Wpływ opodatkowania wartości nieruchomości na funkcjonowanie polskiej gospodarki.pdf

(250 KB) Pobierz
Microsoft Word - 633-641_MOŁDOCH JUSTYNA.doc
JUSTYNA MOŁDOCH *
Wpływ opodatkowania wartości nieruchomości
na funkcjonowanie polskiej gospodarki
Słowa kluczowe
wartość katastralna – system katastralny – kataster – podatek katastralny
Streszczenie
Na przestrzeni wielu lat i wydarzeń historycznych Polacy byli świadkami i ponosili skutki różnych form
opodatkowania nieruchomości. Przedmiotowa praca przybliża kilka ważnych dla polskiej gospodarki sposo-
bów naliczania opłat z tytułu posiadanego majątku. Opisano sposób opodatkowania nieruchomości w okresie
II Rzeczpospolitej i nakreślono próby zreformowania systemu opodatkowania nieruchomości w latach 90-tych
XX wieku.
Aktualnie obowiązujący stan prawny przewiduje wdrożenie systemu opodatkowania wartości nierucho-
mości, w którym upatruje się m.in. większej sprawiedliwości podatkowej. Wiąże się to z potrzebą przeprowa-
dzenia procesu powszechnej taksacji nieruchomości. Określone w nim wartości katastralne mogłyby posłużyć
za podstawę naliczania podatku, a jako wartości zbliżone do wartości rynkowych stanowiłyby jedną z najistot-
niejszych treści katastru. Założenie i prowadzenie systemu katastralnego z kolei również przewidziano i szcze-
gółowo opisano w przepisach prawnych, lecz realizacja tego projektu wciąż wymaga dużego nakładu pracy
i chęci.
1. Wprowadzenie do katastru
Według Słownika Wyrazów Obcych nazwa kataster pochodzi z języka łacińskiego i oznacza
wykaz pogłównego, czyli urzędowy rejestr inwentaryzujący wszystkie nieruchomości danego
terenu wraz z ich własnościami ekonomicznymi, fizycznymi i prawnymi. Początków katastru
i związanych z nim podatków można się doszukać już w starożytności, jednak system ten wprowa-
dzony przez Napoleona rozpowszechnił się w Europie dopiero w XIX i XX wieku. We współczes-
nym znaczeniu kataster jest synonimem urzędowego rejestru nieruchomości, z których każda win-
na być opisana, oszacowana i zaewidencjonowana. Wartość nieruchomości pochodząca z tzw.
katastru nieruchomości może być podstawą do naliczania podatku należnego z tytułu posiadania
nieruchomości. Taki sposób opodatkowania stosowany jest niemal we wszystkich krajach Europy
* Katedra Geomatyki, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków
e-mail: moldoch@agh.edu.pl
633
Mołdoch J.: Wpływ opodatkowania wartości nieruchomości na funkcjonowanie …
Zachodniej, a także w Kanadzie, USA, krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Określany jest
systemem „ad valorem”, gdyż to właśnie wartość danej nieruchomości jest podstawą jej opodatko-
wania. W założeniu twórców tak przyjęta forma podatku skłaniać ma do bardziej racjonalnego
gospodarowania nieruchomościami i prowadzenia polityki sprzyjającej przemyślanym inwestycjom.
Według [S. M. Lyons, 1997r.] "Podatek katastralny jest pojęciem zdecydowanie węższym od po-
jęcia katastru, które to może oznaczać urzędowy spis nieruchomości sporządzany w celu ustalenia
wartości, właściciela i transferu nieruchomości. Wprowadzany jest głównie w celu ochrony praw
właściciela przed osobami trzecimi. Z pojęciem kataster wiąże się tzw. wartość katastralna ustalana
dla celów podatkowych, oznaczającą urzędową minimalną wartość nieruchomości, która jest opar-
ta na okręgowych urzędowych rejestrach"
Jasne jest, że szeroka gama uiszczanych przez nas podatków stanowi podstawowe źródło docho-
du budżetu państwowego. Sposób i wysokość obciążenia podatkowego uzależnione są od formy
przychodu, ale też od stanu posiadania podatnika. Czasami dochodzi do sytuacji, że ustawodawca
rezygnuje z jednej formy opodatkowania na rzecz innej. Powoduje to konieczność zainteresowa-
nia społeczeństwa w temacie ustalanych przez rząd podatków i śledzenia wszelkich zmian na bieżą-
co. Budzi to jednak wiele kwestii spornych, a niejednokrotnie zdarza się nam stanąć przed wybo-
rem właściwego wariantu do rozliczenia z fiskusem. W obecnej sytuacji polscy podatnicy będący
szczęśliwymi posiadaczami wszelkiego rodzaju nieruchomości, z tytułu podatku od nieruchomości,
podatku rolnego lub leśnego, obciążani są należnościami, których wysokość uzależniona jest wyłą-
cznie od powierzchni tychże własności, a dochód ten zasila budżety gmin. Jednak, na przestrzeni
lat i godnych uwagi wydarzeń historycznych forma opodatkowania nieruchomości w Polsce przyj-
mowała różne postacie. Wielokrotnie właściwe opodatkowanie nieruchomości okazywało się po-
mocne dla uzdrowienia stanu gospodarki. Tabela 1 przedstawia krótkie zestawienie wspomnianych
podatków pod kątem zakresu i podstawy opodatkowania wraz z przywołaniem podstawy prawnej.
