28.04.2008r.
Temat: Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi.
Cele katechezy:
· Wspieranie rozwoju postaw związanych z realizacją treści ewangelicznych błogosławieństw
· Wskazanie na Jezusa jako tego, który cichy i pokorny zbawił cały świat
· Zrozumienie, w jaki sposób Maryja realizowała w swoim życiu cichość i pokorę ludzi błogosławionych
· Ukazanie wartości i skuteczności ludzi cichych i pokornych.
Cele szczegółowe:
· Uczeń wie, że „cisi” wcale nie oznacza „słabi”.
· Uczeń rozumie wartość ewangelicznej cichości i pokory.
· Uczeń umie podać przykład zachowania ewangelicznie cichego.
· Uczeń potrafi wskazać wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa, które ukazują, że jest On cichy i pokorny.
· Uczeń potrafi wyjaśnić słowa pieśni „Była cicha i piękna jak wiosna” w odniesieniu do realizacji przez Matkę Bożą słów z Kazania na Górze: „Błogosławieni cisi...”
· Uczeń ceni tych, którzy czynią dobro nie dla rozgłosu i sam pragnie być takim, zgodnie z nauką Jezusa.
Metody: modlitwa, śpiew, praca z tekstem Pisma św., praca z podręcznikiem, rozmo-
wa, pokaz
Formy: zbiorowa, grupowa
Źródła: Pismo św.
Pomoce: katechizm (s.152-153), zeszyt ćwiczeń, kartki z napisami związanymi z treś-
cią lekcji, teksty, pytania, ilustracje do pracy grupowej, losy.
Literatura:
¨ Rops D.: Pismo Święte dla moich dzieci, Wydawnictwo Św. Krzyża, Opole 1987,s. 199-201, 241, 345
¨ Kamieńska A.: 8x Radość, W drodze, Poznań 1985, s.18-20
1. Powitanie uczniów.
2. Modlitwa w intencjach zaproponowanych przez uczniów / przewodniczy jej dyżurny klasowy/
3. Pogadanka wprowadzająca nt. roli Matki Bożej jako pośredniczki.
- Obecnie przeżywamy miesiąc maj. Komu jest on szczególnie poświęcony?
- W jaki sposób oddajemy cześć Maryi?
- Kto z was był na nabożeństwie majowym?
- Jakimi słowami zwracamy się do Matki Bożej?
- Jak nazwała Maryję św. Elżbieta?
-
4. Przypomnienie wiadomości nt. poznanych błogosławieństw.
- Co to znaczy, że Maryja jest błogosławiona?
- Kogo Pan Jezus nazywa błogosławionymi? Jakich ludzi?
5. Odczytanie tekstu z Pisma św. /Mt 5, 5/
„Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię”
6. Rozmowa nt. tekstu
- Jakiego człowieka możemy nazwać cichym?
7. Odczytanie fragmentu książki A. Kamieńskiej „8 x Radość” i analiza opowiadania.
- Kto jest cichy według Pana Jezusa?
- Komu Pan Jezus błogosławi?
- Co to znaczy, że cisi posiądą ziemię?
- Czy łatwo jest być „cichym”?
8. Śpiew pieśni maryjnej „Była cicha...”
- Co to znaczy, że Maryja była cicha?
- W jaki sposób było to widoczne w jej postępowaniu?
9. Praca grupowa
ü Podział na 4 grupy – losowanie
ü Każda grupa otrzymuje ilustrację jednego wydarzenia biblijnego, opisujący go tekst z Pisma św. oraz pytania do tekstu.
Grupa I: Tekst 1
- O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekście?
- Jak Anioł Gabryjel nazwał Maryję? Dlaczego?
- Co odpowiedziała Maryja?
- Dlaczego możemy powiedzieć, że postąpiła jak ewangeliczny cichy?
Grupa II: Tekst 2
- Gdzie poszła Maryja?
- Dlaczego Maryja odwiedziła swą krewną?
