Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi.doc

(71 KB) Pobierz
Ethan Frome

Scenariusz lekcji religii w kl. III

w Szkole Podstawowej Nr 41 w Gdańsku

 

                                                               28.04.2008r.

 

Temat: Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi.

 

Cele katechezy:

 

·  Wspieranie rozwoju postaw związanych z realizacją treści                                             ewangelicznych błogosławieństw

·  Wskazanie na Jezusa jako tego, który cichy i pokorny zbawił cały świat

·  Zrozumienie, w jaki sposób Maryja realizowała w swoim życiu cichość i pokorę ludzi błogosławionych

·  Ukazanie wartości i skuteczności ludzi cichych i pokornych.

 

Cele szczegółowe:

 

· Uczeń wie, że „cisi” wcale nie oznacza „słabi”.

· Uczeń rozumie wartość ewangelicznej cichości i pokory.

· Uczeń umie podać przykład zachowania ewangelicznie cichego.

· Uczeń potrafi wskazać wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa, które ukazują, że jest On cichy i pokorny.

· Uczeń potrafi wyjaśnić słowa pieśni „Była cicha i piękna jak wiosna”                    w odniesieniu do realizacji przez Matkę Bożą słów z Kazania na Górze: „Błogosławieni cisi...”

· Uczeń ceni tych, którzy czynią dobro nie dla rozgłosu i sam pragnie być takim, zgodnie z nauką Jezusa.

 

Metody: modlitwa, śpiew, praca z tekstem Pisma św., praca z podręcznikiem, rozmo-

               wa, pokaz

Formy:  zbiorowa, grupowa

Źródła: Pismo św.

Pomoce: katechizm (s.152-153), zeszyt ćwiczeń, kartki z napisami związanymi z treś-

                cią lekcji, teksty, pytania, ilustracje do pracy grupowej, losy.

 

Literatura:

¨      Rops D.: Pismo Święte dla moich dzieci, Wydawnictwo Św. Krzyża, Opole 1987,s. 199-201, 241, 345

¨      Kamieńska A.: 8x Radość, W drodze, Poznań 1985, s.18-20

 

Wprowadzenie

 

1.      Powitanie uczniów.

2.      Modlitwa w intencjach zaproponowanych przez uczniów / przewodniczy jej dyżurny klasowy/

3.      Pogadanka wprowadzająca nt. roli Matki Bożej jako pośredniczki.

-         Obecnie przeżywamy miesiąc maj. Komu jest on szczególnie poświęcony?

-         W jaki sposób oddajemy cześć Maryi?

-         Kto z was był na nabożeństwie majowym?

-         Jakimi słowami zwracamy się do Matki Bożej?

-         Jak nazwała Maryję św. Elżbieta?

-          

4.      Przypomnienie wiadomości nt. poznanych błogosławieństw.

-         Co to znaczy, że Maryja jest błogosławiona?

-         Kogo Pan Jezus nazywa błogosławionymi? Jakich ludzi?

 

Rozwinięcie

 

5. Odczytanie tekstu z Pisma św. /Mt 5, 5/

„Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię”

 

6.      Rozmowa nt. tekstu

-         Jakiego człowieka możemy nazwać cichym?

-          

7.      Odczytanie fragmentu książki A. Kamieńskiej „8 x Radość” i analiza opowiadania.

-         Kto jest cichy według Pana Jezusa?

-         Komu Pan Jezus błogosławi?

-         Co to znaczy, że cisi posiądą ziemię?

-         Czy łatwo jest być „cichym”?

-          

8.      Śpiew pieśni maryjnej „Była cicha...”

-         Co to znaczy, że Maryja była cicha?

-         W jaki sposób było to widoczne w jej postępowaniu?

-          

9.      Praca grupowa

ü     Podział na 4 grupy – losowanie

ü     Każda grupa otrzymuje ilustrację jednego wydarzenia biblijnego, opisujący go tekst z Pisma św. oraz pytania do tekstu.

 

Grupa I: Tekst 1

-         O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekście?

-         Jak Anioł Gabryjel nazwał Maryję? Dlaczego?

-         Co odpowiedziała Maryja?

-         Dlaczego możemy powiedzieć, że postąpiła jak ewangeliczny cichy?

-          

Grupa II: Tekst 2

-         O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekście?

-         Gdzie poszła Maryja?

-         Dlaczego Maryja odwiedziła swą krewną?

-         Jak powitała ją Elżbieta?

-         Dlaczego możemy powiedzieć, że postąpiła jak ewangeliczny cichy?

 

Grupa III: Tekst 3

-         O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekście?

-         Gdzie byli: Matka Boża, Pan Jezus i uczniowie?

-         Co zauważyła Maryja?

-         Co zrobiła? Dlaczego?

-         Dlaczego możemy powiedzieć, że postąpiła jak ewangeliczny cichy?

-          

Grupa IV: Tekst 4

-         O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekście?

-         Co powiedział Pan Jezus do Maryi?

-         Jak mogła czuć się w tej chwili Maryja?

-         Dlaczego możemy powiedzieć, że postąpiła jak ewangeliczny cichy?

 

ü     Prezentacja wyników prac grup.

 

ü     Podsumowanie. /Matka Boża, Maryja postępowała w swoim życiu zgodnie z tym , co mówił Pan Jezus - jak ewangeliczny człowiek cichy. Na początku katechezy mówiliśmy, że przez udział w nabożeństwach majowych chwalimy naszą najlepszą Matkę. Ale jeszcze większą radość możemy Jej sprawić starając się naśladować Ją w swoim życiu/.