2. Formy opodatkowania nieruchomości w okresie II Rzeczpospolitej
Okres międzywojenny to szczególnie trudny czas w historii naszego kraju. Po odzyskaniu nie-
podległości w 1918 roku borykano się z wieloma problemami związanymi z podziałem terytorium
naszego kraju przez zaborców. Działania wojenne podczas I Wojny Światowej objęły swoim zasię-
giem niemal całą powierzchnię państwa i pochłonęły znaczną część polskiego majątku. Proces
odbudowy rozpoczął się jednak stosunkowo szybko. Osobą, która podjęła się próby naprawienia
kwestii finansowej państwa polskiego był Władysław Grabski. W 1920 roku ogłosił on „Projekt
programu polityki finansowej i ekonomicznej Polski”. Jego realizacją zajął się w 1923 roku, kiedy
objął urząd premiera rządu, a równocześnie został też ministrem skarbu. W zrównoważeniu sytu-
acji budżetowej miało pomóc wprowadzenie podatku majątkowego . Stanowiła go jednorazowa
danina płacona w ratach w okresie od 1924 roku do 1926 roku. Obciążono jednak tylko najbogat-
szą część obywateli, po to by nie pogłębiać różnic majątkowych w społeczeństwie, którego znacz-
ną część stanowiły wówczas tzw. masy pracujące utrzymujące się przede wszystkim z rolnictwa.
Wprawdzie nie była to stała taksa, ale jej zastosowanie, przy równocześnie przeprowadzonej refor-
mie walutowej, w zauważalnym stopniu przyczyniło się do poprawy sytuacji gospodarczej na zie-
miach polskich. Kolejne lata nie były jednak spokojnym okresem stabilizacji - ani politycznej, ani
gospodarczej.
634
Krakowska Konferencja Młodych Uczonych 2009
Tabela 1. Zestawienie cech charakterystycznych obowiązujących podatków
Table 1. Characteristics of different taxes in force
PODATEK
OD NIERUCHOMOŚCI
ROLNY
LEŚNY
Zakres opodatkowania
grunty, budynki i ich części
oraz budowle lub ich części
związane z prowadzeniem
działalności gospodarczej
grunty sklasyfikowane
w ewidencji gruntów
i budynków jako użytki
rolne lub jako grunty
zadrzewione i zakrzewione
na użytkach rolnych
grunty sklasyfikowane
w ewidencji gruntów
i budynków jako użytki
leśne lub grunty
zadrzewione i zakrzewione
na użytkach rolnych
Podstawa naliczania
powierzchnia wyrażona w m 2
liczba hektarów przeliczeniowych
lub fizycznych
(wynikająca z ewidencji gruntów)
liczba hektarów fizycznych
(wynikająca z ewidencji gruntów)
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia
1991r. o podatkach i opłatach lokalnych
(Dz.U. 1991 Nr 9 poz. 31,
tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 121,
poz.844 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 15 listopada 1984r.
o podatku rolnym
(Dz.U. 1984 nr 52 poz. 268,
tj. Dz.U. 2006 r. Nr 136,
poz. 969 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 30 października
2002r. o podatku leśnym
(Dz.U. 2002 nr 200
poz. 1682 z późn. zm.)
Wyjątki/wyłączenia/zwolnienia
użytki rolne, grunty zadrzewione
i zakrzewione na uż. rolnych lub lasy,
grunty pod wodami powierzchniowymi
płynącymi i kanałami żeglownymi
oraz morskimi wodami wewnętrznymi,
nier. lub ich części zajęte na potrzeby
organów jedn. samorządu terytorialnego,
grunty zajęte pod pasy drogowe dróg
publicznych.
grunty zajęte na prowadzenie
działalności gospodarczej innej
niż rolnicza
lasy zajęte na wykonywanie innej
działalności gospodarczej
niż działalność leśna
Źródło : opracowanie własne na podstawie: Ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych,
Ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym, Ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym
Source: own work based on: the Act on Local Taxes and Charges as of January 12, 1991; the Act
on Agricultural Tax as of November 15, 1984; the Act on Forest Tax as of October 20, 2002
Kolejną szansą uzdrowienia dla II Rzeczpospolitej był Dekret Prezydenta Rzeczpospolitej Igna-
cego Mościckiego wydany w dniu 14 stycznia 1936 roku. Wprowadzał on nową formę opodatko-
wania nieruchomości opartą o jej wartość czynszową lub obiegową. Wartość czynszowa bazowała
na faktycznym czynszu najmu lub dzierżawy nieruchomości. Z kolei wartość obiegową określano
na zasadzie porównania cen za nieruchomości podobne (gdy niemożliwe było określenie wysokoś-
ci choćby prawdopodobnego do uzyskania czynszu). Tabela 2 przedstawia krótką charakterystykę
przedmiotowego podatku pod kątem zakresu i podstawy opodatkowania wraz z przywołaniem pod-
stawy prawnej.
635
424016508.001.png
Mołdoch J.: Wpływ opodatkowania wartości nieruchomości na funkcjonowanie …
Tabela 2. Zestawienie cech charakterystycznych podatku od nieruchomości z 1936 roku
Table 2. Characteristics of the real estate tax in force in the year 1936
PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
Regulacja prawna
Dekret Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 stycznia 1936 roku o podatku od nieruchomości
(DZ.U. 1936, nr 3, poz. 14)
Zakres opodatkowania
gminy wiejskie
gminy miejskie
budynki wraz z przynależnymi budowlami, placami, podwórzami
niezwiązane z gospodarstwem rolnym, ogrodniczym lub leśnym grunty, budynki, budowle, z wyłącze-
niem gruntów niezabudowanych
o pow. ponad 5000m 2 użytkowanych
stale jako pola uprawne, łąki, pastwi-
ska, sady, ogrody, znajdujących się
pod wodami użytkowanymi dla celów
hodowli ryb/rybołówstwa
stale używane na podstawie
umowy najmu
(w całości lub większej części)
używane na podstawie umowy
dzierżawy, której przedmiotem
są wyłącznie budynki
Podstawa opodatkowania
faktyczny czynsz z tytułu najmu lub dzierżawy nieruchomości bądź czynsz możliwy do uzyskania w przypadku
nieruchomości nie wynajmowanych – podatek wynosił do 10% wartości czynszowej,
3-5% wartości obiegowej określanej na zasadzie porównania cen za nieruchomości podobne (gdy niemożliwe było
określenie wysokości prawdopodobnego czynszu) - podatek wynosił 8-12% podstawy,
wyjątki /zwolnienia
grunty użytkowane jako pola uprawne, pastwiska, łąki, sady, ogrody, grunty pod wodami i lasami,
nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa (z wyjątkami), związków samorządowych, międzykomunalnych,
gmin wyznaniowych, instytucji naukowych, oświatowych, dobroczynnych
nieruchomości zajęte na szpitale, gorzelnie rolnicze,
grunty pod drogami i placami publicznymi oraz torami kolejowymi,
nieruchomości nie użytkowane i niezamieszkane ze względu na zły stan techniczny,
budynki wraz z przynależnymi budowlami, placami i podwórzami, dla których podstawa wymiaru podatku nie
przekraczała w stosunku rocznym 100 zł.
Źródło : opracowanie własne na podstawie Dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej
z dnia 14 stycznia 1936 roku o podatku od nieruchomości .
Source: own work based on the Presidential Decree
on Real Estate Tax as of January 14, 1936.
Ponad to warto podkreślić, że istniały pewne dodatkowe uregulowania odnoszące się do przed-
miotowego podatku, np. właściciel nieruchomości poszkodowany na skutek niewypłacalności
swych lokatorów uiszczał opłaty odpowiednio pomniejszone w stosunku do pełnego wymiaru po-
datku. Widzimy więc, że ówczesna forma opodatkowania oparta była na równowartości uzyskiwa-
nego bądź możliwego do uzyskania dochodu z danej nieruchomości, a nie na cenach transakcyjnych
czy powierzchni tych nieruchomości. Podatek ten średnio stanowił ok. 2,4% wartości nieruchomości.
636
budynki wraz z przynależnymi budowlami, placami, podwórzami
związane z gospodarstwem rolnym, ogrodniczym lub leśnym:
424016508.002.png
Krakowska Konferencja Młodych Uczonych 2009
Dla ziem polskich był to okres rozkwitu gospodarki i racjonalnego dysponowania nieruchomościa-
mi, gdyż przedmiotowa taksa praktycznie wymuszała racjonalne zagospodarowanie nieruchomości.
Oczywiście, liczyła się wielkość posiadanego majątku, ale równie ważna była umiejętność jego
wykorzystania. Niewykorzystywanych nieruchomości nie można było traktować jako inwestycje
ponieważ powodowały straty w postaci obciążenia podatkowego. Ponad to funkcjonowały inne
specjalne ustawy przewidujące liczne zwolnienia oraz ulgi inwestycyjne czy od opłat skarbowych.
Rozwój kondycji naszej gospodarki został przerwany przez wybuch II Wojny Światowej.
3. Koncepcja zreformowania systemu podatkowego w latach 90-tych XX wieku
Po kilkudziesięciu latach wraz ze wzrostem znaczenia i obowiązków władz lokalnych pojawił
się problem deficytu środków w budżetach gmin. Odpowiadając na potrzebę zreformowania finan-
sów publicznych Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwałą w sprawie zwiększenia dochodów budże-
tu państwa zobowiązał władze ustawodawcze do opracowania koncepcji reformy podatku od nieru-
chomości. Nowy sposób opodatkowania miałby opierać się na wartości przedmiotowych nierucho-
mości. Idea wprowadzenia „sprawiedliwszego” podatku przyświecała również wielu jednostkom,
dla których priorytetem było dobro polskiej gospodarki. Jedną z takich osób był znany dziś na całym
świecie autorytet w dziedzinie ekonomii i polityki gospodarczej – Grzegorz Kołodko. We współ-
pracy z wieloma ekspertami opracował i przedstawił w 1994 roku tzw. „Strategię dla Polski”. Był to
dziesięciopunktowy program rozwiązania problemów społeczno - gospodarczych Polski o charak-
terze pomysłodawczym i dopingującym różne kręgi społeczeństwa do szukania nowych rozwiązań.
7 czerwca 1994 roku Rada Ministrów zaakceptowała powyższy „plan” zobowiązując jednocześnie
resort finansów do wprowadzenia kompleksowej reformy ewidencji nieruchomości dla celów fiskal-
nych. Na skutek powyższego Ministerstwo Finansów przedstawiło projekty ustaw, nad realizacją
których pracowano w latach 1994-1997. Umożliwiały one wprowadzenie zorganizowanej i ujedno-
liconej ewidencji nieruchomości na terenie całego kraju. Dopracowane były wszystkie szczegóły
organizacyjno-techniczne i kwestie sporne, a stworzenie i prowadzenie katastru oraz nowego syste-
mu podatkowego miało być przypisane Ministrowi Finansów. Wszystko to jednak okazało się pracą
daremną ponieważ ostatecznie zwyciężył projekt, zgodnie z którym kataster stał się celem działań
Głównego Geodety Kraju.
4. Perspektywa funkcjonowania systemu katastralnego
i opodatkowania wartości nieruchomości w Polsce
Jak jest dziś? Skutkiem ówczesnych ustaleń do dnia dzisiejszego budżety samorządów lokalnych
zasilają wspomniane już wcześniej podatki: od nieruchomości, rolny i leśny. W gestii władz gmin-
nych leży możliwość ustalania zróżnicowanych stawek tych podatków, przy uwzględnieniu cech
indywidualnych (przeznaczenie, sposób użytkowania, podmiot władający) nieruchomości, lecz
niewiele ma to wspólnego z opodatkowaniem rzeczywistej wartości nieruchomości. Reforma, nad
którą kolejne ekipy rządzące pracują od kilkunastu lat, przewiduje zniesienie wszystkich trzech
wyżej wymienionych podatków na rzecz podatku od wartości nieruchomości. Przewidywany poda-
tek już dziś powszechnie nazywany jest katastralnym ponieważ podstawą jego wymiaru miałaby
być wartość nieruchomości rejestrowana w katastrze a określona w procesie powszechnej taksacji.
Dla zrealizowania tego procesu niezbędne jest jednak wprowadzenie kompletnego i spójnego syste-
mu katastralnego. Zainteresowani w jego funkcjonowaniu to przede wszystkim potencjalni nabyw-
cy, ale też inwestorzy, geodeci, notariusze, architekci. Dla nich byłoby to znaczne usprawnienie
pracy i przeprowadzania transakcji. Są jednak i tacy, którzy cieszą się z opóźniania tej decyzji.
637
Zgłoś jeśli naruszono regulamin