- Jak powitała ją Elżbieta?
Grupa III: Tekst 3
- Gdzie byli: Matka Boża, Pan Jezus i uczniowie?
- Co zauważyła Maryja?
- Co zrobiła? Dlaczego?
Grupa IV: Tekst 4
- Co powiedział Pan Jezus do Maryi?
- Jak mogła czuć się w tej chwili Maryja?
ü Prezentacja wyników prac grup.
ü Podsumowanie. /Matka Boża, Maryja postępowała w swoim życiu zgodnie z tym , co mówił Pan Jezus - jak ewangeliczny człowiek cichy. Na początku katechezy mówiliśmy, że przez udział w nabożeństwach majowych chwalimy naszą najlepszą Matkę. Ale jeszcze większą radość możemy Jej sprawić starając się naśladować Ją w swoim życiu/.
/ wykorzystanie kartek z napisami prezentującymi złe zachowanie oraz możliwościami reakcji na nie /
11. Modlitwa
§ Tekst Mt 11, 28-29a
§ Śpiew pieśni „Sercem kocham Jezusa”
12. Notatka
Pan Jezus cichy i pokornego serca obdarza radością cichych.
13. Utrwalenie
- Kto według Pana Jezusa jest cichy?
- Kiedy Pan Jezus udowodnił, że jest cichy i pokorny sercem?
/k. wykorzystuje ilustracje z drogi krzyżowej Pana Jezusa/
14. Podanie zadania domowego
Ćw. 1 s.79 – Porównaj człowieka cichego i krzykacza.
15. Ocena aktywności uczniów.
16. Pożegnanie.
ZAŁĄCZNIKI
- Maryjo, Maryjo!
Młoda panna pracująca w swym mieszkaniu zadrżała i szybko odwróciła się. Nie znała wcale tego głosu, który Ją wezwał po imieniu, głosu nadzwyczaj delikatnego i dźwięcznego. Odwróciwszy się w stronę drzwi jeszcze bardziej się zmieszała. Tuż obok niej stała świetlana postać. Trwając w przeczuciu czegoś wielkiego usłyszała głos:
- Bądź pozdrowiona, Maryjo, łaski pełna, Pan jest z Tobą...
Anioł Gabryjel mówił dalej:
- Nie bój się, Maryjo, błogosławiona jesteś między wszystkimi niewiastami, przychodzę zwiastować Ci piękną nowinę. Oto porodzisz Syna, któremu dasz imię Jezus. Będzie On bardzo wielki, bo będzie Synem Boga, a królestwo Jego nie będzie miało końca.
Maryja, słuchając tych słów, była więcej niż zaskoczona. Lecz zdawała sobie sprawę, że najważniejsze jest posłuszeństwo Bogu, dlatego odpowiedziała:
- Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego.
Maryja nie zastanawiała się czy spełnią się Jej marzenia, plany, ale z pokorą, cichym ,pokornym sercem zgodziła się na wolę Boga.
Po upływie pewnego czasu Maryja udała się w długą drogę z Nazaretu do małej wioski Ain-Karim, gdzie mieszkała jej krewna Elżbieta. Ona także według słów anioła spodziewała się dziecka. Maryja po co najmniej czterech dniach podróży, zapukała do drzwi Elżbiety i pozdrowiła ją. W chwili, gdy Maryja znalazła się przed swą kuzynką, Elżbieta pod natchnieniem Ducha Świętego zrozumiała dlaczego młoda krewna przyszła do niej. Wielkie szczęście ogarnęło ją na myśl, że Bóg stanie się Człowiekiem i witając Maryję wykrzyknęła:
- Błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony Owoc żywota Twego...
Maryja pozostała u swej krewnej pomagając jej w pracach domowych. Nie wywyższała się, nie chwaliła, że zostanie Matką Syna Bożego, nie czekała aby Jej ktoś usługiwał, ale sama pomagała. Była cicha i pokorna.
- O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekśc...
prosze