 

Zastosowanie

 

  1. Rozmowa nt. sytuacji z życia szkolnego, klasowego kiedy możemy naśladować                             Maryję w cichości i pokorze.

/ wykorzystanie kartek z napisami prezentującymi złe zachowanie oraz możliwościami reakcji na nie /

 

11. Modlitwa

§        Tekst Mt 11, 28-29a

§        Śpiew pieśni „Sercem kocham Jezusa”

 

12. Notatka

 

      Temat: Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi.

       Pan Jezus cichy i pokornego serca obdarza radością cichych.

 

13. Utrwalenie

-         Kto według Pana Jezusa jest cichy?

-         Kiedy Pan Jezus udowodnił, że jest cichy i pokorny sercem?

/k. wykorzystuje ilustracje z drogi krzyżowej Pana Jezusa/

 

14. Podanie zadania domowego

Ćw. 1 s.79 – Porównaj człowieka cichego i krzykacza.

 

15. Ocena aktywności uczniów.

 

16. Pożegnanie.

 

 

 

ZAŁĄCZNIKI

 

 

GRUPA I

 

Tekst 1

 

-         Maryjo, Maryjo!

Młoda panna pracująca w swym mieszkaniu zadrżała i szybko odwróciła się. Nie znała wcale tego głosu, który Ją wezwał po imieniu, głosu nadzwyczaj delikatnego i dźwięcznego. Odwróciwszy się w stronę drzwi jeszcze bardziej się zmieszała. Tuż obok niej stała świetlana postać. Trwając w przeczuciu czegoś wielkiego usłyszała głos:

-         Bądź pozdrowiona, Maryjo, łaski pełna, Pan jest z Tobą...

Anioł Gabryjel mówił dalej:

-         Nie bój się, Maryjo, błogosławiona jesteś między wszystkimi niewiastami, przychodzę zwiastować Ci piękną nowinę. Oto porodzisz Syna, któremu dasz imię Jezus. Będzie On bardzo wielki, bo będzie Synem Boga, a królestwo Jego nie będzie miało końca.

Maryja, słuchając tych słów, była więcej niż zaskoczona. Lecz zdawała sobie sprawę, że najważniejsze jest posłuszeństwo Bogu, dlatego odpowiedziała:

-         Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego.

Maryja nie zastanawiała się czy spełnią się Jej marzenia, plany, ale z pokorą, cichym ,pokornym sercem zgodziła się na wolę Boga.

 

 

Pytania

 

-         O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekście?

-         Jak Anioł Gabryjel nazwał Maryję? Dlaczego?

-         Co odpowiedziała Maryja?

-         Dlaczego możemy powiedzieć, że postąpiła jak ewangeliczny cichy?

 

 

 

GRUPA II

 

Tekst 2

 

    Po upływie pewnego czasu Maryja udała się w długą drogę z Nazaretu do małej wioski Ain-Karim, gdzie mieszkała jej krewna Elżbieta. Ona także według słów anioła spodziewała się dziecka. Maryja po co najmniej czterech dniach podróży, zapukała do drzwi Elżbiety i pozdrowiła ją. W chwili, gdy Maryja znalazła się przed swą kuzynką, Elżbieta pod natchnieniem Ducha Świętego zrozumiała dlaczego młoda krewna przyszła do niej. Wielkie szczęście ogarnęło ją na myśl, że Bóg stanie się Człowiekiem i witając Maryję wykrzyknęła:

-         Błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony Owoc żywota Twego...

Maryja pozostała u swej krewnej pomagając jej w pracach domowych. Nie wywyższała się, nie chwaliła,  że zostanie Matką Syna Bożego, nie czekała aby Jej ktoś usługiwał, ale sama pomagała. Była cicha i pokorna.

 

 

Pytania

 

-         O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekście?

-         Gdzie poszła Maryja?

-         Dlaczego Maryja odwiedziła swą krewną?

-         Jak powitała ją Elżbieta?

-         Dlaczego możemy powiedzieć, że postąpiła jak ewangeliczny cichy?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRUPA III

 

Tekst 3

 

   W małej wiosce, Kanie Galilejskiej odbywała się uczta weselna. Byli na nią zaproszeni także Maryja, Pan Jezus i uczniowie. Po kilku godzinach zaczęło brakować wina. Może gospodarz domu nie miał dosyć pieniędzy na zakup większej ilości wina       i na pewno był z tego powodu bardzo zmartwiony. Maryja, Matka Jezusa, spostrzegła to, zlitowała się nad smutkiem tych ludzi, zbliżyła się do swego Syna i powiedziała:

-         Wina nie mają.

Jak wzruszająca jest wiara zawarta w tych prostych słowach! Najświętsza Dziewica znała moc swojego Syna. Czy Jezus mógł zawieść oczekiwanie swej Matki?

Jezus kazał napełnić wodą stągwie (duże dzbany), które znajdowały się w każdym żydowskim domu. W sposób tajemniczy woda przemieniła się w doskonałe wino. Maryja została wysłuchana.

Nie uczyniła tego dla sławy. Nikt oprócz sług, którzy napełniali stągwie wodą, nie wiedział skąd się wzięło wino. Nikt też nie dziękował ani panu Jezusowi, ani Maryi.

 

 

Pytania

 

-         O jakim wydarzeniu jest mowa w tym tekśc...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin