taki sam.doc

(33 KB) Pobierz

 

 

Czy każdy las jest taki sam?

 

Cele lekcji

 

Wiadomości i umiejętności:

 

A.       Uczeń zna terminy: las, korony drzew, podszyt, runo, las iglasty, liściasty i mieszany  oraz nazwy pospolitych organizmów występujących w lesie

B.        Uczeń rozumie, że występowanie organizmów,  w różnych warstwach lasu zależy od warunków w nich panujących, a także wie jakie znaczenie ma las.

C.     Uczeń potrafi: rozpoznać pospolite gatunki drzew za pomocą atlasów i plansz oraz sklasyfikować organizmy leśne według warstwy, w której występują.

 

Postawy: Uczeń wie jak należy zachowywać się w lesie.

Metody:

Ø      śnieżna kula

Ø      ćwiczenia

Ø      programowa z użyciem „Słownika pojęć geograficznych’’

Ø      pokaz

Ø      opis klasyfikujący

Ø     dyskusja

Środki dydaktyczne:

Ø      karta pracy

Ø      J. Flis „Szkolny słownik pojęć geograficznych”

Ø     plansze dydaktyczne „Drzewa”

Literatura dla ucznia:

1.      E. Błaszczyk, E. Kłos, B. Malański, J. Sygniewicz, B. Zajdler Przyroda- ćwiczenia WSiP, Warszawa 2000

2.      J. Flis „Szkolny słownik pojęć geograficznych’’

WSiP , Warszawa 1985

3.B. Kremer „Drzewa – przewodnik kieszonkowy”, Multico

 

Literatura dla nauczyciela:

1.      E. Błaszczyk, E. Kłos, B. Malański, J. Sygniewicz, B.Zajdler

a.       Program nauczania

b.      Podręcznik

c.       Ćwiczenia

d.      Książka dla nauczyciela

                                 WSiP    Warszawa 2000

 

                                 2. R. Domachowski, B. Klimuszko, J. Sokołowska, M.Wilczyńska- Wołoszyn    „ Program nauczania przyrody w szkole podstawowej”

Wyd. Żak Warszawa 1999

 

                          3. J. Flis „Szkolny słownik geograficzny”

                                   WSiP Warszawa 1985

      

                          4. Z. Czaińska, Z. Wojtkowicz „ Aktywne metody w edukacji geograficznej”, Wyd. SOP Toruń 1999

 

                           5. B. Kremer „ Drzewa - przewodnik kieszonkowy”

                                 Wyd. MULTICO

Przebieg lekcji:

1.      Co to jest las – metoda śnieżnej kuli.

Uczniowie na kartkach zapisują własną definicję lasu. Następnie łączą się w pary i powtarzają czynność. Grupy ponownie powiększają się, a ich członkowie wypracowują wspólną definicję. O liczebności grup decyduje nauczyciel ( praca tą metodą sprawdza się gdy grupy liczą do 8 osób).

2.      Wyjaśniamy termin słowa las – praca w grupach ze słownikiem pojęć geograficznych.

3.Dyskusja na temat, : Co nam daje las?

 

Dalsza część lekcji ma przebieg według karty pracy.

 

3.      Poznajemy miejsca występowania organizmów w lesie:

a.       wyróżnianie warstw lasu

b.      określanie warunków panujących w poszczególnych warstwach

c.       klasyfikowanie pospolitych organizmów leśnych do poszczególnych warstw

4.      Rozpoznawanie pospolitych drzew rosnących w lesie na podstawie atlasu i plansz dydaktycznych.

5.Dyskusja na temat prawidłowego zachowania się w lesie.

 

Karta pracy ucznia.

Zadanie 1

Poznajemy miejsca występowania organizmów w lesie.

a. Nazwij w tabeli poszczególne warstwy lasu. W zależności od nasilenia panujących w nich warunków ( wymienionych w tabeli ) wpisz w odpowiednie rubryki właściwą liczbę plusów: jeden (+),  dwa(++), trzy (+++).

 

 

Warstwy roślinne w lesie

Nasłone-

cznienie

Wilgotność

Siła

wiatru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin